Cessna 120 van Brian Taylor

Het ziet er super uit Ton,

He maar ik snap nog steeds niet hoe je dat scharnier gemaakt hebt?

Bob,

Hoeps ja oke ik snap het, prima hoor, ben helemaal happy dat dit voor jou de oplossing is.

Ben benieuwd naar jou variant van de motorkapsluiting, moet zeker gaan lukken op die prachtige Zlin van je.

jacques,

Dank je, neem aan dat je de scharnier van de plaat zelf bedoeld.

Dat is een krimpkous die om een 1mm staaldraad is gekrompen.
Staaldraad eruit, krimpkous in stukjes snijden en weer op een 0.8mm staaldraad schuiven.
De krimpkous om en om aan de neuskap en plaat lijmen en klaar is het schanier.

Ton

Zo weer even een fotoupdate van de werkzaamheden aan de neuskap van de Cessna.

Tot nu toe lukt alles in 1 keer en dat maakt dat gepriegel ook steeds leuker.

Eerst maar even een plaatje.

Cessna%20120%20%2863%29.JPG

Voor de motorkoeling zitten er roosters op de neus, blijkbaar te lastig voor Brian Taylor, kijken of dat gaat lukken.

Cessna%20120%20%2864%29.JPG

Er zijn twee varianten van de roosters de juiste is uitgeknipt en dient als voorbeeld.
De roosters zelf worden geknipt en gesneden uit plaatje kunststof.

Cessna%20120%20%2865%29.JPG

De eerste zit geplakt met CA.

Cessna%20120%20%2866%29.JPG

Voor nu klaar en is aardig gelukt.

Cessna%20120%20%2867%29.JPG

Een stukje tranparant kunststof, is ook handig om een gatenpatroon of iets dergelijk over te nemen en als boormal te kunnen gebruiken.

Ton

Hezik,

Dank voor de link, moet nu zeker gaan lukken.

Zijn toch nog aardig wat laagjes glas en koolstof om 4mm te dikte te halen.

Denk dat de Cessna op iets van 3mm uit zou moeten komen.

Misschien beginnen met een glasmat dan koolstof en weer eindigen met een glasmat.

Dat lijkt mij gemakkelijker schuren van een koolstof oppervlak.

Maar goed eerst maar eens een mal maken.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Dank je, neem aan dat je de scharnier van de plaat zelf bedoeld.

Dat is een krimpkous die om een 1mm staaldraad is gekrompen.
Staaldraad eruit, krimpkous in stukjes snijden en weer op een 0.8mm staaldraad schuiven.
De krimpkous om en om aan de neuskap en plaat lijmen en klaar is het schanier.

Ton

Ah zo ;-)

Moet nog een laatste detail in de kap maken en volgens mij is dat een luchtfilter of iets van een koeler.

Had geen zin om een blok balsa op de kap te plakken en die in de vorm te schuren.

Nee, leek me leuker om iets van lithoplaat te maken, waar een stukje schuim als filter in zal komen.

Cessna%20120%20%2868%29.JPG

Zo moet tie gaan worden.

Cessna%20120%20%2869%29.JPG

Gat in de kap gemaakt en het stukje balsa gaat als malletje voor de plaat zal dienen.

Cessna%20120%20%2870%29.JPG

Litho om blokje balsa vouwen, nu alleen nog de randen omzetten en een plaatje erin lijmen.

Cessna%20120%20%2871%29.JPG

Moet nog wel een gat in het triplex plaatje maar dat komt nog wel.

Cessna%20120%20%2872%29.JPG

Binnenzijde omzetten en lijmen met CA.

Ton

die passie om dat na te maken, engelengeduld ton !

chapeau, erg veel respect.
daar zou ik nooit het geduld voor hebben. ;)

Ha Ton,

Jemig jij weet er wel altijd weer iets prachtigs van te maken zeg! :thumbsup: :yes:
Grappig dat je zo'n ZEEEEE van ruimte over hebt in je cowl, die motor lijkt in vergelijking zo klein!
Denk je een beetje met je zwaartepunt uit te komen? (Lipo's wegen ook niet zoveel..)

Die kapsluiting heb je ook goed bedacht, simpel doch geniaal (de Generaal, vrot :wink: )
Bij jouw draadjes doe je iedere keer weer nieuwe ideeen op voor praktische oplossingen, TOF

Ga zo door en verras ons iedere keer weer met wat mooiers! :yes:

Groet, Ralf

Hoi Ton,

Dat ziet er allemaal beeldschoon uit.

Een paar vraagjes :?: :
De PU100 die je gebruikt hebt voor het glassen van dit toestel is dat hetzelfde spul als G4?
Is PU lichter als Epoxy?
Gaat tie volgende maand het luchtruim in op kanaaltje 80?

Succes met de verdere bouw.

Gr, Ronald

Gerard,

daar zou ik nooit het geduld voor hebben.
Tis niet een kwestie van geduld, je moet het leuk vinden zover te gaan.

Ralf,

Grappig dat je zo'n ZEEEEE van ruimte over hebt in je cowl, die motor lijkt in vergelijking zo klein!
Komt goed uit die ruimte, kan daar nog mooi een speaker bij voor dat 4 cil Cessna geluid.
Wordt dan nog best krap want zo'n speaker is best groot, moeten ook nog 4 Lipo cellen bij.

Ronald,

Dank je en mooi man jij bent ook lekker bezig met je Spifire, ziet er super uit.
En ehhhh denk erom geen kan 80 keizen, moeten natuurlijk wel samen kunnen vliegen als tie klaar is.

De PU100 die je gebruikt hebt voor het glassen van dit toestel is dat hetzelfde spul als G4?
Nagenoeg het zelfde, Voordelen van PU zijn sneller droog en goed te schuren.
G4 langere droogtijd en is na een aantal dagen kogelhard en latig te schuren.
Tis maar net wat je lekker vind werken.

Is PU lichter als Epoxy?
Geen idee, heb niet veel met epoxy gewerkt en vond het ook te dik en te langzaam drogen.

Zo even weer wat plaatjes van de Cessna vleugel waar nu de rolroerservo's in zitten
Kon bij de echte geen aansturingshevels vinden aan de buitenzijde, dat betekend dan het intern moet zitten.

Cessna%20120%20%2873%29.JPG

Cessna%20120%20%2875%29.JPG

Cessna%20120%20%2876%29.JPG

Ton

Ton,
Bedankt voor je reactie :D .

Rolroer aansturing helemaal intern da's mooi.
Maar hoe werkt het precies? :?:
Zo te zien is het niet het principe van een draaiend gebogen asje wat tussen twee plaatjes in het roer al draaiend verschuift.

Gr. Ronald

Gaat lekker zo Ton.

Maar nu snap ik even iets niet.
Denk wel dat ik weet wat je bedoeling is met de rolroeraansturing.
Maar moet de stuurstang dan niet rechtstreeks op de draaias van de servo.

Ga lekker zo door Ton.

Groeten Han.

Nee dan zou het zeker niet werken. De stuurstang loopt haaks op de scharnierlijn. Stel je voor dat je zo'n grijs Robart scharnier (penscharnier) wat je ziet zitten op de foto's, zou vervangen door een vaste stang.. dan begrijp je ook wat er gebeurd. Als het roer omhoog gaat, gaat de stang omlaag, en vice versa.. het is een soort intern balansroer, dat idee.. alleen dan aangedreven met een servo.

Het enige wat ik mij afvraag, is hoe je afkomt van de beweging van de servo-arm.. doordat die rondjes draait, zou de stang flexibel moeten zijn, of in een gevreesde gleuf in de lengterichting van het roer kunnen bewegen ofzo?

Beste Ton,

Cessna klopt aardig met de 3V tek. maar zou zeker beter kunnen valt een beetje tegen van BT.

Wat voor pakket(ten) gebruik je hier om de foto "op" de tekening te leggen ?
Wat valt je eigenlijk tegen ?. Volgens mijn "beginnersblik" past t exact :?

Groeten, Bram

Bram,

Je kunt dit met eigenlijk alle Cad pakketten.

Werk zelf met Rhino 3D en met Wintopo om de 3V tekening om te zetten naar DXF.

Zet de foto als BMP in Rhino en daar overheen komt dan de cad tekening.

Wat de Cessna betreft valt het met het zijaanzicht ook wel mee, je ziet pas echt toch wel belangrijke verschillen als de afbeelding wat groter is.

Een goed zichtbare afwijking zit er in het kielvlak en rudder en de neus wijkt ook flink af.

Van het bovenaanzicht schrik je helemaal, want de vleugel zit verder naar achteren dan zou moeten.

Bij de meeste (niet wedstrijd) schaalmodellen is dat ook niet zo'n ramp, maar voor een wedstrijdmodel wel, want dat kost heel veel punten.

Heb ook nog foto's van de 3V tek over het model geprojecteerd maar post die niet, wil het niet te gemakkelijk maken voor de jury :wink:.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Zet de foto als BMP in Rhino en daar overheen komt dan de cad tekening.
Ja maar hoe zit het dan met de vervorming door perspectief, corrigeer je dat eerst zoals Henri Kaper dat mooi laat zien, of gebruik je alleen foto's genomen op grote afstand met telelens = minimale vervorming?
Anders zou je misschien iets corrigeren dat wél goed is?

groet,

Frank

Frank,

Ja maar hoe zit het dan met de vervorming door perspectief, corrigeer je dat eerst zoals Henri Kaper dat mooi laat zien
Ziet er heel mooi uit wat Henri doet maar dat is ook niet 100%, wil dat ook niet nastreven is gewoon niet te doen.

of gebruik je alleen foto's genomen op grote afstand met telelens = minimale vervorming?
Ja probeer dat wel na te streven en als ik die dan vind is dat voor mijn zeker een prima referentie om mee te werken.

Anders zou je misschien iets corrigeren dat wél goed is?
Misschien is dat in sommige gevallen ook wel zo, maar wat moet je anders
Heb enkele mooie foto's van kisten die heel goed te gebruiken zijn, de rest is matig tot redelijk maar toch bruikbaar.
De controle gebeurt dan in delen en kijk dan vooral naar de contouren van de kist, motorkap en vooral ook het kielvlak.

Ben voor mijzelf een soort van fotodatabase aan het opzetten van alle kisten die ik leuk, mooi of super vind.
En zo af en toe kom je een foto van een kist tegen die echt goed te gebruiken is, waarbij die op die lijst komt van bouwtekeningen maken en ooit bouwen.

Eerlijk gezegd is het verzamelen ook al leuk om te doen, daarbij blijft het moeilijk om te bepalen wanneer het voldoende is.
En je natuurlijk altijd blijft hopen op die perfecte foto, vandaar dat de Fiat G50 verderop in het forum nog niet :oops: veel verder is.

De Cessna is dan ook een leuk oefen project om alles op een rijtje te zetten van het hoe wel en hoe niet of waar te verbeteren.

Ton

Moest even zoeken waar de Cessna gebleven was, maar we zijn er weer.

Had een klusje tussendoor, moest even een Offshore/RBC P80 testbouwen en die op het schuren na klaar voor de afwerking.
Mooi klusje voor Rob (Mr RBC) want daar heb ik geen zin in, ga liever verder met de Cessna.

Goed waar waren we gebleven, O ja bij de vleugelsteunen, hier zijn weer wat plaatjes.

Cessna%20120%20%2877%29.JPG

Eerst maar even aftekenen waar de steun op de romp moet komen, tevens ook de deur even aftekenen.
Cessna%20120%20%2878%29.JPG

Zo moet het eruit gaan zien, kijken of dat gaat lukken.
Cessna%20120%20%2879%29.JPG

Eerst maar even de montagepunten voor de steunen op de vleugel maken met alu plaat.
Cessna%20120%20%2880%29.JPG

De sleufjes waar de steun doorheen komt.
Cessna%20120%20%2881%29.JPG

Stripje dubbelvouwen en er doorheen steken.
Cessna%20120%20%2882%29.JPG

Inkorten naar de juiste lengte.

Zo dat zit nog 5 te gaan.

Ton

Hier nog wat meer plaatjes van de vleugelsteunen.

Om de vorm er goed in te kunnen schuren, worden de vleugelsteunen van 1mm triplex met aan weerszijde balsa.

Cessna%20120%20%2883%29.JPG

De wens was ook een verstelling te maken en heb dat als volgt gedaan.

Uitsparing in het triplex gemaakt, M3 boutje met moer in de triplex uitsparing gelijmd en opgesloten met balsa of triplex aan de romp zijde.
Dit alles is met dikke CA gelijmd en na uitharden met een soldeerbout het boutje verwarmt en eruit gedraaid.
Langere bout genomen kop afgezaagd en de draadeind in de steun met moer geschroeft, dat hiermee instelbaar is.

Cessna%20120%20%2884%29.JPG

Messing pijpje op een boutje geschoven en de uiteinde plat geknepen.
Door het op de bout aan te knijpen, druk je er ook groeven in van het schroefdraad.
Door het schroefdraad en het met tin solderen komt tie muurvast te zitten op het draadeind.

Cessna%20120%20%2885%29.JPG

Gaatje boren en monteren, prima toch, solderen doen we later wel.
Cessna%20120%20%2886%29.JPG

Niet super mooi maar efficient, er komt later ook nog een kapje overheen.
Cessna%20120%20%2887%29.JPG

Aan de rompzijde wordt de steun met draadeind in een pijpje in de romp gestoken en met een moertje geborgt.
Cessna%20120%20%2888%29.JPG

Zo komt de steun te zitten, moet nog wel halverwege een hulpsteun komen.
Cessna%20120%20%2889%29.JPG

Afdekplaatje van Litho die nog in de juiste vorm moet worden geknipt, volgens het grote voorbeeld.

Ton

Back