CE certificaat

Binnen het kader van RC apparatuur, staat daar dan toch wat ik zei? Dat er een CE op MOET zitten?

Niemand hier beweert dat een CE een keurmerk is toch? Het enige wat het aangeeft, is dat het apparaat voldoet aan de wet.

Je vindt het misschien mierenneukerij, maar het geeft niet aan dat het apparaat voldoet aan de wet, maar het geeft aan dat de fabrikant beweerd dat het voldoet aan de wet. ;)

Daar bestaat een wezenlijk verschil. Het draait ook om de verantwoordelijkheid in het geval van een product wat bij herhaling niet voldoet aan de Europese norm. Een enkel product wat defect blijkt, zal namelijk toch wel afgescheept worden als een 'foutje uit de fabriek' en de kans is groot dat ze daar dan mee wegkomen.

Anders zal het zijn wanneer aantoonbaar blijkt dat geen enkel product met (hun) CE markering voldoet aan de Europese normen en eisen. Wederom, zo'n wezenlijk verschil in de praktijk. :rolleyes:

Overigens kan ik niets maar dan ook niets vinden over het verplicht zijn van een handleiding voor een product in verband met een CE markering. Veel producten komen alleen met de meeste noodzakelijke waarschuwingen, of aanwijzingen op de doos zonder verdere documentatie. Documentatie kan dan ook bijzonder karig zijn, zonder dat het niet voldoet.

Laatst bewerkt:
Linksom of rechtsom, die CE markering zegt niets over het individuele product wat je in handen krijgt, maar zegt wat over de fabrikant.

Met alle respect, maar een CE zegt niets over de fabrikant. Het zegt iets over het product. Niet over dat ene individuele product wat jij als klant in handen krijgt, maar over dat type product, namelijk dat het voldoet aan de wetten en normen die er op van toepassing zijn.

En als je dan echt op alle slakken zout wil hebben, wat ik wel kan waarderen, dan zegt het zowel iets over de fabrikant als over het product. Het is namelijk de fabrikant die zegt dat het product voldoet aan.. ;)

Dat is volgens mij ook waar hier de frustratie over bestaat in de gehele discussie. Als jullie een merk als Turnigy niet 'vertrouwen', om wat voor reden dan ook, begrijp ik best dat je vraagtekens zet bij een CE markering. Maar of het feitelijk ook terecht is, is maar zéér de vraag natuurlijk.

Het gaat niet over het merk Turnigy, of het wel of niet vertrouwen er van. Het gaat om budget-aziatische spullen. Dat het CE op een dergelijk product iets is waar je twijfels bij kunt plaatsen, is algemeen bekend. Dat men dus niet voetstoots aanneemt dat iets over een geldige CE markering beschikt, simpelweg omdat er een stikkertje opzit, is dus niet raar.

Hebben jullie van jullie Futaba, Spektrum, JR of welk merk zender dan ook wel stapeltjes met CE certificaten thuis liggen? Dacht het niet hoor en dat hoeft ook helemaal niet.

Mooi voorbeeld. Ik heb recentelijk een Futaba FX-30 aangeschaft. Op de zender zit een CE markering, met bijbehorend nummer en uitroepteken. Bij de handleiding zit een apart blad met per land eventuele uitzonderigen, tips en dingen om rekening mee te houden. In de handleiding zelf:

kimg0118.jpg

Dan ga ik naar de robbe site, zoek de FX-30 op, klik op de aangegeven knop en viola:
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P7220/P7220_1-F8050.pdf

Een keurige conformiteitsverklaring, voorzien van alle gegevens en handtekeningen die er op zouden moeten staan.

Dit alles gevonden in nog geen 5 minuten.

Waar je gelijk in hebt; is dat het om vertrouwen gaat; ik vertrouw er inderdaad op dat Robbe/Futaba hun CE's op orde hebben. Dat hebben ze in dit geval dan ook aantoonbaar ook.

Van Hobbycity is bekend dat die het minder nauw neemt met wetten en regelgevingen. Ook is het in het verleden daar al voorgekomen dat apparaten geleverd werden met een ongeldige CE.

Kijk naar jezelf.. ze zeggen wel dat er een CE is, maar puntje bij paaltje, heb je het certificaat al gezien? Nee dus, wat al aangeeft dat ons wantrouwen mogelijk niet geheel onterecht is.

Los van dat alles, denk ik wel dat je je waarschijnlijk wel voldoende ingedekt hebt zo. Mocht er ooit wat gebeuren met jouw zender, denk ik niet dat je in problemen zult komen door het CE.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met alle respect, maar een CE zegt niets over de fabrikant. Het zegt iets over het product. Niet over dat ene individuele product wat jij als klant in handen krijgt, maar over dat type product, namelijk dat het voldoet aan de wetten en normen die er op van toepassing zijn.

Dat is niet waar. Het certificaat zegt pas wat over het type product, want dat is het enige wat bewijst dat er ooit gekeken is of de geproduceerde producten aan de Europese regels voldoen. Ik denk eigenlijk dat we het wel volledig eens waren op dit punt, maar het is letterlijk genomen geen keurmerk van qualiteit van het product maar een aanwijzing dat de fabrikant een CE certificering heeft laten uitvoeren (althans dat wordt geclaimd).

Het gaat niet over het merk Turnigy, of het wel of niet vertrouwen er van. Het gaat om budget-aziatische spullen. Dat het CE op een dergelijk product iets is waar je twijfels bij kunt plaatsen, is algemeen bekend. Dat men dus niet voetstoots aanneemt dat iets over een geldige CE markering beschikt, simpelweg omdat er een stikkertje opzit, is dus niet raar.

Dat begrijp ik ook en binnen die context is Turnigy slechts een voorbeeld van dergelijke low-budget producten die kennelijk niet te vertrouwen zijn.

Maar in feite is het toch vreemd om uit te gaan van een vooroordeel, alsof andere producenten dergelijke streken nooit zouden kunnen uithalen.

In feite is de lage prijs en de productie in China in letterlijke zin echt de enige reden waarom mensen neigen de boel niet te vertrouwen.

Maar denk eens aan de massa's producten die verder gewoon in Nederland te verkrijgen zijn, waar net zo goed Made in China op prijkt. Het is niet zo dat goedkoop ook meteen ongeldige CE betekent en dito illegaal product ofzo.

In feite gaat dit de discussie te buiten, maar ergens is het toch vreemd los van het feit dat van bepaalde zenders inderdaad digitale certificaten bestaan (iets wat overigens voor bepaalde Chinese zenders, zoals die FlySky versie van de "Turnigy 9x" OEM zender ook gewoon geldt). Vergeet niet dat men in Duitsland nog iets strenger is in lokale regelgeving dan in Nederland, dus het feit dat het digitaal beschikbaar is verbaasd mij eigenlijk niets.

Hetgeen mij doet vermoeden dat het CE certificaat toch wel bestaat, is ook dat het hier gaat om een OEM product uitgegeven door vele merken met weliswaar verschillende zendmodules, maar in essentie vaak dezelfde onderliggende hardware. Zodra men er lucht van krijgt dat een zender niet voldoet aan de CE markering kan diezelfde producent export naar Europa ook wel vergeten en dat is momenteel een grote markt voor ze aan het worden. Ze zijn wijs genoeg om daar tenminste rekening mee te houden en de boel flessen is niet bepaald de meest voor de hand liggende manier om structureel klanten te willen binden. Soms vraag ik mij af of het niet een merkwaardig soort van protectionisme is naar onze 'eigen' hobbyshops toe ofzo, wat mensen soms een andere mening toe doet.

Laatst bewerkt:
ook al is het een "OEM" product per merk moet een certificaat afgegeven worden.
FlySky is het merk achter vele zenders waar o.a. hobbyking en turnigy hun zenders inkopen.

Echter er moet wel een certificaat worden uitgegeven incl notified body voor hobbyking en turnigy. Dit is natuurlijk ook een mooie besparing want zo;n papiertje kost een hoop geld.

Overigens kan ik niets maar dan ook niets vinden over het verplicht zijn van een handleiding voor een product in verband met een CE markering. Veel producten komen alleen met de meeste noodzakelijke waarschuwingen, of aanwijzingen op de doos zonder verdere documentatie. Documentatie kan dan ook bijzonder karig zijn, zonder dat het niet voldoet.

Een CE gemarkeerd product bestaat uit drie delen, te weten:
• Het product.
• De verklaring van overeenstemming.
Een gebruiksaanwijzing, installatie instructie of iets dergelijks.
Deze elementen zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden. Een product zonder verklaring van overeenstemming en / of
gebruiksaanwijzing mag niet in gebruik worden gesteld. Ontbreekt een van deze elementen en worden deze op verzoek niet nagestuurd, dan is er een redelijk vermoeden van fraude.

Mooi voorbeeld: deze discussie. Op het oog dezelfde laders, echter met steeds een ander merk erop. In het verre oosten kost hij ca. 100 dollar, in Europa ca. 140 Euro.
Meestgehoorde klacht op de site van Hobbyking: er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Mijn lader kwam met een gebruiksaanwijzing en daarin stonden keurig de conformiteitsverklaring en de CE markering afgedrukt.

Maar in feite is het toch vreemd om uit te gaan van een vooroordeel, alsof andere producenten dergelijke streken nooit zouden kunnen uithalen.
Dat is helemaal niet vreemd, aangezien deze producenten zich officieel op de Europese markt begeven (of de importeurs die de producten van deze producenten importeren doen dat) Daardoor zijn zij dus aansprakelijk voor deze producten en kan eventuele schade die wordt aangebracht als gevolg van een gebrekkig product bij hen worden geclaimd.
Een fabrikant die zich niet officieel op de Europese markt begeeft is wat dat betreft onaantastbaar. Ze bieden hun product niet zelf aan op de Europese markt, dus kunnen ze ook niet vervolgd worden als hun producten niet voldoen aan de gestelde eisen.

En ga nu niet beweren dat dat niet zo is. Als jij je keurig houdt aan de aan jou gestelde regels voor verkoop, kun je niet verantwoordelijk worden gehouden voor de eventuele gevolgen als jouw klant het product oneigenlijk gebruikt.
Zo worden Belgische vuurwerkverkopers niet vervolgd als zij vuurwerk verkopen dat in Belgie legaal is, maar de klant besluit om het in Nederland af te steken (waar het illegaal is)

Laatst bewerkt:

Dat kunnen ze zeker wel, echter toch is het niet 100% een vooroordeel. Het is óók gebaseerd op de prijs en op de winkel. De ethiek die hobbyking/hobbicity er op nahoudt, wordt al duidelijk bij het bestellen, dat je zelf kunt opgeven welke waarde je wil dat ze op de buitenkant van het pakketje zetten; het is dus een winkel die er aan mee wil werken instanties (in dit geval de douane) te belazeren.

Maar denk eens aan de massa's producten die verder gewoon in Nederland te verkrijgen zijn, waar net zo goed Made in China op prijkt. Het is niet zo dat goedkoop ook meteen ongeldige CE betekent en dito illegaal product ofzo.

Dat is dan ook het bewijs van dat jouw aanname dat het de aziatische productie zou zijn die het verdacht maakt, niet klopt. Het is de combinatie van aziatische productie, prijs, en de winkel waar het vandaan komt.

Ik moet wel zeggen dat je op mij enigszins naif overkomt op dat punt. Je koopt buiten de EU een stuk techniek tegen een, naar verhouding, belachelijk lage prijs, bij een winkel waarvan je in het bestelproces al kunt vaststellen dat ze het niet zo nauw nemen met regels. De CE markering die op het product zit, is marginaal en als je het gaat navragen zegt men wel een certificaat te hebben, maar hoor je er vervolgens niets meer van.

Als je dan toch volhard dat je volledig aanneemt dat dat certificaat bestaat, dan is dat je goed recht, zoals je zelf ook al aangeeft, het tegendeel is niet bewezen, echter, dan is dat naar mijn mening wel ietwat naif te noemen.

Of is het toch zo dat je er vanuit wil gaan dat het certificaat bestaat, omdat dat voor jou een gunstiger uitgangspunt zou zijn? ;)

Dat is ook wat deze hele discussie zo moeilijk maakt, the bottom line is dat het gaat om vertrouwen, en hoeveel vertrouwen of wantrouwen een overheid van haar consumenten mag verwachten. Dan heb je dus een 'absoluut fout gebied' (er zit geen stikker op, een foute stikker, etc), naar een 'grijs gebied', (er zit een stikker op, en men claimed een certificaat te hebben) en een 'goed gebied' (juiste stikker, juiste documenten, eenvoudig te vinden).

Het lijkt mij niet onredelijk om te zeggen dat deze specifieke apparatuur in het 'grijze gebied' zit. Dan komt het er dus op aan wat het oordeel zou zijn, mocht je er ooit mee in een verzekeringskwestie (of erger) terecht komen.

Met name die verzekeringsmaatschappij is dan wél iets waar je je zorgen over zou kunnen maken, daar die natuurlijk liever niet uitbetalen. De meeste claims zullen ongetwijfeld probleemloos betaald worden, want geen grote claims en kosten/baten. Maar zodra het een serieuze zaak wordt, kom jij wel in een positie te zitten waarin jij jouw gelijk moet gaan bewijzen mocht daar om gevraagd worden, en dan kom je in een lastig parket.

.... Met name die verzekeringsmaatschappij is dan wél iets waar je je zorgen over zou kunnen maken, daar die natuurlijk liever niet uitbetalen. De meeste claims zullen ongetwijfeld probleemloos betaald worden, want geen grote claims en kosten/baten. Maar zodra het een serieuze zaak wordt, kom jij wel in een positie te zitten waarin jij jouw gelijk moet gaan bewijzen mocht daar om gevraagd worden, en dan kom je in een lastig parket.

Aangezien een (wel of niet "legale") CE markring absoluut niets zegt over de kwaliteit en veiligheid van RC apparatuur, kan dat ook nooit een "issue" voor een verzekeringsmaatschappij zijn.

Laatst bewerkt:
De DMFV raad dringend af apparatuur te gebruiken die geen CE hebben en daar door niet gebruikt mogen worden binnen de EU.

Juist met de verzekeringen kan je dan problemen krijgen als het om grotere claims handeld.

Ik verwacht ook dat de KNVvL dat zou aanraden als die gevraagt werd
Die springen (op papier) in met hun verzekering als je lid bent en je eigene verzekering niet wil betalen.

Mvg Johan

Aangezien een (wel of niet "legale") CE markring absoluut niets zegt over de kwaliteit en veiligheid van RC apparatuur, kan dat ook nooit een "issue" voor een verzekeringsmaatschappij zijn.

Een CE markering zegt iets over of een product voldoet aan bepaalde wettelijke eisen, dus het zegt wel iets over veiligheid. Of de kwaliteit van het product ook goed is doet inderdaad minder ter zake.

Echter, wat voor een verzekering interessant is, is of en zo ja op wie zij eventuele schade kunnen verhalen. In het geval van een product met een geldige CE markering is dat duidelijk (de fabrikant of importeur)
In het geval van een product zonder of met een ongeldige CE markering wordt dat een stuk lastiger.

Een CE markering zegt iets over of een product voldoet aan bepaalde wettelijke eisen, dus het zegt wel iets over veiligheid. Of de kwaliteit van het product ook goed is doet inderdaad minder ter zake. ...

Er bestaan geen wettelijke veiligheids-eisen voor RC apparatuur ... alleen als er een verplichte veiligheidskeur zou bestaan heb je als verzekeing een "punt" ... en natuurlijk als je met je 2,4GHz zendertje alle datanetwerken in de buurt weken lang plat gooit, en dan pas nadat "het Agentschap Telecom" je gesnapt heeft, kan de verzekering van de benadeelden, je proberen te plukken ...

Aangezien het wel of niet aanwezig zijn van een rijbewijs, niets zegt over de rijkwaliteiten, kan dat ook nooit een 'issue' zijn voor een verzekeringsmaatschappij.

Je ziet, je uitspraak klopt niet.

De CE markering zegt iets over het apparaat mbt. of het wettelijk toegestaan is het te gebruiken of niet. Dat een verzekeringsmaatschappij wel degelijk kan struikelen over het niet wettelijk toegestaan zijn van een apparaat, lijkt mij vrij duidelijk. Zeker waat het het verhalen van schade betreft, daar het ontbreken van een CE ook aangeeft dat er geen partij is waarop schade verhaald zou kunnen worden (aansprakelijke), anders dan de eigenaar van het apparaat.

Aangezien het wel of niet aanwezig zijn van een rijbewijs, niets zegt over de rijkwaliteiten, kan dat ook nooit een 'issue' zijn voor een verzekeringsmaatschappij.

Je ziet, je uitspraak klopt niet.

De CE markering zegt iets over het apparaat mbt. of het wettelijk toegestaan is het te gebruiken of niet. Dat een verzekeringsmaatschappij wel degelijk kan struikelen over het niet wettelijk toegestaan zijn van een apparaat, lijkt mij vrij duidelijk. Zeker waat het het verhalen van schade betreft, daar het ontbreken van een CE ook aangeeft dat er geen partij is waarop schade verhaald zou kunnen worden (aansprakelijke), anders dan de eigenaar van het apparaat.

Een rijbewijs zegt wat over de gebruiker, namelijk de automobilist, dus je analogie gaat enorm scheef. Het zegt ook niet dat die bestuurder een góede bestuurder zal zijn, maar slechts dat ooit een bewijsje gehaald is waaruit blijkt dat ze op 1 moment voldeden aan de eisen om een voertuig te mogen besturen. In praktijk blijkt dat ook vrij weinig échte waarde te vertegenwoordigen, maar goed.

Verder is het een feit dat dat CE markerinkje niet betekent dat het exemplaar wat jij in je handen hebt, ook daadwerkelijk getest is. Dat is meestal niet zo. Slechts het productie proces en de gevolgde veiligheidsprocedures worden gecontroleerd, met een paar producten als uiteindelijke controle op of de producten voldoen aan de Europese regels.

Dat betekent niet dat CE markeringen een soort van keurmerk zijn op de qualiteitscontrole van de fabriek. Hoe moeilijk kan dit onderscheid nu zijn?

Overigens heeft Dirk gelijk en zal een verzekering nooit ook maar vragen naar een certificaat voor wat betreft CE markeringen, niet in de laatste plaats omdat die verplichting niet bij de particulier ligt.

Dat is zoiets als een automobilist aansprakelijk willen stellen voor een bouwfout in de auto die bestuurd wordt. Nog los van het feit dat dergelijke problematiek meestal niet zonder meer bekend is bij de bestuurder is het al helemaal niet binnen hun macht om er iets aan te veranderen.

Op zo'n punt is de fabrikant en / of importeur hooguit de klos, maar meestal is dat de moeite van een onderzoek niet eens waard. Het is ook niet zo dat je als particuliere gebruiker op zo'n moment de boel flest.

Voor wat betreft douane kosten en de waarde van de pakketjes, je kunt er van op aan dat ze bij de Nederlandse douane al lang weten wie HobbyKing is, dus het is aan jezelf als klant of je de boel wel of niet belazerd. Het is geen verplichting en maak je het te bont dan zou het je wel eens duur kunnen komen te staan bij de douane kosten.

Officieel is het overigens niet verboden om de waarde van een pakketje anders weer te geven, c.q. het geheel als 'gift' aan te merken. Dat is gewoon een grijze zone in de regelgeving waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Overigens sprak ik laatst iemand die zei dat je alleen daarom al niet kunt spreken van import en het zijn van importeur.

Laatst bewerkt:
Het wel of niet gebruiken van illegale RC apparatuur is niet aan een verzekeraar om over te oordelen, dat kan in Nederland alleen het "Agentschap Telecom" ... tenzij onomstotelijk vast staat dat "illegale" apparatuur dusdanig geconstrueerd is dat het algemeen bekend is dat dergelijke apparatuur tot "gevaarlijke" situaties kan leiden (wat overigens ook voor "legale"apparatuur geld), dan wel volledig ongeschikt is voor de toepassing (b.v. indoor ontvangertje met 200m reikwijdte in een turbine-kist die 500K vliegt) ....

De CE-markering is dus geen kwaliteitskeurmerk, maar een verklaring van overeenstemming met de wet. In veel gevallen brengt de producent het teken aan zonder voorafgaand onafhankelijk onderzoek. De Consumentenbond (Consumentengids juli 2001, p. 51) zegt het volgende over de CE-markering:

• Dit is een keurmerk dat op veel niet-eetbare producten staat. Het zegt alleen dat het product aan de minimale veiligheids- en kwaliteitseisen van de EU voldoet. U kunt dit eigenlijk naast u neerleggen, want elk product moet daaraan voldoen.

En toch is de definitie van een letterlijk keurmerk toch echt anders. Namelijk dat het product een merkje heeft mogen ontvangen omdat het gekeurd is geweest. :rolleyes:

Kennelijk wordt die term nogal vrij gebruikt.

CE is voor veel verzekeraars ook nieuw. Zeker nu met de vele inkopen over de hele wereld zouden verzekeraars hier hun voordelen uit kunnen halen en geloof mij, dat zullen ze doen ook! Overigens kunnen verzekeraars al heel moeilijk doen omdat bij veel verzekeraars in de kleine letters vast wel iets staat over RC besturing.

Om even op de APK terug te komen, ik geloof dat de stikker niet meer verplicht is maar ik kan mij voorstellen dat een ongeldige sticker zonder een duidelijk tijdige APK wel degelijk een aanleiding is om per direct de auto van de weg te halen. Zo zal het dus ook met China Export producten zijn hetgeen we in Belgie kunnen zien.

Het wel of niet gebruiken van illegale RC apparatuur is niet aan een verzekeraar om over te oordelen, dat kan in Nederland alleen het "Agentschap Telecom" ... tenzij onomstotelijk vast staat dat "illegale" apparatuur dusdanig geconstrueerd is dat het algemeen bekend is dat dergelijke apparatuur tot "gevaarlijke" situaties kan leiden (wat overigens ook voor "legale"apparatuur geld), dan wel volledig ongeschikt is voor de toepassing (b.v. indoor ontvangertje met 200m reikwijdte in een turbine-kist die 500K vliegt) ....

Exact en dan kom je weer uit op de praktijk, waarin vaak geldt dat de meeste verantwoordelijkheid bij de gebruiker ligt en de manier waarop verantwoordelijk (het woord zegt het al) om wordt gesprongen met de aangeschafte producten in praktijk.

In zoverre doet de CE discussie er eigenlijk sowieso al niet echt toe. Bij veilig gebruik, zal ook een minder legaal product geen onvermijdelijke schade aan derden betekenen.

Back