Cessna Skymaster 337 1:5 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 16 nov 2007.

  1. Benno Z

    Benno Z Guest

    :offtopic:
    :rolling::rolling::rolling:

    Stug volhouden Bertus met je onderschrift :p

    :eek:ntopic:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vanochtend op het werk even de cockpitraam randen opnieuw gespoten:
    [​IMG]
    vanmiddag even kijken of ik de rechte stukjes op de zijkanten nog even kan spuiten.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2022
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    En het raampje even op de kist:
    [​IMG]

    Ook de onderzijde van de linkervleugel is voorzien van de registratie:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2022
  4. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
    337

    Hoi Berto

    Dat ziet er strak uit, ik ben benieuwd naar zijn eerste maiden.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gijs,


    Dank je.


    Ik ook wat betreft de maiden, maar ik verwacht vooralsnog geen problemen, moet alleen de voormotor wel willen lopen met de Saito sproeiernaald, maar dat hoop ik volgende week op het werk even te testen.
    Kan ik meteen even kijken of het gloeisysteem goed functioneerd.

    Deze maand een maiden zal er niet meer inzitten, hopenlijk dat januari beter dagen brengt :p
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Een nieuwe sproeiernaald voor die OS kost je, eh, wat, zeg 5 euro ofzo?

    Toch wel een mooie kist.. mijn eerste reactie was dat het een mooi model was, maar geen mooi toestel, maar als je 'm vaker ziet, en ook de foto's van Frank bekijkt, is het toch wel een mooi ding.. komt die ook eens buurten in Utrecht?
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ehhh, geen 5 euro, de OS FS120 die ik heb is al zolang uit het programma dat een sproeiernaald niet zomaar even te bestellen is.

    Nu ben ik erachter gekomen dat de sproeiernaalden van Saito wel passen maar of die goed werken?!?!?!?

    Dat moet ik dus even testen, is dat wel het geval dan gaat er gewoon en Saito sproeiernaald in en is er niets aan de hand.

    Werkt het niet goed dan wordt het zoeken naar de bekende speld in het modelbouwland ;-)


    T`is zeker een mooi toestel, en appart en daar houden wij wel van :D

    Of de kist op Utrecht komt weet ik niet dat zullen we tzt wel eens zien.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2007
  8. hezik

    hezik Guest

    Kijk uit hoor anders heb je straks een hezik op je hei staan.. en je hebt daar al genoeg varkens lopen ;)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Maar die mogen tegenwoordig toch afgeschoten worden ;-)

    Nee hoor, je bent zeker een keer welkom om te kijken hoe ze bij onze club aanklooien :D
    (En zelf te vliegen natuurlijk ;-) )
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2007
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat betreft de sproeiernaald is het probleem dat de nieuwe versies een ander type hebben.
    Die heb ik namenlijk nog wel liggen maar dat past weer niet.
    De carberateur van die versie is ook nog eens gekraakt anders had ik de hele carberateur om kunnen bouwen.

    Maar om nu voor 80 euro een nieuwe carberateur te kopen als het misschien met een Saito sproeiernaald ook gaat.

    Dus eerst maar eens testdraaien en dan kan ik altijd nog hard gaan zoeken..............
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Zo uitgelegd, lijkt het mij inderdaad de beste optie.. die carbs zijn idd schreeuwend duur, naar verhouding.
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Denk zeker dat het met een Saito naald zal lukken. Vermoed gewoon een kwestie van afregelen.

    Toestel ziet er heel gelikt uit Berto. Heb zelf in een vorig leven nog die Cessna Skymaster van Marutaka gebouwd doch nooit mee (durven) gevlogen. Die was wel iets kleiner dan de jouwe en voor 2 x 7,5 cc bedoelt.

    Stevo
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Stevo,

    dank je, ik denk ook dat het een kwestie van afregelen is, de Saito naald sluit verder op gevoel goed en de dichting lijkt ook in orde.

    Maar het test draaien zal het uitwijzen.


    De Skymaster van Marutaka, heb je daar eventueel nog foto`s van? Heb dit model hier of daar ook wel eens voorbij zien komen is al een oudje.
    Waarom durfde je er niet mee te vliegen? vondt je jezelf nog te onervaren of waren er andere oorzaken.

    Dit model schijnt als een trainer te vliegen, we zullen zien.................
     
  14. Benno Z

    Benno Z Guest

    Mooi kissie Berto! Maar in januari pas de lucht in??? Heb je geen vrij met kerst ;)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Benno,

    met kerst heb ik wel vrij maar dan ben ik al bezet :-(
    Het weekend voor de kerst zou heel misschien een mogelijkheid zijn maar ik betwijfel of het weer dan geschikt is en of ik dan geen andere verplichtingen heb.

    En deze kist maidenen met een beetje zon is veel mooier voor het vliegbeeld op de film ;-)
     
  16. Benno Z

    Benno Z Guest

    Tja, het huidige weer, dat is inderdaad érg bagger de laatste tijd :(
    Een zonnetje kan inderdaad geen kwaad, daar wacht ik ook op met mijn maiden.....én op iemand met ervaring natuurlijk ;)
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhhh, dan moet je nog even verder zoeken denk ik.

    Wesley, Erwin misschien een optie ;-)
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Hey Berto

    Jammergenoeg geen foto's van de skymaster. Was van voor het digitale tijdperk vrees ik.

    Ik durfde er niet mee vliegen omdat ik toen nog te weinig ervaring had en veel te veel tijd in dat vliegtuig had gestopt; Je kent ongetwijfeld die marutaka bouwdozen wel nog. Enorm veel werk en alles gemaakt uit balsablokken die je moet schaven en wrijven.

    Noem me een watje maar ik was bang dat er iets mis zou gaan met het toestel. Daarom heb ik er ook nooit mee gevlogen.

    Groetjes

    Stevo
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Stevo,

    Yep, ken de Marutaka bouwdozen, onze Stinson is daar ook van redelijk zware houtsoorten en veel bewerking.

    Zeker geen watje maar wat heb je toenertijd met het model gedaan?


    Heb net even mijn Skymaster op de weegschaal gehad, net geen 9 kilo (met iets van 350cc brandstof) geen lood nodig en een bijna goed zwaartepunt (even de gloeiakku iets naar voren).

    Geeft een vleugelbelasting van +/- 128 gr/dm2...................

    Gaat helemaal goed komen :yes:
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2007
  20. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    De Skymaster is voor een habbekrats verkocht geweest. Die man had geen geld genoeg om hem als twin uit te voeren en zou een 15 cc in de neus proppen als single engine. Daarmee was de charme van de Skymaster natuurlijk verdwenen.

    Ben het verder allemaal een beetje uit het oog verloren en weet niet wat er verder mee is gebeurt of als hij uberhaupt heeft gevlogen.

    Marutaka was zeker niet slecht wat schaal betreft maar absoluut geen aanrader voor een beginnende bouwer of iemand die weinig tijd had.

    Die mannen gebruikten inderdaad volle blokken balsa die je moest schuren tot je er turelure (gek voor de Nederlandse collega's) van werd maar het resultaat was soms verbluffend.

    Eigenlijk jammer voor de echte toegewijde bouwer dat die firma heeft opgehouden te bestaan. Ze hadden enkele speciale originele modellen in hun gamma zitten. Heb ook nog de B25 van hun gebouwd. Vloog perfect.

    Ik hou het op jeugdsentiment wat die periode betreft.

    Nu verder met JOU Skymaster.

    Stevo
     

Deel Deze Pagina