Ik kon geen uitschuifbaar hengeltje vinden dus dan maar de kortste en goedkoopste. Geen lood voor mij, maar een balletje wat drijft. Wat vriendelijker voor het schip als je het per ongeluk mocht raken, en aangezien het balletje drijft en weerstand in het water ondervind, hóóp ik dat met een worp die nét mis is, je door de waterweerstand van de bal die lijn uit het water kunt trekken en op die manier toch over het schip kunt manipuleren.Bij mijn vaarsessies heb ik altijd een uitschuifbaar werphengeltje bij me. Op het eind een beetje lood en een koperen dregje.
Maar die bal, die heb ik dus niet. Dus heb ik de gok maar genomen. Een stukje water wat ik eigenlijk afgeschreven had vanwege vaak hevige plantengroei, bleek toch redelijk schoon te zijn en het in en uit het water halen van het schip was ook redelijk mogelijk, vlak bij een bankje wat als werktafeltje kon dienen...
Hier stond ik: Google Earth (als je uitzoomt wordt het wat duidelijker waar dat is. Ongeveer 900 m in vogelvlucht van huis

Er is een filmpje, maar dat is HEEL erg slecht...
Overigens merkte ik een HEEL ongebruikelijke manouvreer-eigenschap: De Borkum heeft bij achteruitslaan nauwelijks schroefwerking. Een heel klein beetje bij gestopt schip, maar voorover vaart lopend gaat ze eigenlijk gewoon rechtdoor... Achteruitvarend reageert ze al vanaf nagenoeg stilliggend duidelijk op het roer.
Maar.... Achteruitvarend en dan hard vooruit slaan, is het schroefeffect ENORM. De eerste een a twee seconden ben je met het roer volkomen machteloos, dan drukt de kont HARD naar bakboord. Heb ik nog nooit eerder gezien.
Laatst bewerkt: