Calmato

Ik zou eerst het landen met behoud van wielen maar gaan oefenen
Dat was niet Tiemo`s schuld.

De motor nokte er tijdens de maiden mee en door de harde wind was het veld net niet te halen, daardoor een landing in de hoge hei met landingsgestel eronder uit als resultaat.

Helaas is afgelopen woensdag mijn GX40 motor van de Calmato vastgelopen, na zo'n 30-40 vluchtjes al. Da's erg snel natuurlijk, ik heb echter geen idee hoe dit mogelijk is. In ieder geval niet door te "magere smering" :wink:

Vanavond heb ik het motortje eens uit elkaar gehaald en de oorzaak zit hem in het dunne plaatje wat de kogeltjes van de krukaslager op zijn plaats houdt (ik weet niet hoe dat heet). Die zat er dus niet meer op maar heb ik in zo'n tiental stukjes in het carter teruggevonden. Ook zat er het een en ander op de zuiger en cilinderkop vastgesmolten. Waarschijnlijk een maandagmorgen constructie???
Maandag zal ik even twee nieuwe lagers halen (meteen de andere lager ook vervangen natuurlijk) en dan eens kijken of het motortje weer wil lopen.
Hierbij meteen wat foto's van het hele spul, in slechte kwaliteit omdat het momenteel iets te donker is voor foto's en flitsen op macro-stand gaat ook niet echt.

kop.jpg

zuiger.jpg

De kogels waren ook niet echt rond meer....

kogel.jpg

Deze rommel lag her en der in het carter verspreid:

rommel.jpg

En hier het andere lager, hier is te zien hoe de kogeltjes door een metalen plaatje op hun plaats worden gehouden, die zat dus niet meer op de kapotte lager:

lager.jpg

Wonderbaarlijk genoeg zijn de zuiger en cilinderwand nog onbeschadigd. Alleen op de bovenkant van de zuiger zit wat rommel wat ik er even af moet vijlen/schuren.

Onno, nog bedankt dat ik even met jouw toestel mocht vliegen, dat verzacht de pijn enigszins :)

Ziet er mooi uit Benno :nooo:

Ben benieuwd wat ons motortje gaat doen, die zit nu op 35 vluchten en 4 uur en 40 min draaitijd (en hij was toen we de kist kochten niet nieuw).

Haja nieuwe lagertjes erin en gaan :D

Ik heb van een clubgenoot een goedkoop adresje gekregen waar ze alle denkbare lagers op voorraad hebben voor een prikkie. Originele Kyosho lijkt me geen goed idee: lange levertijd, duur en slechte kwaliteit. Ik hoop dat 'ie woensdag weer vliegt met de GX40. Ik zal hem wel eerst opnieuw laten inlopen, ik weet niet meer hoe de zuiger er in zat en er moeten wat braampjes afgeschuurd worden, maar ik heb het vermoeden dat hij woensdag weer als een zonnetje loopt :D :D

Laat mij raden; dat adresje is een SKF dealer.

Gewoon een SKF dealer opzoeken en daar je lagers halen. Scheelt meer dan de helft tov. de originele qua prijs en die lagers zijn gewoon goed.

Dat ding wat de kogels op z'n plek houdt, heet de lagerkooi.

Je foto's zijn wat donker en het is slecht te zien, maar aan de kleur van het metaal te zien is hij flink te heet geweest?

hezik zei:
Laat mij raden; dat adresje is een SKF dealer.?
Geen idee, ik had van Lunzen in Barneveld doorgekregen, ik moet nog uitzoeken wat dat voor bedrijf is.
SKF? Is dat een lagerfabrikant waar ik ook terecht kan?

hezik zei:
Je foto's zijn wat donker en het is slecht te zien, maar aan de kleur van het metaal te zien is hij flink te heet geweest?
Nee, niet te heet, de foto's zijn erg slecht zoals ik al schreef en op de foto ziet de hele lager er erg slecht uit maar hij ziet er in het echt nog uit als nieuw, nog mooi zilverkleurig. Ik heb gewoon vette pech gehad denk ik. Het is natuurlijk ook een heel goedkoop motortje.

Benno Z zei:
hezik zei:
Laat mij raden; dat adresje is een SKF dealer.?
Geen idee, ik had van Lunzen in Barneveld doorgekregen, ik moet nog uitzoeken wat dat voor bedrijf is.
SKF? Is dat een lagerfabrikant waar ik ook terecht kan?

SKF is een grote lagerboer die prima lagers maken. hier kun je opzoeken waar de dichtsbijzijnde dealer bij jou in de buurt zit. Dikke kans dat Lunzen ook gewoon SKF lagers levert.

En terug te komen op de kwaliteit van de calmato folie.

Na mijn derde vlucht vandaaag wilde ik landen en net nadat ik over de bomen 20 meter voor ons vliegveld heen was en ik wilde landen, verloor hij in eens veel snelheid en zakte als een baksteen, met bijna vol up nog netjes level kunnen krijgen en net aan de rand van het veld geland.

Eerst gedacht dat het aan de wind lag, die dwars op de baan waaide en niet echt voor een prettige vliegervaring zorgde, maar bij nader inspectie nog een ontdekking gedaan:

calmatofolie.jpg

En dat was dus na een dikke 2 maandjes vliegen, waarvan de laatste 2 weken echt intensief 3 a 4 keer in de week en daarvoor maar 1 keer per week. En netjes weer schoonmaken na elke vliegdag natuurlijk.

Hij is vast wel te plakken of weer vast te zetten met een strijkbout, maar ik denk dat ik liever de hele stabilo voorzie van nieuw laagje oracover, de folie wordt namelijk op andere gedeelten van de stabilo ook al beduidend slechter.

Ach, die zit nog een stukkie vast, wij zijn wel eens een hele onderzijde van de folie kwijtgeraakt.
En ja we wilden toch vliegen dus daarna toch nog 2 vluchten gemaakt maar wel wat rustiger aan gedaan ;-)

Ik denk dat als ik een goede ruk deraan geef dat die hele stabilo van de bovenkant gestript is ;) Die witte folie zit een stuk slechter vast dan de rode folie

Ja het is bar en boos gesteld met die folie. Bij mij was het afgelopen woensdag precies hetzelfde geval als bij jou. Ik heb het hout op het veld licht opgeschuurd en de folie weer gelijmd met seconde lijm. Daarna de naad afgeplakt met plakband en hup, vliegen maar weer :D Thuis heb ik het plakband er weer afgehaald en de folie zit weer muurvast. Na elke vliegdag druppel ik sowieso alle loszittende delen weer even vast met secondelijm, dat laat (bijna) nooit meer los.

@Hezik, bedankt voor de adressen, ik zal morgen even op zoek gaan, er zit zelfs een dealer vlakbij mijn woonplaats, ik hoop dat ze die lagers op voorraad hebben.

Woehoe.. Benno die zijn vliegtuig weer heeft gemaakt :) ik ben volgende week een week vrij dus hoop dat het mooi weer is en dan weer lekker vliegen.

Komende woensdag ben ik er uiterraad.. Ik moet het onder de knie krijgen dat ik zelf kan vliegen :)
HOe zit het trouwens met het gras dan ? Al iets gehoort dat ze het hebben gemaaid ?

Toppie :thumbsup:

Komende woensdag schijnt er nog een "nieuwe" leerling te komen :-)
Maar Gijs en z`n zoontjes zijn er niet dus heb ik wel tijd voor jullie 2 (en anders is Wesley ook een goeie leraar).

`T gras, tja, welk gras? hoop dat ze er binnenkort toch echt wat aan gaan doen anders zullen we eens stappen moeten ondernemen met de vliegers en aankloppen bij het bestuur.
Eens kijken hoe het woensdag is, maar ik vrees het ergste :roll:

Tiemo zei:
Hoe zit het trouwens met het gras dan ? Al iets gehoort dat ze het hebben gemaaid ?
Als jij nou eens goed gaat oefenen met taxieën, dan is het veld weer als een biljartlaken :wink: :wink: :wink:

Mijn motor is nog niet heel overigens, ik kan nergens die lager vinden. Ik heb inmiddels bij gemotoriseerd al een oproep geplaatst......

Hee Benno,

Ik zag het staan, schiet niet op zo, misschien interesse in een jankende Webra 6,5 :lol:

Back