Maar in feite is het toch vreemd om uit te gaan van een vooroordeel, alsof andere producenten dergelijke streken nooit zouden kunnen uithalen.
Dat kunnen ze zeker wel, echter toch is het niet 100% een vooroordeel. Het is óók gebaseerd op de prijs en op de winkel. De ethiek die hobbyking/hobbicity er op nahoudt, wordt al duidelijk bij het bestellen, dat je zelf kunt opgeven welke waarde je wil dat ze op de buitenkant van het pakketje zetten; het is dus een winkel die er aan mee wil werken instanties (in dit geval de douane) te belazeren.
Maar denk eens aan de massa's producten die verder gewoon in Nederland te verkrijgen zijn, waar net zo goed Made in China op prijkt. Het is niet zo dat goedkoop ook meteen ongeldige CE betekent en dito illegaal product ofzo.
Dat is dan ook het bewijs van dat jouw aanname dat het de aziatische productie zou zijn die het verdacht maakt, niet klopt. Het is de combinatie van aziatische productie, prijs, en de winkel waar het vandaan komt.
Ik moet wel zeggen dat je op mij enigszins naif overkomt op dat punt. Je koopt buiten de EU een stuk techniek tegen een, naar verhouding, belachelijk lage prijs, bij een winkel waarvan je in het bestelproces al kunt vaststellen dat ze het niet zo nauw nemen met regels. De CE markering die op het product zit, is marginaal en als je het gaat navragen zegt men wel een certificaat te hebben, maar hoor je er vervolgens niets meer van.
Als je dan toch volhard dat je volledig aanneemt dat dat certificaat bestaat, dan is dat je goed recht, zoals je zelf ook al aangeeft, het tegendeel is niet bewezen, echter, dan is dat naar mijn mening wel ietwat naif te noemen.
Of is het toch zo dat je er vanuit
wil gaan dat het certificaat bestaat, omdat dat voor jou een gunstiger uitgangspunt zou zijn?
Dat is ook wat deze hele discussie zo moeilijk maakt, the bottom line is dat het gaat om vertrouwen, en hoeveel vertrouwen of wantrouwen een overheid van haar consumenten mag verwachten. Dan heb je dus een 'absoluut fout gebied' (er zit geen stikker op, een foute stikker, etc), naar een 'grijs gebied', (er zit een stikker op, en men claimed een certificaat te hebben) en een 'goed gebied' (juiste stikker, juiste documenten, eenvoudig te vinden).
Het lijkt mij niet onredelijk om te zeggen dat deze specifieke apparatuur in het 'grijze gebied' zit. Dan komt het er dus op aan wat het oordeel zou zijn, mocht je er ooit mee in een verzekeringskwestie (of erger) terecht komen.
Met name die verzekeringsmaatschappij is dan wél iets waar je je zorgen over zou kunnen maken, daar die natuurlijk liever niet uitbetalen. De meeste claims zullen ongetwijfeld probleemloos betaald worden, want geen grote claims en kosten/baten. Maar zodra het een serieuze zaak wordt, kom jij wel in een positie te zitten waarin jij jouw gelijk moet gaan bewijzen mocht daar om gevraagd worden, en dan kom je in een lastig parket.