Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Boren lopen altijd uit, en eenmaal uit de hand, nooit recht?! Dat is dus een no go!

    Een ruimer doet dat niet.

    Ik heb er twee. Beiden ooit bij HobbyIn besteld.
    Een ruimer heeft verschillende diameters om mee te snijden, in stapjes grotere opmaat, met een oploop.
    En dat gaat perfect...
    Twee ruimers vanwege mm en inch...

    Ik had het al geschreven, regelaar in de koelwind. Alles is mogelijk.

    Extra krimpkous er om, wat langer, twee gaatjes door de overmaat en afhangen aan dunne tie-rips aan de motor ophanging... cq zuilengallerij...

    Bij een mooie fabrieks verpakte Jeti regelaar gaat er bij mij meestal een extra kous om... van dat heldere accu pakket verpak pvc spul van de modelbouwzaak. Dat ding blijft dan netjes.

    Daaraan kan ik dan weer Velcro plakken en extra verzegelen met CA lijm, want dat zelfklevende laat los wanneer je dat niet wil.

    Heb je geen ruimte voor klitteband, dan zet je hem vast met tie-rip.

    Houdt de kabellengte tussen regellaar en en accu kort. Gebruik comfortabele stekkers... zodat je niet als een gek aan de stekkers hoeft te sjorren...


    De oude platen van Dries immer nooit niet zichtbaar, de vers geposte wel...

    Ron! Mijn internet gaat via snaarstrak gespannen sisal touwtjes en koffiebekertjes. Stelsel langs de muren, en is modern te noemen. Span-LAN. Er al naar wijzen is gevaarlijk! Flaterfooneffecten.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zoals al gezegd, velcro niet aan de koelplaat kant, of spanbandjes.
    Propruimer.
    Foto's: denk dat ze enkel zichtbaar waren voor google account gebruikers?
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goocheltruck?... nah... dat is het niet... kan gewoon niet!
    Kén zijn dat het een Hoehahoewij verbinding is, die via de servers van China loopt?
    En daar de contraptie als spionagegevoelige, staatsgevaarlijke, competitieverstorende, Trumpiaans import compromiterende... info betreft?

    Hier nog een leuke FMT... 'annieloog' artikel... Toledodoki Special van Hanger 9... als dat geen kapstok is?
    Ennuh... kijk toch eens naar die afstandsmoeren... pure architectuur! Net dat van Kor Busier! :D Echwel?

    Zo! En nu ga ik mij vergrijpen aan oude auto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe minder krimpkous, hoe beter de (af)koeling. Fabriekskous verwijderen is een optie, mits geen water daar kan komen. Koelplaatje met iets anders vastzetten indien dat functie van kous was.

    ... en verleng, indien nodig, motordraden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Telemetrisch controleer ik de themp van de onderbelaste regelaar. Ondanks de extra thermo-onderbroek blijft die netjes. Die regelaar is riant voor het benodigde vermogen.
    Eigenlijk had ik een 100A regelaar willen inbouwen. Max trekt de motor 37 tot 38A. En meeste tijd zit tussen de 7A en 16A daarmee blijft het model netjes boven...
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb mijn props altijd opgeboord in een boorkolom een halve mm per keer.
    Gaat prima.

    Wel goed balanceren daarna.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De draden kunnen bij deze stromen best wat langer.
    Als ik even snel reken kom ik met die motor en een 12x6 op 4S op nog geen 40A piek.
    In kruisvlucht zal je ergens op 25A uitkomen, makkie voor die regelaar.
    Iemand met een Hawk heeft met snoeren van zeker 15cm + 15cm met 70A gevlogen en dat was ook geen probleem.

    GJ
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk dat het bij mij ook ongeveer die lengte heeft. Dus geen condensatoren geplaatst tegen ripple effecten.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik blijf erbij bij wat de AEG PS herr doktorenop de fabriek tegen mij gezegd hebben, die ontwikkelden supergrote regelaars.
    Condensatoren bijplaatsen heeft geen zin, de aangesloten accu is al een enorme condensator en voorkomt spanningpieken.
    Wat ieder ander er over denkt moet hij weten, ik heb nog nooit bij 1 regelaar extra condensatoren bijgeplaatst.

    GJ
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedoelde hij niet, correct, dat condensator bij accu plaatsen geen nut heeft?
    De draden zijn het probleem.
    Hoe gebruikte jij jouw regelaars? Bij vol gas vindt geen PWM switching plaats.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2019
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat was destijds een aanbeveling van Schultze? Stond op de site een beschrijving.... passé...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, aan de regelaars zitten draden maar volgens de hoge heren bij AEG worden de pieken opgeheven door de enorme condensator die aan de draad hangt namelijk de accu.
    Hoe ik mijn regelaars gebruikte is ruim bekend.
    Altijd zwaar overbelasten, vaak dubbele amperage vragen voor waar ze voor ontworpen waren en de draden waren naar de motor toe extreem kort, motor zat vaak direct op de regelaar gesoldeerd en de draden naar de accu's waren tussen 10 en 15cm per kant, bij 9S aandrijvingen was het nog wat langer.
    Nooit 1 regelaar afgefikt of stukgemaakt.
    De mannen op de AEG fabriek in Belecke hebben de YGE200 met Plettenbergmotor gezien omdat ik daar voor werk moest zijn en de kist meegenomen had om in de avond te kunnen vliegen.
    Hun conclusie was, onzin, extra condensatoren.
    Maar als anderen dat willen, prima, ik heb dat nooit gedaan.
    Bij YGE is het ook een verdienmodel, losse printjes met condensatoren.
    5 condensatoren, verkoop 22 euro... inkoopwaarde 2 euro.
    De spanningpieken treden op door de motor is mij uitgelegd (spoel, inductie, EMK) en niet aan de accukant.
    De FETs zitten ook aan de uitgaande kant, de condensatoren zouden dan ook aan die kant moeten zitten.
    Aan de accukant ontstaat wel een rimpel maar die word weer gladgetrokken door de accu en de kleine rimpels die er overblijven door de condensatoren die standaard op de ingang zitten.
    Aldus de geleerden bij AEG.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2019
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi verhaal. Was 8 jaar gelee actueel en goed voor ellenlange draadjes.

    Ik dacht dat ik zo een bruggetje in mijn eerste Rascal had gesoldeerd... die heeft ook voor vele rimpels gezorgd...
    In de F5Beetjes zit het niet...
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Langzaam maar zeker.

    Regelaar geplaatst.

    20190517_222548_1558171149342_resized.jpg


    Is dit zinvol voor extra koeling?

    20190517_221417_1558171148015_resized.jpg

    (Opening in kapje moet nog gemaakt worden.)


    20190517_222620_1558171150235_resized.jpg

    Jammer dat er een kapje overheen komt!

    Moet er extra moer tegen de eerste moer, tegen losdraaien?


    Even in de propellortdoos rondgekeken.

    Heeft dit nog zin?

    20190517_223830_1558171151556_resized.jpg

    Mooi toch?


    jan.
     
    Gé van Vliet vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je pas zeggen na de eerste vlucht zónder... (dan weet je pas of de regelaar warm wordt). Maar in principe is extra koeling altijd "beter méé verlegen dan óm verlegen"...
    Dat... of een drupje loctite op de draad onder de moer... Zelf zou ik de voorkeur aan borgmiddel geven, dubbele moeren is altijd zo'n geklooi met twee sleuteltjes....
    Waarom niet? Ziet er uit als een nette prop, zal het vast nog wel doen....
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die luchthapper heeft geen zin.
    Je moet juist ergens achter de regelaar, eventueel in de staart van de romp, een opening maken.
    Je moet warme lucht afvoeren, niet gaat stuwen met een luchthapper.
    Door alle gaten die in het motorspant zitten komt er voldoende lucht binnen en dat moet er ook uit kunnen.
    Onderkant romp een sleufje weghalen zodat de warme lucht eruit kan.

    Mijn ervaring is dat ouderwetse props gemaakt zijn voor brandstofmotoren.
    Profiel is te dik en ze vreten dus stroom zonder echt rendement te hebben.
    Ik zou een APC electric of een Fiala electro nemen, rendement ligt echt veel hoger.

    GJ
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er zit in de staart een ontluchingstunnel... daar moet je de folie van wegsnijden... dan ontstaat de doorstroming...

    Dat plastic kapje hoeft niet persé hoor?

    Dan zit er voorop een tankdoorlaat... daar zal dan ook lucht door stromen?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waar zit ie Bas?
    Onderop in de achterkant?
    En dat tankgaatje is genoeg, je moet een grotere uitstroming dan instroming hebben om stuwing te voorkomen.

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bodem, achter de vleugel, tweede uitsparing. Alleen bij de apha typjes...

    Jan, neem geen houten prop. Bestel een paar APC E props. Die hebben een goed rendement, geeft je een langere vliegduur.

    87B6D3D8-51ED-4480-ABD5-BC37F6FF8BAD.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2019
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik weet uit uitvoerige studie naar EDF's (Goshawk) dat de uitstoomopening groter moet zijn dan de inlaat.

    Is te regelen.

    APC prop eerst met de ruimer op maat gebracht (werkt erg mooi) tussen magneten gebalanceerd:

    20190518_230131_001_1558261526701_resized.jpg

    Volgens mij werkt dit goed.


    Zaak je even buiten neergezet (hobbyhok moet hooooognodig gestofzuigd en opgeruimd worden . . . )

    20190519_120959_1558261527925_resized.jpg

    Eerst bleek dat de spinner niet goed gecentreerd zat (neusje bewoog); dat bleek aan een stukje spuitgiet-plastic te liggen dat nog ergens aan zat.

    Verwijderd en zie daar: trillingloos.

    Overigens: dit is toch wel een erg fijn ding van Pichler.

    Al ontzettend veel lol van gehad (nu, en met de ASK-13 . . . )

    20190519_121757_1558261528830_resized.jpg

    Nu nog passende bandjes met klittenband maken om de accu op z'n plaats te houden, luchthapper inbouwen, onderstel monteren, balanceren, uitslagen aanpassen en dan . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
    MicropropSport en Gé van Vliet vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina