CARAL orni

• Topicstarter Topicstarter Gilbert
  • Startdatum Startdatum
Mijn eerste ervaringen met de Eagle was dat hij moeilijk tegen de wind vliegt, maar ik had dan ook slechts een 2 kanaalszender en kon de hoogte niet regelen. Ik heb gehoord dat de Eskalibri van Saupe redelijk tegen de wind in kan. Wij zullen zien....

Ik stop met vliegen als de wind 15km/uur is bij de Eagle en ongeveer 20km/uur bij de FBKanarie. Dan komen ze nog net tegen de wind in, maar van ontspannen vliegen kan je niet meer spreken dan ;)

Effe snel een vraagje, is het mogenlijk om met een klein pompje en 2 zuigertjes te werken in plaats van tandwielen?

Gr Chris

Nu ik een MX-12 heb kan ik de staart goed uittesten. Het werkt goed, maar het is mij opgevallen dat na een paar keer heen en weer bewegen de staart niet meer goed gecentreerd is. Enig advies:confused:. Welke verbindingen moeten beweegbaar zijn en welke moeten gelijmd worden? Ik denk dat de vebinding in het verlengde van de romp vast verlijmd moet zijn om het centreer probleem op te lossen.

Beste wensen aan de ornithopter bouwers op dit forum:D. Zonder jullie hulp was ik zeker zover nog niet.

Ik stel voor om het vraagje over pomp/zuigers in een andere discussie te starten

Gilbert

het is mij opgevallen dat na een paar keer heen en weer bewegen de staart niet meer goed gecentreerd is. Enig advies:confused:. Welke verbindingen moeten beweegbaar zijn en welke moeten gelijmd worden? Ik denk dat de vebinding in het verlengde van de romp vast verlijmd moet zijn om het centreer probleem op te lossen.

Gilbert,
Nu ik nog eens goed nadenk over de ball-link oplossing waarmee jouw staart aan de romp scharniert, veroorzaakt die ball-link toch een probleem, de staart kan daardoor zijwaarts uitwijken. Beter is dus toch de oplossing zoals ik bij de Eagle gebruik, een boutje als scharnier, hierdoor kan de staart slechts op en neer bewegen. Wellicht kan de ball-link blijven, maar moet je een extra geleiding aanbrengen zodat de staart niet opzij kan bewegen.
De staart moet dus alleen op en neer kunnen en om zijn lengte-as kunnen draaien ;)

eagle2.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Frank. Staart werkt nu perfect. Oplossing : aluminium scharnier (enkel verticaal) met carbon asje. Bedankt;)

Gilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit ziet er goed uit, Gilbert, weer een stap verder ;)
De staart draait in de witte kunststof bus onder de staart denk ik?
Deze bus en ook het koolstof staafje aan de voorkant van de staart moeten stevig vastzitten, het kan losraken, is mij overkomen.
Ik heb later dit verstevigd met nylon garen waar vliegers mee gestikt worden, doordrengd met secondenlijm. Nadien is het nooit meer losgeraakt :D

pc260940_800.jpg

pc260942_800.jpg

Laatst bewerkt:
Goede raad. Doe ik waarschijnlijk ook. Alhoewel ik een nieuwe staart ook wil maken. Dan is alles zelfbouw.

Nieuwe vleugel is klaar. Ik heb ook een 'statiefje' gemaakt zodat ik makkelijk aan de CARAL kan werken. Ik kan ook beide asjes perfect uitlijnen

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik het goed? Heeft de vleugel een verschillende kleur aan boven- en onderzijde? :cool:
Wat is dat voor soort doek wat je gebruikt?

Het is zilverkleurig doek besteld bij het Vliegertje. Onderaan is de kleur licht grijs. ZIj hebben ook een goudkleurige variant.

CARAL is klaar. Totaal gewicht is 394 g incl 1000 mAh 2S Lipo. Eerste vlucht (aan lijn) als het wat minder waait.....

Motor 55 g, Controller 20 g, Lipo 57 g, 2 servo's 18 g, Ontvanger 16 g (volgens website) Totaal 166 g

Waarschijnlijk kan ik ook met 5 g servo's werken.

Gefeliciteerd Gilbert! Ben zeer benieuwd hoe het gaat vliegen. Probeer af te wachten tot het windstil is, dat maakt de eerste vlucht zoveel eenvoudiger. Zwaartepunt juist ingesteld?
Aan lijn??? Hoe denk je dat te doen? Is dat safe? Pas op dat de Caral juist daardoor niet crashed :(
394 gram? Dan zat ik er niet ver naast met mijn schatting van 392 gram ;) Gewicht kan inderdaad nog wel iets lager (maar is wel duurder), ik gebruik nu voor de FBKanarie 5 gram servo's en voor de Eagle 9 gram servo's. Ontvanger Jeti REX5MPD is 8 gram, mijn controller 12A weegt 13 gram, dus eventueel levert dat 23 gram winst op (jij gebruikt nu servo's van 9 gram per stuk?), dan zou je dus op 371 gram vlieggewicht kunnen uitkomen.
Dan is de FBKanarie nog steeds 37 gram lichter (334 gram), zou het verschil dan in de aluminium onderdelen zitten??
394 gram voor de Caral is niet teveel denk ik, ik weet uit ervaring dat mijn Eagle ook met 400 gram gewicht nog goed vliegt.

Laatst bewerkt:
Bedankt Frank. De gebruikte servo's zijn 9 g, ik heb 5 g servo's liggen. Ik kan ook de staart nog lichter maken (- 5 g).

Het zwaarteput is hetzelfde als de Eagle (ik heb nog de originele vleugel met de uitsparing). Met lijn bedoel ik een touw gespannen tussen 2 palen op 2 m hoogte en daar de orni aanhangen zodat hij net boven de grond hangt. Hij heeft dan een stijgruimte van ~2 m. Ik ga dit proberen over de breedte van mijn tuin.

Gilbert,
zwaartepunt, bij twijfel niet verder naar achter maar dan iets verder naar VOREN leggen.
Aan de lijn.................:cool:

Laatst bewerkt:
Eerste vluchten aan de lijn zien er goed uit. De motor 'start' niet altijd. Ik denk dat de verhouding 1:60 iets te laag is (ik heb alle mogelijke settings geprobeerd). Ik denk eraan een een 4200 en 5200 kV motortje te bestellen en de verhouding aan te passen naar hogere waardes. Eventueel ook een 12 A regelaar (lichter)

Gilbert,
Mijn Eagle trekt bij volgas (2S) nu ongeveer 6A, dus een 12A regelaar is prima.
Ik gebruik nu een 4000kv motortje en vertraging is 81x en dit gaat net goed bij opstarten. Een kleinere vertraging zou bij mij ook problemen met opstarten geven denk ik. Opstarten op de grond gaat dan nog wel, maar als je tijdens vliegen de motor even uitzet om te zweven en dan tijdens de vlucht weer wilt opstarten, dan is het opstartprobleem het grootst, de vleugel staat in hoogste stand en het gewicht van het model werkt extra tegen :(
Ik zou kiezen voor de motor met 5200kv (is er geen type van ca. 4800kv?) en de vertraging aanpassen tot ca. 100x ;)
Oh, ik zie in een van de eerste postings dat je al tandwielen had voor 90x vertraging, dan is 4200kv wellicht net te weinig en 5200kv net teveel, dan moet je gewoon proberen wat het beste werkt, 4800kv zou dan ook beter zijn....................
Er is meer variatie mogelijk natuurlijk, ook het verkleinen/vergroten van de vleugel geeft mogelijkheden om de belasting te veranderen.

Laatst bewerkt:
Wegens te slecht weer om te vliegen, heb ik besloten om de Caral lichter te maken waar mogelijk. Ik heb de 'zijstukken' van de transmissie gemaakt van 2 mm epoxyplaat (ipv aluminium). Dat scheelt 9 gram. Verder zie ik geen ruimte bij deze versie, behalve de electronica (motor en regelaar). Bij een tweede versie kan ik de carbon buis van 6 mm misschien vervangen door een 3 mm stok, dat zou 5 gram opleveren plus dat alle koppelingstukken (in Al) kleiner zullen zijn.

Vandaag eerste echte vluchten gemaakt. Hij weegt nu 381 gram (incl 1000 mAh LiPo) en heeft een 4200 kV motor met een reductie van 90. Caral vliegt zeer goed. Eerst vlucht méér dan 11 minuten en tweede vlucht 13 minuten. Lipo achteraf geladen en er kon 750 mAh in. Dit komt volgens mij overeen met een gemiddeld verbruik van 3.5 A. Ik wil in de toekomst een lichte buitenloper proberen, maar voorlopig nog wat vliegen met de Caral zoals hij nu is.

Back