Ik heb altijd wel een Cap21 TC willen maken, echter de vleugelineenstuk hield me tegen. Ik heb geen twijfels over de kwaliteit van de kit. TC is gewoon goed.
Smalle volle rolroeren hou ik echter niet van.
Waarom herziening, denk gewoon omdat ik graag ontwerp en bouw.
Had liefst schaalrolroeren
Motorkap over de beplanking heb ik ook niet zo graag
Cap21 TC is gemaakt voor te verven (glasfaserversterking aan de vleugel) verven/spuiten doe ik niet graag, dus net zoals al mijn bakken oracover, is nie schoon over glasfaser.
Hoofdstuk motoren.
Destijds had ik geen zicht op de beschikbaarheid van 3w55i die ik van plan was te gebruiken. Mijn vraag bij 3w werd met grote vertraging beantwoord en ondertussen lag er al een zielige DLE in mijn schuif.
Ik hoop genoeg gewicht achter CG te kunnen besparen temeer omdat ik de servo's van HR liefst vanachter zie en de DLE veel lichter is als de 62.
De 62 van TC is met hydromount en ik kan me voorstellen dat die schokdempers wel s rap versleten kunnen zijn en 800€ voor het geheel?? Alternatieve ophanging is riskant voor wat betreft de integriteit van de demper zoals afscheuren.
Een dergelijke ophanging is heel fragiel, geloof me ik kan het weten, heb jaaren liggen kloten met een 3w met TC demper vast opgeschroeft en motor vast op romp. Motor schudde die demper gewoon van zich af.
U gelooft het niet? ik had er in elk geval genoeg van toen mijn trukkendoos leeg was, dus als je voor de 62 kiest is het het veiligst dit kompleet te doen zoals TC het voorschrijft of je bent aan't avonturen. 800€ dus.
De DLE kost me ca 500€ met zelfgemaakte demper en relatief harde rubbers.
Ik denk dat ik, ik hoop dat ik, nu met de balsacrisis het vliegerke zonder lood kan bouwen met minder gewicht maar dan moet ik wel beschikking hebben over geselecteerde balsa, en bij mijn vertrouwde leveranciers was dat geen probleem, of ik moet een hele camion kopen en thuis selecteren... en dan had ik beter een TC kit gekocht. Welke zekerheden zijn er nog met die coronawaanzin?
Dus waarom?
Kostprijs 1000 + 800=1800
plezier van het ontwerpen( reken dat maar x2)
vermijden van slijtageproblemen, zoals dat zit te schudden altijd op dezelfde plaats.
Motorkap over de beplanking heb ik ook niet zo graag
Contraindicaties zijn /is vooral het mooie geluid van de 62 op hydromount. Misschien wel 800 € waard. Subiet krijg ik nog spijt.
Wat nog zoal: ik zal de rompflanken wellicht waarschijnlijk misschien moeten "ajoureren" alsook alle ribben en lijsten van HS en VS en vleugel. Zeker als ik geen optimale balsa kan bemachtigen.
Met de cnc frees is dat makkelijk.
En potverdorie nog aan toe, ik ben vergeten foto's te maken van de bouw van het richtingsroer. Mijnen overschot aan balsa is daarmee op en nu is het wachten.
Conclusie. Als je iemand bent die graag bouwt zonder de rompslomp van ontwerpen en de daarmee samengaande slapeloze nachten, wikken en overwegen, najagen van materialen vooral in deze tijden dan koop je best de TC kit.