Heel netjes gebouwd. Misschien kan je nog een gat in de aluminium as boren en daarna een hard stalen as in verlijmen? Ik gebruik altijd koolvezelplaat voor alle framedelen, is veel sterker en lager in gewicht. We zijn benieuwd, ga zo door!
Frank daar hoef je niet bang voor te zijn, de originele aluminium as van Kinkade is ook maar iets van ik dacht 8 mm, die gaat niet zo snel kapot, wel de kruktap/excentriek of hoe moeten we dat ding noemen dat de vleugels aandrijft breekt uit. Een zijde is bij Kinkade eengeheel metr de as en de andere wordt met eens telboutje vastgezet en die gaat altijd kapot. Dit heb ik toen bij Ikarus vervangen door een 8mm PB-stalen as uit een oude printer en gewone excentrieken die allebei nu vast zitten met een vlak stukje en een stelboutje.
Bedankt voor alle commentaar. De dikste as is 6 mm. Ik heb reeds een staal asje van 3,17 mm als reserve. De volgende stap zijn de cranks en die wil ik maken zoals Kurt (Eskalibri 2006) dan moet ik niet boren door de as. Het is een soort van knelverbinding. Het Aluminium heet een beetje Si voor de verspaanbaarheid, meer weet ik niet Groeten, Gilbert
Dikste aandrijfas is 6mm aluminium, ik zou voorzichtig zijn en uittesten of het sterk genoeg is voordat je gaat vliegen. De Eagle aandrijfas is ook 6mm, maar dit is een stalen as. De knelkoppeling is een voordeel, dan wordt de alu as in ieder geval niet verzwakt :wink: Ik zou wel een soort zekering inbouwen om te voorkomen dat een crank kan verdraaien :roll:
tijd voor een update. De meeste onderdelen zijn gedraaid/gefreesd. Nu moet ik verder met de staart en dan volgt het in elkaar lijmen van de carbon buis en de aluminium onderdelen. Soms denk ik eraan om lijmen te vermijden en om het alu onderdeel vast te zetten met een schroefje die door de carbon buis gaat. Maar misschien is dit niet sterk genoeg. De verhouding van de tandwielkast is nu 1:60. Laat maar weten wat je ervan vindt. Groeten, Gilbert
Ziet er keurig uit Gilbert, je schiet al mooi op met de bouw. De methode om de staart te laten scharnieren via een ball link is leuk bedacht Ik zou zeker alu/koolstof verbinding lijmen met epoxy, een schroefje gaat vaak loswerken in de koolstofbuis. 60x vertraging lijkt me een goede keuze met deze motor.
FBK staart is klaar. Getest met een simpele stuurwiel zender en het werkt goed. Theo, bedankt voor je interesse.... maar zo'n stuk maken kostte mij heel wat uren:bday: Laat mij eerst proberen de Caral te laten vliegen.
Gilbert, De zender moet wel kunnen V-mixen om hoogte en richting te kunnen sturen, kan dat met deze zender? Welke servo's gebruik je? Hoe zwaar? Ik gebruik 9 gram type's. Ik zie dat je wat onderdelen van de Eagle hebt gebruikt, ga je ook de vleugel gebruiken? Dan heb ik wellicht wat tips om hem te verbeteren.
Is het niet mogelijk om met een body te werken? De electronica en mechanische onderdelen staan anders blootgesteld aan weersinvloeden. Ook bij een landing krijgen de tandwielen op z'n donder als je in een vochtige, stoffige of zanderige omgeving land. Lijkt me nogal kwetsbaar. Ook geeft een body betere aerodynamische eigenschappen.
tja, natuurlijk kan dat, Robert, ik heb ooit ook de (best mooie) originele Eagle plastik body delen gemonteerd toen ik de orni's ontdekte een paar jaar geleden. Maar helaas, het ging niet zo geweldig goed, de ene teleurstelling na de andere, de body voegt toch weer extra gewicht toe. Orni's goed laten vliegen is niet zo eenvoudig, ik had veel tegenslagen. Eindelijk kreeg ik een Eagle aan het vliegen door hem veel lichter te maken en door ook de vleugel aan te passen. Na een aantal jaren met orni's te vliegen ben ik toch wel van mening dat ze het beste vliegen door het gewicht zo laag mogelijk te houden, dus een body is natuurlijk leuk om te zien, maar het gewicht neemt toe, helaas................... Je hebt gelijk wat betreft een zanderige/stoffige omgeving, een beetje oppassen dus, ik vlieg eigenlijk alleen maar op grasvelden/weilanden, dan heb je weinig problemen................. Op jouw filmpjes zie ik dat je vliegt op een vuilstortplaats? Jij zal dan inderdaad moeten oppassen bij de landing..............:-(
Frank, ik heb het vliegmechanisme los in de romp hangen. De romp vormt alleen een verbinding met de staart en staat helemaal los van het mechaniek en vleugels. Nu gebruik jij een frame als romp wat me eigenlijk een zware constructie lijkt..? Mijn romp van de peregrine model weegt maar 23 gram..totaal vlieggewicht incl. accu is 330 gram bij een spanwijdte van 1 m. Kan je dat met jou model vergelijken?
Robert, zo te zien maakt het niet zoveel uit, het vlieggewicht van de FBKanarie inclusief 2s1000mAh lipo is 334gram, spanwijdte is 102cm. Het 2mm triplex rompframe is tevens onderdeel van de vertraging, wat ook enige gewichtsbesparing oplevert. De Eagle is iets gewichtiger, 345 gram, dat komt hoofdzakelijk door de 10 gram zwaardere motor. Gilbert, ik ben benieuwd wat jouw Caral orni gaat wegen, al enig idee? Spanwijdte zal ook ergens tussen 100 - 120 cm gaan worden?
Binnenkort een update, inclusief gewicht (ik ben zelf ook benieuwd). Ik ben begonnen met alle onderdelen te lijmen. Dit week einde is het de beurt aan de bevestiging achterkant vleugel en staart. Spanwijdte is dezelfde als de Eagle (120 cm). Frank ik heb nog steeds de originele vleugel maar ik ben van plan een lichtere versie te maken. Dus als je nog raad hebt, laat maar komen. Gilbert
Op dit moment weegt de Caral 342 g incl 2S 1000 mAh Lipo. Het enige wat nog ontbreekt is de vleugel. Hij zal dus iets zwaarder woden dan jullie vogels. Er is wel ruimte om gewicht te sparen. Ik maakte reeds een staart die ongeveer 8 g minder zwaar was dan de originele. Heb net een MX-12 zender aangekocht. Ben begonnen met het leren gebruiken. Ik ben er reeds in geslaagd de zekering te laten springen bij de eerste laadbeurt. Voorlopig hersteld met een 0.5 A zekering (ipv 3 A) Groeten
Het begint al aardig op een orni te lijken! Gewicht valt mee, vleugel 50 gram moet kunnen, dus 392 gram vliegklaar moet mogelijk zijn. Ik vlieg regelmatig met zwaardere cellen in de Eagle, vliegklaar 400 gram gaat nog steeds goed. Heb je geprobeerd om de zender met een automatische snellader te laden? Voorzichtig, de bedrading in de zenders is vaak niet geschikt voor hoge stromen, beter dan de accu uit de zender halen of laden met een vast ingestelde stroom van max. 1A.
Inderdaad, maar de snellader stond ingesteld op 0.2 A. Blijkbaar is de startstroom te hoog. Spijtig, ik zal waarschijnlijk een simpele voeding gebruiken met een max stroom van ongeveer 0.2 A. Zou een 'trage' zekering kunnen helpen? Frank , als je nog raad hebt voor de vleugel laat maar komen want ik wil deze graag maken in het Kerstverlof. Dank bij voorbaat. Gilbert
Gilbert, 0.2A ingesteld en dan een zekering van 3A opgeblazen? Welke lader is dat? Niet + en - verwisseld? Of heb je wellicht eerst de lader gestart en daarna pas de steker in de zender gestoken? Dan is het mogelijk dat de lader eerst naar zijn maximale (veel te hoge) uitgangsspanning regelt en als je dan pas de accu aansluit kan er even een grote stroom gaan lopen :-( Als er een snelle zekering in de zender hoort, zou ik die niet vervangen door een langzame, dat kan funest zijn in dergelijke gevallen. Welke raad wil je hebben voor de vleugel? Ik vond dat je al een mooie vleugel had gemaakt voor de verdronken Eagle. Heb je de originele Eagle vleugel nog? Ik zag dat je de staart ook gaat gebruiken. Na vele testen en modificaties is mijn conclusie dat de Eagle vleugel best redelijk presteert, wel wat lichter maken en de koolstof staafjes verlengen.
Ik zal het laden van de MX-12 verplaatsen naar Accu & Laadtechniek Ik ben het eens met het feit dat de Eagle vleugel goed werkt. In een vorig berichtje zei je iets ivm suggesties voor een betere vleugel, maar ik zal de bestaande Eagle vleugel opnieuw maken (lichter an langere C staafjes)
Je kan natuurlijk ook een geheel nieuwe vleugel maken. Voor de FBKanarie heb ik dunner spinnakerdoek gebruikt en alle liggers met secondenlijm bevestigd. Dat geeft een zeer lichte vleugel die goed presteert. Deze is wel wat lastiger te repareren.