Calmato 40 laagdekker

Met voor verwarmen zou daar nog wel 15 of zelfs 30 seconden extra uit te persen zijn.
Integendeel, dan zijn ze een paar seconden éérder leeg, want de spanning en stroomafgifte verandert er door, niet de capaciteit.
Als een voorverwarmde LiPo een hogere stroom af kan geven, is hij éérder leeg, niet later....

Maar je gaat wél harder, en daar gaat het de heren speedfreaks om....
 
Inderdaad,

Voorverwarmen zorgt ervoor dat de interne weerstand afneemt.
Vergelijking met water.
Bij koude accu's staat de kraan een stukje open (weerstand).
Bij een warme accu staat de kraan vol open.
Dus je emmertje zal sneller leeg zijn (of vol, ligt eraan aan welke kant van de kraan je meet).
In bepaalde klassen word daar ook mee gespeeld, wil je iets minder vermogen dan warm je ze niet te warm voor.
Wil je een boost vermogen dan maak je ze warmer.
Maar sowiezo nooit met een koude (kouder dan 28 graden) accu gaan vliegen want dan sloop je de cellen.

GJ
 
Monteren van de Calmato verloopt goed.

Ben er behoorlijk tevreden over.

Servo's met zelftappertjes vastzetten doe ik niet.

Dit gemaakt voor de aileronservo's:

20190502_220112_1557135747396_resized.jpg


Dubbelzijdig plakband . . .

Dit voor de servo's in de romp (inslagmoerenwaren op . . . )

20190505_223510_1557135748999_resized.jpg


Zit me alleen wel af te vragen: dat framepje waar de servo's in de romp voor hooglaag en richting in moeten: is dat wel sterk genoeg?


jan.
 
Inslagmoeren op?
Nadeel van zulke verlijming is dat het bij overtrekken zich loswerkt... en dan kom je niet meer bij dat verrekte moertje en moet je alles uitbreken.

Neem servo parkers van MPX, dat zijn goede en is strek genoeg. Bestel een paar zakjes bij HobbyIn, die heeft ze...

Zit dat frame vast in de romp? Of moet dat nog verlijmd worden?
Je kan het dan aan weerszijden dun glassen... met 25 of 80 weefsel.
G4 of lamineer epoxy...

Zwakste schakel is dat dunne pignonnetje in je servo... of het heveltje op 2x M2 boutjes...

Ik heb nog een tweede houderplaat, het geheel moet ook iets stijfheid aan de romp geven.
Ik heb het gemaakt om het te willen doen. Afwerking.

Gelamineerd op vlakke plank en een Ikea boterhammenzak als lamineer ondergrond. Spekglad en mooie afwerking. Aan die zakjes kleeft ook geen CA lijm... polyethyleen als ondergrond...

B1DE8BF6-CCD1-4570-BEA2-4CBE0967E157.jpeg


52A833B4-3A8E-4C97-82BF-72BF2598202D.jpeg


Alles verder geschroefd met mpx parkertjes. Balsa balkjes over de lengte in romp, boorgaatjes versterkt met CA. Aan de klitteband van Okaphone hang ik ontvanger. Accu in schuimhouder. Mocht het de grond in knallen, dan kan het losschrikken. Alles vepakt in belletjes schuim...

A19578D4-CE1E-4BB7-B929-3C75D0C2656D.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik vastgeparkerd. En is zo uitneembaar voor onderhoud.

Is een epoxy romp... dan mag je alles zelf verzinnen... [emoji854]
 
Van de hele stuurketen. Waar is de verbinding het zwakst.
De roerhevel! De kwiklink? Het M2 schroefdraad van het soldeerhulsje? De tandwielen van de servo?

Een van de sterkere componenten zijn de 4 parkers waarmee de servo vast zit. Zelfs in dat houten plankje.
Je moet het wel heel bont maken wil je een standaard servo uit de ophanging slaan.

Helaas onlangs een buiteling met mijn mooie e-Rascal 40. Ging door mijn ziel.

Stabilo en staart kuis afgebroken. Wat was er verder stuk?

Gelukkig geen servo (Ja,ik doe een gear check).
Wel een heveltje... kuis doormidden op het kwiklink boorgat... het M2 soldeerhulsje afgebroken op de draad. Zo zie je maar...

Met de Rascal gaat het weer goed...
alles nieuw opgebouwd en gaat binnenkort weer in de folie...
Heeft wel bende tijd gekost. [emoji50]
 
Van de hele stuurketen. Waar is de verbinding het zwakst.

De piloot. Meestal is dat de piloot...



En dit is natuurlijk dé manier om een lekker vliegende lichte kist als een Calmato Sport nodeloos zwaar te maken. Ganse volksstammen vliegen onbewerkt met zo'n ding.
Het is geen 104" 3D kist waar die servo plots ik zeg maar iets 30 kg te verduren krijgt he....
 
En dit is natuurlijk dé manier om een lekker vliegende lichte kist als een Calmato Sport nodeloos zwaar te maken. Ganse volksstammen vliegen onbewerkt met zo'n ding.
Eh . . . wat wordt hier nou bedoeld? Dat mensen 'm gaan versterken/verzwaren?

Anyway, zo zag het er uit,

20190506_205616_1557212456447_resized.jpg



En zo zit het nu.

20190506_223530_1557212457555_resized.jpg


Het merkwaardige feit doet zich voor dat de S3001 exact in het framepje past, en dat ik aan de achterzijde (staartkant) zo'n stukje hout met twee inslagmoeren onder tegen het hout kon plakken.

Maar aan de voorzijde wordt het framepje ondersteund: bij het boren verdwijnt het boortje exact middenin het rechtopstaande hout!

De zelftappertjes/parkers (is er verschil?) zitten daar nu in geschroefd, maar is dat nou nog wel stevig genoeg?

Of toch de handel maar weer los schroeven, en aan de voor- en achterzijde dat rechtop staande hout verstevigen?


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2019-5-7_12-10-42.png
    upload_2019-5-7_12-10-42.png
    1,2 KB · Weergaven: 248
Eh . . . wat wordt hier nou bedoeld? Dat mensen 'm gaan versterken/verzwaren?
Nee, integendeel... dat 99% van de modelvliegende mensheid zo'n ding gewoon "zo uit de doos" vliegt, omdat ze sterk genoeg zijn....

De zelftappertjes/parkers (is er verschil?) zitten daar nu in geschroefd, maar is dat nou nog wel stevig genoeg?
Ja, echt... geloof de honderden jaren ervaring hier op het forum nou maar.... dat is ECHT stevig genoeg....

Jeetje... ik ben zelf zo'n beetje de meest eigenwijze persoon die ik ken, en zelfs IK twijfel niet aan die "servo-parkertjes".... die zijn ECHT stevig genoeg, en met hele HELE ruime marge.... (dezelfde parkertjes zitten ook bij bijvoorbeeld de Futaba S9206, en die dingen trekken de klinkers uit de straat, maar ook daar houden die parkertjes het gewoon....
 
Ik ben wel zo eigenwijs om te denken dat we toch enigszins langs elkaar heen praten.

Het parkertje gaat nu dus door de tule van de servo, dan zit 'ie geschroefd in plm. 3 mm van dat soort triplex 'hout', en dan in de kern van dat hout, dat er dan dus haaks op staat.

Er is door de tule voorgeboord!

Zal er vanavond nog eens aan duwen en wrikken . . .


jan.
 
Mijn Calmato schouderdekker, verbouwd tijdens de eerste revisie.
Servo reeds 15 jaar op deze wijze.

Aansturing met carbon stuurstangen, home made, lichter en sterker, buigen minder door. En goed gericht op de hevels. Kaars recht.

1x de vleugel eraf gevlogen in de beruchte boom. Breekbouten stuk! De nylon soort.

1x de boom in bij overtrek en slinkse wind... (kan ook mijn corrupte antenne van de zender zijn geweest) bomen van het clubgebouw. Niet heel veel later was de zendmodule doorgepijpt... Lande verticaal met een hoop takken lawaai en wildgeraas op de neuspoot... geen schade... rats!!!! Kon verder vliegen.
Amper volk... ik mazzel! pfieuwwww...

Maar die servo’s bullit proof.
5 kg servo... overkillservo’s

Calmato is 3 kg... en donderd gecontroleerd uit de lucht, maar ook dat is conform een of andere vliegkarakteristiek, gecontroleerd...

A1920580-461A-4317-8AEE-03535ED05189.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Deze heb ik wel vanaf den beginne geheel aangepakt.
Het zo gemaakt dat de bout breekt op afschuiven. Als een schaar bij een klapper. Heeft dienst bewezen...

E6C8D40B-7A0C-4B2D-B235-6E8DEEF0CC51.jpeg
 
3 mm baggerply... dat was 15 jaar gelee van iets betere kwaliteit dan nu. Plaatjes geproofd met G4...
Mijn C vliegt natuurlijk op brandstof.
Vettigheid komt bijna overal.

Op de plankjes heb ik epoxy dwarsplaatjes gelijmd. Dat lag toen net binnen een meter voor het grijpen...
vanwege de eigenzinnige maatvoering van een mpx servo... en de klunzige uitgang van de bedrading... andere inbouw...

De inboringen met boor M1,5... optappen, versterken met secondelijm, natappen en eventueel CA herhalen en is de tapdraad versterkt.

Dat overleeft iedere stuurmanskunst.
 
Dan is de tapdraad versterkt, ja.

Maar het materiaal nog niet!

Ik denk ook dat het allemaal wel zal loslopen, maar . . . ga vanavond toch even kijken.

Een kleine versteviging is snel aangebracht.

(Heb je altijd met die ARTF dingen: het zit nooit zoals je het zelf gedaan zou hebben. :mad:)


jan.
 
Servoplaatjes ‘mag ik ook graag’ zelf maken... wanabe in control, zeg maar...

Hier de toestand in de Rascal, heeft staartrevisie...

Ook een kist van 3 kilo...

Bekende parkers... omdat het los moet kunnen... en bij een klapper? Toch nog zelfs te sterk..

525EC8CB-2808-4904-AB3A-DC8885BC2212.jpeg
 
Back
Top