Cap 21 Toni Clark

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tomsky, 18 jan 2015.

  1. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Dank je Freek!
    Drukke periode met werk, als ondernemer is dat erg prettig maar het betekent wel dat ik niet de stappen kan zetten met de bouw die ik graag zou zetten.

    Het voordeel van veel werk als ondernemer is wel dat je af en toe wat speelgoed kan kopen.

    In de OP vroeg ik al naar een voltage regulator switch voor de ontsteking, geschikt voor een 2S LIPO.

    Via Aerobertics kwam ik op het volgende uit:

    [​IMG]

    Ontsteking vanaf de zender aan/uit te zetten, met een klein indicatorledje in de kist en voltage vanuit een 2S LIPO gereguleerd naar 5,9V, lijkt ideaal.

    Ik heb wat motorproblemen met mijn 2.2m YAK met DLE 55, dus ga ik daar nu de gehele ontsteking en powersupply voor de ontsteking vervangen, geeft me mooi de mogelijkheid om dit systeem eerst eens op een bestaande kist te testen en vervolgens ook toe te passen op de CAP. Ik ben erg benieuwd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Tijd voor een update!

    De afgelopen weken heb ik het superdruk gehad met wat andere leuke modelbouwgerelateerde zaken, maar dan heb je wel wat!
    Fly-In EMC & HobbyKing!

    Vanavond heb ik besloten dat de vergunningsaanvraag wel tot het weekend kon wachten en ben ik weer eens driftig aan het plakken geslagen!
    (Ik had al wel wat voorbereidend werk gedaan aan de ribben, en dan met name aan de 4 middelste ribben waar het landingsstel op gemonteerd zal gaan worden, alles stond dus te wachten op een moment van inspiratie)

    Eerlijk is eerlijk, ik heb genoten in m'n mancave.
    Radio aan, grote bak Capucino voor m'n neus en plakken maar!

    De vleugels zijn inmiddels aan de beurt, een deugddoend werkje, want het wordt wat waar je bijstaat!

    Na een half uur puinruimen was de bouwtafel leeg . 15 minuten later zag het er zo uit:

    [​IMG]

    (Vorige week op een avond: "weet jij waar de folie is lief?" "Geen idee popje...")

    En dan los!

    [​IMG]

    Het lijkt al gauw wat...

    [​IMG]

    Bovenliggers:

    [​IMG]

    Als laatste de ruimte voor het vleugelverbindingsstuk (zie foto's vleugelmiddenstuk) aangepast en met witte houtlijm vastgezet. Daarbij aan de binnenkant de overtollige lijm goed weggehaald, anders past het verbindingsstuk niet meer.
    Bij het modelbouwen werkt mijn normale strategie (als het niet past gewoon wat harder duwen) niet, dus het moest maar...

    [​IMG]

    Zover ben ik nu:

    [​IMG]

    Tot de vleugels af zijn kan ik geen donder in m'n klushok, en dat is mooi, het geeft een beetje druk om voort te maken!

    Verdere druk om voort te maken is er omdat er ergens deze zomer van me verwacht zal worden dat ik een tweede kinderkamer ga bouwen, die moet in ieder geval in september klaar zijn. :D

    On that bombshell, Tomsky out!:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Schiet lekker op!

    Vandaag papadag, dochter in bedje en een stukje verder.

    De hulplijsten voor en achter zitten, en de voorbereiding voor het ladingsstel is zo goed als klaar, enkel aan de onderkant moeten er daar nog balsablokken ingelijmd en geschuurd worden bij het beplanken.

    Ook heb ik alvast de blokken voor de aileron-scharnieren ingelijmd.

    Zo nog even de liggerbekasting doen en dan verder met de aileronservo's en de beplanking.

    Fijn om even door te kunnen pakken!

    Net echt!

    [​IMG]

    Ik heb inderdaad verkeerd geboord... Zie je dadelijk niks meer van, het gaat dan maar door voor een stukje gewichtsbesparing...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Er is een fiscale term voor mensen die wel betaald werk doen naast hun baan maar geen officieel bedrijf hebben, dat noemen ze "resultaatgenieter".

    Het was dan wel niet betaald, maar vandaag kon ik ook erg genieten van het resultaat...

    Ik doe de beplanking van de vleugels gewoon met UHU Hart.
    De beplanking bestaat uit 4 stukken balsa die op de klassieke manier aan mekaar gelijmd worden (schilderstape op 1 kant van de voeg, omdraaien, openklappen en lijm in de voeg, daarna bij mekaar trekken en met schilderstape de kant aan dewelke je gelijmd hebt ook vastzetten, en na het drogen goed schuren)
    Dit had ik een tijdje geleden al gedaan toen de bouwplank een keer leeg was.

    Vandaag eerst de juiste vorm afgetekend, met 5mm speling aan beide kanten.

    Daarna 2 klosjes op 5mm van de achterlijst in de werktafel geschroefd, waar de beplanking dan tegenaan gelegd kan worden.

    Het is wel even vaart maken met UHU, maar dat ging prima.
    Ik heb eerst alles achter de ligger in de lijm gezet, en daarna de ligger zelf en alles daarvoor, ivm drogen en de volgorde van beplanken.
    Beplanking eerst vastgespeld aan de achterlijst, dan de voorste 10cm licht nat gemaakt, waardoor de beplanking bijna uit zichzelf in profiel krulde.
    Ik heb de boel eerst vastgezet met schilderstape, en toen nog met spelden.

    Het resultaat mag er wezen.
    In de komende dagen staan op de planning:
    - wegschuren overtollig materiaal
    - landingsstel verder voorbereiden
    - Servobekisting en luikjes maken
    - onderkant beplanken

    Ik heb het helemaal naar mijn zin in m'n hok joh!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien eerst maar eens de bouwtafel opruimen, wat een bende weer..

    Hebben jullie dat nou ook dat je voor elk simpel klusje AL je gereedschap nodig lijkt te hebben?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Lees het draadje nu pas maar heb wel abo. Blijft een geweldige kist. Heb hem in het begin gevlogen met een drieblad prop en dat vloog toch mooi :D. En de ailerons zoals aangegeven door Reinsch ... nooit spelling of wat dan ook gehad en de 2 servo's in het middenstuk, op de hartlijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Wingservo's: beter traag dan slecht

    Mooie bak Peter!

    Ik heb hier en daar weer wat uurtjes kunnen vinden.

    Gisteren heb ik de servobekabeling gesoldeerd en in de vleugels getrokken, en de ruimtes waarin de aanhechting van de landingspoten zit afgewerkt met balsa.

    [​IMG]

    Vandaag begonnen aan de servo's.
    Deze komen aan de onderkant van de vleugel, ik bevestig de servo's aan het afdekplaatje zelf, scheelt gedoe mocht er ooit eentje het begeven.
    De afdekplaatjes maak ik uit 1.2mm triplex met daarbovenop balsa.
    Als de beplanking er op ligt kan ik dan de plaatjes mooi de ronding van de vleugel mee geven terwijl het triplex gewoon recht op het frame rust.

    Eerst heb ik verstevigingsplaatjes tegen de ribben gezet, en daarna de frames opgebouwd.

    Zoals wel vaker heb ik de zonde begaan om eerst te bouwen en dan pas te meten.
    In dit geval kom ik er een keertje mee weg, past precies!

    [IMG]www.modelbouwforum.nl/media/218138/full [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Komt helemaal goed met die CAP!
     
  8. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Hey Dries,

    Gij vliegt in dezelfde club als mijn broer!
    Hopelijk is de Cap op tijd af voor jullie Fly-In! (en anders neem ik iets anders mee)
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Yep, we zitten regelmatig op elkaars "cap" :). Steven had me al verteld dat jij "de broer" was..

    Tof dat je komt naar onze fly in!
     
  10. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Beplanken onderkant vleugel

    Leuk werk dit!

    Van het losliggen was 1 vleugel wat gaan torderen, ik heb goede hoop dat met wat gewicht erop tijdens het beplanken dat probleem weer verholpen is.

    Het op z'n plek houden van de beplanking aan de neuslijst met schilderstape bevalt goed. Bij de bovenkant was dat lastiger, nu had ik de tape vooraf op z'n plaats gezet waardoor het heel makkelijk werkte eens de beplanking er op lag.

    Lerend uit in het verleden gemaakte fouten heb ik eerst uitgemeten en opgeschreven waar de openingen voor de servo's ook weer moesten komen :)

    Het kruis op de eerste foto staat daar trouwens omdat er een onvolkomenheid in het balsa aan die kant zat, die wou ik dus aan de binnenkant (neergelegd op een werkblad waar toch nog een lijmbolletje op zat..)

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Mooi bouwproject, ik volg het met plezier. Zelf heb ik ook nog een ruwbouw-klare TC Cap 21 liggen. Om ooit in 2025 af te werken waarschijnlijk...

    Momenteel vlieg ik een (semi-schaal) Cap 21 in dezelfde schaal en met dezelfde aandrijving maar met GFK romp en styro beplankte vleugel. Het toestel is ooit gebruikt als wedstrijdkist of reservebak bij het Tournament of Champions in Las Vegas, ergens begin jaren 80. Een fijne anekdote bij een fantastisch vliegende kist.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een kleine opmerking bij je vleugelbouw; zelf zou ik niet meteen die 2 digitale servo's per kant samen hangen op één servokabel. Ik geef de voorkeur om met een dubbele kabel te werken en indien mogelijk de 4 servo's rechtstreeks in de ontvanger te koppelen. Voor te koppelen naar de romp voorzie je dan 2 MPX stekkers. Desnoods een rode en een groene om verwisseling te vermijden. In mijn TC Cap is er een enkele servo per aileron voorzien vanwege gewichtsbesparingen. Hoe het gaat zijn naar torsie op de aileron weet ik ook nog niet. Misschien in 2025...
     
  12. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Hi Paul,

    te laat :rolleyes:
    De boel is al dicht.
    Mijn redenering was dat het ook maar 6kg servo's zijn, dat met overdaad aan power met 2x2s 2.2 LiPo's.

    Nu heb ik 1 extra punt per vleugel wat stuk kan, met 2 kabels in de vleugel sleep ik én extra gewicht mee en heb ik meer kabel en aansluitingen die het kunnen begeven. Het is een afweging tussen kwaden...
    Een grotere kist met grotere ailerons zou ik anders aanpakken...

    Ik ben ook heel benieuwd hoe 'ie het doet met 1 aansturing per vleugel.
    De reden voor die twee aansturingen is zowel bij het model als bij het origineel om torsie tegen te gaan.
    Zelf ga ik ook de ailerons splitsen zoals bij het origineel.

    Anyway...
    Vandaag toch weer wat gedaan.
    Neuslijsten zitten, en de servocompartimenten en de ruimte voor de poten zijn weer open. Ik had het goed gemeten :)
    Ik moet ze nog afwerken, dat doe ik wanneer mijn servo-armen binnen zijn en ik echt goed kan bekijken hoe de servo's moeten komen (het is krap...)

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. leothevideo

    leothevideo

    Lid geworden:
    4 sep 2012
    Berichten:
    8
    We gaan je volgen Tomsky.

    Groetjes, Leo
     
  14. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Groot kruis

    Hey Leo!
    Jij ook hier, gezellig!

    Leuk zo'n week met redelijk wat tijd in de avonden...

    Vanavond de neuslijsten in profiel geschuurd.
    (één van de grote mysteries van het leven, hoe komt het toch dat je ondanks een mondkapje toch een soort van balsaplamuur uit je neus kan halen achteraf???)

    [​IMG]

    Vervolgens aan de slag gegaan met het passend maken van de vleugelaanhechting.
    Die had ik behoorlijk strak in mekaar geknutseld, er kwam dus nog heel wat schuren-passen-schuren-passen-schuren... aan te pas.

    [​IMG]

    Ik wil de boel nog net iets strakker maken voordat de epoxi uit de kast komt.

    2,5 maanden bezig.
    Tussenstand: Ik heb een groot kruis! (zegt m'n buurvrouw ook altijd...)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. redball147

    redball147

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hunsrück, Deutschland
    Hi,

    wings are covered with Monokote now.
    The decor is from JR-Foliendesign.
    Weight Monokote 142g.
    Weight decor 45g.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    When doing the finish with monokote, you also installed the fiberglass reinforcement on the center wing section as described in the manual? I'm thinking about an oracover finish on mine but the fiberglass center section is making me doubt.

    Als ik iedereen hier vlijtig aan z'n cap zie werken krijg ik zelf toch ook zin om de mijne weer op de bouwplank te leggen.
     
  17. redball147

    redball147

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hunsrück, Deutschland
    Yes, I installed the fibreglass reinforcement as you can see in my post #29.
    Before covering I fillered the fibreglas with "Micro Fill" superlight filler and grinded it.
    Ok, in special light conditions you can see a little bit of that.
    For me it's OK, I'm not a grinder hero. :cool:

    Why it's making you doubt?
    Because of the look, or the fixing of Oracover on the fibreglas ?
     
  18. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    [​IMG]

    ;)
     
  19. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Draadje op pagina 4, laatste post van 7 april, het moest verboden worden.

    Ik heb het nogal druk gehad met het organiseren van een Fly-In en het bezoeken van een paar andere, en daarnaast had ik het qua bouwen even druk met een kinderkamer die inmiddels af is.

    Anyway, het wordt weer wat frisser en wat vroeger donker, here we go again!
    Doel is nu om volgend jaar de Fly-Ins te kunnen bezoeken met dit apparaat.
    Ik zit er serieus aan te denken om smoke in de Cap te installeren, het weegt wat maar dan heb je ook wat...

    Denk dat ik eerst maar eens de vleugel ruwbouw afmaak en dan verderga met de romp.

    2015-09-22 servobays (1).JPG 2015-09-22 servobays (2).JPG
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Smoke in de Edge en de CAP zuiver laten! Het is tout cours een zwaardere bak.
     

Deel Deze Pagina