Calmato 40 laagdekker

Of beter, iemand die kunstvlucht goed beheerst je laten helpen.
Dan kan hij aanwijzingen geven.

GJ
 
Allemaal prima, maar er zal toch wel ergens beschreven staan hoe je die figuren vliegt?

(Ik hou erg van schriftelijke bronnen (boeken bv., maar web sites zijn ook goed)). :)


jan.
 
Nee, denk het niet....

Er staat hooguit beschreven hoe een figuur aan de jury (even vanuit wedstrijd gedachte) gepresenteerd moet worden.

nog even op die slowrol:

- het model moet om de langs-as één rol draaien met een minimale duur van 3 seconden met een constante rol-rate, op 1 hoogte en koers

Vlieg je dat met een moderne F3A kist, dan is het :
- 3/4 gas,
- rol,
- 3 seconden wachten,
- rol los....
(iets versimpeld, maar de benodigde ondersteuning op rudder en down is minimaal)

Wil je de zelfde rol vliegen met een hoogdekker 'Charter' met ailerons en veel V-stelling, dan wordt het iets als
- gas,
- rol input, door de rol gaat het model meteen de bocht om, dus met down tegensturen om de koers vast te houden
- in meskant geef je rudder, maar door het rudder gaat je model ook rollen dus je moet meer- (of minder) rol geven, en down- (of up) en tevens zakt je model als een baksteen omdat je romp totaal niet draagt
- dan rol je door, kom je in rugvlucht, met veel V-stelling wil je model ook daar uit rollen, dus je geeft down en probeert tevens het rol gedrag te controleren
- dan weer in meskant, (zie twee puntjes omhoog)

Ok, even in over-de-top mode, maar het punt wat ik wel maken is dat je vooral moet gaan leren kijken wat je model nodig heeft om door het beoogde figuur te komen, je kan niet vanaf papier leren hoe en wat te doen, hooguit zoals ik al beschreef door met een stick-plane in je hand te gaan snappen wat er theoretisch nodig zou moeten zijn.

daarnaast ben je altijd welkom om wat coaching te krijgen in alkmaar, of een uitnodiging te sturen voor een bezoek aan je eigen club (roze-koeken zijn een prima omkoop middel)
 
Als aanvuling :

Wat belangrijk is voordat je (F3A-C) figuren gaat vliegen is dat je netjes op een lijn kunt vliegen.
Probeer als eerste stap eens netjes voor je langs te vliegen van links naar rechts zonder afwijkingen,
eventueel met een keerfiguur of procedureturn aan het einde van de lijn.
Beheers je dit goed dan kun je op deze lijn (in het midden voor F3A-C) de figuren gaan vliegen.
Het ziet er dan gelijk netjes en professioneel uit. Je moet het opbouwen in stapjes, niet gelijk het hele
programma willen vliegen.
Ik heb zelf 15 jaar geleden mee gedaan aan F3A-C wedstrijden. Figuren vliegen doe ik nog steeds, het
verhoogd en verbetert je vliegskills. Met de Aurora uit de avatar oefen ik het F3A-A programa uit 1985,
in dat jaar vloog dit model het WK in de flevohof.

Succes en grt,

Arnoud.
 
Bedankt voor de tip.

Mijn schoonvader vraagt nog wel eens: "Waarom neem je geen (1:1) vlieglessen?"

Maar daar heb ik geen behoefte aan: ik wil vliegtuigen die ik zelf mooi vind om naar te kijken (en die ik zelf gebouwd heb), in de lucht zien.

Dus wat ik vooral goed wil beheersen is starten en landen, en een soort van 'ze voor mezelf goed zichtbaar' voor me langs vliegen.

Zoals je dat wel op shows ziet, dus.

Rollende cirkels en zo: nul interesse in.

Een mooie victory roll: da's dan wel weer leuk. :)


jan.
 
Zo dan maar:

upload_2019-6-14_10-8-7.png



jan.
 
Jan, je kan live meekijken op Youtube naar de luchtmachtdagen.
Daar worden heel veel rollen, loops en landingen gemaakt.
En er komen leuke vliegtuigen voorbij.

Inspiratie?

GJ
 
Van plm. 17.30 tot 20.30 op het veldje geweest.

Al snel windkracht 0,5 Bft . . .

Ik kom binnen vanaf die boerderij: profiteer van de lengte van het veld.

(De foto is genomen vanaf het einde aan deze kant.)

20190614_200232_resized.jpg


Wat ook lastig is: ik kom amper los!

Te hoog gras, of moet er een zwaardere prop op (12 x 9 ipv. 12 x 8)?

Of staat de neuspoot te laag?

Overigens deed het binnenkomen me wel enigszins denken aan hoe iemand plm. 30 jaar geleden op een scale-treffen in Tiendeveen (vlak bij Hoogeveen) met een Cosmic Wind binnenkwam: vanaf heel ver, heel laag, als een kogel, en dan maar proberen, of toch maar weer gas erop en nog een keer rond . . .

Dat was jij toch niet toevallig, GJ?

Overigens heeft dat treffen (twee dagen echter elkaar heen gereden) mijn leven veranderd, mag je wel zeggen: wat een mooie kisten waren daar, en vrijwel allemaal echt schaal . . .

Dit is wat ik wil, was de enige gedachte . . .


jan.
 
Dat merk je toch ? Of je kistje aan het gras maaien is of niet.
Hoeft niet hoor.... als hij hoog genoeg staat, maar voorover, en de hoofdpootjes staan wat ver naar achter, kom je soms heel moeilijk los...
 
Nee Jan, 30 jaar geleden had ik geen Cosmic Wind, die had ik pas ergens in 1997.
Maar ik denk, weet wel zeker, dat je grotere wieltjes moet plaatsen, dat is een vaker voorkomend probleem, dan blijft ie plakken aan het gras en kan hij geen snelheid opbouwen.

Mooi veldje, als je boven die afscheiding op zo'n 2 meter hoogte zit dan zet je hem met gemak voor je voeten neer.

GJ
 
Tsja . . .

Lekker windje, vanmiddag!

Binnengekomen van rechtsachter, en toen dacht ik dat ik boven het veld zat . . .

Niet dus, en gelukkig net naast het hek in wat gras en brandnetels gevlogen.

pijl 20190614_200232_resized.jpg


Daar dus. :(

Inschattingsfoutje, overkomt me niet weer, denk ik!

Hoop ik.

Weinig schade; had ook anders kunnen aflopen . . .

Opkalefateren en weer door. :)


jan.
 
Van fouten leer je...

Tipje.. je kan naar de schaduw op de grond kijken, als je redelijk laag zit dan is dat wel te zien.
Als je de schaduw op het veld ziet dan is je model er ook wel.

Maar lekker he.. vliegen en uurtjes maken...

GJ
 
Tsja . . .

Lekker windje, vanmiddag!

Binnengekomen van rechtsachter, en toen dacht ik dat ik boven het veld zat . . .

Niet dus, en gelukkig net naast het hek in wat gras en brandnetels gevlogen.

Bekijk bijlage 324799

Daar dus. :(

Inschattingsfoutje, overkomt me niet weer, denk ik!

Hoop ik.

Weinig schade; had ook anders kunnen aflopen . . .

Opkalefateren en weer door. :)


jan.

Ik zie vliegers met 40 jaar ervaring nog dergelijke fouten maken. (ik maak ze ook nog wel eens)
 
Back
Top