Cessna 182

Pinda man zei:
Ja ik heb em er op staan en dat is nu opzich best makkelijk maar ik zal nog es wat knooien es even dat Cessna model zoeken omdat ik nu zon andere gebruikte.

Trouwens hoe is de besturing op jou afstandsbediening Hobby? Ik heb het nu zo staan

Linker knuppel: Gasgeven en Links/rechts rollen
Rechter knuppel: Stijgen dalen en het roer achter

Ik wil het iniedergeval vast goed leren maar ik weet niet zeker of dat juist was.

Beste Pindaman,

Ik heb toen ik mijn cessna 182 destijds kocht (inmiddels heb ik hem niet meer en rij ik met een Marder, en ben ik gestopt met vliegen) mijn zender laten ombouwen.

Linkerknuppel omhoog gas en naar beneden gas dicht
Linker knuppel van links naar rechts voor het richtingsroer
Rechterknuppel van omhoog UP en naar beneden DOWN
Rechterknuppel recht en links voor de aileroin.

Maar je kan het laten zaols hij is, als je op die manier dan maar met FMS oefend.

Je kan anders even vragen aan mensen op dit forum, wat het beste en het meest gebruikelijke om mee te vliegen.

Iig heel veel plezier met je cessna 182.

Meest voorkomend zijn stickmode 1 en stickmode 2, of split stick en single stick.

mode 1:
links hoogte en richting
rechts gas en rol (als ik me niet vergis)

mode 2:

links gas en richting ('roer achterop')
rechts hoogte en roll

Welke mode je het best kunt kiezen hangt meer af van persoonlijke voorkeur en wat een eventuele club of instructeur gebruikt.

Hee Pindaman,

Het is inderdaad een erg goed advies om met het FMS-programma te oefenen.....mét kabeltje uiteraard waarmee je je RC kunt koppelen aan je PC. Het model wat qua vliegeigenschappen erg veel lijkt op je Cessna is de SuperCup. Zelf heb ik na het echt vliegen met de Cessna ook de bestanden gedownload van het Cessna model, maar dat lijkt niet op de werkelijkheid. De besturing is totaal anders met dit model, dus gebruik gewoon de SuperCup, mét of zonder rolroeren....

Als je eenmaal goed kunt opstijgen en netjes recht over jezelf heen kunt vliegen en ook landen uiteraard is de tijd rijp voor het echte werk!

Succes ermee, hou je ons op de hoogte?

Hehe ik kan nog niet oefenen met een kabeltje ofzo dus ik gebruik mn toetsen bord maar dan WASD en UHJK als sticks als het ware.

Euuhm deze mode lijkt me wel het meest aangenaam
mode 2:

links gas en richting ('roer achterop')
rechts hoogte en roll

Maar ik moet zeggen dat ik nog weinig nut heb gevonden voor het roer eigenlijk ik stuur nu door te rollen en mn hoogte roeren te gebruiken daarmee krijg ik mezelf in de sim wel geland enzo. Het model dat ik gebruik is deze: http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=7454

Erg bedankt voor de info! Hopelijk is ie morgen binnen :D

Edit: Oja bijna vergeten: Kun jeje vliegtuigje het beste tegen de wind in landen en gooien met het opstijgen? Omdat je dan veel lift hebt maar je vliegtuig toch langzaam beweegt dat lijkt me simpeler met het landen en opstijgen of heb ik het mis?

Oh en hoe zit dat nou met die roeren? Die hoogte roeren zijn dus die horizontaal aan je staart en rolroeren gewoon aan je vleugels? Maar wat zijn ailerons dan of zijn dat gewoon je rolroeren?

@pindaman,

Weet je wat je ook kan doen, dat deed is destijds ook......je koop voor 5 euro bij Bart-Smith een controller voor de pc...maar wel met 2 knuppels, en dan leer je het daarmee.

Het gaat er voornamelijk om, dat je weet wat je doet....ik weet nog wel dat ik daar heel veel aan had.

Nogmaals suc6.

Ah zoeen had ik toevallig nog maar ik vraag me af kan je de besturing niet zelf instellen? Want om op je rechterknuppel hoogte en rollen te doen is erg irritant vind ik zelf. Ik heb liever op mn linker knuppel gas en roer en rechts hoogte en rollen

^Die manier kan ik niet oefenen op mn controller trouwens omdat gasgeven dan alleen op zon pookje kan en niet tegelijk op mn toetsebord wil. Dus mischien moet ik die andere maar aanleren.

Pff met stickies is het 4x moeilijker als met met mn toetsenbord mischien moet ik die maar aansluiten op mn vliegtuig :P

Pinda man zei:
Pff met stickies is het 4x moeilijker als met met mn toetsenbord mischien moet ik die maar aansluiten op mn vliegtuig :P

Zou ik wel een bureau meenemen naar het veld, kan je daar te toestenbord op laten rusten :lol: :lol: :lol: :lol:

Dit model heb ik ook geprobeerd maar het lijkt niet op de besturing van de echte Cessna die je hebt. Zoals ik al eerder schreef lijkt de SuperCup héél erg veel op de vliegeigenschappen van de Cessna dus raad ik je aan om dat model te gebruiken.
En dat kabeltje kostte mij € 1.05 aan onderdelen....daarmee kun je je eigen besturing koppelen aan je PC. Is zeker aan te raden, op deze manier leer je goed omgaan met je afstandsbediening. Hier nogmaals de link om het kabeltje te maken: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Interface/Interface.htm

Ik heb overigens links gas (ik heb (nog) geen rolroeren) en rechts hoogte en richting. Dit bevalt mij prima maar je moet maar proberen wat je zelf handig vindt.

Succes!

Benno Z zei:

Dit model heb ik ook geprobeerd maar het lijkt niet op de besturing van de echte Cessna die je hebt. Zoals ik al eerder schreef lijkt de SuperCup héél erg veel op de vliegeigenschappen van de Cessna dus raad ik je aan om dat model te gebruiken.
En dat kabeltje kostte mij € 1.05 aan onderdelen....daarmee kun je je eigen besturing koppelen aan je PC. Is zeker aan te raden, op deze manier leer je goed omgaan met je afstandsbediening. Hier nogmaals de link om het kabeltje te maken: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Interface/Interface.htm

Ik heb overigens links gas (ik heb (nog) geen rolroeren) en rechts hoogte en richting. Dit bevalt mij prima maar je moet maar proberen wat je zelf handig vindt.

Succes!

Waar kan ik die supercup model vinden? Trouwens het viel me tegen dat ik geen rolroeren heb het vliegen met alleen je staart is veel lastiger omdat alleen sturen met een roer echt enorm lang duurt vergeleken met rollen en optrekken.

Ah kijk kijk ik heb de nieuwste FMS nu daar zit de Supercup in en ik moet zeggen die is enorm makkelijk te vliegen! Stuurt veel directer als dat andere model dat ik had maar komt wel moeilijker uit de lucht hij blijft maar zweven :D

En nog bedankt

De (echte) Cessna van mij vliegt perfect zonder rolroeren, ik kan er zeer scherpe bochten mee maken. Ik heb dit model gekozen omdat het zonder rolroeren makkelijk te leren is. De afstelling van de rolroeren komt namenlijk zeer precies, één kleine afwijking en na het opstijgen boort hij zich onmiddelijk met een scherpe draai naar links of rechts in de grond. Vraag maar aan Hobby....... :|

Nog een tip: vlieg niet vol gas maar ongeveer 30%, dan komt `ie ook makkelijker uit de lucht. Bij het (altijd met tegenwind) landen motor helemaal uit, en zo zet je hem zachtjes aan de grond.

Hopelijk is het hier vanavond droog en windstil, dan kan ik mijn derde poging wagen. :lol:

Groet en succes!

Benno Z zei:
De (echte) Cessna van mij vliegt perfect zonder rolroeren, ik kan er zeer scherpe bochten mee maken. Ik heb dit model gekozen omdat het zonder rolroeren makkelijk te leren is. De afstelling van de rolroeren komt namenlijk zeer precies, één kleine afwijking en na het opstijgen boort hij zich onmiddelijk met een scherpe draai naar links of rechts in de grond. Vraag maar aan Hobby....... :|

Nog een tip: vlieg niet vol gas maar ongeveer 30%, dan komt `ie ook makkelijker uit de lucht. Bij het (altijd met tegenwind) landen motor helemaal uit, en zo zet je hem zachtjes aan de grond.

Hopelijk is het hier vanavond droog en windstil, dan kan ik mijn derde poging wagen. :lol:

Groet en succes!

Ok erg bedankt voor je info! :D

Als het zo om half 6 nog steeds zo droog en zonnig is zoals het nu even is ga ik mn eerst poging doen .. ik zal em wel vastleggen op video hebben jullie ook wat te lachen!

Edit: Ik wijzig dit bericht maar ff: Ik hoop dat dat sarcasme is benno want je snapt ookwel dat ik zelf niet film heah :D Het lanceren en vasthouden van de afstandsbediening tegelijk zal wel lukken denk ik en anders laat ik em door mn broertje gooien.
En ik denk dat half6 geen vliegen word want het word steeds grauwer .. over 15 minuten zal het wel met bakken uit de lucht komen.

Dat wordt inderdaad lachen, in de ene hand je videocamera en in je andere je afsatandsbediening......als dat geen crash wordt :cry: Ben erg benieuwd naar de video!

Heya ik heb het al voor elkaar :D De vleugel brak af .. dat was opzich geen probleem die heb ik zoweer geplakt en is weer als nieuw maar mn motortje is kapot :(

Door de klap was het kapje al verschoven en geknapt waardoor die niet goed meer kan worden vastgeschroefd nou kan ik dat wel oplossen door die vast te plakken met tape.
Maar mn motortje doet het ook niet meer de rest wel. Enig idee hoe ik kan controleren dat de oorzaak echt bij de motor ligt? En nu zal ik zeker alvast een nieuwe moeten bestellen?

Oh nog iets waar kan ik in NL daar het juiste motortje voor kopen er zat een 480 ofzoiets op dacht ik.

Oja de mijne kwam van conrad af daar zie ik al wel die hoofdvleugel voor 25 euro maar niet duidelijk mijn motortje ofzo wel wat brushless
gevallen maar ik heb geen idee eigenlijk wat op mijn vliegtuigje past?

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/...=&page=&p_catalog_max_results=10&cachedetail=

Oh kijk volgens mij is het dit motortje: http://www1.nl2.conrad.com/scripts/...&page=1&p_catalog_max_results=10&cachedetail=

Kost maar 9 euro whaha..

Euhm als ik dus dat motortje los zou solderen kan ik dan mn vliegtuig aanzetten en die output controleren die ie normaal aan de motor zou geven met een multi meter?
En enig idee hoeveel dat zal zijn 7 volt ofzo?

En de volgende keer met minder wind vliegen :o
Bedankt!

Beste Pindaman,

Hoe kan je nou gaan vliegen en filmen tegelijkertijd :?

Het kan wel, en is ook niet moeilijk, maar dan moet je hem eerst goed onder controle hebben, en dat is volgens mij nog niet zo bij jou :wink:

Ik bedoel het niet lullig hoor, maar verstandiger had geweest, om eerst al je concentratie op de cessna te richten, en daarna eens kijken hoe en wat je kunt doen...(bijvoorbeeld zelf filmen).

:idea: neem ook geen mensen mee die er geen verstand van hebben, en vooral al niet de eerste keer.....pure aandacht op je cessna is erg belangrijk de eerste keren....en ik kan het weten :roll:

Toen mijn motortje kapot ging heb ik er een Jamara 480 pro opgezet, maar onthou wel dat de aansluitingen van de prop en de spinner dan niet meer passen, dus die moet je dan even bijpassend kopen. :wink:

En dan nog even wat de vleugel betreft, kan je hem niet plakken????, en anders kan je hem idd. bij conrad bestellen.
Vraag wel even naar de levertijd, erg belangrijk als je door wilt gaan met vliegen.

@Benno Z,

Het luisterd idd. nauwkeurig die aileroins, maar bij mij bleven ze wel eens hangen, waarschijnlijk omdat de servo tandwieltjes stuk waren, maar even een tikkie naar de andere kant sturen en hij vloog weer recht.

Ik moet zeggen dat het vliegen met aileroins, mij stukken beter afging dan het vliegen met alleen het richtingsroer......en uiteraad hoogte roer.

Nou mannen suc6 ........en wie is het 1ste met een filmpieeeeeeeee :P

Hahahaha :D Ik heb echt niet gefilmed en gevlogen tegelijk man tuurlijk niet :D

Maar ik heb zojuist de oorzaak gevonden: Van het knopje waarmee je de motor start was 1 draadje losgeschoten. Omdat ik zelf geen soldeerbout heb en het nogal nauw steekt vraag ik de broer van een vriend mischien dat die het kan/wil doen.

Voor de rest mjah ik denk dat het motortje het nogwel doet maar ik weet niet hoe dat uitpakt me die as omdat er een lichte buiging inzit. En hobby hoe bedoel je precies de aansluiting veranderen? De huidige motor zit met 2 draadjes vast. Die motoren die ik op internet kan vinden hebben 3 aansluitingen?

hmmm als je as scheef staat is het vuilbak, het kan ook wat gezichtbedrog zijn maar ik vrees het ergste :P
eerst es testen als je motorke terug gaat, als je kist trilt en raar lawaai maakt, ja dan staat ie scheef :P

grts

Mjah zal ik doen als ik dat draadje heb gesoldeerd kijk ie wel offie slingerd en anders bestel ik wel een nieuwe.

Pinda man zei:
Voor de rest mjah ik denk dat het motortje het nogwel doet maar ik weet niet hoe dat uitpakt me die as omdat er een lichte buiging inzit. En hobby hoe bedoel je precies de aansluiting veranderen? De huidige motor zit met 2 draadjes vast. Die motoren die ik op internet kan vinden hebben 3 aansluitingen?

Pinda man zei:

Wat ik precies bedoel met die aansluitingen is: dat je prop, rust op een houdertje….(prophouder heet dat), en dat is bij een Jamara prop. anders dan bij de originele.

Bij de originele klem je hem, en bij de Jamara moet je hem met een inbusje vastzetten.
Ook kan je dan niet meer de originele rode spinner erop zetten, maar een kleine aluminium.
Misschien is het beter als je eens naar een dichtstbijzijnde modelbouwwinkel gaat, en je daar de eerste keren laat adviseren, daarna kan je gewoon alles kopen op het net, maar dan weet je waar het over gaat.

Mocht je asje toch krom staan, dan zou je hem kunnen proberen met een tangetje recht te kunnen buigen, dat deed ik zo vaak als het kon.
Maar maakt hij een snerpend geluid, dan moet je helaas een nieuwe kopen. (na het buigen dan he :wink: )

Die motortjes die jij hebt gezien met 3 draden, dat zijn borsteloze motortjes, die kan je helaas niet gebruiken met de set-up die hebt :?
Daar heb je een lipo voor nodig (batterij).

Suc 6…..en laat mij nou filmpjes zien 8O

Hee Pinda man, wat ging er vanavond eigenlijk mis met je vlucht? Heb je nog iets kunnen vliegen of stortte hij na de start meteen neer? Misschien niet tegenwind gestart? De Cessna is érg gevoelig voor zijwind bij de start....

Tja, vanavond ben ik weer wezen vliegen. Om 21.00 uur was de wind hier helemaal weg. Een nieuwe stek gezocht, vlak bij huis. Een mooi glooiend weiland in het bos maar groot genoeg om te vliegen. Weggooien....en vliegen maar! Ik heb geprobeerd om zo langzaam mogelijk te vliegen en dat ging erg goed, de besturing is daardoor minder nerveus, maar op een gegeven moment vloog ik zo'n twee meter boven de grond, rechtuit, en ineens valt hij 100% kaarsrecht naar beneden, met de prop in moeder aarde. Hé-le-maal aan gort natuurlijk, snap er niks van. De neus is volledig afgebroken en de zijkant en accubak liggen er uit. Zo'n 9 losse stukken tempex heb ik nu....
Ik begrijp niet wat er fout ging, ik maak liever een stuurfout want dan kan ik mezelf de schuld geven. Het leek wel of de motor ineens ophield, maar dan kan hij volgens mij gewoon doorvliegen en niet neerstorten. Thermiek misschien o.i.d. Heeft iemand op dit forum een idee? Of vloog ik toch net iets te langzaam?
De hele avond lopen plakken en uitdeuken. Één draad v/d motor was los, heb ik gesoldeerd maar de motor deed het niet meer, de as zat helemaal vast. Die heeft natuurlijk een flinke opdonder gehad. Ik heb uiteindelijk een tikje met de hamer op de achterkant van de as gegeven en toen kwam het asje weer los. De motor doet het nu weer maar ik vertrouw het niet helemaal, maar ik prober de motor eerst thuis maar een tijdje te laten draaien. Een nieuwe kost overigens maar € 9,00 dus da's ook de moeite niet.

De body en de neus liggen nu apart van elkaar te drogen. De plastic kap was ook doormidden en flink ingedeukt, die heb ik gelijmd met 1-seconde lijm en meteen daarna plakband op beide zijden geplakt. Lekker licht en morgen zal ik kijken of het sterk genoeg is.
Kan ik de neus gewoon aan de romp plakken of wordt `ie dan bij de eerste vlucht meteen losgetrokken? Ik kan er ook tandenstokers in lijmen voor extra stevigheid.

Ben benieuwd of ik morgen alweer kan vliegen, ik hou jullie op de hoogte....

Precies wat je zelf al zegt, zeer waarschijnlijk te langzaam gevlogen waardoor er geen draagkracht meer is en het model dit zelf probeert op te lossen door naar beneden te vallen. Als je hoog genoeg zit kan je dat nog wel oplossen, maar op 2 meter hoogte meestal niet meer, dan lig je sneller in de grond dan je kan reageren.

Back