camera in een sub

Discussie in 'Duikboten' gestart door Joop.O.H., 24 mei 2006.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hoi Joop,

    Dat noem ik nog eens goed nieuws! Als het echt werkt zoals jij beschrijft, dan bestel ik er ook eentje.

    Groetjes Douglas.
     
  2. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Beste allemaal,

    Ik volg al een tijdje deze subtakje en ik kan Raf zijn mening wel best begrijpen als er verscheidene keren al gezegd is weest dat het niet op de
    manier gaat zoals het systeem of systemen bekend zijn bij de heren.

    Ze zijn ook benieuwd naar het resultaat van dat stekkedoosje groote
    voor 90euro.

    Trouwnes, ik kijk ook naar de test of andere oplossingen die nog komen.

    En ik zeg kom, met bewijzen of testen die geprobeerd zijn. Ook al zijn die slecht verlopen er kan altijd iets uit geleerd worden.
    Maar ik krijg het wel op m'n heupen van dat welles en niettes spelletje waar niemand iets aan heeft en het alleen maar mensen op de heupen laten krijgen. Want met dit gedrag gaan er juist mensen weg want dit lijkt bijna op een kleutertuin.

    En nu back to topic plz

    PS:
    Ik maak er geen woorden aan vuil dus geen onnodige reactie op deze replay
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Marc Hartjes,
    je schrijft iets over een spiegel signaal, ik weet niet wat dat is.
    maar er wordt 40 Mhz genoemd.

    Onderwerp: kijk eens een modulator
    deze zit op 3 * 27 = 81 MHz
    http://members.tripod.com/~petlibrary/rfmod.htm
    zo te zien is het schema van elektuur en dus makelijk te maken.
    deze gaat van kanaal 2 tot 4
    kanaal 1 word niet gebruikt om dat dan het spiegel signaal in het 40 Mhz gebied valt


    Is dat niet link als je op de 40 Mhz komt voor de mensen met zenders van de 40 Mhz???

    Hein
     
  4. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    een kachel is in de volks mond een liniaere eindversterker deze versterkt het zend signaal zo dat men verder komt met de zender.

    deze word vaak gebruikt als men meer nederlandstalig geluid in de ether wil hebben en niet alleen 200 meter om de woning.

    de versterker word vaak kachel genoemd omdat het rendament vaak heel slecht is van die dingen zo dat ze heel veel warmte geven.

    50% warmte en %50 zendvermogen zijn geen rare waarden bij een kachel en als je een defect in de antenne hebt of de antenne staat niet goed afgesteld dan krijg je 100% warmte en een paar defecte transistoren (torren)

    ik weet niet of dat videosignaal door het water kan, maar het zal laag in de band beter werken dan heel hoog in de band

    marc
     
  5. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    @Hein

    ik zal even uitlegen wat ik bedoel
    een tv signaal word via AM amplitude modulatie verzonden. dit is een draag golf frekwentie vb 81 MHz ( een hoge toon van 81 miljoen trilingen per seconde) deze word AM gemoduleerd ( het zend nivo word verhoogt en verlaagt op het ritme van de video signaal.

    het video signaal is rond 5 MHz
    en dit is te zien in het antene zend signaal .
    5 Mhz boven de 81 en 5 mhz onder de 81 of wel
    van 76 tot 86 MHz.

    maar het signaal onder de 81 is een signaal dat je tv niet gebruikt. dus nozema die Filtert deze eruit zo dat dit 50% in zend vermogen scheelt.
    en het volgende tv kanaal dichter op de ander kan lichen dus meer zenders in de frekwentie band

    dus als je de zender op kanaal 1 zet
    komt je onderzijband ( spiegel ) in de 40 MHZ band


    zet je de zender op kanaal 3 dan komt de spiegel op (door) kanaal 2.

    het zelfde gijntje heb ik al eens gehad met een klant die de video op kanaal 39 had staan en een schotel ontvanger op 40 .
    en het maar niet voorelkaar kreeg om ze samen te kijken en optenemen via de video.

    een twee schone op een lopende kanalen opgezocht en de schotel op de hoogste kanaal gezet van deze en kaar was deze .

    en weer een tevreden klant

    marc
     
  6. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Neem contact op met een Zendamateur die aan ATV doet.
    Dat is TV beelden verzenden via een repeater die hier in Groningen staat op het Gasuniegebouw lekker hoog.

    Maar hoe diep kunnen jullie duiken met je Sub of Uboot met je 40 Mhz zender.
    Met een 27 Mhz zender zal je verder komen dan met 40 Mhz zender.

    Het is zo hoe hoger de frequentie hoe korter het bereik, de beelden zijn al niet denderend in de open lucht hoe wordt dat van onder de waterlijn.

    Dan wordt er geopperd om op een lagere frequentie Illigaal te gaan werken hou er rekening mee als je stoort en wordt gepakt de eerste boete zo al € 250.00 als je ook nog schade veroorzaakt wordt hij nog hoger.
    Je apparatuur kan in beslag genomen worden ze slopen zoals die zender uit je boot en helemaal al niet op de manier zoals jullie die er zelf uit zouden halen.

    Deze mensen hoeven daar geen rekening mee te houden want ze hebben een Illigaal apparaat gevonden.

    Ik had Hein hierover al een mail gestuurd met uitleg van wat ik er van weet omdat ik vroeger mij ook met het zendamateurisme bezig hield als luisteramateur.

    Maar die zij zet het zelf maar op het forum.

    In Nederland werkt een magnetron op 2.4 Ghz en niet zo als de Belgen op 1.2 Ghz.
    Is het de bedoeling de antenne in de boot te bouwen op deze hoge frequentie zou ik eerst alle onderdelen maar een in de magnetron testen.
    Want je weet niet wat voor effect dit heeft.

    Ik ben zelf van mening dat een GSM die op een hoge band zit niet gezond is wat geleerden er ook van zeggen laat die hun hoofd maar eens in een magnetron uitproberen voor ze een commercieel oordeel geven.

    Waarom staan er zoveel GSM masten in Nedrland als ik naar het zuiden rij dan zit ik naast een mast maar zie de volgende ook al weer.
    Ik weet zo niet waar die apparaten zitten waar die beelden mee verzonden worden omdat het mij niet intereseert ik heb een GSM om mee te kunnen bellen en verdere onzin hoef ik er niet mee.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    met ene metertje of 5 hebben de meeste duikboten het wel gehad
    de meeste kunnen zelfs niet zo diep om constructie redenen
    de andere omdat men dan toch niets meer ziet en er helemaal geen reden is om zo diep te varen
    inderdaad komt men met een 27 Mhz zender dieper
    maar het probleeme is dat er geen of haast gssen 27 zenders gebouwd worden met meer dan 3 kanalen

    vroeger was de 35 nog een oplossing maar deze is ook afgeschaft


    wil men iets zoeken op de bodem dat men verloren heeft dan is een ROV een betere oplossing dan een duikboot schaalmodel

    in belgië werkt een magnetron ook op 2.4 Ghz maar met 1.2 Ghz kan men ook reeds water moleculen aan het trillen brengen zei het niet zo effectief dan op 2.4

    je gsm mast probleem kan ook zijn dat er verschillende maatschapijen zijn die elk hun eigenste mast willen hebben inplaats van een mast te delen met een ander bedrijf

    maar ik ben nog steeds benieuwd naar de onderwater beelden van die camera

    groeten raf
     
  8. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Raf dat wordt een flop als de beelden van een oppervlakteschip een beetje op afstand al slecht zijn hoe dan onder water.

    Als ik hem zie zal ik Geert een Zendamateur die aan ATV doet er eens naar vragen.
    Die is daar al jaren mee bezig ATV is TV signalen verzenden en ontvangen zij werken ook op die hoge Frequentie's je hebt bandbreedte nodig en die is daar nog aanwezig.

    Illigaal zou ik maar mee oppassen zolang je niemand stoort kraait er geen haan naar maar als je storing veroorzaakt hebben ze je zo gevonden.

    Ik zal ook nog eens op internet gaan zoeken op ATV moet vast wel wat te vinden zijn.
     
  9. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    atv is ook iligaal als je geen verguning hebt.

    marc
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ligt er aan op welke frequentie je werkt volgens mij zijn die apparaten in de Ghz maar 10 Mw erp vermogen.
    Tegenwoordig is elke overdracht op de daartoe toegewezen frequentie's vrij.
    Met een LPD kan je ook allelei digitale signalen versturen op de 27 Mhz is het ook vrij alleen deze frequentie's lenen zich niet voor TV beelden.
     
  11. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    atv zat vroeger op de 70 cm band en hier heb je een verguning voor nodig

    maar met een lpd zender in de 2,4 ghz met 10 mwatt kom je het water niet uit denk ik zo als boven in dit lijntje word geschreven.

    maar atv zit niet op de 2,4 ghz dan zal met een vermogen van 25 watt het hele dorp geen 2,4 comunicatie meer hebben.
    geen garage gaat meer open je auto ook niet je draadloos koptelefoon kraakt .

    maar terugtekomen op het onderwerp

    we willen het video signaal zenden laag in de band en niet hoog

    atm op 70 cm is 300 /,7= 428 mhz
    en is te hoog in de band.

    en een zend machteging aan vragen en hier voor examens te gaandoen .

    ik denk niet dat ik nog tijd heb voor nog een hobby er bij

    mvg marc
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    het vermogen van 160 wat op een staaf antenne die met epoxy was bekleed op de vhf band was net zoals een water kookspiraal
    je kent wel zo een ding om in een kop water te pleuren om dat water warm te krijgen

    we zaten heel laag in de vhf band omdat juist de freqentie het probleem is
    maar alsnog geen resultaat
    als de antenne 1 mm onder water verdween was het einde verhaal wat beeld bereft
    we kregen wel lekker warm water

    ik zie als enige oplossing (opdit ogenblik)momentopnames
    je filmt een stukje onder water komt met je periscopen (die als antennes dienen) bovenwater en zend de buffer naar de kant
    mpg4 is daar uitermate geschikt voor
    moet je wel een pda met voldoende geheugen in je sub plaatsen met een usb camera er aan vast
    en een bovenwater detectie om het zend progje te starten
    bluethoot is in een pda aanwezig dus juist een ontvanger in je laptop en je hebt beelden van onder water
    en je beurs een 700 euro lichter maar ja dan weet je waar je voor werkt

    groeten raf
     
  13. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    ik heb internet gezocht naar mpeg coders met fpga

    ik zag iets interesants over zendcoderingen en signaal/ ruis
    niet geschikt voor de meeste mensen onder ons maar voor de geintreserden toch handig
    http://www.elec.york.ac.uk/comms/theses/white_thesis.pdf


    als toepasing dacht ik meer aan een camera met ethernet
    http://www.feith.de/cancam.html

    iets in die geest met een geheugen kaart en blauwtand of wifi

    en gebruiken op de manier die raf zegt.

    marc
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo allen

    Ik ben wat meer gegevens te weten gekomen betreft de onderwater camera.

    Hij lig op de bodem van de vijver en is 1,5 mtr.diep.

    Het berijk is 8 mtr. onderwater en bovenwater max.15 mtr.,ik zal nog eens vragen wat het vermogen van het zendertje is,het kan niet veel zijn en zeker niet zo zwaar dat hij de vijver aan de kook brengt zoals hier soms wordt beweerd .

    Dus de afstand wordt voor de helft gereduceerd als de camera onderwater is.

    Gr.Joop
     
  15. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Joop,

    Deze zenders hebben 10 Mw Erp jou zender voor de besturing heeft 100 Mw Erp.
     
  16. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Hmm, toch geen al te groot bereik, nuja.

    En Joop wat ge water aan de kook brengt zijn verschijnselen die ze gezien hebben rond de attenne en niet verder. Plaatselijke warmte ontwikkeling.

    Maar dat bereik, 8 mtr onder water bedoeld op een diepte van 1,5 mtr, is dat de maximale bereik of begint het beeld dan niet meer zuiver binnen te komen. :?:

    En is er dan meschien ook de mogelijkheid om het eindsigniaal te versterken of heeft dat dan een negatief effect of niet mogelijk.

    Greetings.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joop



    om een vijver aan de kook te brengen ga je meer nodig hebben dan het uitgezonden vermogen van die test antenne

    het koken dat zich voordoet is echter het zelfde als in een water koker of het effect dat zo een water verwarm spiraaltje in een kopje water

    er komen belletjes vrij en dat geeft het effect dat het kookt
    er komt door dit effect wel schade aan de antenne
    deze was normaal mooi glanzend maar na de test een paar keren herhaalt te hebben bleek die helemaal mat te zijn geworden

    10 Mw is echt niet veel vermogen hoor
    een doorsnee zender heeft al een veel sterker signaal en daar zit nog iedereen te mopperen over storingen ???????

    maar als het werkt wil ik er nog altijd eentje kopen


    groeten raf
     
  18. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    het kan ook electroliese zijn, aan je antenne door de spaning op je antene.
    er komt een staande golf op je antenne te staan en op somige die punten is je spaning hoger dan op andere punten.

    er kan waterstof en zuurstof ont staanbij electroliese in water


    mvg marc
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    marc dat zou wel eens heel juist kunnen zijn
    wat je daar schrijft

    we hebben nooit de oorzaak kunnen ontdekken waarom die belletje gevormd werden

    dus je kan stellen dat we veel geluk hebben gehad dat de personen die mee hielpen aan het project dus allemaal niet rokers waren
    want als ik me herinner is waterstof nogal een knallend goedje
    zie hiroshima en nagasaki da was een hele grote boeeeeem
    maar ja in nederland kunnen ze er ook wat van

    groeten raf
     
  20. Pants

    Pants Guest

    Ik wil graag een camera in mijn model bouwen, ik zat eraan te denken om daar het towed array voor te gebruiken.

    Komt er ongeveer op neer dat de antenne dus in een boei uitkomt die aan de oppervlakte van het water drijft.

    Zal dit gaan werken? Denk namelijk dat je op deze manier een boel problemen qua bereik en sterkte van het signaal voorkomt.

    Groeten,

    Kor
     

Deel Deze Pagina