Helaas is afgelopen woensdag mijn GX40 motor van de Calmato vastgelopen, na zo'n 30-40 vluchtjes al. Da's erg snel natuurlijk, ik heb echter geen idee hoe dit mogelijk is. In ieder geval niet door te "magere smering" :wink:
Vanavond heb ik het motortje eens uit elkaar gehaald en de oorzaak zit hem in het dunne plaatje wat de kogeltjes van de krukaslager op zijn plaats houdt (ik weet niet hoe dat heet). Die zat er dus niet meer op maar heb ik in zo'n tiental stukjes in het carter teruggevonden. Ook zat er het een en ander op de zuiger en cilinderkop vastgesmolten. Waarschijnlijk een maandagmorgen constructie???
Maandag zal ik even twee nieuwe lagers halen (meteen de andere lager ook vervangen natuurlijk) en dan eens kijken of het motortje weer wil lopen.
Hierbij meteen wat foto's van het hele spul, in slechte kwaliteit omdat het momenteel iets te donker is voor foto's en flitsen op macro-stand gaat ook niet echt.
De kogels waren ook niet echt rond meer....
Deze rommel lag her en der in het carter verspreid:
En hier het andere lager, hier is te zien hoe de kogeltjes door een metalen plaatje op hun plaats worden gehouden, die zat dus niet meer op de kapotte lager:
Wonderbaarlijk genoeg zijn de zuiger en cilinderwand nog onbeschadigd. Alleen op de bovenkant van de zuiger zit wat rommel wat ik er even af moet vijlen/schuren.
Onno, nog bedankt dat ik even met jouw toestel mocht vliegen, dat verzacht de pijn enigszins