Champion van Emmanuel Fillon

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Ecstacy, 2 apr 2020.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Sebas heeft plastic van 0,2 mm dik, dat overweeg ik om de vleugelneus mee in te dekken. Woensdag kom ik het even bekijken. Lijkt me goed qua torsiestijfheid, het gewicht kan ik nog even niet beoordelen...

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kon wel eens een heeeeel goed plan zijn!!

3. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Sebastiaan had het goede idee om wat lijmtestjes te doen met dit spul... sommige plastics laten zich slecht lijmen. Heb een aantal stripjes op een latje balsa gelijmd...

Uhu Hart deed het helemaal niet... net als witte houtlijm en PU lijm.
    CA doet het goed, hooguit verhardt het plastic hierdoor; toen ik hard aan het gelijmde stripje trok brak het af, het was hard en bros geworden.
    Epoxy doet het goed, net als Bisonkit (had geen Uhu Por in huis, maar net als allerlei andere z.g. tixotrope contactlijmen is bisonkit vrijwel identiek).
    Het gaat dus bisonkit worden, met een beetje CA waar de indekking kops op de leading edge gelijmd wordt. Dunne CA kan ik daar het mooist doseren.

Deze indekking heeft het voordeel onzichtbaar te zijn, de transparante bespanning gaat er overheen en ik heb geen noemenswaard dikteverschil achter de hoofdligger.
    Ik ga later vandaag een stukje wegen om te zien wat het gewichtsverschil is met balsa.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Globaal uitgerekend zou het toestel met 1,5 mm balsa indekking (wat ik aanvankelijk van plan was) 73 gram zwaarder worden, en met dit 0,2mm plastic 114 gram. Dat zat er in, en hij wordt natuurlijk toch al zwaarder dan het origineel want daar zat geen electronica in.

Ik ben helemaal niet zo'n gewichtsbespaarder... maar het zou natuurlijk leuk zijn als dit toestel nog een beetje goed vloog ook...

5. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Begin van de romp. Ik heb nog nooit een zwever met zo'n dikke romp gebouwd... dit toestel stamt uit de tijd dat piloten in 1:1 zwevers nog rechtop zaten...

Deel Deze Pagina