Cessna 182

Leuk filmje, die had ik nog niet eerder gezien.
En een hele mooie prijs moet ik zeggen.

Als je een harde ondergrond hebt, is het mogenlijk om van de grond te starten. (standaard)
Maar op gras is het mij nog niet gelukt.

En bevalt de cessna een beetje denk er ook over om er 1 te kopen.
Groet Jan :lol:

En of het leuk vliegt, jazeker........ alleen niet met dit weer. :onweer:

Maar we wachten rustig af op beter weer

Hallo Hobby,

Ik heb vanacht heel dit topic doorgelezen, en leuk om je verhaal aan te horen!

Ik zit nu zelf ook te denken om er een aan te schaffen, of een hpi r40 (brandstofwagen). Maar aan de ene kant vind ik vliegtuig leuker.

Maar hoeveel geld heb je er nu totaal aan besteed? dus met het oude model erbij?

En kan je het nu al goed?

gr. Bakel

Deze cessna is GEEN beginners model. Ondanks de enthousiaste verhalen in deze thread, gewoon NIET aan beginnen.

Alleen zeer getalenteerden kunnen hiermee leren vliegen.
En dan nog hebben ze een overdosis geluk nodig.

Als je wilt leren RC modelvliegen zijn er veel betere opties.
Zoek onder de beginners FAQs.

Ik sluit mij bij Bruno aan.

Wil je een goede en redelijk goedkope trainer hebben, ga dan naar W&W Modellbau en koop daar de easystar RTF. Voor net geen 200 euro heb je dan een geheel complete set waarmee je makkelijk kunt vliegen leren. Het enigste nadeel in deze set is de 3 kanaals zender. Op deze zender sitten 2 sticks, eentje voor het hoogteroer en eentje voor het richtingsroer en een klein schuifje voor het gas. Een goede en bruikbare 4 kanaals zender is gelukkig niet meer zo duur en eventueel gebruikt ook nog wel voor een prikie te verkrijgen.

Overigens vrijdagavond deze set voor een langdurig beginner gekocht en deze vloog er zaterdag middag al onderbegeleiding mee rond.

@ Bakel

Tot nu toe heb ik zo´n kleine 300 euro uitgegeven aan de cessna 182

Het totale pakket 150,-
(bestaand uit 4 kanaals zender, 3 servo´s, motor 2 prop. Ontvanger, regelaar, batterij 1000 mAH, lader voor thuis…niet de beste.)

Een hele nieuwe cessna 50,-
Een Ultramat 10 lader 69,-
4 propjes in totaal 7,80
goudstekkertje (hoeft niet) ±10,-
8 opl. Penlite batter. Zender 10,-
Nieuw motortje jamara 480 6,95

Totaal 303,75

Dat moet je een beetje aanhouden als je als starter begint aan de cessna 182.

Inmiddels kan ik het aardig goed, en houd ik mijn toestel ook heel, maar bij de eerste was dat niet het geval.
Maar ik heb altijd gedacht, als ik het toestel kapot vlieg koop ik gewoon weer een nieuwe van ± 50 euro……als ik ga stappen ben ik dit ook kwijt, en dit is leuker vind ik.
Het eerste toestel was gewoon uiteindelijk te zwaar om nog mee te vliegen, daarom adviseer ik iedereen als je schade hebt, smeer het dun uit, zodat het vliegtuig niet te zwaar gaat worden.

Het enige nadeel wat ik kan vinden van de cessna 182 is, dat hij is gemaakt van piepschuim, en bijv. niet van elapor, want dat is gewoon vele malen sterker dan piepschuim.

http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html
:idea: oefen eerst op de f.m.s om te zien hoe vliegtuigen reageren op je zender, en als je die niet hebt, koop dan een simpele controller, maar wel met knupples en ga eens oefenen.

http://www.multiplex-rc.de/
Je moet voor de grap eens kijken naar de minimagistar van multiplex, dat model lijkt op de cessna maar is qua matriaal veel sterker dan de cessna 182.

@ Bruno van Hoek
Ik ben het deels met je eens dat dit geen beginnersvliegtuig is, maar als je de verhalen leest van de mensen die er een gekocht hebben……dan wordt er vrij postitief over gesproken, dat het vliegtuig zo goed reageerd, en dat hij er realistische uitziet (en het oog wilt ook wat).
Je hebt natuurlijk altijd nog het 3 kanaals cessna 182, en die vliegt voor een beginner natuurlijk wel een stukje beter dan die 4 kanaals.

@ Theo Koenen
Natuurlijk is de Easy Star het beste beginnersmodel wat er is, daar kan ik niet onder uit, er is zoveel positief geschreven over dit model.
En uit de ervaring van alle modelbouwforumleden is dat ook wel gebleken ook.
Maar het oog wilt ook wat, en ik wilde destijds een model wat standaard meer kon dan zweven en een looping maken, vandaar dat ik dus voor de cessna had gekozen, en op de dag van vandaag geen spijt van heb.
Even voor de duidelijkheid de Easy Star is oke, maar ik koos voor meer uitdaging.

Heb je een heel groot veldje nodig om deze te vliegen?? Maar volgens mij lijkt het mij niet heel moeilijk te vliegen, maar ik ben ook geen beginner meer. Ik vloog zelf met een shock flyer, maar die heb ik niet meer en wil misschien weer een vliegtuig. Dit lijkt me wel een leuk vliegtuigje om ook met wind te vliegen. En ook is natuurlijk ook een leuk vliegtuigje omdat het zo goedkoop is :P . Mn heli is al duur genoeg.

Kan je deze vliegtuig ook zonder zender, ontvanger en servo's kopen?? Want die heb ik al.
Ik heb rchobby-online en aerotoys al ge-emailt of ze ook de vliegtuig zonder die dingen verkopen.
Nu nog maar afwachten totdat ze terug e-mailen :D

Ik vind persoonlijk de cessna mooier en ik verwacht niet dat ik ermee ga crashen.

En mijn vervoer is de fiets en bij de cessna kan je de vleugel heel makkelijk erafhalen.
En dat me vevoer de fiets is, is ook een van de redenen dat ik mn shockflyer heb wegedaan. En shockflyer op de fiets vashouden is egt niet leuk. Dan heb je egt het gevoel dat hij breekt door de wind.

Ik wil gewoon rustig rondvliegen met wat lichte acrobatiek en hij moet ook te vliegen zijn met wat wind.

Is het ook zo dat hij 50 mph kan 8O . Dat staat bij de begin air en bij de cessna, maar dat is mij een beetje te hard. Dat is zo'n 80 km/uur 8O 8O

De vleugel van de big air zit met elastiekjes vast, dus ook heel makkelijk te verwijderen. hm...nu begin ik wat te twijfelen welke ik ga nemen.
Weet iemand waar je de big air in nederland kan kopen?? Of in Duitsland?

Maar tog....de cessna blijft het mooist
Maar welk lijkt jullie het best te vliegen?? Dat is natuurlijk het belangerijks.

Duccan zei:
Heb je een heel groot veldje nodig om deze te vliegen?? Maar volgens mij lijkt het mij niet heel moeilijk te vliegen, maar ik ben ook geen beginner meer. Ik vloog zelf met een shock flyer, maar die heb ik niet meer en wil misschien weer een vliegtuig. Dit lijkt me wel een leuk vliegtuigje om ook met wind te vliegen. En ook is natuurlijk ook een leuk vliegtuigje omdat het zo goedkoop is :P . Mn heli is al duur genoeg.

Kan je deze vliegtuig ook zonder zender, ontvanger en servo's kopen?? Want die heb ik al.
Ik heb rchobby-online en aerotoys al ge-emailt of ze ook de vliegtuig zonder die dingen verkopen.
Nu nog maar afwachten totdat ze terug e-mailen :D

Je hebt er wel een beetje ruimte voor nodig, maar iemand met veel vliegervaring kan dit natuurlijk beperken met een kleiner ruimte :wink:

Mijn ervaring is, dat je niet met meer dan windkracht 3 moet vliegen, maar misschien met een brusshler motor is het geen probleem :?:

En natuurlijk kan je dit model los kopen zonder electronica, ik heb er 50 euro voor betaald.
Je kan ze bij modelbouw winkels gewoon los bestellen.
Bijvoorbeeld bij rchobby-online.
Zelf heb ik de losse onderdelen bij 2 brothers (Bussum) besteld en gekocht.

Wat betreft de snelheid, hij vliegt zeker harder dan 60 km per uur, maar hoe hard precies kan ik je niet vertellen.

@ Flying jesse

Eerlijk gezegd vind ik die begin air niet te vergelijken met de cessna 182, en of hij beter is…..sorry daar kan ik geen antwoord op geven, want ik heb de begin air nooit gehad.

Maar ik vind de cessna 182 toch echt wel op een echt vliegtuig lijken, en daar is met de begin air totaal geen spraken van :wink:

En als je de vlieg eigenschappen van de cessna 182 vergelijkt met de begin air, dan zou ik wel weten voor welke ik zou gaan.

Maar zo heeft iedereen zijn eigen keus nietwaar :?:

tja............ ik kan er niet meer van maken.
Maar zoals ik al zei: exact weet ik het natuurlijk ook niet, maar ik vind hem vrij hard vliegen.
Maa als je wilt, kan je er natuurlijk ook langzamer mee vliegen als je dat leuker vind.

mooi licht brushless motortje erin in lipo's en hij vliegt net zo rustig als een easystar denk ik ;)

welke brushless motortje had je dan in gedachte.
Moet er dan een 3 of 2 cell lipo in??

Back