Cessna 182

Dat is altijd het vervelende met reperaties (of een nieuw toestel).. Je moet hem toch echt met genoeg snelheid laten vertrekken.. eenmaal los is er geen terug meer.. terwijl je hem eigenlijk het liefst langzaam en voorzichtig omhoog wil doen....

stuurstangen.JPG

@hobby (pb antwoord)

dit zijn aanstuur mogelijkheden

links boven
dit heb je nu, staaldraadje in tube, de bocht om
veel wrijving

rechts boven
directe aansturing, geen tube nodig, wel iets dikker staaldraad, als de rolroeren te ver uit elkaar staan is dit lastiger

links onder
torsiestangen. mooie inbouw, stuurstangen onzichtbaar. ook iets dikker staaldraad nodig

rechts onder
(mijn voorkeur) 2 microservo's met directe aansturing
speling vrij, wrijving vrij, wel het gewicht van een extra servo. makkelijk te bouwen, na overgang op computerzender te gebruiken als flapperons en afzonderlijke trim. (en diffrentieel instelling enzo)

mvg
Rico

De servo van mijn rolls was kapot, als gevolg dat de rol aan de linkerkant niet meer goed terug kwam op zijn plaats.
Het probleem was, dat een van de tandwieltjes af was gebroken, waarschijnlijk omdat er veel te veel weerstand in de servo zat.

Op advies van Rico, heb ik het staaldraadje wat orgineel 0,8mm was, vervangen door een staaldraadje van 0,5mm, en uiteraad de kabelgoot vervangen. (uiteraad een nieuwe servo gekocht)
Ik moet zeggen dat hij nu weer perfect heen en weer gaat, en hij doet het nu veel en veel beter dan dat hij het ooit heeft gedaan, zelfs toen hij nog helemaal nieuw was.
Ik kan iedereen die een cessna koopt dit aanraden, het voelt nu zo ontzettend soepel :lol:

Ik heb dus geen gebruik gemaakt van de tekeningen van rico, dit omdat ik al een staaldraadje had gekocht, voordat ik de post van Rico had gelezen.

Uiteindelijk heb ik hem dus vervangen zoals op het plaatje van links boven, orgineel dus.

Rico toch bedankt voor je tekeningen, misschien dat andere er nog gebruik van kunnen maken, maar ik laat het zo :wink:

Ik doe altijd de langs de staal draad door de leidinkjes wat naaimachine olie laten lopen... dat heb ik bij mij Calmato ook gedaan, en dan gaan ze ook lekker soepel ;)

Ik denk dat de cessna het extra gewicht van een servo niet fijn vind, en dat je dit snel gaat merken...

BadBert zei:
Ik doe altijd de langs de staal draad door de leidinkjes wat naaimachine olie laten lopen... dat heb ik bij mij Calmato ook gedaan, en dan gaan ze ook lekker soepel ;)

Ik denk dat de cessna het extra gewicht van een servo niet fijn vind, en dat je dit snel gaat merken...

Dat heb ik idd ook gedaan, met naaimachine olie, maar het was al laat, en ben dit vergeten te vermelden.

Maar wat bedoel je met extra gewicht :?: , ik heb hem gewoon op de oude manier hersteld........, maar jij bedoeld zeker als je 2 servo´s gaat gebruiken :wink:
Wel heb ik dus de 0,8mm vervangen door 0,5mm en dat is echt perfect

Jep ik bedoel idd met die extra servo.
Een online winkel heeft tegen mij gezegd dat je eerder gewicht moet besparen op dit vliegtuigje dan gewicht toevoegen.

Mocht ik binnenkort ook een cessna hebben (wat ik wel hoop) dan ga ik denk ik ook die dunnere draden pakken.
Heb je nu niet meer speling op je roeren? (dus dat de draad gaat buigen?)

Beste BadBert,

Ik heb absoluut geen problemen, met het doorbuigen van de kabels, hij doet het uitermate goed, alleen vliegt hij niet meer zo goed, dit komt toch echt door al het geplak, wat er laatste tijd mee is gebeurd.

Maar ik moet er toch wel eerlijk bij zeggen, dat ik mijzelf redelijk heb leren vliegen door dit toestel, zelfs het landen vandaag ging redelijk......en dat met een kistje, wat zeker 100 a 150 gram zwaarder is geworden, dan dat hij standaard was :wink:

En dan nu nog een stomheidje van mijzelf.........ik had toch verteld, dat ik er een nieuwe servo op had gezet, omdat mijn oude kapot was gegaan.

Nou het volgende deed zich voor vandaag, toen ik hem de lucht ingooide, merkte ik dat als ik naar rechts wilde vliegen dat hij naar links ging.
En als ik naar links wilde vliegen stuurde hij naar rechts, dus zo onervaren als dat ik ben, met dit.......dacht ik de servo wel even andersom te instaleren, zodat het probleem wel verholpen zou zijn. (ergens wist ik dat dit niet zou uitmaken....En inderdaad hij bleef verkeerd sturen :cry:

Gelukkig heb ik een goed contact met Rico, dus heb ik hem maar even gebeld, wat het probleem kon zijn.

Eenmaal het verhaal uit gelegd te hebben, zei hij: denk nou eerst eens goed na, wat het zou kunnen zijn, maar zelfs na dit antwoord van hem, wist ik nog niet waar het aan zou kunnen liggen.

Uiteindelijk vertelde hij mij dat er schuifjes op mijn zender zitten, die er dan voor zorgen dat dit kanaal dan contra word, dit is omdat sommige servo´s links zijn, en sommige weer rechts zijn.

En ja hoor ik het schuifje van het juiste kanaal naar beneden gedaan, en alles werkte weet zoals het moet zijn :lol: :lol: :lol:
Rico.......nog bedankt hiervoor :wink:

Uiteindelijk ben ik dus nog even snel gaan vliegen, en sta ik er nog steeds van versteld, dat de cessna nog steeds vliegt met een motortje, wat ik al zeker 20keer heb recht gebogen, en een cessna die behoorlijk wat lijm en plakband met zich mee draagt.

Uiteindelijk kreeg ik hem aan de grond....op zijn wieltjes........maar hij nu toch echt wel aan vervanging toe............... :roll:

Maar ik wacht er al een weekje of 3 op, dus ik begin nu toch wel een beetje ongeduldig te worden.

Op advies van een medeforum lid, vertelde hij mij dat als ik hem bij van der Goor zou bestellen, dat ik hem dan de volgende dag binnen zou hebben.
Dus ik hun een mailtje gestuurd, maar geen reactie.....dus ga ik ze morgen maar even bellen.......of ze hem op voorraad hebben.

Want volgens mij als ik een nieuwe cessna heb kan ik er alles mee, wat nu niet echt meer mogenlijk is :wink:

ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,ja, ja, ja :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Zo goed............. :lol: :lol: :lol: :lol:

Hahahahahh :D lol :D

Gelukkig vliegt hij nog steeds, en kun je er dus nog mee verder... tot je nieuwe er is ;)

Ik ben ook eens ff wezen kijken op de site van Van De Goor. maar zie de cessna er niet staan, dus ff mailtje gestuurd...

Nou lekker advies weer.... van Martin Rudolf, die mij vertelde dat je hem bij Van De Goor kan bestellen, en dat hij dan de volgende dag binnen is.

Ik heb ze ook gemailt, en kreeg te horen dat ze hem mij NIET kunnen leveren.

Nou maar weer doorzoeken, naar degené die hem wel snel kan leveren.

Zal uiteindelijk wel RC-Hobby worden denk ik, zal eens vragen of ze alles op voorraad hebben :?:

ja, als pakket wel, mail is onderweg voor onderdelen ;)
Hobby moest alleen de lege romp en vleugels hebben geloof ik...

Klopt, ik ben op zoek naar de romp, vluegel, en hoogte en richtingroer, de rest ik nog heel :lol: :lol: :lol:

Heb hem al wel besteld, maar het duurt daar veelste lang, ze beloofde binnen een week, maar ik wacht al meer dan 3 weken :cry: :cry:

Hé..................... ga jij ff lekker zo door jongen, wie vloog mijn cessna helemaal aan stront :lol: :lol: :lol: :lol:

Bij Quartel hebben ze een product:

GRAUPNER Cessna 182 voor Speed 400, prijs € 49.95

Ziet er iets anders uit.. maar zoals ik heb grijp zoek jij een compleet nieuwe body terwijl je de electronica nog hebt.. dan is dit toch ook een mogelijkheid?

Back