Nou... ondanks dat ik vanmiddag rond een uur of 3 een behoorlijke terugval had (behoorlijk duizelig, is op dit moment nog niet echt weer terug naar wat het vanmorgen was, dus ik moet ERG voorzichtig zijn met het transport van bootje van en naar badkuip), toch maar een test begonnen...
Dit keer iets meer "praktijkgericht", dus niet continue volgas.
Gastank afgevuld met 60 gram gas. Lekker veel, kijken wat er kan.
In de watertoevoer een regelkraantje geplaatst, voor meet doeleinden.
Na opstoken heel kort volle kracht gedraaid om precies de waterflow te knijpen tot het punt waar er NÉT geen stoom meer uit de uitlaat komt.
Die waterflow bleek na 10 minuten vrijwel op de kop af 100, mischien 110 ml/minuut te bedragen.
Dat volgas draaien heeft niet langer geduurd dan nodig was om het kraantje af te regelen, dus hooguit 15 sec of zo. De rest van de test doe ik op vast "kruissnelheid" zoals ik die als gemarkeerde stand in de zender heb staan. Deze snelheid vaar ik meestal als ik vrij vaar in de vijver.
Een half uur in de test kon ik vaststellen dat dit verbruik in principe is, wat de gastankverwarming nét zo'n beetje kan hebben, ik zie de verwarming continue in en uit schakelen.
Nadat ik de waterflow voor volle kracht bepaald had, heb ik ook die truuk uiteraard óók herhaald voor deze kruissnelheid. Dan blijkt de condenser minimaal 75 ml/min nodig te hebben.
BIj volle kracht en afgestemde koelwaterflow, als ook bij kruissnelheid met afgestemde waterflow, blijft de voedijgwatertemperatuur vrij constant (aflezing 71~72 graden, weet niet wat de meetafwijking is).
Met de waterflow voor volle kracht afgesteld, maar de machine op "kruissnelheid", zie ik dat de voedingwatertemperatuur ongeveer een graad of 2 a 3 dalen.
Niet zodanig dat ik denk dat het de moeite is om hier een regeling voor te verzinnen, maar het was iets wat opviel.
De branderuitsturing in dit stadium is ongeveer 30%
Blijkbaar gaat de machine wat vetter smeren bij gereduceerd vermogen (of mogelijk blaast hij zijn olie minder makkelijk uit, want ik zie geen tekenen van hoger olieverbruik), hij maakt iets meer geluid. Kort (plm 30 sec) volle kracht en de machine word duidelijk stiller en rustiger, en daarna duurt het een aantal minuten voor het geluid weer toeneemt.
Bij gewoon varen (wisselende snelheden) denk ik niet dat dit een probleem gaat opleveren.
Bij 40 minuten in de test, zie ik een niveaudaling van ongeveer 6 a7 mm (1 mm is ruwweg 7 ml) dus dat gaat eigenlijk geweldig...
Bij diezelfde 40 minuten is ondertussen duidelijk dat de ontmenging van de gasvoorraad bezig is, ik zie de branderregeling wat opsturen naar ongeveer 50%, en de tankverwarming schakelt niet meer uit. De machine draait nog keurig netjes constant.
Al de hele test draait de boel keurig "droog", er hangt een hééél licht, nauwelijks zichtbaar neveltje boven de condensaat-uitstroom, en een iets duidelijker wasempje boven de afvoer van de olieafscheider. de stoomuitlaat is gortdroog.
Het is ook prettig, dat de condenser sinds ik hem omgebouwd heb naar dubbelspiraal, ook helemaal water en stoomdicht is, er hangen nergens druppels, en het betekent dat ALLE condensaat door het filter gaat. (voorheen lekte er her en der nogal wat en dat water viel dan rechtsstreeks in de warmwaterbak).
50 minuten in de test zie ik de tankverwarming toch zo nu en dan nog uitschakelen (weliswaar héél kort uit en hééél lang aan), de voedingwatertemperatuur is toch weer opgekropen naar 71 graden (ondanks volle koelwaterflow en het gereduceerde vermogen), en de totale niveaudaling in de voedingwatertank is mischien 8 a 9 mm.
De brandersturing loopt langzaam maar gestaag op en is nu ongeveer 75%
Ik merk dat ik niet op zit te letten, en de pan met koelwater was bijna leeg... Oeps... Net op tijd...
Ondertussen, nagenoeg 1 uur in de test, branderuitsturing is nu ongeveer 85% (dit betekekent, het is per slot van rekening een proportionele regeling), dat de keteldruk gezakt van 1,5 bar aan het begin, tot 1,4 bar nu.
En terwijl ik dit schrijf, (het is nu 58 minuten in de test), zie ik in één keer dat de brander vrij plotseling naar 100% gaat, de gastankverwarming valt af omdat de tank opeens opwarmt, en 10 seconden later gaat het lagedruk alarm.... Gastank leeg. De voedingwatertank is 11 mm gedaald vanaf het begin. Dat is 80 ml waterverlies, give or take. Er is ongeveer 54 ml via de olieafscheider weggegaan, en mischien 1 ml in het smeertoestel terecht gekomen, dus we zijn opeens nog maar 25 ml is in het niets verdwenen. Dat versterkt het vermoeden dat die verliezen in de afdichtingen van de machine zitten, want een op gereduceerde druk draaiende machine lekt uiteraard ook minder.
Dus eigenlijk kunnen we vaststellen, dat er met "normaal stomen" en een gasvoorraad van 65 gram, veilig een uur vaartijd mogelijk is met. een watervoorraad van 150 ml. Dat biedt perspectieven voor een verbeterde warmwaterbak, met beter filter en minder water.
Qua filterkwaliteit is een "beter filter" niet echt nodig, maar ik denk dan in de richting van een filter wat minder vaak onderhoud nodig heeft.