Champion van Emmanuel Fillon

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ecstacy, 2 apr 2020.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Sebas heeft plastic van 0,2 mm dik, dat overweeg ik om de vleugelneus mee in te dekken. Woensdag kom ik het even bekijken. Lijkt me goed qua torsiestijfheid, het gewicht kan ik nog even niet beoordelen...
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Kon wel eens een heeeeel goed plan zijn!!
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Sebastiaan had het goede idee om wat lijmtestjes te doen met dit spul... sommige plastics laten zich slecht lijmen. Heb een aantal stripjes op een latje balsa gelijmd...
    [​IMG]

    Uhu Hart deed het helemaal niet... net als witte houtlijm en PU lijm.
    CA doet het goed, hooguit verhardt het plastic hierdoor; toen ik hard aan het gelijmde stripje trok brak het af, het was hard en bros geworden.
    Epoxy doet het goed, net als Bisonkit (had geen Uhu Por in huis, maar net als allerlei andere z.g. tixotrope contactlijmen is bisonkit vrijwel identiek).
    Het gaat dus bisonkit worden, met een beetje CA waar de indekking kops op de leading edge gelijmd wordt. Dunne CA kan ik daar het mooist doseren.

    Deze indekking heeft het voordeel onzichtbaar te zijn, de transparante bespanning gaat er overheen en ik heb geen noemenswaard dikteverschil achter de hoofdligger.
    Ik ga later vandaag een stukje wegen om te zien wat het gewichtsverschil is met balsa.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Globaal uitgerekend zou het toestel met 1,5 mm balsa indekking (wat ik aanvankelijk van plan was) 73 gram zwaarder worden, en met dit 0,2mm plastic 114 gram. Dat zat er in, en hij wordt natuurlijk toch al zwaarder dan het origineel want daar zat geen electronica in.

    Ik ben helemaal niet zo'n gewichtsbespaarder... maar het zou natuurlijk leuk zijn als dit toestel nog een beetje goed vloog ook...
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]
    Begin van de romp. Ik heb nog nooit een zwever met zo'n dikke romp gebouwd... dit toestel stamt uit de tijd dat piloten in 1:1 zwevers nog rechtop zaten...
     
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Wat leuk ik had vorige week al op de bestelknop gedrukt en kwam zonet jullie bouwverslag tegen.
    Dat scheelt weer een hoop werk ik kan jullie mooi volgen en straks evt. een vraagje stellen.
    Weer een leuk project!
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Gelijk maar een vraagje.
    Voor mij hoeft het niet op schaal te zijn en mag iets afwijken van het origineel.
    Ik denk er ook over om er een motor in te bouwen want volgens Belair gaat er zo'n 300 gr lood in de neus.
    Dan maar een motor i.p.v. lood dan kom ik nog zelfstandig de lucht in.
    Ik zag ook een opengewerkte tekening van een aileron echter dan verzwak ik de achterlijst.
    Bestaan er ook konstrukties dat de achterlijst kan doorlopen en een flap/ klep bovenop?

    [​IMG]
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een losse aileron en flaps heb ik al gezien bij sport hoogdekkers, maar niet bij zwevers.
    Maar waarom hier, de V stelling en kromming in de uiteinden is groot genoeg om bochten te maken, RES is een kwestie van wennen.
    Vleugels met ailerons hebben veel minder V stelling 3 °
     
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    mooi! heel gave kist. is dat mss een soort "spoileron"? (split aileron, waarbij de onderzijde blijft staan, en de bovenzijde uitslaat). dat zou een soort "RES" achtige respons geven. alleen de klep in de binnenbocht omhoog. voor landen, beide (of extra weerstand om uit thermiek te komen). ik weet niet of ik het goed zie op de tekening
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn Champion staat een beetje on hold, even andere prioriteiten. Vleugels zijn grotendeels af, romp pakweg half.
    Zo'n spoilerbesturing bestaat in het deltavliegen, met name een toestel met de naam Atos. Het werkt zonder twijfel, de vraag is of je het wil... toch weer twee servo's erbij wat niet echt nodig is, hooguit als (thermiek)rem. Zelf aarzel ik nog of ik iets als een split rudder zal maken, als rem.
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt mannen.
    Ik ga dit draadje niet meer belasten met die aileron vraag.

    Bart je hebt de vleugels zo goed als af wat is nu jou mening over de stijfheid?
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zoals beschreven, ik ga het voorste deel indekken met dun plastic; dat is ongeveer het enige dat nog met de vleugels moet gebeuren. Ze zijn nu inderdaad nogal flexibel.
    Ik ga wel eerst de bovenkant indekken en dan eens kijken of ik de onderkant nog nodig vind.
     
  13. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Daar ben ik straks ook benieuwd naar dat indekken.
    Maar hoe is de stijfheid nu nog zonder die plastic indekking?
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zeer gering!
    Tja het is natuurlijk een licht toestel dus er komen weinig krachten op, maar de mijne zal ook wel eens op de club huckepack omhoog gaan en dan zijn de krachten weer veel groter, daarbij is ook al eens een tip van mijn Pulsar gesneuveld. Dus het mag wat stijver van mij.
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Als het kan straks graag een foto van jou plastic indekking :)
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Huh... dat zou nog wel es even kunnen duren... maar als het zover is krijg je het te zien.
     
  17. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Bart zou jij nog de moeite willen nemen om jou lijstje voor het benodigde hout hier te plaatsen.
    Waar koop jij dit?
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Oeps... ik heb dat lijstje niet meer vrees ik. Er klopte trouwens geen hout van... ik heb het destijds besteld bij Verspaget maar achteraf had ik het beter bij Sebastiaan kunnen kopen (rc europe), die kan trouwens ook Amerikaanse maten leveren en dan hoef je niet om te rekenen zoals ik heb zitten doen. Ik voorzie nog steeds dat ik mogelijk wat bij moet kopen (en ook iets overhoud) maar dan ga ik gewoon naar Sebas.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ton..ik heb zowel full size als modellen gevlogen met spoilerons en split rudder of een variant ervan..tja..het remt.
    Maar wat te denken van de meest effectieve en minst belastende vorm van remmen...passend in de geest der tijd van dit model...een terug te halen opklabbaar stabilo

    Dus een vol pendelend stabilo wat je onder een hoek van 50 a 60 graden kunt zetten.
    Je overtrekt de kist en net voor het duiken zet je de DT functie aan....niet alleen bij vrije vlucht te vinden..zelfs Burt Rutan gebruikt het!!
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    @ Bart
    Helaas Bart het is niet anders. De doos komt deze ochtend dus kan ik natuurlijk ook zelf aan het meten.

    @ Henk
    Onbekend terrein voor mij ik ga eens op zoek met deze info.
    Mocht je linkjes hebben graag een post hier.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020

Deel Deze Pagina