Beste Henri,
Ik kan me niet voorstellen dat een particulier die voor eigen consumptief gebruik een product van buiten de EU haalt, dit moet laten voorzien van een CE markering. Alle regels over productveiligheid en kwaliteit zijn gebaseerd op richtlijnen over de interne markt, en dat impliceert dat je als marktpartij bezig moet zijn.
Even gezocht: de Machinerichtlijn 2006/42/EC lijkt de basis te zijn.
Directive 2006/42/EC on machinery - Mechanical engineering - Enterprise and Industry
Zie artikel 5 dat duidelijk is "Before placing machinery on the market and/or putting it into service, the manufacturer or his authorised representative shall... affix the CE marking".
De plicht ligt dus bij de fabrikant of zijn vertegenwoordiger. Niet bij de consument. De definitie van "representative" sluit consumenten uit (zie art. 2(j) van de Richtlijn). Maar toegegeven, "putting into service" kan slaan op wat een consument doet als die een machine importeert. Ergens wel te verdedigen, het gaat hier om alle soorten machines dus ook grote en gevaarlijke.
Kijk ik dan verder dan vind ik de Laagvoltagerichtlijn 2006/95/EC:
Electrical Safety: Low Voltage Directive (LVD) - Electrical engineering - Enterprise and Industry
Deze geldt voor laagvoltageapparatuur, en de bepalingen hier gaan boven de Machinerichtlijn (zie art. 2(k) Machinerichtlijn).
Article 8 lid 1: "Before being placed on the market, the electrical equipment must have affixed to it the CE marking..." Het gaat hier dus expliciet over "op de markt brengen"
Ik zie alleen wel weer dat "laag voltage" kennelijk betekent tussen 50 en 1000 Volt (AC) of 75 en 1500 Volt (DC). Ik vermoed dat modelbouwers toch een andere definitie van "laag" voltage hanteren.
De stelling dat het moet zou betekenen dat als je in Amerika bv. een iphone koopt, je deze niet mee mag nemen naar Europa omdat Apple dat er niet opzet. Dat lijkt me maatschappelijk onaanvaardbaar.
Met vriendelijke groeten,
Arnoud Engelfriet