Stoompomp
In Memoriam
naam vergeten, maar bijvoorbeeld de machine van de Maarten heeft dat)
Heet dat niet een Hollandse bus?
Deze verschuift op de as en verdraait de nok over 180gr.
Hierbij zitten de schuif kasten haaks op de krukas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
naam vergeten, maar bijvoorbeeld de machine van de Maarten heeft dat)
Heb het even voor je opgezocht, volgens deze post: https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomsleepboot-maarten.96933/Heet dat niet een Hollandse bus?
Nee, die klopt echt wel... Het excenter beweegt de stang, en de stang beweegt de schuif. Het gaat dus niet om de hoek van de excenter t.o.v. de kruktap, maar de hoek tussen excenter en stang.Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens klopt je veronderstelling van het wisselen van de excentriek stangen niet.
Oh? dan zouden er nog 99 in voorraad moeten zijn? Ik weet wel, dat die verkoper (Smurf99 of zoiets) niet "Microcosm" is, de fabrikant... Hoe dat precies zit weet ik niet.Grappig, ik klik die link van jouw machine nog eens aan, en er staat precies 1 (één) verkocht.
Ik denk dat ik weet waar die machine staat..![]()
maar de hoek tussen excenter en stang.
Klopt... dat dient om de beweging zo "harmonisch" mogelijk te maken, waarbij "harmonisch" bedoeld is in de zin van "een sinusvormige beweging". Anders krijg je dat de bovenste helft van de slag sneller verloopt als de onderste, en de middenposities van de schuif merkbaar niet meer samenvallen met TDC en BDC.Het wordt ook aanbevolen om de excenterstang zo lang mogelijk te maken.
Een richtwaarde is 3 tot 4 maal de cilinderboring.
Dat lukt héééééél goed, want de slag van de machine, heeft NIKS te maken met de lengte van de excenterstangen. Voor de lengte van de excenterstangen is alleen de "slag" van de excenters van belang. En dan komt zelfs mijn inimini machientje op bijna 10 keer de lengte van de slag. Mijn excenters hebben een slag van ergens tussen de 2 en de 3 mm, en een excenterstnglengte van ongeveer 30 mm.Helaas is dat bij onze kleine staande machines niet mogelijk.
Ergo, de bovenste helft van de slag heeft de zuiger een hogere snelheid dan de onderste...Voor diegenen die dit niks zegt: Als een krukas precies midden tussen top en bodem staat, 90 graden dus, staat de zuiger NIET halverwege de slag, maar een stukje lager, vanwege de zijdelingse stand van de drijfstang.
Na die anderhalf uur was het ketelniveau wel IETS gedaald maar nog ruim een cm in het peilglas, en totaal waterverbruik een haartje meer dan 750 ml.
Dat is dus absoluut fors verbeterd. Dus de schuif van de voorste cylinder gaat ook nog een polijstbeurt krijgen.
Dat is één van de vele consequenties, ja. Het is ook de oorzaak van trillingen die eigenlijk heel moeilijk weg te balanceren zijn. Je hebt er balansassen voor nodig die 2 keer de krukas-snelheid draaien en zelfs dat is niet 100% zuiver. Hoe korter de slag/drijfstangverhouding, des te erger dat wordt, en bij de grote krijshoofdmotoren probeert men vanwege de bouwhoogte die verhouding zo kort mogelijk te houden.Ergo, de bovenste helft van de slag heeft de zuiger een hogere snelheid dan de onderste...
Ik had een stukje vliegwiel zwart gemaakt, dat werkte niet... Maar mischien zijn de batterijen van mijn tach wel leeg...Is het niet een idee om een reflecterend strookje op je vliegwiel te plakken
Allicht dat je toerenteller 'm dan wel pakt?