camera in een sub

Ik heb zelf deze camera.

mini%2520camera.jpg

Werkt goed. Met geluid. Helaas maar tot 75 meter gegarandeerd.
Heb hem nog niet onder water geprobeerd.

Groeten,
Jan :lol:

75 meter met zon standaard 200mW cammetje? Daar geloof ik helemaal niks van. :P Ik heb daar zelf ook 2 stuks van, en dat is na 30 a 40 meter wel op (free line of sight).

Bovendien moet je de ontvangers met draaiknop mijden. Dan ben je continue aan et draaien omdat door et zakkende voltage van de meestal kleine accu ook de zend frequentie zakt.

Ik heb deze aangesloten op mijn normale vaar accu.
Gaat best goed.

Na een uur wordt inderdaad het signaal minder, maar zolang neem ik toch niet op, dus ik kan hier prima mee uit de voeten :D

Jan

Hoi Raf,
ze moeten deze topic nog maar eens lezen

portablefishfinder/cameras

En als het ze lukt wil ik wel een systeem kopen, en met mij nog gegarandeerd heel veel andere mensen.
Ik wil er wel reclame voor maken in Keulen en de bestellingen noteren.
Maar wel voor een WERKEND syteem en DRAADLOOS!!

Hein

Hoi,

Wat ik heb begrepen van de oudere kapiteins onder ons ( Sub Bouwers ) dat het niet wil draad loos onderwater met een camera,wel via een draad gebonden aan een boei want dat heb ik zelf gezien in veedam op een modelbouw beurs dat werkte perfect.

hallo

ik ga uit van de proeven die we zelf gedaan hebben op de VHS band vroeger
dit is de laagste band waar je fatsoenlijk vidoe kunt over dragen
anders krijg je gewoon je data niet meer in je signaal

laat ons nu er van uitgaan dat het wel werkt

dan stel ik mij de vraag waarom die kerels van general dynamics en co niet op zulk een idee gekomen zijn om het schaal 1:1 te gebruiken
of zijn die mensen die miljoenen dollers te grabbel goien gewoon te dom ????????????en zien ze niet de mogelijkheden van een camera annex zendertje op 1.2 Ghz van een paar euro

als het werk wil ik er direkt 1 dus noteer mij alvast als een potentieele koper
maar ik wil wel de test zien gebeuren in een vijver of in een zwemdok
en keulen heeft een van de beste duikboot vijvers terwereld zou ik zeggen

groeten raf

Raf, hoe bedoel je? Je vergelijkt toch niet een duikboot die enkele honderden meters onderwater gaan, met zon model die 3 meter diep gaat? :P

hallo

3 meter of 5 meter als het principe zou werken dan maken een paar meter geen verschil

een echte duikboot vaart niet altijd op 300 meter diep

een akula die heeft een sleep boei achter in de romp zitten
die kunnen ze van onder water aan een kabel naar boven laten om zo een kleine antenne boven water uit te laten steken om zo verbindingen te maken met de boven wereld

niet alleen beeld maar radio signalen die zelfs met een kleinere signaal breedte toekomt dan video

er zijn nog discuties geweest over dit onderwerp op dit forum
maar het is moeilijk om uit te leggen hoe een video signaal inelkaar zit aan mensen die er niet dag dagelijks mee bezig zijn
maar ik sta altijd open voor nieuwe ideen en ben er dan ook heel nieuwschierig naar dat het ondanks mij en mijn collega die veel met video / audio en data signalen bezig zijn andere toch lukt om video boven de oppervlakte te krijgen

we zijn aan het denken van een digitale camera in een sub te bouwen
die onderwater opneemt en dan als hij boven water vaart zijn data doorstuurd naar de wal omdan met een geleegde modulle weer onder water opnames te kunnen maken.

daarom ook mijn reactie dat die grote kapitaal krachtige bedrijven er geen oplossing voor vinden
dit haast onmogelijk zou moeten zijn
een 1:1 duikboot vaart in zout water en wij in zoet dus daar zou het verschil wel eens kunnen in zitten dat het in zout water nog moeilijker gaat zijn om een signaal naar boven te krijgen

dat is ook de reden dat er torpedo's zijn die glasvezel kabel gestuurd worden en niet draadloos
want eens dat zo een vrijvarende torpedo vertrekt heeft die alleen nog maar zijn eigen computer met sonar aan boord om zijn doel te vinden
terwijl een kabel geleide vanuit de duikboot bestuurd wordt die toch een krachtiger sonar apparaat aan boort heeft en zo ook meer kan (ZIEN )

groeten raf

Dan nog vind ik et een beetje een groot verschil. Zon duikboot systeem in et echt zou toch wel een flinke afstand tot de ontvanger moeten overbruggen, zelfs met die torpedos, want ook die dingen halen toch wel een kilometertje ofzo? (ik ben maar een sub leek!)

Wij staan hooguit 50 meter van de zender vandaan. Als zon ding dat FLoS (free line of sight) 400 meter haalt, in een put van 3 meter iets van 75% van zn range verliest, dan heb je toch nog die 50 meter die je nodig hebt. :P

Ik vraag me af hoeveel kracht zon signaal verliest in water.

Raf je hebt gelijk,
Als een echte bot zijn antenne tot 2 meter onder waterspiegel zou laten komen dan konden ze ook alles uitzenden, beeld en geluid.
Maar ze hebben wel een sleepantenne van 2500 tot 3500 meter achter hun boot hangen om een beetje tekst door te sturen.
Bij deze bestel ik ook zo'n systeem wat in eenglazen potje kan.
Het moet wel werken en op 1,5 meter diepte is genoeg en draadloos.

Hein

Hoi allemaal,

Ik wacht even met bestellen ik wil eerst graag het antwoord horen van joop.

hallo

daar kan ik heel goed na de test die we gedaan hebben op antwoorden

ALLES als het signaal de antenne verlaat
verhoog je de uitgang dan zie je belletjes langs je antenne opstijgen en krijg je gewoon warm water

groeten raf

Hi Raf

Het is mij niet helemaal duidelijk,ik had het over een setje in een glazenpotje op de bodum van een vijver,hoe kunnen daar dan belletjes en water van af komen terwijl ook de zender in het potje zit?

Morgen of overmorgen weet ik meer.

Gr Joop.

hallo

wij hadden de antenne geisoleerd in het water zitten
met een vermogen van 160 watt op de antenne werden er lucht belletjes gevormd rondom de antenne
deze bleken later kokend water te zijn

groeten raf

hallo

suspense ????
het is overmorgen dus wij zijn allen benieuwd

of de antenne nu in een potje zit of niet
ze zit in het water met potje en al en daar moet je doorheen geraken

ik had geschreven "geisoleerde antenne"
dat potje isoleerd ook je antenne van het water
bij ons was het een epoxy bekleding en bij u is het gelas
de zender zat bij ons ook onderwater in een pvc buis samen met de voeding want das ook heel belangrijk een voeding voor je zender
en ik kan je vertellen op 12 volt 160 watt da heeft heeeeeeeeeeeeel grote honger (zijn je accu's snel leeg indien je bovenstaande niet moest begrijpen)

groeten raf

Kijk hier eens op deze pagina's.
Dit gaat over camera's in duikboten
http://www.diveteq.de/html/rov_darwin.html

Hein

en als je die link bekijkt :

"Die Übertragung der Kameradaten sowie der Steuersignale erfolgt über Kabel vom ROV an eine Boje. Von dort werden die Signale über eine Funkstrecke an den Standort des Piloten / Beobachters gesendet."

dus GEEN wifi onder water.

Patrick

Back