Cessna 182

Theo Coenen zei:
Precies wat je zelf al zegt, zeer waarschijnlijk te langzaam gevlogen waardoor er geen draagkracht meer is en het model dit zelf probeert op te lossen door naar beneden te vallen. Als je hoog genoeg zit kan je dat nog wel oplossen, maar op 2 meter hoogte meestal niet meer, dan lig je sneller in de grond dan je kan reageren.

Tja....ik denk ook dat dit het geweest is.
En ik ben het met Theo eens, wanneer je hoog genoeg zit kan je meestal nog wel corrigeren, maar niet bij een paar meter :?
Daar is dat standaard motortje gewoon te traag voor.

En lijmen met seconden lijm :?: :?:
Ik denk dat dit niet gaat......weet eigenlijk wel zeker, want die secondenlijm vreet dwars door je pieschuimpje heen volgens mij, wat je het beste kan gebruiken is E-poxi.....en dan wel heel dun insmeren......want anders wordt je vliegtuigje veel en veel te zwaar :wink:

Eerlijk gezegd ben ik heel benieuwd wat er over is, van je piepschuim cesnna, na het lijmen met secondenlijm :(

We horen het wel weer.

Theo Coenen zei:
Precies wat je zelf al zegt, zeer waarschijnlijk te langzaam gevlogen waardoor er geen draagkracht meer is en het model dit zelf probeert op te lossen door naar beneden te vallen. Als je hoog genoeg zit kan je dat nog wel oplossen, maar op 2 meter hoogte meestal niet meer, dan lig je sneller in de grond dan je kan reageren.

Maar toch blijf ik dit vreemd vinden. Volgens de fabrikant moet je zonder motor nog keurig kunnen landen, of zie ik iets over het hoofd?

Hobby, uiteraard heb ik het vliegtuig nìet met 1-secondenlijm gerepareerd maar alleen de plastic neus en dat is perfect gelukt. Het vliegtuig heb ik gelijmd met de lijm die er standaard bij zat.
De neus is weer oké, zojuist heb ik hem weer aan de romp gelijmd. Hij is door de klap op sommige plaatsen wel iets korter geworden dus ik moest flink duwen en trekken. Met touwtjes heb ik het geheel strak getrokken en nu ligt `ie te drogen. Helaas ben ik wel 1 stukje piepschuim kwijt, de piloot krijgt het nu erg koud, haha. Ik plak er wel een stukje zwarte gaffa-tape over, dan lijkt het ook weer netjes en is het gaatje dicht.
Morgen ga ik er weer mee vliegen en ik laat wel weten hoe dit afloopt.

Groet, Benno

Benno Z zei:
Theo Coenen zei:

Maar toch blijf ik dit vreemd vinden. Volgens de fabrikant moet je zonder motor nog keurig kunnen landen, of zie ik iets over het hoofd?

Hobby, uiteraard heb ik het vliegtuig nìet met 1-secondenlijm gerepareerd maar alleen de plastic neus en dat is perfect gelukt. Het vliegtuig heb ik gelijmd met de lijm die er standaard bij zat.
De neus is weer oké, zojuist heb ik hem weer aan de romp gelijmd. Hij is door de klap op sommige plaatsen wel iets korter geworden dus ik moest flink duwen en trekken. Met touwtjes heb ik het geheel strak getrokken en nu ligt `ie te drogen. Helaas ben ik wel 1 stukje piepschuim kwijt, de piloot krijgt het nu erg koud, haha. Ik plak er wel een stukje zwarte gaffa-tape over, dan lijkt het ook weer netjes en is het gaatje dicht.
Morgen ga ik er weer mee vliegen en ik laat wel weten hoe dit afloopt.

Groet, Benno

Okay....ik dacht al seconde lijm.....dan is er geen cessna meer over:lol: :lol:

Wat we proberen te zeggen is: wanneer je heel erg langzaam vliegt en weinig hoogte hebt, dan is corrigeren erg moeilijk met de standaard set-up.
Ik denk dat ook, dat dit het probleem is geweest.
Natuurlijk kan je heeeel erg langzaam vliegen met de cessna.....deed ik ook zo vaak, kon hem gewoon uit de lucht pakken.....wel achter de prop he :P ...anders doet het pijn aan je vingers

Zelf was ik niet zo tevreden over die lijm die erbij zat, je kan beter 5 min E-poxi halen, en dat gebruiken voor je cessna, is hij ook binnen 5 minuten droog, en kan je er weer mee vliegen.

Oja voordat ik het vergeet, mog je in de toekomst een stukje piepschuim missen, ga dan even naar een electrozaak.
Vraag daar naar een rest stukje wat in de dozen van tv´s zitten, en dat lijm je er weer in, en het restant snij je weg met een stanley-mes....probleem opgelost :wink:

We horen weer van je :wink:

hobby zei:
Wat we proberen te zeggen is: wanneer je heel erg langzaam vliegt en weinig hoogte hebt, dan is corrigeren erg moeilijk met de standaard set-up.

Nee hoor, het heeft te maken met de basis principes van het vliegen. Een vleugel (profiel) levert draagkracht, maar dan alleen als er een bepaalde snelheid behaald wordt. Haal je die bepaalde snelheid niet dan kan het vliegtuig dus onmogelijk vliegen en valt uit de lucht. Ga maar eens op zoek naar de basis van het vliegen en begin dan met het lezen van de boekwerken van Otto Lilienthal en als opvaolger de boekwerken van de gebroeders Wright. Daarna mag je overgaan op de moderne technieken van de TU in Delft.

ps kan iemand (moderators) die lange links effe wijzigen, deze verpesten het formaat van deze pagina, Nu heb ik al een groot scherm en moet ik nog van links naar rechts scrollen om alles te kunnen lezen.

Theo Coenen zei:
hobby zei:

Nee hoor, het heeft te maken met de basis principes van het vliegen. Een vleugel (profiel) levert draagkracht, maar dan alleen als er een bepaalde snelheid behaald wordt. Haal je die bepaalde snelheid niet dan kan het vliegtuig dus onmogelijk vliegen en valt uit de lucht. Ga maar eens op zoek naar de basis van het vliegen en begin dan met het lezen van de boekwerken van Otto Lilienthal en als opvaolger de boekwerken van de gebroeders Wright. Daarna mag je overgaan op de moderne technieken van de TU in Delft.

ps kan iemand (moderators) die lange links effe wijzigen, deze verpesten het formaat van deze pagina, Nu heb ik al een groot scherm en moet ik nog van links naar rechts scrollen om alles te kunnen lezen.

Kijk hier spreek een echte kenner van het vliegen.

Ik ben nooit zover gekomen, ik was meer de recreatie vliegerrrrrrrr :P

Tja........... heb er ook al last van, en dan heb ik zelfs een 19" scherm :?

Maar gelukkig zitten we bijna op het einde van de pagina :wink:

Ok update:

Kabeltje van de starter was losgeschoten door de klap die is nu gesoldeerd en hij loopt weer als een zonnetje.
De as heeft een lichte buiging maar daar zie je niks van op volle snelheid zet je de motor weer uit dan
en hij draait net even langzaam voor het stoppen dan zie je heel even dattie licht scheef gaat.
Ik denk dat ik vanmiddag nog eens een poging doe omdat er af en toe echt windstille momenten bijzitten, op moment waait het weer iets.

Verder ja.. de vleugel met 2 sateprikkertjes en lijm bij mekaar geplakt en is weer goed sterk.
De romp had ook een scheurtje en begon in het midden iets uit elkaar te gaan maar dat zit nu ook goed vast met een stukkie plakband.
Bij de ophanging van de motor zijn 2 busjes afgebroken waar dat voorste kapje aan vastzit die ga ik nu lijmen en als dat gelukt is
is ie weer klaar om te vliegen dacht ik zo :D

Oja de oorzaak dattie neerstorte was dat ik opsteeg maakte wat hoogte en opeens gooide een
windvlaag hem over de kop en hij begon iets te spinnen.. daarna had ik er geen controle meer over.
En ik vloog gewoon met teveel wind maarja ik zou en MOEST en proberen :D
We waren zo druk met het vliegtuigje zelf dat we niet echt aan opnemen toekwamen maar ik
zal kijken als ik vandaag nog ga vliegen of ik eraan denk.

En bedankt voor de info 8)

Edit: Zit er haast aan te denken om ook maar een easystar te bestellen :D
Dat ding heeft het grote voordeel dat de motor niet voorop zit want die is echt te klos als je erop land :(
Waar kan je dat ding trouwens bestellen in nederland?

Pfff zag net die easystar voor 200 euro staan! Aangezien ik al een afstandsbediening heb van mn cessna 182 kan je dat ding dan niet los bestellen zegmaar? Alles behalve de afstandsbediening zodat ik met die christallen dezelfde
frequentie krijg?

Hobby dank voor de tip van het piepschuim. Ik ben zojuist met degene die gister met mij mee was weer naar "de plek des onheils" geweest. Zij heeft mij aanwijzingen gegeven mbt de neerstortplaats....en ik heb die twee stukjes piepschuim nu weer gevonden! Snel er weer ingelijmd, morgen weer vliegen! :P

Theo dank voor de tips. Ik hou mij naast deze hobby ook bezig met windsurfen. Eigenlijk is dit principe van vooruitgaan identiek aan het vliegen. Als ik met surfen te langzaam ga val ik ook weer in het water. (Normaal kom je door de snelheid omhoog, planeren genoemd).

Morgen waag ik weer een poging, dit keer iets sneller vliegen...

Pinda man, ben erg benieuwd naar je video. Hopelijk waait het wat minder straks. Zelf vlieg ik altijd 's avonds rond een uur of half negen, dan is het bijna altijd lekker windstil, succes!

Groet, Benno

Benno Z zei:
Hobby dank voor de tip van het piepschuim. Ik ben zojuist met degene die gister met mij mee was weer naar "de plek des onheils" geweest. Zij heeft mij aanwijzingen gegeven mbt de neerstortplaats....en ik heb die twee stukjes piepschuim nu weer gevonden! Snel er weer ingelijmd, morgen weer vliegen! :P

Theo dank voor de tips. Ik hou mij naast deze hobby ook bezig met windsurfen. Eigenlijk is dit principe van vooruitgaan identiek aan het vliegen. Als ik met surfen te langzaam ga val ik ook weer in het water. (Normaal kom je door de snelheid omhoog, planeren genoemd).

Morgen waag ik weer een poging, dit keer iets sneler.

Pinda man, ben erg benieuwd naar je video. Hopelijk waait het wat minder straks. Zelf vlieg ik altijd 's avonds rond een uur of half negen, dan is het bijna altijd lekker windstil, succes!

Groet, Benno

Ik heb jou verhaal niet helemaal gevolgt maar ben je nieuw met het vliegen of alleen op dit forum? :) En je vliegt een Cessna 182 neem ik aan?

Ik zit er trouwens aan te denken om een easystar te kopen. Had hem bij "De zwaluw modelbouw" los gezien voor 60 euro
dan hoef ik alleen een regelaar erbij te kopen als ik mn cessna accu en afstandsbediening kan gebruiken.

Ik heb jou verhaal niet helemaal gevolgt maar ben je nieuw met het vliegen of alleen op dit forum? En je vliegt een Cessna 182 neem ik aan?

Ja, ik ben inderdaad nieuw met vliegen. Ik heb nu 3 keer met mijn Cessna 182 (zonder rolroeren) gevlogen. Hij voldoet érg goed overigens en is makkelijk voor een beginner om het te leren. Later "snijd" ik de rolroeren los van de vleugel en koop er een servo bij, die optie zit er namenlijk op. Eerst maar heel goed leren vliegen voorlopig zonder crashes.
Heb je vandaag nog gevlogen overigens? En een filmpje gemaakt? Of is 'tie weer gecrasht....

Mijn Cessna is inmiddels weer helemaal vliegklaar. Hierbij twee foto's voor en één na de herstelwerkzaamheden (gemaakt met m'n mobieltje dus vrij slecht)

Afbeelding(1).jpg
Afbeelding(2).jpg

Afbeelding(3).jpg

Groet, Benno

Whoei! Net weer gevlogen toen het harstikke windstil was en damn wat een succesvolle dag :D

Was samen met een vriend op pad. Enfin ik de eerste keer maar gooien dan ik moet het ooit leren he hoppa
gas erop gooien en *beng* .. op de grond.
2e keer mn vriend maar gooien dan. Hij gooide aardig scheef waardoor ik em tegen de grond aan vloog.
Naja kan gebeuren hij nog een keer gooien en hoppa de lucht in.
Ging echt harstikke goed goed te besturen en vloog lekker. Alleen de landing ging wat hardhandig.
De propellor schaafde nu tegen het voorste kapje aan, na wat duwen recht geduwt en weer opgestegen met mn andere accu.

2e keer ging ook harstikke mooi meteen saltos maken en gekkigheid uithalen totdat ik in een spin raakte en keihard op een metalen rek bij de buurman klapte
*BENG* ... toch nauwelijks shade :)

Die vleugel die eerst was gescheurd is nu zelfs sterker met 2 sateprikkers erin en wat van die standaard lijm.
Want hij was er 2x flink op gevallen maar niks aan de hand :)

Ook ff een nieuw motortje bestellen (9 euro) want dies ook niet zo jovel meer.

Filmpje komt eraan! Ik moet em van de camera halen en uploaden ergens. Overigens het filmpje in hoge resolutie zal er wel niet opstaan want de accu was leeg tijdens het filmen van de 2e :(

Nou, ben heel erg benieuwd naar die video. De Cessna bevalt je dus toch wel. Meteen loopings gemaakt? Mafkees, haha! Is je vliegtuig weer te repareren?
Het repareren is mij erg meegevallen, als je tenminste alle onderdelen hebt :|

Hopelijk is het goed weer morgen, dan kan ik 'm even testen.

@ Hobby
Bedankt voor de tip om het vliegtuig aan de stoelpoot te binden om te kijken hoe lang de accu ongeveer mee gaat. Na 7.30 minuut was 'tie leeg.
Erg goed (voor de prijs van het toestel) is dat de motor eerder ophoudt dan de besturing zodat je inderdaad nog goed kunt landen zoals je al eerder zei.
Heb je nog bruikbare onderdelen van je oude Cessna? Of ligt 'ie in de kliko :cry:

Groet, Benno

Wow jou vliegtuig was echt aan stukken Bennoz. Valt me mee dat hij nog zo mooi is? Alle stickers nog perfect intact enzo.
Mijn vliegtuig mist al hele delen van stickers omdat de voorkap bij elkaar word gehouden door plakband. Dat kapje zit normaal met schroeven vast maar daar was aan 1kant beide bevestigpuntjes afgebroken. Kreeg ze ook niet maar goed gelijmd
dus heb ik alle schroevjes maar weggelaten en zittie vast met plakband.
Was vooral omdat als ik de schroevjes er wel in liet zitten de kap tegen de propellor schuurde dus nu schroevjes eraf kap extra ver naar achter gedrukt en vastgetaped.

Niet echt een ideale oplossing ofzo maar het werkt dus :P

Beste Benno Z en Pindaman,

Benno helaas ben ik al een geruime tijd gestop met het modelvliegen, dus helaas heb ik niks meer over van het modelvliegen

Maar om jullie moed in te praten dat de cessna 182 heeeeeeeeeeeel wat kan hebben, heb ik nog even wat foto´s uit de oude doos tevoorschijn getoverd voor jullie.

Ik heb dat ding zo onzettend vaak geplakt, tot ik er misselijk van werd :lol:

Ik dacht eerst einde oefening, maar naar een uurtje hand arbeid :arrow:
9f00f14f.jpg

Kwam er toch weer een soort van model in terug.....let op de in gelegde stukken piepschuim :arrow:
eadcbcb9.jpg

Het zijn wel verschillende foto´s van crahjes.....maar het kan echt :arrow:
1db0f78e.jpg

En dan is hij opeens weer klaar om te vliegen :arrow:
cb709f2e.jpg

Het nadeel vond ik altijd dat plastick kapje :lol: :lol: :lol: :lol: :arrow:
fe3bb19b.jpg

En hier dan nog even een foto van hoe hij werd na de grootste klap van foto 1 en 2 :arrow:

fdb94c59.jpg

Ik heb ook nog een zwever gehad, en daarna de minimag van Multiplex.

Maar van de een op de ander dag had ik het eerlijk gezegd, gehad met het vliegen.....wellicht omdat ik het vaak alleen aan het doen was, en je toch wel moet uitkijken dat jij niet iemand voor zijn ........ vliegt.
En ik vloog altijd in het wild, en helemaal met mijn minimag vond ik het niet echt verantwoord meer, dat ding ging zo ontzetten hard.

En rijden met de auto kan je bijna overal.....en geeft nog iets extra´s dan electro, maar dat is natuurlijk mijn mening :wink:

Maar na een verloop van tijd, kreeg ik toch weer de kriebels om een zender vast te houden.

En toen kwam mijn buurjongen naar buiten met een Marder, en ben ik met hem meegegaan om te kijken hoe dat is.........en sinds dien ben ik dus verslaafd aan mijn nieuwe hobby.......off-road rijden met een 26cc motor erin.
Trekken en lopen.......en het fun gehalte van mijn hobby, is weer helemaal terug.
Ik vind dit echt geweldig gaaf, en het geluid van zo´n Marder, want zo heet zo´n ding is in GEWELDIG......is alleen wel wat duurder dan 1 cessnaatje.

Zie hier foto van hoe hij was, en hoe hij nu is :P

8c245d34.jpg

64aebaf4.jpg

En zo blijf je bezig :wink:

Kek autotje hoor :) maarehh..

HAHAHAHAHAHAHAHA

Die cessna! Echt niks meer van over! Dan vallen mijn crashes nog mee ja en inderdaad dat plastic kapje is niet erg fijn nee.

Gesoldeerde regelaar meteen maar even vastgeplakt zodat ie niet weer een enorme schok zou maken.
8d8a5c89.jpg

Vleugel met 2 sateprikkers binnenin en vastgeplakt met lijm (erg sterk!)
981535b4.jpg

Om ff geen megapost te maken piccie van hoe mijn neus nu is:
http://i92.photobucket.com/albums/l5/Pindaman/IMG_0210.jpg

Vliegtuig in geheel (netties toch? heb em ook nog maar 3 dagen :P):
http://i92.photobucket.com/albums/l5/Pindaman/IMG_0211.jpg

Zal zo ff filmpjes toevoegen..
Filmpie!: http://s92.photobucket.com/albums/l5/Pindaman/?action=view&current=Langlagekwali.flv
Beetje bout dat je het alleen vanuit dat venster kan zien maar heb verder geen degelijk host.

Whehe oops:
http://s92.photobucket.com/albums/l5/Pindaman/?action=view&current=MVI_0206_2.flv

Hobby, mooie foto's, dat vlieguig was nog meer aan gort dan de mijne! Jammer dat je d'r niks meer van over hebt.

Leuke filmpies Pinda man!
Ik ben zojuist ook wezen vliegen maar bij het wegwerpen merkte ik meteen al dat `ie iets naar rechts trok. Ook wilde hij heel slecht omhoog komen, en zwabberde hij nogal. Ik was constant bezig met extreem corrigeren, hij wilde steeds naar rechts beneden de grond in hakken. Helaas was het corrigeren onhaalbaar en is hij na 1 minuut "vliegen" gecrasht. Romp in tweeën en vleugel gebroken. Die vleugel is wel te lijmen maar die romp gooi ik nu maar weg.
Na die crash van vrijdagavond heeft hij toch een te grote opdonder gehad ben ik bang. De motor was iets verzet waardoor de prop niet meer goed haaks op het vliegtuig zat. Dit is fataal geweest denk ik. Ook zal het gewicht van de lijm (40 gram) ook wel meespelen waarschijnlijk.

Nu maar een nieuwe romp bestellen dan kan ik komend weekend weer vliegen, want het blijft érg leuk!

Weet iemand of er ergens een complete set zonder electronica te bestellen is? Dan heb ik meteen wat reserve onderdelen en is ongetwijfeld goedkoper dan per stuk bestellen.

Groet, Benno

@ Pinda man,

Leuk filmpje hoor, je ziet dat je het al aardig onder de knie hebt, alleen zou ik je willen adviseren om iets hoger te vliegen.
Dan heb je namelijk meer tijd voor als er iets fout mocht gaan.
Misschien is het een idee, om er een fietsbel in te zetten met een lipo.(zit alleen wel een prijskaartje aan.
Dan vlieg je niet alleen langer op een batterij, maar heb je ook veel meer snelheid, en zit je makkelijker hoger :P

Benno Z

Als ik jou ook een tip mag geven uit eigen ervaring en je vind het vliegen zo leuk, kijk dan eens uit naar een Minimag van Multiplex, er is genoeg over geschreven op dit draadje. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37778&start=0
Heeft na mijn ervaring veel weg van de cessna, maar is vele male stabieler met het vliegen, en minder wind gevoeling.
De Multiplex is namelijk gemaakt van elapor, en dat is vele male robuuster dan de cessna die van piepschuim is gemaakt.
Als je met de minimag cracht, is vaak je vliegtuig nog gewoon heel, niet te vergelijken met de cessna van piepschuim.
Ik geloof dat de minimag zonder elektronica iets van 75 euro is, en het meeste van de cessna kan je er gewoon in overzetten :wink:

laterzzzzzzzzzz

Tja, ik ga na 4 keer vliegen natuurlijk niet meteen een andere kopen, deze bevalt me prima.
Ik koop overigens nog geen nieuwe romp, het is natuurlijk een prachtige uitdaging om hem tóch weer aan de praat te krijgen.
Het toestel is inmiddels weer helemaal gelijmd en ik ga proberen om de motor weer recht te zetten dmv extra tempex of kraanleertjes o.i.d., zodat ik met de schroefjes de motor weer haaks kan zetten. Misschien wijst hij ook wel een beetje naar beneden omdat hij vanmorgen slecht de lucht in wilde. Ik hou je op de hoogte!

Wat is een fietsbel :?:

Groet, Benno

Overigens prachtig vliegweer vanavond, strakblauwe lucht en windstil....misschien doe ik nog een gooi......

Haha ja wat is een fietsbel? :P

Net weer gevlogen en weggooien en landen gaat vrijwel vlekkeloos alleen begint ie enorm te stotteren en slecht te sturen als de accu zn einde begint te naderen :)

Net deed ik de 2e accu erin en die was harstikke leeg 0_o.. ik denk dat ik dan 2x 1 accu 4 uur heb zitten opladen, of hij is gewoon stuk.
Ik laad ze nu beiden weer op en controleer hun spanning. Als ze vol zijn geven ze 10 volt en leeg ongeveer 8 volt.

Trouwens Bennoz vreemd dat je daar erg veel last van hebt. Ik weet wel dat ik dat de eerste keer extreem had.
Maar dat was meer omdat het behoorlijk waaide. Laatste keren geen last van zwabberen gehad.

Ik vlieg trouwens zo laag omdattie problemen heeft met klimmen. Als je de mwah 60 meter haalt heeft ie opeens een soort van grens ofzo.

Zo, m'n vliegtuig is weer vliegklaar. De motorsteun heb ik losgeschroefd en er een rubber ring tussen gezet die bij een keukenmengkraan wordt geleverd, past precies! Nu kan ik mooi m'n motortje weer recht zetten door de schroeven aan de ene kant wat strakker te draaien.

Heeft iemand een idee wat de horizontale hoek is van de motor ten opzichte van het vliegtuig? Ik denk zelf een paar graden naar boven maar weet het niet zeker. Ik heb niet gezien hoe de motor stond vóór mijn gigantische crash.... :?

Groet, Benno

Back