Hallo allemaal,
Ook voor mij is dit mijn eerste bericht hier. Vol enthousiasme heb ik deze week alle verhalen en ellende over de Cessna 182 gelezen; ik heb namenlijk op mijn 40e (jawel!) verjaardag ook zo'n leuk speelgoedje gekregen van mijn vrouw. "Omdat ik het daar al jáááren over heb". Uiteraard heb ik voordat ik het vliegtuig de lucht in wilde sturen héél veel tips en adviezen gelezen op dit forum. Het advies om bij een club te gaan en les te nemen heb ik toch in de wind geslagen, lekker eigenwijs zelf leren is natuurlijk veel spannender én leuker, dacht ik.....
Van de tip om met het FMS-programma de beginselen van het vliegen te leren heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Ook de maker van de volgende site ben ik erg dankbaar:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Interface/Interface.htm Hier staat beschreven hoe je een kabeltje kunt maken om de RC op de PC aan te sluiten voor slechts € 1,05 aan onderdelen.
Na een week simuleren en ongeveer 30 crashes en 40 goede vluchten, heb ik zaterdagavond de stoute schoenen aangetrokken. Ben naar een golfbaan gegaan (leeg uiteraard) en heb daar even rustig rondgereden. Daarna neus in de wind, vol gas en omhoog. Het ging in één keer fantastisch goed. De besturing was volledig identiek als van het FMS-programma. Echter door de adrenaline stuurde ik het vliegtuig na een te scherpe bocht naar mij toe nóg scherper de verkeerde kant op (ja ja, ik weet het, ik moet dan "gespiegeld" sturen). Na een laatste juiste correctie kwam hij toch nog redelijk rustig op zijn zij neer. Alleen een licht verbogen neuswiel, dit komt mede door het lage gewicht van dit toestel denk ik.
Gisteravond vlucht twee gemaakt. Omdat de golfbaan druk bezet was heb ik een weiland opgezocht waar ook iemand net klaar was met vliegen. Het gras stond iets te hoog voor een normale start dus met knikkende kniëen maar een handstart geprobeerd. Vol gas en recht naar voren werpen, ook dit ging verbazingwekkend goed. (vliegtuig in de linker- besturing in de rechterhand. Misschien een tip voor hobby? Dan kan hij zijn vriendin niet meer de schuld geven :idea

Het vliegtuig is zeer snel op hoogte en ook ontzettend makkelijk te besturen vind ik zelf. Dit komt uiteraard ook door het feit dat op mijn model (gelukkig nog) geen rolroeren zitten.
De landing ging ook feilloos, motor uit en rustig laten zakken, netjes op de wieltjes geland. Door het te hoge gras geen uitrolmogelijkheid dus weer het neuswieltje iets krom.
Kortom, dankzij FMS mét kabeltje voor de RC is het zeer goed mogelijk met dit toestel als beginner te vliegen.
Het is besteld bij Conrad voor € 99,00 en was binnen drie dagen geleverd. Ik heb de uitvoering met 4-kanaals zender en ontvanger dus als ik het vliegen voldoende beheers is hij zeer eenvoudig om te bouwen tot een toestel met rolroeren. Maar dat komt veel later pas.
Hoe kom ik er overigens achter dat de accu van het toestel leeg is? (en vertel me nu niet dat wanneer het toestel neerstort de accu leeg is...) In de handleiding van Conrad staat 5-8 minuten, op de site van Hype staat 15 minuten en net kwam ik op een andere site zelfs een tijd tegen van 20 minuten. Al deze tijden zijn gebaseerd op de standaard accu die er bij zit, dus daar kan het verschil niet aan liggen.
Ook over de afstand zijn er vele verschillen: Conrad zegt 200 meter, Hype zegt 800 meter en Art-tech zegt 900 Feet (volgens mij 275 meter) Dit is toch wel handig om te weten.....
Hobby, ik denk als jij vanaf het begin dit toestel had gehad ipv jouw uitvoering mét rolroeren dat jouw Cessna 500 gram lichter was geweest..... :cry:
Groet, Benno