CE certificaat

Alleen dat certificaat is de bewijs , ook al zitten er 100 CE markeringen op.

Geen certifikaat = geen CE = geen toelating

Is altijd al zo geweest alleen bij jou niet. :D

Mvg Johan

Nee, dat is jouw aanname en volledig gebaseerd op een groot vooroordeel.

De CE markering is de aanwijzing die je als particulier, klant of consument hebt voor wat betreft het bestaan van een CE certificaat.

In feite zegt de producent of importeur daarmee 'ik beweer hiermee dat mijn product voldoet aan de Europese regels', niets meer en niets minder.

Dan kun je wel ijskoud roepen dat dat certificaat wel niet zal bestaan, maar dat kun jij net zo min als ik bewijzen.

Vooralsnog is het enige wat ik te horen heb gekregen in letterlijke zin dat HobbyKing beweerd dat ze dat CE wel hebben.

Iets wat jij niet kunt weerleggen met feiten!

Als Hobbyking of jij dit documentje nou eens laten zien...dan is de discussie in één klap over.
Bewijzen dat het niet bestaat is inderdaad onmogelijk, bewijzen dat het wel bestaat is kinderlijk eenvoudig. Je laat het even zien en klaar.

Jij praat over " aanwijzing , ik beweer "

Een CE teken mag er alleen op zitten als een certificaat of aanwezig is of op de site van de fabrikant te lesen is.

En omdat bijdes niet aanwezig is bestaat het ook niet , das makkelijk te begrijpen of niet soms . :D

En iets wat er niet is kan je ook niet bewijsen , of jij wel dan.

Mvg Johan

De aanname dat je over een CE certificaat moet beschikken als particulier zijnde is naar mijn idee echt volledig onjuist. Vergeet niet dat HobbyKing per email al bevestigd heeft dat ze CE hebben voor de Turnigy 9x v2 zender.

Naar jouw idee? Dus je kunt het niet bevestigen?

Dat ze dat nog niet ondersteund hebben door het certificaat zelf is haast bijzaak. De CE markering is namelijk ook al de claim van HobbyKing / Turnigy dat een CE certificaat bestaat. Daarmee is je onderzoeksplicht wel voldaan lijkt me. Maar graag zou ik uit context van een rechtzaak willen horen hoe dit exact zit.

Zoals vaker al aangegeven nemen veel Aziatische fabrikanten het niet zo nauw met de EU regelgeving. Al zou er geen certificaat zijn gaan ze jou dat niet vertellen want dan verkopen ze niets meer naar de EU, dat die policy reeds gevoerd wordt is te bewijzen aan alle negatieve reacties die van hun site gewist worden. Het zou mij niets verbazen als je niets meer hoort.

De aanname dat je over een CE certificaat moet beschikken als particulier zijnde is naar mijn idee echt volledig onjuist. Vergeet niet dat HobbyKing per email al bevestigd heeft dat ze CE hebben voor de Turnigy 9x v2 zender.

Heb je dit certificaat nu ook al echt gezien dan?

Dat ze dat nog niet ondersteund hebben door het certificaat zelf is haast bijzaak.

Nee, dat is het niet. Het stikkertje zelf betekent helemaal nul komma nul niets.

[over corrien]
Dat zal hij ongetwijfeld geroepen kunnen hebben, maar zijn geloofwaardigheid is niet zodanig dat ik zoiets zondermeer van hem aan zou nemen.

Hij doet de service van het gros van grote zenderfabrikanten (futaba/graupner/multiplex) in Nederland. Dat geeft hem op z'n minst behoorlijk wat meer geloofwaardigheid en ervaring dan jij hebt ;)

Het is ook nogal de vraag of hij überhaupt een zodanige authoriteit is op dit gebied dat dit ooit aan hem gevraagd zou worden binnen de context van een rechtzaak of verzekeringskwestie.

Dat is niet de vraag, het is een feit. Wat jij niet kunt weerleggen ;)

We zitten nu eigenlijk nog maar op één ding klem, en dat is de vraag of een CE stikkertje voldoende zou zijn of niet, of je dan als consument kunt zeggen 'er zit een stikker op, dus is het goed'.

Van 'onze kant' is al een hele trits aan onderzoek gedaan, linkjes gegeven naar officiele documenten, enzovoort. Dus.. ik leg de bal even met jou, zoek jij maar bewijs voor jouw stellingname dat alleen kennisname van de stikker wettelijk voldoende is. Zoek maar die aansprakelijkheidszaak waarin alleen een stikker aanwezig was, dit specifiek besproken is, en geoordeeld is dat de consument aan z'n onderzoeksplicht heeft voldaan louter met het constateren van het bestaan van die stikker.

In het specifieke geval van de Hobbyking zender, denk ik wel dat je er mee weg komt. Dit niet omdat er een stikker opzit, maar jij ook gevraagd hebt, en hobbyking beweert dat het certificaat bestaat. Ik vermoed dat een rechter dan wel zou zeggen dat je voldoende onderzoek hebt gedaan, je hebt geen reden hobbyking dermate te wantrouwen dat je het zo ver door zou moeten spelen.

Zuiver technisch gesproken zegt het ontbreken van een CE niets over een apparaat. Wat het zegt, is dat het apparaat niet getoetst is op europese normen. Dat wil niet zeggen dat hij er wel of niet aan voldoet, alleen maar dat er niet op gecontroleerd is.

Een aparaat wat van buitenaf op de europese markt is gebracht, MOET een CE hebben. Zonder die CE is gebruik wettelijk niet toegestaan, dit is simpelweg wettelijk vastgelegd.

Als jij buiten de EU een apparaat koopt, is het jouw verantwoordelijkheid te controleren of er een CE op zit. Zit die er niet op, is gebruik en in bezit hebben domweg niet toegestaan.

Dan kun jij wel zeggen 'ja maar test het apparaat maar, hij voldoet echt wel aan de normen', en daar kun je zelfs nog gelijk in hebben, maar het is niet relevant.

Om dan de analogie met auto's weer eens aan te halen.. dat een auto niet APK gekeurd is, wil niet zeggen dat hij niet zou voldoen aan de eisen van de APK keuring. Een niet-APK gekeurde auto, zou zo maar zonder problemen door een APK kunnen komen. Feit is echter dat, voor auto's vanaf een bepaalde leeftijd, wettelijk is vastgelegd dat er een APK op moet. Zit die er niet op, is dat strafbaar en krijg je de boete automatisch thuisgestuurd.

Dan kun jij wel zeggen 'ja ho even, die auto zou makkelijk door een APK keuring komen, en voldoet dus wel', dan zal het OM simpelweg zeggen 'op die auto had een APK moeten zitten, die zit er niet op, dus krijg je een boete'.

Zo werkt het met CE dus ook.

Van onze kant? Dat geeft wel weer aan hoe polariserend jij dit soort discussies instapt.

Nee, dat is het niet. Het stikkertje zelf betekent helemaal nul komma nul niets.
Ja, en dat is dus waar ik het niet mee eens ben, anders zou er ook geen regel bestaan waarmee geregeld is dat juist die sticker verplicht is, ook al gaat het feitelijk sowieso om het product en het functioneren zelf zoals Dirk al aangaf. ;)

Of ik dat wel of niet bevestigd gekregen heb, hangt af van hoe je de regels interpreteert. Dat betekent niet dat het feitelijk onjuist is daar ook een mening aan te verbinden.

Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar zo lang niet bewezen is dat die CE markering ten onrechte aangebracht is op de zender is het ook niet bewezen dat die CE markering niet klopt, dat het CE certificaat in z'n geheel niet bestaat of dat de zender ook zelfs niet voldoet aan de Europese regels!

Dát is iets wat nooit weerlegd is met feiten in deze discussie, al jullie linkjes ten spijt. :rolleyes:

Overigens zaten er ook een groot aantal linkjes tussen die vallen onder 'internetwijsheid' en die verder niets letterlijk 'bewijzen'. Het staat op internet dus het is waar? Ik dacht het niet.

Een aantal daarvan, zoals die link over CE gemarkeerde industriële machines en hoe dat bedrijf denkt over CE markering in hun eigen bedrijf en de betreffende regels, heb ik ook met argumenten al bekritiseerd.

Ook werd mijn eigen bron ter ondersteuning van mijn opvatting van wanneer je juridisch gezien importeur bent ook argumentloos weggewuifd en nog steeds volharden jullie in het hanteren van een andere definitie. Waar blijven de bewijzen daarvoor?

Dat is niet de vraag, het is een feit. Wat jij niet kunt weerleggen
Ik zou mij op dat punt maar niet te veel uitdagen, want het zou je nog verbazen. ;) Daarnaast heb ik nochtans niet veel aanwijzingen gezien van dat 'feit', dus voordat het een feit is vanuit mijn perspectief dien je me te overtuigen. Maar laten we het vooral niet persoonlijker maken dan noodzakelijk.

Heb je dit certificaat nu ook al echt gezien dan?
Ik heb om het certificaat en certificaat nummer gevraagd en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen in de vorm van het certificaat zelf. Het duurde mij ook iets te lang voordat ze weer reageerden, dus heb ik inmiddels twee keer gevraagd om het certificaat.

Overigens maakt het niet veel uit of dat certificaat wel of niet digitaal beschikbaar is, zo lang het maar bestaat. Dat laatste hebben ze mij feitelijk gezien nog niet bewezen, los van hun bewering dat dat wel zo is en daar ben ik mij ook bewust van.

Ik beweer ook niet het tegendeel. Ik beweer slechts dat je best een fabrikant of winkel mag geloven op hun claims, zonder dat iets vervolgens per sé illegaal móet zijn. Iets wat hier de opvatting lijkt te zijn en dat is gewoon bevooroordeeld en ook onjuist.

Dan kun jij wel zeggen 'ja maar test het apparaat maar, hij voldoet echt wel aan de normen', en daar kun je zelfs nog gelijk in hebben, maar het is niet relevant.
Vergeet echter niet dat ík die bewering ook helemaal niet doe, maar dat de fabrikant Turnigy / HobbyKing dat beweert middels die aangebrachte CE markering!!

Om in de auto analogie te blijven, ze hebben dus wel een APK keuringssticker of iets dergelijks op de auto geplakt en je mag op grond daarvan aannemen dat de auto zoals iedere andere auto met zo'n APK sticker ook gekeurd zal zijn geweest.

In feite is die CE markering op die zender pas onzin, wanneer ofwel bewezen wordt dat de zender niet voldoet aan de Europese regels, ofwel wanneer blijkt dat het CE certificaat niet bestaat.

Beide zaken kan ik niet controleren en dus handel ik te goedertrouw en maak ik mij geen zorgen.

In feite is de opmerking 'ja maar test het apparaat maar, hij voldoet echt wel aan de normen' dan ook totaal niet hoe ik er tegenaan kijk!

Dan kun jij wel zeggen 'ja ho even, die auto zou makkelijk door een APK keuring komen, en voldoet dus wel', dan zal het OM simpelweg zeggen 'op die auto had een APK moeten zitten, die zit er niet op, dus krijg je een boete'.
..en toch maakt dat de auto niet illegaal in gebruik! Je bent hooguit in overtreding voor wat betreft documentatie. In feite kan een auto ook beschikken over een onterechte APK, iets wat meer in de richting komt van de CE discussie in het voorbeeld van de Turnigy 9x v2 zender. Als de auto met onterechte APK (hij is nooit gekeurd geweest), wel blijkt te voldoen aan de eisen van de APK, betekent dat even zo goed dat de auto gewoon legaal gebruikt wordt. De eindgebruiker van die auto is niet degene die de valse APK sticker op de auto plakt en de gebruiker van de auto kan niet controleren of die sticker wel terecht is aangebracht, zodoende is de situatie omtrent de zender ook.

Overigens ís de CE markering géén keurmerk, iets wat iedereen lijkt te vergeten.

Laatst bewerkt:
@quasti,

heb je nog steeds geen certificaat van hobbyking dan???

en ik zal is mailtje wagen aan de knvvl.

Edit: mailtje verstuurt. van dalen wacht op antwoord.

P.S. quasti als jij bepaalde leden hier in twijfel trekt dat is jouw keuze echter denk ik dat je je is beter moet verdiepen in wie bepaalde leden nou daad werkelijk zijn in het echte leven en welke kennis zij bezitten.

Je draait hier alles om om er voor jou een positieve draai aan te geven.

Laatst bewerkt:
..en toch maakt dat de auto niet illegaal in gebruik! Je bent hooguit in overtreding voor wat betreft documentatie. In feite kan een auto ook beschikken over een onterechte APK, iets wat meer in de richting komt van de CE discussie in het voorbeeld van de Turnigy 9x v2 zender. Als de auto met onterechte APK (hij is nooit gekeurd geweest), wel blijkt te voldoen aan de eisen van de APK, betekent dat even zo goed dat de auto gewoon legaal gebruikt wordt. De eindgebruiker van die auto is niet degene die de valse APK sticker op de auto plakt en de gebruiker van de auto kan niet controleren of die sticker wel terecht is aangebracht, zodoende is de situatie omtrent de zender ook.

Overigens ís de CE markering géén keurmerk, iets wat iedereen lijkt te vergeten.

En wat gebeurt er als blijkt dat een auto een ongeldige APK heeft, dan wordt die van de weg geplukt hetgeen ook met jouw zender zal gebeuren als een oplettende diender je tegen komt.

CE is geen directe kwaliteitskeurmerk maar met de normen die eraan hangen kan je wel degelijk spreken over een keurmerk....

Van onze kant? Dat geeft wel weer aan hoe polariserend jij dit soort discussies instapt.

Ik stap helemaal niet polariserend een discussie in. Ik zie een discussie waarin één persoon duidelijk tegen de stroom inzwemt, wat al zo was voordat ik aan de discussie deelnam. Daar is niets mis mee, ik kan het wel waarderen, maar er is in deze discussie duidelijk sprake van twee kampen, of je het nou leuk vind of niet ;)

Om in de auto analogie te blijven, ze hebben dus wel een APK keuringssticker of iets dergelijks op de auto geplakt en je mag op grond daarvan aannemen dat de auto zoals iedere andere auto met zo'n APK sticker ook gekeurd zal zijn geweest.

Kijk, dat is een mooi voorbeeld. Zo werkt het namelijk niet. Als jouw garage zegt 'die auto is APK gekeurd', jou geen keuringsdocument geeft, louter zegt dat het wel bestaat, en hij blijkt toch niet gekeurd te zijn, krijg jij gewoon de bekeuring en dien jij die ook te betalen.

Kijk, als de garage moedwillig het hele keuringsdocument vervalst, dan nog krijg jij in eerste instantie de bekeuring, maar dan kun je er natuurlijk een zaak van maken.

In feite is die CE markering op die zender pas onzin, wanneer ofwel bewezen wordt dat de zender niet voldoet aan de Europese regels, ofwel wanneer blijkt dat het CE certificaat niet bestaat.

Dit begint een beetje op schrodingers kat te lijken zo. Je hebt gelijk met bovenstaande uitspraak. Net zoals ik gelijk heb met de uitspraak dat in feite die CE markering op die zender niets betekent, totdat blijkt dat het certificaat bestaat. Het stikkertje is inhoudsloos zonder conformiteitsverklaring. Het zegt dus inderdaad niet dat er geen conformiteitsverklaring bestaat, maar bewijst ook niet dat die wel bestaat.

In feite is de opmerking 'ja maar test het apparaat maar, hij voldoet echt wel aan de normen' dan ook totaal niet hoe ik er tegenaan kijk!

Er lopen continu allerlei discussies en argumenten door elkaar. We hebben het over jouw specifieke geval, deze hobbyking zender, en meer in het algemeen over de certificering. In jouw argumentatie kwam bovenstaande opmerking wel degelijk voorbij.

Met betrekking tot Corrien; als jij graag de integriteit van Corrien ter discussie wil stellen, dan doe je dat wat mij betreft op eigen titel; daar ga ik geen part of deel van uitmaken.

Ik zie niemand dat vergeten? De CE markering heeft met conformiteit te maken.

alleen mijn mening

Om dan de analogie met auto's weer eens aan te halen.. dat een auto niet APK gekeurd is, wil niet zeggen dat hij niet zou voldoen aan de eisen van de APK keuring. Een niet-APK gekeurde auto, zou zo maar zonder problemen door een APK kunnen komen. Feit is echter dat, voor auto's vanaf een bepaalde leeftijd, wettelijk is vastgelegd dat er een APK op moet. Zit die er niet op, is dat strafbaar en krijg je de boete automatisch thuisgestuurd.

Zo werkt het met CE dus ook.

Nou ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien maar ik doe het toch ;)

Of er nou AB CA OF CE opstaat als het apparaat doet waarvoor hij gemaakt is vind ik het prima..

ik denk dat er meerdere mensen over kunnen meepraten dat in de tijd van de 27mhz bakkies iedereen met een 1000watt liniear zat te zenden om het bereik wat te vergroten. (was ook NIET toegestaan)

Controles waren er alleen als je in de hele straat de DECT telefoons wegdrukte en het tv signaal verstoorde.

in het geval van rc zenders. ik heb nog nooit een controleur gezien.....

tevens mocht het ooit toch eens misgaan heb je gewoon een product gekocht wat niet voldoet.

Voorlopig heb ik nog geen slechte dingen gezien van (bami)zenders die F-16's met 300kmpu een schoolplein opjagen gewoonweg omdat je weet dat als je dat soort dingen gaat gebruiken de apparatuur er ook gewoonweg voor gemaakt moet zijn en een merk wat gewoon geld kost.

Mijn mening dus: Als je vliegt moet je het gewoon niet doen.. vaar je met een nikko bootje Ja ach er zijn ergere dingen in het leven. en met auto's idem dito.

je gaat toch met een auto die 45km kan ook niet door een winkelcentrum jagen? ook al heb je een dikke futuba?

Iedereen moet gewoon zijn GEZONDE verstand gebruiken...

Just my 2 Cents

het gaat niet om of het voorkomt in praktijk ;)

het gaat in deze discussie om of het mag en wat de regelgeving zegt.

1. Een zender is binnen de EU legaal te gebruiken als die zender voldoet aan de geharmoniseerde eisen, ongeacht of er CE op staat of niet.

2. Een fabrikant mag zijn product van CE voorzien als dat product voldoet aan de geharmoniseerde eisen.

3. Voor radio/telecom apparatuur geldt daarnaast dat diegene die het apparaat binnen de EU op de markt brengt een conformiteitsverklaring moet afgeven.

4. Een consument die buiten de EU een apparaat koopt doet er verstandig aan alleen apparatuur met CE keurmerk aan te schaffen, want dan mag hij/zij er van uitgaan dat de apparatuur aan de richtlijnen voldoet en dus binnen de EU gebruikt mag worden.

Dat is zo'n beetje het voor deze discussie relevante deel van de regelgeving.

Laatst bewerkt:
het gaat niet om of het voorkomt in praktijk ;)

het gaat in deze discussie om of het mag en wat de regelgeving zegt.

Ja dat had ik gezien...

Daarom ook.. als je zorgt dat het niet misgaat dan is de discussie over de regelgeving en of het mag niet van belang. dat bedoelde ik ermee te zeggen.

daarin missen nogal wat punten br@m ;).

o.a. dat het een verhoogd risico is en dus notified body verplicht.

een zender zonder CE is niet legaal te gebruiken in de EU. daar is dus het CE voor vastgesteld.

Ja dat had ik gezien...

Daarom ook.. als je zorgt dat het niet misgaat dan is de discussie over de regelgeving en of het mag niet van belang. dat bedoelde ik ermee te zeggen.

klopt maar wat als het wel misgaat? wat zijn de risico's en gevolgen dat is wat we hier boven water willen hebben.

een zender zonder CE is niet legaal te gebruiken in de EU. daar is dus het CE voor vastgesteld.

Dit is doodgewoon niet waar.

CE is geen keurmerk.

Als ik zelf een 2.4Gig zender bouw (of een 35MHz) die voldoet aan de normen dan mag ik die legaal gebruiken, ook zonder CE. Ik hoef er ook geen vergunning voor te vragen omdat de 35MHz en de 2.4Gig band vergunningsvrije banden zijn, dat wil zeggen dat elk apparaat dat voldoet aan de regels toegestaan is.

klopt maar wat als het wel misgaat? wat zijn de risico's en gevolgen dat is wat we hier boven water willen hebben.

Nou daar heb ik wel een antwoord op.. ik denk dat je schuldig bent mits het tegendeel bewezen kan worden.

Toch denk ik dat een rechter het wel in acht neemt dat er een CE keur opstaat en dat als je inderdaad van HK te horen hebt gekregen dat het inderdaad een CE betreft.. dat je aan je onderzoeksplicht heb voldaan..

na wat gegoogle kwam ik op het forum van HC

HK has NO CE conformity declaration sheets for Turnigy , but they put a sticker on it.

Hun zeggen dat de douane te stom is om uit te zoeken of jij een legaal certificaat voorhanden hebt.
zijn random checks.

Hoe het zit bij een rechtzaak met enkele tonnen schade.... Geen idee.

nog een berichtje op het HK forum...

I would like to buy the Turnigy Tx and reading your review makes me want one even more. There is only one problem. In my country Slovenia we have very strict rules for importing devices. A lot of Hobbyking Tx have been rejected due to the missing CE and FCC labels. The transmitter module carries the CE and FCC logos but there are no certification numbers

Laatst bewerkt:
Verhoogd Risico Product.
Notified body verplicht.

Als je een eigen zender bouwt is dat voor eigen gebruik.
Verkoop je die al is het via marktplaats wordt je dus fabrikant en dan is CE al verplicht.

Voor eigen gebruik kleven er ook een paar nadelen aan o.a. product aansprakelijkheid en aansprakelijkheid is de basis van deze hele discussie.

Jij bent als fabrikant aansprakelijk voor je product.

De hele discussie gaat over als particulier aankopen via internet voor eigen gebruik.

Als je als fabrikant iets op de markt brengt is het een ander verhaal.

Dat heb ik ook in mijn punten 2 en 3 aangegeven.

Al eerder in de draad heb ik ook aangegeven dat doorverkopen dan in beginsel niet mag.

Dus je opmerking is op zich niet onwaar, maar niet terzake als het gaat om aanschaf voor eigen gebruik.

En dat doorverkopen op marktplaats ik denk niet dat de rechter daar een probleem in ziet, zolang het van particulier naar particulier is zonder 'winstoogmerk'.

Als jij zelf als particulier een handeltje begint, dan is het weer anders. Dan ben je inderdaad bezig spullen 'in de handel te brengen' en dien je zorg te dragen voor een conformiteitsverklaring en een CE plakkertje.

Back