Calmato 40 laagdekker

Ik heb gisteravond even van een stuk rondhout (20 mm) vier stukjes gemaakt.

20190516_080040_resized.jpg


Qua nerf ook niet je dat (en dat zagen we natuurlijk van tevoren wel aankomen . . .)

Of niet? ;)


jan.
 
Waarom 20 mm en niet de volle lengte?
Als je daar een wat dikker GfK matje om wikkel is dat omdat het langer is veel sterker.
(hoe dunner een houten ring hoe eerder hij splijt)
 
Waarom 20 mm
Omdat ik dat toevallig heb liggen.


en niet de volle lengte?
Ik vind de combinatie met die aluminium dingen wel mooi, eigenlijk . . .

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat deze dingen het onder druk gaan begeven.

Je moet 't natuurlijk niet zo vast aandraaien dat alles tot moes gaat; vast is vast, en het wordt enkel op druk belast.


jan.
 
Oké dan begrijp ik het.
Een beetje ca in de gaatjes van het hout is misschien wel wijs.
 
Die GJ aandraagt is de meest algemeen, simpele en voldoende sterke oplossing.
Overigens zijn veel van die oplossingen ook te vinden op RC-Groups...
Ik begrijp het niet. het kan heel vlot...

Buis, draadeind, flensringen, zelf borgende moeren, een buizensnijdertje... pijpensnijder...
Piets, pats, poef klaar...

Ik begrijp de esthetische perfectie van Jan wel? Daar niet van?

Ik heb een andere tic... erger dan de passie van Jan... Een 'Gronings' wantrouwen in moderne ARF gekregen... 'enzoot'... sloop voordat er gebouwd kan worden... :D Ik wijs er naar en weet dat het fout zit...

DSC_2973.JPG



Vervang geperst plee papier maché... gooi het eerst op de scanner... en verbeter...
Het is echt zeer slap houdsel... de motorsteun pers je zo in het hout... 't zullen wel de weekmakers zijn...

Calmato-A-Motorspant.jpg



Doe een greep in mijn houtvoorraad... wat niet ruikt naar een Ikea magazijn vol met luchtledige 'kastplanken'...
Na copy, paste, plak een print... kneed ik het tot iets wat me zint :yes: Hobby mag tijd kosten?... Klaar is het nooit...

DSC_2967.JPG



DSC_2970.JPG



En herricht uit barre ellende al pardoezende, een fabrieks gewarpte ellenderon... 4 mm wokkelsinus!

IMG_0965.jpg



Deze zijn klaar...

IMG_1607 2.jpg



Romp moet nog fix en kiel en stabilo nog na te bouwen... met de folie vast in het gareel... maar niet genoeg... fabrieks af plamuurbakje... nog net geen rotte dorpel vol krantenpapier...
Almost Ready to... Fröbel'n

IMG_2314.jpg


Dus ik begrijp Jan heel goed :) En onder al die condities... die krengen vliegen gewoon...


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Als je echt op de details gaat letten moet je eigenlijk geen ARF kopen.
Er zijn maar een paar merken die echt goed doordachte ARFs verkopen en dan ligt de prijs gelijk aan dat je het zelf uit een kit bouwt.
Maar als je kijkt wat een Calmato of welk ander kistje dan kost dan kan je het er zelf niet voor maken en moet je genoegen nemen met hun oplossingen en kwaliteit.
Vliegen doen ze prima zo uit de doos, zonder aanpassingen.
Vaak beinvloeden de aanpassingen die mensen doen het model negatief of worden ze zo geobsedeerd dat het ding nooit meer vliegt omdat ze steeds meer ellende tegenkomen.
Dus gewoon het ding als gebruiksvoorwerp zien.
Wel zorgen dat het veilig is, dus plastic kwiklinkjes en zo vervangen voor goede en ook alle dingen waar kracht op komt te staan (motorspant en dergelijke) even nalopen met epoxy.
En dan vliegen!

GJ
 
Er staat een Calmato hier op het forum te koop die ook de motorbevestiging heeft die ik voorstelde.

$_86.JPG


GJ
 
Er staat een Calmato hier op het forum te koop die ook de motorbevestiging heeft die ik voorstelde.
$_86.JPG


GJ

Hoe simpel kan het zijn.
Maar we waarderen Jan enorm alleen al op de wijze hoe Jan het doet.
Daarom geniet ik iedere keer weer als hij een bouwverslag maakt.
Dus Jan ik ben trots op je jij houd het forum in beweging.
 
Laatst bewerkt:
Zo is dat :wave
Overigens is dat een zeer puike Scorpion... wordt niet meer gemaakt... koste destijds 75 Euro!
Toch maar later de 4020-16 besteld... 6S kanon... om te lieren... met een kneiter van een prop!
 
Laatst bewerkt:
Komt geen end aan dat draad... ahja... deze... eerder genoemd...
kwam ik ook weer eens tegen op het flinternet...
Vulstukje maakt het superstijf... niet van een porneauxsite hoor?
Alleen dat Engelse draad doet wat onwennig aan. En ik zou alu buis hebben genomen...
Italiaans metrisch sleutelt nu eenmaal beter!

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Neeee dit draadje begint pas.
Ik beleef veel te veel leesplezier van dit soort draadjes.
Ook al vlieg ik al jaren niet meer, deze draadjes houden mij op het forum.
Dat meen ik echt uit de grond van mijn hart.
 
Tsjonge jonge . . .

Ik heb wel vragen!

Maar eerst het goede nieuws: motortje loopt!

Met dank aan de door GJ ter beschikking gestelde regelaar.

Dus da's klaar.

20190516_225236_1558041133484_resized.jpg



Nu de vragen.

Kyosho stelt voor de regelaar tegen de wand te plakken 9achter de motor wordt toch wel een geprits, geloof ik)

Aan welke kant moet het tape/klittenvand?

Deze?

20190516_224019_1558041125936_resized.jpg



Of deze?

20190516_224039_1558041127392_resized.jpg



Volgende vraag: is er een truc om een mooi ga in de prop te krijgen?

Hij is nu echt te klein en de de grootste meegelevde centreerringetje is nog steeds te klein . . .

Dis is wat APC er over zegt.

20190516_224326_1558041128454_resized.jpg
20190516_224338_1558041129723_resized.jpg
20190516_224358_1558041131158_resized.jpg
20190516_224433_1558041132506_resized.jpg


Dat wordt dus boren, lijkt het.

Hoewel: ik heb ergens nog zo'n ding!

a6733737-202-Reamer.jpg



Maar, hoe pas je dat precies toe?

Lijkt me dat je daar een conisch gat mee maakt . . .

Ik hoor het graag.


jan.
 
Ik ben al vroeg wakker, moet zo weer weg voor een onderzoek.
Dus opstaan... draadje van Jan lezen en weg.
Het klitteband, of dubbelzijdig tape op de plastic kant, het alu van de regelaar zit op de fets dus dat word warm.
Je oplossing is mooi geworden, ik zou het hout nog even mooi beitsen, wordt het een klassieker, zelf had ik wortelnoten genomen, mooiere vlammen in het hout.
De prop..
Raar dat het niet past, dan is de meenemer 8mm of zo?
Maar de enige manier is ruimen met een ruimer.
Als het maar heel weinig scheelt zou je een boortje kunnen nemen.

GJ
 
Back
Top