CARAL orni

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 21 okt 2007.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Gefeliciteerd, Gilbert,

    gaat het sturen ook goed? Het stroomverbruik is mooi laag. Ik bereken het altijd zo: ongeveer 12min = 1/5uur. Gemiddelde stroom is dan bij de Caral 5x0.75=3.75A.
    Ik kan met de Eagle ongeveer 15 minuten vliegen met een 1100mAh 2S Konion pakket. Nuttige capaciteit is ca. 1000mAh, dus dan is de gemiddelde stroom 4x1=4A. Klopt aardig, want ik geef maar weinig vol gas, bij vol gas is de stroom op de grond gemeten 6A.
    Misschien een foto hoe de Caral er nu vliegklaar uitziet?
     
  2. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt Robert en Frank. Foto's volgen (video misschien later....)

    Ik maakte gisteren nog een vlucht maar sturen was onmogelijk. Caral maakte telkens een wijde bocht naar rechts. De hoek van de staart was iets minder geworden en daardoor verloor ik de sturing. Ik heb nu een rubber ringetje vastgelijmd zodat de hoek niet ongewild kan veranderen. Binnenkort opnieuw proberen bij minder wind. Eénmaal ik alles goed onder controle heb, de extra sturing met de vleugels activeren. Benieuwd wat dat zal geven want sturen blijft toch een uitdaging, vind ik, alhoewel ik geen ervaring heb met gewone vliegtuigen.

    Gilbert
     
  3. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik heb volgende motor :

    Diameter: 20.2mm
    Length: 20mm
    Shaft: 5mm
    Weight: 11g (with 10cm wire)
    Power: 60W
    Kv: 3500rpm/v
    Turns: 25
    Resistance: 262
    Idle Current: .3A
    Max amp: 10A (15sec burst)
    Voltage: 2-4cell Lipoly

    Zou dit kunnen voor Caral ??? Volgens de gegevens denk ik van wel....
     
  4. Gilbert

    Gilbert Guest

    Foto's kijken via Forum-foto upload

    Gilbert
     
  5. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    He Gilbert,

    Gefeliciteerd!
    Mooi werk!

    Eefjan
     
  6. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt Eefjan. Heb jij nog plannen met je orni?

    Gilbert.
     
  7. Gilbert

    Gilbert Guest

    Vandaag gevlogen met CARAL maar tijdens harde landing is ruggegraat gebroken. Ik zal het herstellen dmv c-staaf in holle C buis te schuiven. Dit geheel zal buigzamer zijn en daardoor de schokken beter opvangen.

    Sturen blijft moeilijk vind ik. Enige suggesties?
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,
    Bij een echt harde landing zal er altijd wel iets breken, bij verstevigen van de buis zal dan wellicht een ander onderdeel de geest geven :(
    Probeer altijd boven gras te vliegen.
    In het begin had ik ook vaak defecten aan de Eagle, naarmate ik hem beter afgesteld had, ging er steeds minder stuk.
    Ik heb nu al tientallen vluchten gemaakt zonder enig mankement :cool:

    Wat bedoel je precies met "sturen blijft moeilijk" ?
    Bedoel je dat Caral slecht reageert op de besturing of dat je zelf het sturen moeilijk vindt?
     
  9. Gilbert

    Gilbert Guest

    Deze morgen gevlogen met Caral en alles OK. Ik had links een grote paperclip geplaatst en de orni was perfect in balans. Als de balans perfect is dan is het sturen OK. Vanavond opnieuw gevlogen maar het plezier was van korte duur. Crash en terug rug gekraakt. Ik had een aandrijfstaafje iets langer gemaakt (betere symmetrie) en kreeg daardoor waarschijnlijk een afwijking naar links, gevolgd door een harde landing.

    Terug veel bijgeleerd. Met een orni vliegen is blijkbaar een kwestie van vallen en opstaan. Ik zal de rug volledig vernieuwen met op de plaats van de breuk een staafje in de holle buis. Daarnaast denk ik ook nog aan een spankabel op de krachten tijdens een crash beter op te vangen.

    Vroeg of laat zal Caral perfect vliegen want ik weet dat het kan en ondertussen zal ik ook de zwakkere punten verbeteren, maar zoals Frank zegt zal er tijdens een harde crash altijd wel iets breken....
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Inderdaad is het belangrijk om de vleugel dynamisch te balanceren, dat lukt eigenlijk alleen maar tijdens de proefvluchten. Ik gebruik hiervoor ook verschuifbare clipjes aan een voorligger. Het is heel goed mogelijk dat daarna de vleugel statisch niet in balans is, maar dat is geen probleem tijdens vliegen.
    Wellicht is de holle buis toch iets te dun om alle krachten op te vangen, een extra carbon buisje van bv. 4mm van onderkant romp (bij de motor) naar de achterkant bij de servo's is misschien een optie? (wordt ook veel gedaan bij de staartbuis van helicopters). Ik zou geen spandraad gebruiken, die werkt maar 1 kant op, de kracht kan bij een harde landing ook de andere kant opwerken.

    Hier was het ook mooi weer vandaag, ik heb vanavond met de Eagle en de FBKanarie nog een paar vluchtjes gemaakt.

    Momenteel ben ik ook bezig om de GLDAP module te testen in de Eagle.

    Sukses gewenst!
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  11. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik heb eergisteren gevlogen met CARAL II, deze heeft 6 mm volle carbon ipv holle carbon buis. Ik heb de holle buis op belangrijke punten opgevuld met een 4 mm carbon staaf. Ik heb ook de aluminium stukjes wat uitgevreesd waar er contact is met carbon zodat de scherpe randen verdwenen zijn. Deze ziijn waarschijnlijk nefast bij impact. Vlucht ging goed bij weinig wind. Ik merkte wel het verschil tussen mee en tegenwind maar het relatief gemakkelijk om CARAL tegen de wind in te sturen. Vogel was volledig in balans, geen nood aan een extra clip. Ik wacht nu op beter weer voor extra vluchten.... CARAL II voelt een stuk steviger aan en weegt maar een paar gram extra. Ik heb ook geleerd dat tijdens een draai het belangrijk is de staart niet te laat terug naar neutraal te laten bewegen. Het gebruik van de 'hoogtefunctie' vind ik op dit moment nog iets te complex, komt later wel.

    Groeten, Gilbert
     
  12. Gilbert

    Gilbert Guest

    Frank,

    hoe is het met de GLDAP module? Succes?

    Caral II vliegt nu zeer goed. Geen clip meer nodig, vleugel is volledig symmetrisch. Hij is ook vrij sterk. Landing op harde ondergrond is niet meer dramatisch. Probleem blijft de wind, het lijkt erop dat het hier altijd teveel waait.

    Gilbert
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Gilbert,

    leuk dat je nog steeds bezig bent met de Caral, heb je de hoogtebesturing al in gebruik?
    Het is verder erg rustig op het orniforum vind ik.
    Ja, wind blijft een probleem, ook de Eagle kan niet veel wind verdragen.
    De FBKanarie kan wat meer wind hebben en verbazingwekkend, de kleine Wingbird, daar vlieg ik de laatste weken het meest mee, deze kan een behoorlijk windje aan, ik vermoed dat dit komt door de veel hogere flapsnelheid.

    Wat de GLDAP betreft, die heb ik dus in de Eagle ingebouwd, het werkt redelijk goed, maar niet 100%, naar mijn schatting gaat het 9x van de 10x goed. Ik vermoed dat dit komt omdat ik een exemplaar heb met een aangepaste softwareversie, speciaal gemaakt voor de aansturing van de orni's van Robert Musters. Deze versie probeert in 1 stap de vleugel direct in de zweefstand te zetten. Dat gaat blijkbaar bij Robert's mechaniek goed, maar voor de Eagle (en Caral) is de originele versie volgens mij toch meer geschikt, deze is speciaal ontwikkeld voor de membraanvleugel type's zoals wij gebruiken.
    Je moet je trouwens niet al teveel voorstellen van het zweven, de glijhoek is slecht, zonder thermiek ben je zo beneden, MET sterke thermiek is het wel leuk, ik heb al eens 10 minuten alleen gezweefd ;), maar zulke sterke thermiek heb je niet vaak.
    Toch ben ik blij met mijn GLDAP, ook bij de landing werkt het mooi, vlak voor de landing zet je de motor uit en in mooie zweefstand komt de orni rustig aanvliegen ;)
    Let wel, de GLDAP werkt in combinatie met een mechanische vleugellock, je moet dus ook een mechanische konstruktie in de Caral gaan aanbrengen, die ervoor zorgt dat de vleugels in de juiste zweefstand komen.
    Deze vleugellock werkt ook al zonder GLDAP, ik had hem al veel eerder in de Eagle ingebouwd.
    Zonder GLDAP heb je dan ongeveer 50% kans dat de lock werkt, met de GLDAP zou het theoretisch dus 100% moeten gaan werken ;)
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2008
  14. Gilbert

    Gilbert Guest

    Inderdaad Frank, het is hier stil

    De hoogtesturing werkt en ik gebruik het soms om een 'duikvlucht' te maken. Ik hoop op beter weer zodat ik weet meer ervaring krijg met CARAL. Hoe strakker de vleugel hoe beter hij vliegt. Als ik het vliegen volledig beheers dan wil ik proberen sturen met de vleugels, maar dan moet ik nog een servo bijbouwen. Ik heb ook een idee voor een lichte scharnier in de vleugel te bouwen zodat bij een opwaartse beweging het vleugelopp kleiner wordt. Ik denk dat dit een winterproject wordt.

    Nog geen plannen om naar Interex te gaan? Ik ben nog wel kandidaat

    Gilbert
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,

    ik ben blij dat jij nog bezig bent met je Caral orni, het lijkt wel of er in NL en BE niet veel mensen nog geinteresseerd zijn in orni's.
    Gebruik je de hoogtebesturing dan alleen voor een duikvlucht? Het werkt ook heel mooi bij het maken van een bocht hoor, een beetje hoog erbij en de bocht is veel beter, ook bij de landing iets up en hij komt heel mooi neer ;)
    Ik zie weinig voordeel om het vleugeloppervlak kleiner te maken bij de opwaartse beweging, ik zou eerst nog eens goed info vergaren, dit is al vaker geprobeerd, volgens mij met weinig succes.......
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2008
  16. Gilbert

    Gilbert Guest

    Frank,

    ik heb een beetje hoog geprobeerd bij het sturen en het draaien gaat veel beter. Bedankt voor de tip! Een paperclip heb ik niet meer nodig, ik regel Caral nu bij door de spanning van de vleugel links of rechts aan te passen. Ik heb dat gevonden in een handleiding van Kinkade.

    Ik heb reeds veel succesvolle vluchten gemaakt maar gisteren zijn beide vleugelstokken afgebroken net waar het aluminium stopt. Ik heb daar reeds de scherpe hoek verminderd maar blijkbaar is de spanning daar nog te hoog. Ik denk er nu aan om een rubber slangetje over de koolstof te schuiven en dit gedeeltelijk in het aluminium stukje te brengen zodat er wat flexibiliteit en demping ontstaat daar waar het koolstof het aluminium verlaat. Wat denk jij daarvan? Heb jij daar geen probleem mee?

    Ik zie inderdaad weinig andere mensen die met orni's bezig zijn. Ik moet zeggen als de orni éénmaal vliegt is het zalig, maar de weg is lang.....

    Groeten, Gilbert

    PS Ik denk dat ik binnenkort mijn eerste vliegtuig-stappen zet met een Easystar....
     
  17. Gilbert

    Gilbert Guest

    Gisteren 2 vluchten gemaakt met CARAL bij windstil weer. Bezoek van reiger gekregen. Langste vlucht tot nu toe : 15 min met 1000 mAh Lipo

    Gilbert
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    15 min met 1000mAh, dat betekent een gemiddelde stroom van minder dan 4A, dat is heel zuinig ;)

    Wat het afbreken van de vleugelliggers betreft, nee, dat is bij mijn Eagle nog nooit gebeurd.
    Bij de Eagle zijn deze 3mm koolstof, bij de Caral?
    Zijn de alu houders wellicht wat korter waardoor er meer kracht op de ligger komt?

    Hoe regel jij de spanning van de vleugel? Kun je eens een foto daarvan maken?
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  19. Gilbert

    Gilbert Guest

    De vleugelliggers zijn ook 3 mm. De Alu-houders zijn ong 27 mm lang. Ik heb rubber ringetjes gebruikt om de liggers te beschermen. Voorlopig geen probleem...;

    De spanning van de vleugel wordt aangepast door gewoon de dwarsligger te verschuiven. 5 mm geeft reeds een groot verschil. Van rechts 'overstuur' naar licht links overstuur.
     

Deel Deze Pagina