Cirrus F5J Reichard Modellbau

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 23 aug 2012.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    nee maar ik zal het hem even vragen
     
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Het antwoord is 2180 gram
     
  3. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Mijne staat klaar op de servo's na die zijn er og niet
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    wat voor servo's gaan erin
     
  5. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dank voor de info Robert!

    Lyckele
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Nee er komen mks klonen in
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    En is het nog gelukt met de vleugel bevesteging
     
  9. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ja is gelukt
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Vandaag eens het haak effect bekeken en afgesteld van de cirrus 60% dif in de zender ondanks de standaard dif die in de gebruiksaanwijzing wordt aan gegeven.
     
  11. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    60% ? Is dat meer of minder dan de gebruiksaanwijzing vermeld? Wat voor uitslagen heb je nu dan?

    Ik had namelijk ook het idee dat ie nog iets haakt. (uitslagen heb ik uit gebruiksaanwijzing)
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik kreeg ook de indruk dat hij haakte en bij een test leek het ook, in de bouwbeschrijving stond dat hij min 10mm moest hebben maar ik heb net voor je gekeken en ik heb nu min 5 mm en dan draait hij super en nog beter in de bellen.
     
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Vanavond was het super weer om eens alles perfect af te stellen windstil en goede lucht. Na een vlucht of drie het zwaartepunt perfect ingesteld met de nieuwe accu's ik heb de 1800 MAH vervangen voor een 2650 MAH ook is mijn extra Ubec accu verdwenen ik heb aan de nieuwe accu's een extra kabel gesoldeerd en trek nu de voeding van de externe BEC van de aandrijf accu.

    Tot zo'n kwart voor zes was af en toe nog een dragend belletje te vinden en waren vluchten van een 15 tot 20 minuten haalbaar. Tegen zessen had ik het model naar mijn volle tevredenheid afgesteld hij liep goed draaide de bochten super. Daarna een paar F5J starts gemaakt de hoogtes zaten allemaal rond de 195 meter en gemiddeld was de vliegtijd dan toch nog 9 minuten.

    al met al ben ik super tevreden met de kist ik vind hem zelfs beter vliegen dan mijn Supra vanavond het vergelijk nog gezien toen ik samen met een supra vloog mijn start hoogte was lager maar wel 2 minuten meer vliegtijd en die supra was een F3J versie dus was lichter en had dus voordeel moeten hebben met dit weer. Morgen mijn vlieg gewicht een wegen.
     
  14. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Klinkt goed!
    Waar heb je je zwaartepunt nu liggen?

    Ben ook erg tevreden met de kist. Zat laatst ook met een pike perfect (f3j) in de lucht en kon aardig mee komen! Bleef zelfs langer hangen, maar dat kwam omdat ik nog een klein belletje tegen kwam, dus niet echt een goede vergelijking, maar toch! :)
    En dan heb ik de kist nog niet eens goed kunnen afstellen!
     
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    vlieggewicht is uiteindelijk 2020 gr geworden zwaartepunt moet ik nog bekijken gisteren en vandaag geen tijd van vliegen gehad.
     
  16. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    mijn servo's zijn in nl volgens track and tracé


    nu hopen dat ze snel komen kan ik hem ook nog invliegen en mee naar swalmen nemen
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    dan wordt het morgen bij de brieven bus wachten:p:p:p:p en zaterdag vliegen
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Toen je hem net klaar had schreef je:
    Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd dat je een pond bent aangekomen....?
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik had in het draadje al vermeld dat wij er achter kwamen dat de 1546 gr te licht was en we zijn toen gaan experimenteren met meer gewicht. Uiteindelijk bleek dus dat hij met de 2020 gr het beste vloog netjes liep en ook lekker in de thermiek vloog. Dit alles werd vrijdag avond dan ook bevestigd toen de lucht dood was toch nog knappe tijden gevlogen kon worden.

    Ik ben zelfs zo tevreden dat ik gisteren de Supra's heb verkocht en gelijk nog twee erbij besteld heb. Echter zullen ze wel een andere motor setup gaan krijgen.
     
  20. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Mijn Cirrus komt bij Stauvenbiel vandaan. De kale vleugels waren al ruim 510 gram per stuk. Vliegklaar zit ik nog net onder de 2000 gram. Het pasmaken van de vleugels (die bij sommige mensen kennelijk wel goed zijn) koste mij veel moeite. Je moet wel kunnen knutselen. Elk vleugelbevestigings gat zat 2,5 mm te ver van de wortelrib. Vijlen, boren en verbussen met aluminium buis. Het zit nu wel maar mijn idee over een leuk toestel was bedorven.
    Dat is wel weer goed gekomen door het vliegbeeld. Gemakkelijk vliegend en rustige landingen. Hij moet lopen zoals dat heet. Iets minder tegen de grens met je hoogteroer-trim.
    Tips voor navolgers : ga van een CG uit van 90 tot hooguit 100 mm vanaf de voorzijde van de vleugel. Voorgeschreven was: 110 tot 120 mm.
    Het NH F3J profiel doet vreemd. Verplaats je het zwaartepunt naar achteren dan nemen de prestaties af. Goedmoedig als die is merk je daar erg weinig van alleen de vliegtijd wordt duidelijk korter.
    Hij vliegt erg netjes en lang. Hij hing een uur geleden met windkracht 3 (aangroeiend naar 4) bijna stil. Maar wel erg stabiel.
     

Deel Deze Pagina