CE certificaat

Overigens denk ik echt dat alles wel zo'n beetje gezegd is in deze discussie
Hoe de Europese wetgeving in elkaar zit is inderdaad inmiddels redelijk helder, dankzij de door verschillende personen aangehaalde (wet)teksten en links daarnaar.
Hoe jij denkt dat dit anders zou moeten of volgens jou zou moeten worden geinterpreteerd is inmiddels ook wel duidelijk.
Ik ga nu echt stoppen met deze totaal onzinnige herhaling van zetten en wens je veel plezier in je eigen universum, waar jouw wil kennelijk wet is.

Tsja, ik zeg nu 'het laatste'.. maar mijzelf kennende, kom ik daar nog wel op terug.

Arnoud heeft weer geantwoord op mijn volgende vraag:

Beste Henri,

Ik kan me niet voorstellen dat een particulier die voor eigen consumptief gebruik een product van buiten de EU haalt, dit moet laten voorzien van een CE markering. Alle regels over productveiligheid en kwaliteit zijn gebaseerd op richtlijnen over de interne markt, en dat impliceert dat je als marktpartij bezig moet zijn.

Even gezocht: de Machinerichtlijn 2006/42/EC lijkt de basis te zijn.
Directive 2006/42/EC on machinery - Mechanical engineering - Enterprise and Industry

Zie artikel 5 dat duidelijk is "Before placing machinery on the market and/or putting it into service, the manufacturer or his authorised representative shall... affix the CE marking".

De plicht ligt dus bij de fabrikant of zijn vertegenwoordiger. Niet bij de consument. De definitie van "representative" sluit consumenten uit (zie art. 2(j) van de Richtlijn). Maar toegegeven, "putting into service" kan slaan op wat een consument doet als die een machine importeert. Ergens wel te verdedigen, het gaat hier om alle soorten machines dus ook grote en gevaarlijke.

Kijk ik dan verder dan vind ik de Laagvoltagerichtlijn 2006/95/EC:
Electrical Safety: Low Voltage Directive (LVD) - Electrical engineering - Enterprise and Industry
Deze geldt voor laagvoltageapparatuur, en de bepalingen hier gaan boven de Machinerichtlijn (zie art. 2(k) Machinerichtlijn).

Article 8 lid 1: "Before being placed on the market, the electrical equipment must have affixed to it the CE marking..." Het gaat hier dus expliciet over "op de markt brengen"

Ik zie alleen wel weer dat "laag voltage" kennelijk betekent tussen 50 en 1000 Volt (AC) of 75 en 1500 Volt (DC). Ik vermoed dat modelbouwers toch een andere definitie van "laag" voltage hanteren. ;)

De stelling dat het moet zou betekenen dat als je in Amerika bv. een iphone koopt, je deze niet mee mag nemen naar Europa omdat Apple dat er niet opzet. Dat lijkt me maatschappelijk onaanvaardbaar.

Met vriendelijke groeten,

Arnoud Engelfriet

Met andere woorden, hij als jurist komt er ook niet 100% uit, maar hij neigt toch het meest naar de stellingname zoals Quasti die ook heeft, namelijk dat je als consument voor eigen gebruik een artikel de EU mag inhalen en gebruiken, óók als er géén CE opzit..

Ik ben dat niet met 'm eens, maar het is dus duidelijk wel iets wat je ter discussie kunt stellen, dus zo ongelijk heeft Quasti daar niet in ;)

Dank je, maar eigenlijk vind ik dat heel normaal.. uitendelijk gaat het er om dat we er achter komen wat nu eigenlijk de waarheid is, ook als dat niet mijn waarheid is, al is dat uiteraard nagenoeg volstrekt onmogelijk ;)

Dit is de mening van de duitse kant over deze zenders .

Beim Kauf einer Anlage sollte man darauf achten, dass Sender, Empfänger und Servos ein CE-Zeichen tragen und dass für die Anlage eine Konformitätserklärung vorliegt. Diese kann entweder in gedruckter Form beiliegen oder im Internet abrufbar sein. Liegt diese Konformitätserklärung vor, ist der Anwender, obwohl persönlich für den Betrieb verantwortlich, eigentlich fein raus. Bei Diskrepanzen kann er immer den Verkäufer in Regress nehmen. Liegt sie nicht vor, Finger weg !

Vor Eigenimporten kann ich allerdings nur DRINGEND warnen.

Für den Betrieb der Anlage ist der Betreiber verantwortlich. Sollte dabei etwas nicht in Ordnung sein, ist der Betreiber (also ihr) in der Verantwortung. Bei einem CE-gekennzeichneten und im Land gekauften Produkt, das dann doch nicht konform war, kann der Anwender aber den Verkäufer für eventuell entstandene Kosten in Regress nehmen.
Bei einem Eigenimport steht man vollkommen alleine, da man dann ausschließlich persönlich die Verantwortung trägt und zur Rechenschaft gezogen werden kann. In GB könnte man dafür theoretisch sogar in den Knast gehen. Die Kosten einer Überprüfung durch die Bundesnetzagentur bei einer berechtigten Beanstandung sind dann selbst zu tragen und dürften wohl auch die überdurchschnittlich gut bestückte Hobbykasse mehr als sprengen.

Das Gleiche gilt für Umbauten von Sendern in Eigenregie. Durch den Umbau verliert die CE-Zertifizierung ihre Gültigkeit, da der Umbau ja nicht mehr dem zertifizierten Muster entspricht. Solange man einen solchen Umbau für den Eigengebrauch vornimmt, ist das allerdings recht belanglos, da das CE-Zeichen Voraussetzung für die Inverkehrbringung ist. Mit dem Betrieb des Senders, insbesondere wenn er modifiziert ist, hat das nichts zu tun. Im Falle einer Überprüfung gilt allerdings dann auch das oben gesagte. Wenn bei einem Umbau die Einhaltung der Norm gewährleistet werden kann und der Umbau einer Überprüfung standhält, ist das ok. Garantie und Haftungsfragen sind dabei allerdings eine andere Baustelle.

Kauft man beim lokalen Modellbaudealer des geringsten Misstrauens, ist man eigentlich auf der sicheren Seite. Bei Eigenimporten könnte der Schuss nach hinten losgehen. Das gilt übrigens nicht nur für Fernsteuerungen.

Mvg Johan

Dat komt min of meer op hetzelfde neer. Er staat nergens dat het niet mag, vliegen zonder CE of met een ongeldige/ongecontroleerde CE. Wat er staat dat als er dan toch iets mis zou zijn met de conformiteit van het apparaat en als je daardoor letsel veroorzaakt, dat je dan nat kunt gaan.

Dat zou in Nederland natuurlijk net zo goed gelden; ongeacht of er een CE op zit of niet, als je staat te vliegen met een apparaat wat niet aan de wettelijke regels voldoet, en door dit niet voldoen ontstaat er een ongeluk, ga je nat.

Ze raden het dus dringend af om dat te doen, maar er staat niet dat het niet mag.

Ok, nog eentje dan:

Wat zijn Europese Richtlijnen?

Europese Richtlijnen zijn documenten uitgevaardigd door de Europese Commissie (EC), die eisen stellen voor veiligheid en gezondheid van mens (en dier)... De term 'richtlijn' suggereert vrijblijvendheid, maar dat is niet zo: deze documenten zijn feitelijk gericht aan de overheden van de deelnemende landen, die daarmee worden verplicht om deze voorschriften ongewijzigd in de nationale wetgeving op te nemen, m.a.w. richtlijn = wet!
Wanneer een product voldoet aan één of meer Europese Richtlijnen, moet het worden voorzien van de CE-markering en/of worden geleverd met een Verklaring van Overeenstemming.

Het CE-beeldmerk

Het CE-beeldmerk op een product is feitelijk een verklaring van de fabrikant, dat het product voldoet aan alle relevante Europese Richtlijnen. Het is dus geen kwaliteitskeurmerk

Wie is de fabrikant?

De fabrikant is degene, die verantwoordelijk is voor ontwerp, fabricage en op de markt brengen c.q. in gebruik nemen van een product. Wanneer de fabrikant niet binnen Europa is gevestigd, kan hij binnen Europa een gevolmachtigde aanwijzen, die de juridische verantwoordelijkheid draagt.
Wanneer de fabrikant of zijn gevolmachtigde niet aan de CE-verplichtingen heeft voldaan, rusten deze verplichtingen op ieder ander, die het product op de markt brengt (b.v. de importeur) of in gebruik neemt (b.v. import voor eigen gebruik).
Wie producten combineert tot een groter geheel, of producten fabriceert voor eigen gebruik, wordt eveneens beschouwd als fabrikant en heeft dezelfde verplichtingen.

Wat is een Verklaring van Overeenstemming?

Dit document, ook wel conformiteitsverklaring genoemd, is de officiële juridische verklaring van de fabrikant, dat het product voldoet aan alle veiligheidseisen en overige verplichtingen van de richtlijn. Wanneer het product onder meerdere richtlijnen valt, moet de verklaring betrekking hebben op al deze richtlijnen, net als het aangebrachte CE-beeldmerk.
Voor enkele richtlijnen geldt, dat de verklaring door de fabrikant moet worden opgesteld en bewaard. Voor andere richtlijnen moet de verklaring met elk product worden meegeleverd. Voor identieke serieproducten kan de verklaring bijvoorbeeld worden opgenomen in de gedrukte gebruiksaanwijzing.

Waar komt deze quote vandaan?

Wanneer de fabrikant of zijn gevolmachtigde niet aan de CE-verplichtingen heeft voldaan, rusten deze verplichtingen op ieder ander, die het product op de markt brengt (b.v. de importeur) of in gebruik neemt (b.v. import voor eigen gebruik).
Wie producten combineert tot een groter geheel, of producten fabriceert voor eigen gebruik, wordt eveneens beschouwd als fabrikant en heeft dezelfde verplichtingen.

[knip] nev mind, zie dat het document zelf wél de juiste is.

Goed.. dan is het nu toch hard vastgesteld? Dat is de officiele tekst en daar staat het expliciet in. Einde discussie?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat RC radiobesturingen onder de machinerichtlijn vallen eigenlijk....

1. Toepassingsgebied

De Machinerichtlijn is van toepassing op machines en op veiligheidscomponenten voor machines. Daarbij gelden de volgende definities (in verkorte vorm):

Een machine...
is een samenstel van delen, waarvan er minstens één kan bewegen, of een samenstel van machines, dat niet rechtstreeks door spierkracht wordt aangedreven en dat is bedoeld om zelfstandig een bepaalde toepassing te vervullen, en tevens een verwisselbaar uitrustingsstuk waarmee de functie van een machine wordt gewijzigd en dat afzonderlijk in de handel wordt gebracht.

Zie ook http://www.machinerichtlijn.net/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=56, eindje naar beneden staat waar die wel en niet voor van toepassing is.

Laatst bewerkt:
Zeg.. wil ik een keer een discussie afronden, ga jij 'm rekken? ;)

Ja...ik wil het weten. Ik heb de volgende vraag aan Postbus 51 gesteld:

Vraag: Gebruik radioapparatuur zonder CE markering
Dag,
Is het als particulier toegestaan in Nederland radioapparatuur te gebruiken die in het buitenland is aangeschaft en geen CE markering heeft?
Het gaat dus niet om import of handel maar puur het in gebruik nemen.
Meer specifiek: het gaat om het in Azië aanschaffen van een besturing voor modelvliegtuigen. Betreffende zender werkt op een in Nederland van vergunning vrijgestelde frequentieband. Binnen Europa is deze apparatuur voorzien van een CE markering onder richtlijn 1999/5/EG.

Binnen 2 werkdagen zou ik antwoord moeten hebben.

Al zoekende kom je trouwens bij best wel wat clubs in de regelementen tegen dat enkel apparatuur mag worden gebruikt die voldoet aan de richtlijn 1999/5/EG. En de enige manier waarop je dat kunt aantonen is als je de sticker, de gebruiksaanwijzing en de conformiteitsverklaring kunt overleggen.

Die sleutel hoeft nog ff niet.

Ff off topic een klein zijstraatje in.
Is er in Nederland nog een leeftijdsgrens om dit soort een rc zenders te mogen gebruiken?
Als er geen vanaf leeftijd is, dan valt het spulletje ook nog onder de Richtlijn speelgoed (88/378/EEG).

Laatst bewerkt:
Ja...ik wil het weten.

Ik vrees dat er uiteindelijk geen 100% vaststaand correct antwoord is. Je zou jezelf kunnen laten 'arresteren' met een 'illegale zender' en dan kijken wat daaruit voortkomt..

Nou, wat mij wel duidelijk wordt is dat je met Googelen een beetje op moet passen. De tekst zoals uit de machinerichtlijn is meerdere malen geciteerd. Maar...die tekst staat helemaal niet in de richtlijn 1999/5/CE waar onze zenders onder vallen, en is verder ook nergens terug te vinden.
Verder staat in al die richtlijnen precies beschreven waar handelaren, fabrikanten en importeurs zich aan moeten houden maar nergens wat gebruikers wel of niet mogen.

Het lijkt haast wel of de overheid zich niet realiseert dat je ook spullen buiten de EU kunt halen en dat wil er bij mij niet in. Maar waar het dan staat...we zullen zien.

Het zou natuurlijk kunnen dat onze zenders onder meerdere richtlijnen vallen. Dat ze dus bv. wél onder die machinerichtlijn vallen, máár ook onder door jou aangehaalde richtlijn. Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat dit zo was, waarbij ook een 'voorrangsvolgorde' aangegeven werd, maar kan dit zo één-twee-drie niet meer terugvinden.

Het zelf zaken in Hong Kong halen is denk ik ook vrij uitzonderlijk voor onze hobby, maar zal zo langzamerhand steeds meer gaan gebeuren in de 'nieuwe economie'. Ik kan mij zo voorstellen dat dit daarom nog niet echt is afgedekt in e.e.a.

Wat in elk geval wél al duidelijk is, is dat de kwestie niet zo eenduidig is als ook door mij werd beweerd, maar met mij door meerderen, en dat het niet onterecht is dat er mensen zijn (zoals Quasti) die e.e.a. ter discussie stelden.

Onze rc apparatuur valt natuurlijk niet letterlijk onder de machinerichtlijn.
De basisvoorwaarden voor deze richtlijnen m.b.t. CE markering zijn echter grotendeels gelijk.

Zo valt rc apparatuur wel degelijk onder een Europese richtlijn, te weten de R&TTE (Integrale tekst RTTE-richtlijn)
Derhalve dient deze apparatuur voorzien te zijn van een CE markering, conformiteitsverklaring en gebruiksaanwijzing. Als deze zaken niet aanwezig zijn, mag dergelijke apparatuur niet binnen de EU op de markt worden gebracht (en in geval deze wordt gefabriceerd buiten de EU, niet eens de EU worden binnengebracht)

Er is zelfs een speciale uitzondering die het mogelijk maakt om apparatuur zonder CE merk op bijvoorbeeld een beurs te mogen presenteren:
Overwegende dat het mogelijk moet zijn om op handelsbeurzen, tentoonstellingen enz. radioapparatuur en telecommunicatie-eindapparatuur ten toon te stellen die niet voldoet aan deze richtlijn; dat belangstellenden
evenwel naar behoren kenbaar moet worden gemaakt dat deze apparatuur niet conform is en niet in deze vorm kan worden aangekocht; dat de
lidstaten beperkingen mogen opleggen aan de ingebruikneming, inclusief inschakeling, van dergelijke tentoongestelde apparatuur om redenen die verband houden met het doeltreffende en juiste gebruik van het radiospectrum, de voorkoming van schadelijke interferentie of aangelegenheden die de volksgezondheid betreffen

Het zou tenslotte te idioot voor woorden zijn, als apparatuur die niet in de EU mag worden verkocht, omdat niet kan worden aangetoond dat deze aan de Europese richtlijnen voldoet, wel gewoon rechtstreeks door eindgebruikers buiten de EU kan worden aangekocht en ingevoerd. Dan kun je net zo goed stoppen met het opstellen van richtlijnen.

Laatst bewerkt:
Tot ziens

Ik heb verschillende draadjes over de Turnigy 9x met verbazing gevolgd, en heb me verwonderd over het feit dat er zo'n discussie losbarstte over CE. Ik heb het allemaal ondergaan omdat er misschien een grond van waarheid in zat. Maar het gekibbel stoorde me eigenlijk. Gelukkig zette een PM van Jan (Corrien) me op het goede been.

Maar nu is het CE certificaat van betreffende zender boven tafel, en het gekibbel gaat gewoon door.

Volgens mij zoeken jullie iets om die zender af te zeiken. Jongens, succes er mee. Het is gewoon meer waar voor je geld dan Graupner en Futaba. En de eerste die ik op het veld / in de hal zie met een Orange ontvanger zonder CE certificaat stuur ik naar huis.

Ik ben het spuug en spuug zat. !!

Harm.

Back