Pak hem beet, 36 uur, 10 ml olie, verdeeld over 7 smeerpunten.
Als je het mij vraagt, is dat smeertempo ruimschoots voldoende. Er is namelijk maar verrassend weinig olie nodig om iets gesmeerd te houden, MITS die olie precies dáár terecht komt waar het móét zijn, en er niet langs loopt of vanaf druipt.
Als ik een oliepotje vul vóór bedrijf, loopt die olie vrij vlot weg en dan doet het niks meer. Als ik een schot olie op de kruishoofden geef, druipt 90% van de olie direct er vanaf, en doet niks. idem voor de excenters.
Maar wát, als er continue een heel klein beetje olie toegevoerd wordt, niet een dikke flats in een keer, maar gewoon een vleugje vettigheid, net voldoende om de te smeren onderdelen "nat" te houden?
Ik ben er zéér optimistisch over dat dit prima zou moeten kunnen werken, en óók nog eens uiterst spaarzaam met olie omgaat.
Niet dat ik zo'n knijpstuiver ben dat ik op olie wil bezuinigen, want dat is het probleem niet: Machineolie is gratis want ik zet gewoon de lege flessen die ik over hou na olie verversen van mijn motorfiets, een weekje op de kop uit te lekken en ik heb olie
Nee, het gaat mij om het minimaliseren van de smeerbende in de boot na het varen.
Op de testbank smeerde ik nog met de hand en lag er na een testrun toch wel een "plas" olie op de voetplaat. Met een losse machine gauw genoeg opgelost met een bus remmenreiniger, maar in die boot is het meer werk. Dus als ik dat kan beperken, dan graag.
Maar... het moet nog geïnstalleerd worden, en het moet zich nog in de praktijk bewijzen.
Als je het mij vraagt, is dat smeertempo ruimschoots voldoende. Er is namelijk maar verrassend weinig olie nodig om iets gesmeerd te houden, MITS die olie precies dáár terecht komt waar het móét zijn, en er niet langs loopt of vanaf druipt.
Als ik een oliepotje vul vóór bedrijf, loopt die olie vrij vlot weg en dan doet het niks meer. Als ik een schot olie op de kruishoofden geef, druipt 90% van de olie direct er vanaf, en doet niks. idem voor de excenters.
Maar wát, als er continue een heel klein beetje olie toegevoerd wordt, niet een dikke flats in een keer, maar gewoon een vleugje vettigheid, net voldoende om de te smeren onderdelen "nat" te houden?
Ik ben er zéér optimistisch over dat dit prima zou moeten kunnen werken, en óók nog eens uiterst spaarzaam met olie omgaat.
Niet dat ik zo'n knijpstuiver ben dat ik op olie wil bezuinigen, want dat is het probleem niet: Machineolie is gratis want ik zet gewoon de lege flessen die ik over hou na olie verversen van mijn motorfiets, een weekje op de kop uit te lekken en ik heb olie



Nee, het gaat mij om het minimaliseren van de smeerbende in de boot na het varen.
Op de testbank smeerde ik nog met de hand en lag er na een testrun toch wel een "plas" olie op de voetplaat. Met een losse machine gauw genoeg opgelost met een bus remmenreiniger, maar in die boot is het meer werk. Dus als ik dat kan beperken, dan graag.
Maar... het moet nog geïnstalleerd worden, en het moet zich nog in de praktijk bewijzen.