Van onze kant? Dat geeft wel weer aan hoe polariserend jij dit soort discussies instapt.
Nee, dat is het niet. Het stikkertje zelf betekent helemaal nul komma nul niets.
Ja, en dat is dus waar ik het niet mee eens ben, anders zou er ook geen regel bestaan waarmee geregeld is dat juist die sticker verplicht is, ook al gaat het feitelijk sowieso om het product en het functioneren zelf zoals Dirk al aangaf.
Of ik dat wel of niet bevestigd gekregen heb, hangt af van hoe je de regels interpreteert. Dat betekent niet dat het feitelijk onjuist is daar ook een mening aan te verbinden.
Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar zo lang niet bewezen is dat die CE markering
ten onrechte aangebracht is op de zender is het ook niet bewezen dat die CE markering niet klopt, dat het CE certificaat in z'n geheel niet bestaat of dat de zender ook zelfs niet voldoet aan de Europese regels!
Dát is iets wat nooit weerlegd is met feiten in deze discussie, al jullie linkjes ten spijt.
Overigens zaten er ook een groot aantal linkjes tussen die vallen onder 'internetwijsheid' en die verder niets letterlijk 'bewijzen'. Het staat op internet dus het is waar? Ik dacht het niet.
Een aantal daarvan, zoals die link over CE gemarkeerde industriële machines en hoe dat bedrijf denkt over CE markering in hun eigen bedrijf en de betreffende regels, heb ik ook met argumenten al bekritiseerd.
Ook werd mijn eigen bron ter ondersteuning van mijn opvatting van wanneer je juridisch gezien importeur bent ook argumentloos weggewuifd en nog steeds volharden jullie in het hanteren van een andere definitie. Waar blijven de bewijzen daarvoor?
Dat is niet de vraag, het is een feit. Wat jij niet kunt weerleggen
Ik zou mij op dat punt maar niet te veel uitdagen, want het zou je nog verbazen.

Daarnaast heb ik nochtans niet veel aanwijzingen gezien van dat 'feit', dus voordat het een feit is vanuit mijn perspectief dien je me te overtuigen. Maar laten we het vooral niet persoonlijker maken dan noodzakelijk.
Heb je dit certificaat nu ook al echt gezien dan?
Ik heb om het certificaat en certificaat nummer gevraagd en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen in de vorm van het certificaat zelf. Het duurde mij ook iets te lang voordat ze weer reageerden, dus heb ik inmiddels twee keer gevraagd om het certificaat.
Overigens maakt het niet veel uit of dat certificaat wel of niet
digitaal beschikbaar is, zo lang het maar bestaat. Dat laatste hebben ze mij feitelijk gezien nog niet bewezen, los van hun bewering dat dat wel zo is en daar ben ik mij ook bewust van.
Ik beweer ook niet het tegendeel. Ik beweer slechts dat je best een fabrikant of winkel mag geloven op hun claims, zonder dat iets vervolgens per sé illegaal móet zijn. Iets wat hier de opvatting lijkt te zijn en dat is gewoon bevooroordeeld en ook onjuist.
Dan kun jij wel zeggen 'ja maar test het apparaat maar, hij voldoet echt wel aan de normen', en daar kun je zelfs nog gelijk in hebben, maar het is niet relevant.
Vergeet echter niet dat ík die bewering ook helemaal niet doe, maar dat de fabrikant Turnigy / HobbyKing dat beweert middels die aangebrachte CE markering!!
Om in de auto analogie te blijven, ze hebben dus wel een APK keuringssticker of iets dergelijks op de auto geplakt en je mag op grond daarvan aannemen dat de auto zoals iedere andere auto met zo'n APK sticker ook gekeurd zal zijn geweest.
In feite is die CE markering op die zender pas onzin, wanneer ofwel bewezen wordt dat de zender niet voldoet aan de Europese regels, ofwel wanneer blijkt dat het CE certificaat niet bestaat.
Beide zaken kan ik niet controleren en dus handel ik te goedertrouw en maak ik mij geen zorgen.
In feite is de opmerking
'ja maar test het apparaat maar, hij voldoet echt wel aan de normen' dan ook totaal niet hoe ik er tegenaan kijk!
Dan kun jij wel zeggen 'ja ho even, die auto zou makkelijk door een APK keuring komen, en voldoet dus wel', dan zal het OM simpelweg zeggen 'op die auto had een APK moeten zitten, die zit er niet op, dus krijg je een boete'.
..en toch maakt dat de auto niet illegaal in gebruik! Je bent hooguit in overtreding voor wat betreft documentatie. In feite kan een auto ook beschikken over een onterechte APK, iets wat meer in de richting komt van de CE discussie in het voorbeeld van de Turnigy 9x v2 zender. Als de auto met onterechte APK (hij is nooit gekeurd geweest), wel blijkt te voldoen aan de eisen van de APK, betekent dat even zo goed dat de auto gewoon legaal gebruikt wordt. De eindgebruiker van die auto is niet degene die de valse APK sticker op de auto plakt en de gebruiker van de auto kan niet controleren of die sticker wel terecht is aangebracht, zodoende is de situatie omtrent de zender ook.
Overigens ís de CE markering géén keurmerk, iets wat iedereen lijkt te vergeten.