Cessna 182

Zonde van de schad eaan de kist en aan het veld.
Door die "landingen" van jou is het veld nu 1 zwijnenbult ;-)

Mhhh, tijd voor iets anders :lol:

Zo, mijn vliegtuig is door een "plastisch chirurg" even flink onder handen genomen: buik gehecht, vleugels gespalkt en een neuscorrectie....
Morgen mag het verband eraf en dan zulen we eens kijken hoe 'ie reageert..... :P

Benno Z zei:
Zo, mijn vliegtuig is door een "plastisch chirurg" even flink onder handen genomen: buik gehecht, vleugels gespalkt en een neuscorrectie....
Morgen mag het verband eraf en dan zulen we eens kijken hoe 'ie reageert..... :P

Suc6.....met je Rode Kruis cessna 182

Grt,

Hobby

Wat een topservice van Aerotoys! Hij had tot twee keer toe de servo's opgestuud maar vanwege de slechte afhandeling van TNT (TPG was inderdaad stukken beter!) is het tot twee keer toe fout gegaan. Daarom heeft hij ze vandaag persoonlijk bij me gebracht. 3 kwartier heen, en 3 kwartier terug rijden voor 2 Tower Pro SG90 servo's!!! Dat is echt topklasse!

Morgen zal ik ze monteren en dan ben ik héél benieuwd hoe dit vliegt.

Vandaag de twee servo's keurig gemonteerd in de vleugel, alleen.....ik ben vergeten 2 verlengkabeltjes er bij te bestellen, aaaargh! Erg stom. Nu kan ik er nóg niet mee vliegen. Dus maar weer gevlogen met de originele setting.
Dat was wel moeilijk: veel wind en na de laatste klapper stond de motor te veel naar rechts en te weinig naar beneden. Het was dus een hele kunst om hem netjes in de lucht te houden. Na 3 minuten toch maar netjes aan de grond gezet voordat het mis zou gaan.
De zijstelling en motordomp staan inmiddels weer goed (denk ik) en morgen zal ik even twee servo-verlengkabels halen, daarna kan ik eindelijk met rolroeren vliegen :-)

(hee, de smileys doen het niet meer, dan maar handmatig)

Hee Benno,

wat een gedoe he even de vleugel met rolroerne uitvoeren ;-)

Succes in ieder geval.

Vandaag in een "echte" winkel twee servo-verlengkabeltjes gehaald van 20cm. Kom ik bij de kassa, moet ik € 9,50 dokken!!! Denk het dus niet. Wat een belachelijke prijzen zeg, via Internet is dit toch heel wat goedkoper, maar dan duurt het een aantal dagen voor ik ze heb en ik wil ze nú hebben. Gelukkig hadden ze ook servokabel per meter te koop. Ook nog duur overigens: € 1,95 p/m. Maar ja, ik heb het maar gekocht.
Vanavond de soldeerbout aangestoken en de boel is nu eindelijk klaar. Hopelijk laat het weer het zaterdag toe, dan kan ik eindelijk met Rolroeren vliegen :roll:

Heeft iemand enig idee hoeveel mm de rolroeren omhoog en naar beneden moeten bij dit toestel? Nu is het 13 mm, flaps staan op 8 mm. De rolroerdifferentiatie (schrijf ik het goed?) heb ik nog niet ingesteld, dit wil ik vliegondervindelijk testen.

Is omhoog EN omlaag 13mm of is omhoog 13mm en omlaag 13mm????

Heb je de rolroeren ook ingesteld als flaps??? ten eerste heb je dat bij dit model zeker niet nodig en anders let er dan wel op dat met flaps geselecteerd je rolroerwerking drastisch minder wordt want ik geloof niet dat de uitslagen zo groot zullen blijven.
Vaak zie je dan ook dat alleen het rolroer wat omhoog gaat nog werkt.

Of heb je aparte flaps ingebouwd???

Op gevoel zou ik voor de Cessna zeggen 5mm rolroer omhoog en dan de ander 3mm omlaag, het lijkt weinig maar het is dan ook een klein kistje.
Met de uitslagen kun je altijd nog een beetje spelen ;-)

Ja, het is nu 13mm omhoog EN 13mm naar beneden. Veel te veel dus volgens jou, okee, ik zal dit aanpassen. 13mm is echter de minimale mechanische uitslag, in dat geval moet ik de servo-uitslag electronisch verkleinen.

De rolroeren kan ik ook als flaps gebruiken, ik heb geen extra flaps gemonteerd, dus gewoon flaperons. Ik weet dat dit niet nodig is bij dit toestel maar het lijkt mij handig om hier (hoog in de lucht) wat mee te experimenteren ivm een volgend toestel die dit wel nodig heeft.
Als de flaps uitstaan heb ik overigens nog genoeg over om die extra mm's voor de rolroeruitslag er nog bij te krijgen, dus dit geeft geen mechanische en/of electronische problemen.

De monitor van de MX-12 is ook een erg handige optie om te kijken hoe "het is gesteld" met de servo-uitslag.

Benno Z zei:
Ja, het is nu 13mm omhoog EN 13mm naar beneden. Veel te veel dus volgens jou, okee, ik zal dit aanpassen. 13mm is echter de minimale mechanische uitslag, in dat geval moet ik de servo-uitslag electronisch verkleinen.
Zou ik niet doen... gewoon de ailleron-horns verlengen. Anders krijgt speling een veel te groot aandeel in de roeruitslag en de volgende verrrassing is dan flutter of op zijn minst geen eenduidige neutraalstelling. En dat stuurt echt beroerd.

Waarom gaat speling een rol spelen, wanneer je de uitslag electronisch verkleind?

Ik snap niets van deze uitspraak.

Johan

J o h a n zei:
Waarom gaat speling een rol spelen, wanneer je de uitslag electronisch verkleind?

Ik snap niets van deze uitspraak.

Johan
Zal ik uitleggen.
Als je + en - 13mm uitslag hebt bij zo'n smal roer en een normale servo weg ( + en- 45 graden) dan heb je al gauw 1 a 1,5 mm speling aan de achterlijst. Dat vliegt beroerd.
Als je de horn verlengd, zodat je nog maar + en - 6,5 mm uitslag overhoud, dan gaat je speling ook met een facor 2 terug. Dat vind zo'n klein kistje heel prettig.
Als je de uitslag begrenst op + en - 22,5 graden kom je op dezelfde + en - 6,5 mm uitslag, maar zit je nog steeds met die vervelende 1 a 1,5 mm speling. Kist is wel hanteerbaarder geworden, maar niet zo goed als dat hij zou zijn met minder speling.
Vandaar... :D

Bruno van Hoek zei:
Zou ik niet doen... gewoon de ailleron-horns verlengen. Anders krijgt speling een veel te groot aandeel in de roeruitslag en de volgende verrrassing is dan flutter of op zijn minst geen eenduidige neutraalstelling. En dat stuurt echt beroerd.
Bedankt voor de tip, ga ik doen!

En Benno, er al mee gevlogen????

Hoorde dat Ede ook weer "vliegbaar" is, toppie :)

Hee Berto,

Nee verdorie, nog steeds niet. Telkens als ik tijd heb dan waait het te hard of regent het. Ik baal ook als een stekker natuurlijk. Vandaag had ik ook gewild maar ja, je hebt het weer gezien hè? Alleen maar regen, regen en nog eens regen. Hopelijk ben ik het vliegen straks niet verleerd :?
Zodra ik mijn rolroertjes getest heb laat ik het meteen weten natuurlijk.

Maar dit wachten heeft ook zijn voordelen lees ik:
Berto zei:
Hoorde dat Ede ook weer "vliegbaar" is, toppie

Hèhè, gisteren eindelijk kunnen vliegen met m'n "tot-rolroeren-verbouwde-kist". Dat vliegt toch heel anders, lekker direct en veel mooier. Helaas waaide het nog ietsjes te hard maar ik ben toch zeer tevreden met het resultaat. Volgende keer met weinig wind de boel eens perfect afstellen, dat was gister helaas niet goed mogelijk.
@Berto, bedankt voor het mogen gebruiken van je autolader, top!

hey mensen vraagje over FMS heefter toevallig een link ofzo waar ik het model"protech airblade" kan downloaden voor FMS?

wil je het in een privé bericht zetten?thanks

Hee Benno,

al weer eens gevlogen met je Cessna?

Komende zaterdag ben ik ook weer aanwezig als het weer een beetje meewerkt.
Heb jij nog een gaatje???

Nee, helaas is er de laatste tijd erg veel wind en regen dus staat mijn vliegtuigje in de hangar. Vandaag was het wel redelijk weer overigens maar kon ik niet ivm werk.
Zaterdag heb ik waarschijnlijk niets te doen dus als ik tijd heb kom ik zeker even langs, weer of geen weer :D

Ik heb de Hype cessna 182 skylane geprobeerd te vliegen met een 2s 1500mah maar dit is niet gelukt.
Bij de grondtest merkte ik zodra ik een van de roeren bediende dat de motor al inkakte.
Dit kan natuurlijk aan de lipo liggen (oudtje) maar mijn vraag is eingelijk:
vlieg je 'm met 2s of 3s lipo???
Iemand ervaring met lipo in dit kistje ?

Back