Cessna 188 AgTruck

Ik denk dat ik de connector en het printplaatje een beetje zou opruwen.
Dan de draadjes door de print steken en aan de connector solderen.
Connector op het printje lijmen met epoxy/endfest en dat later aan de achterzijde nog eens fixeren met endfest.
Als laatste kun je het nog afwerken met smeltlijm en evt een krimpkousje.

Dat de pennetjes wat korter zijn is geen probleem.
 
Standaard heeft een grotere stekker helaas niet een kleinere overgangsweerstand dan een kleine stekker dat is een misverstand.
De kwaliteit van de stekker is het belangrijkste.
Aan een servo stekker zit een geknepen goudconnector, de stekkers passen exact in elkaar als je tenminste merkstekkers koopt, dat is niet zomaar, de stekkers zijn precies berekend op de spanning en stroom van de servo's. Met deze verbinding heb je dus een kleine overgangsweerstand.

De meeste modelvliegers kopen een grote stekker voor een klein bedrag via internet en denken dan dat die stekker beter is als de servostekker, het tegendeel is helaas waar. Speling en minder contactdruk zorgen juist voor meer overgangsweerstand.

Zet maar eens een goede ohmmeter over de contacten en beweeg de stekker voorzichtig, je zult schrikken wat het resultaat is.

Grt,

Arnoud.


Wat je schrijft daar geef ik je volledig gelijk in , de kwaliteit moet hetzelfde zijn .
De fout met de MPX stekkers ! Vastzetten in vleugel en romp dat gaat mis omdat de vleugel verbinding beweegt , 1 kant vast en de andere los .
 
Dat "hotglue" is gewoon die kunstof smelt patronen?

540.jpg
Ja die heb je in 2 Varianten koud smelt bij 90 graden en warm bij 130. Ik heb een pistool op twee standen, 60w en 110w. De gangbare zijn 20w. Leuk voor kraaltjes. Met 60 w kun je doorpersen en kun je grotere hoeveelheden achterelkaar door vloeien. Tevens doordat de hotglue warmer is pakt hij beter op de stekker.


[20,44€ 17% OFF]50st 11 mm x 200 mm zwarte smeltlijmsticks DIY Craft Model Repair Adhesive verbouwing from meubels en huisverbetering on banggood
https://banggood.app.link/PVV834zI7cb
 
Heeft iemand kennis van dit verschijnsel? Ik durf met mijn vleugelstekkers zo niet te gaan vliegen. Alles doet het wel, maar het leek mij niet verantwoord toen het mij de vorige keer op het veld opviel.
Wat is deze groene aanslag? Kan het kwaad? Hoe verwijder ik het zonder de verbinding tussen de stekkers aan te tasten? (De stofjes negeren ;-) )
Bekijk bijlage 415631
Nog even hier op terug komen.
Zoals al geschreven, nooit maar dan ook echt nooit, helemaal nooit S39 gebruiken voor elektronica en/of elektro. Zeer zeker ook niet voor kabels en connectoren. Je hebt er ondertussen nieuwe aan gesoldeerd neem ik aan, maar heb je de kabels ook minimaal 2cm liever 3cm ingekort?
Waarom hoor ik je denken. Die S39 is de oorzaak van je problemen die zorgt er voor dat het koper gaat oxideren, die groene aanslag. Wanneer er S39 op de kabels komt zal dat door de capillaire werking ook in de kabel trekken tussen de afzonderlijke draadjes van de koperen geleider. Net boven de soldering zal dus S39 zitten. Dit is geen geintje het zit er echt!
Die S39 zal daar langzaam maar zeker doorgaan met z'n verwoestende werking. De draden zullen na verloop van tijd kort boven de solderingen in de isolatie weggevreten worden. Het gevolg is dat je eerst veel storingen zal krijgen. Servo's die soms wel en soms niet werken en dan in eens niets meer doen.
Ze zal dus echt een stukje van de kabels af moeten knippen of helemaal nieuwe kabels maken. Dat laatste heeft de voorkeur.
S39 is alleen voor blik en dergelijke, prima "soldeerwater" maar totaal ongeschikt voor alles wat met elektriciteit heeft te maken!
 
Helemaal gelijk. Nooit gebruiken bij solderen aan elektronica.
Ook niet nodig.

Bij het solderen aan koperwaterleiding is het ook niet nodig (mag ook niet meer, zover ik weet), maar het werkt wel erg goed.

Ik heb nog (al vele jaren) een ander "goedje" in een potje zitten.
Het etiket is al lang verdwenen, net als het kwastje aan het stokje aan het dopje.
Als "iets" solderen met S39 niet lukt, biedt dit goedje toch vaak soelaas.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
De originele S39 is zoutzuur waarin zink is opgelost, het is een net niet verzadigde oplossing. Bij de originele S39 zijn er nog een paar toevoegingen die het solderen nog meer moeten vergemakkelijken. De S39 die nu te koop is zou minder agressief zijn, milieu en veiligheidseisen. Desondanks is en blijft het een absolute nee nee nee nee voor elektra!
S39 etst het te solderen materiaal en een heel klein beetje van het opgeloste zink slaat neer op het metaal. Plus nog een paar (fabrieksgeheime) toevoegingen zorgt dit er voor dat het metaal een heel stuk makkelijker te solderen is.
Wanneer je iets soldeert met S39 is het zaak dat je naderhand alle resten goed met water en zeep verwijderd. Een oude tandenborstel is daar erg handig bij. De zeep neutraliseert de laatste resten van het zoutzuur en is dus echt nodig. Alleen water zal lang niet altijd voldoende zijn.
 
De originele S39 is zoutzuur waarin zink is opgelost, het is een net niet verzadigde oplossing. Bij de originele S39 zijn er nog een paar toevoegingen die het solderen nog meer moeten vergemakkelijken. De S39 die nu te koop is zou minder agressief zijn, milieu en veiligheidseisen. Desondanks is en blijft het een absolute nee nee nee nee voor elektra!
S39 etst het te solderen materiaal en een heel klein beetje van het opgeloste zink slaat neer op het metaal. Plus nog een paar (fabrieksgeheime) toevoegingen zorgt dit er voor dat het metaal een heel stuk makkelijker te solderen is.
Wanneer je iets soldeert met S39 is het zaak dat je naderhand alle resten goed met water en zeep verwijderd. Een oude tandenborstel is daar erg handig bij. De zeep neutraliseert de laatste resten van het zoutzuur en is dus echt nodig. Alleen water zal lang niet altijd voldoende zijn.
Dat zou dan het kalium uit de zeep moeten zijn als ik het goed heb (lang geleden mavo scheikunde)
 
Soda werkt waarschijnlijk zelfs beter maar lang niet iedereen heeft tegenwoordig nog soda in huis! Een scheut afwasmiddel heeft iedereen wel in de keuken staan. ;)
 
Oude stekkers met wat kabel afgeknipt, PCBtjes op maat gemaakt, vertint en (ZONDER S... -ik durf het niet eens te benoemen) de kabeltjes erop gesoldeerd. Heerlijk hoe dat plaatje de ruimte tussen de pennen beschermt, je hoeft je in die 2e dimensie geen zorgen te maken dat er ergens iets raakt. Even alle functionaliteit gecontroleerd uiteraard. Daarna met het malletje en hot glue netjes afgewerkt.

En het moment dat je de mal open maakt hè... zóóó satisfying!

IMG-20210127-WA0016.jpg
IMG-20210127-WA0018.jpg
IMG-20210127-WA0020.jpg
IMG-20210127-WA0022.jpg
IMG-20210127-WA0024.jpg
IMG-20210127-WA0026.jpg
 
Back
Top