Mijn Cirrus komt bij Stauvenbiel vandaan. De kale vleugels waren al ruim 510 gram per stuk. Vliegklaar zit ik nog net onder de 2000 gram. Het pasmaken van de vleugels (die bij sommige mensen kennelijk wel goed zijn) koste mij veel moeite. Je moet wel kunnen knutselen. Elk vleugelbevestigings gat zat 2,5 mm te ver van de wortelrib. Vijlen, boren en verbussen met aluminium buis. Het zit nu wel maar mijn idee over een leuk toestel was bedorven.
Dat is wel weer goed gekomen door het vliegbeeld. Gemakkelijk vliegend en rustige landingen. Hij moet lopen zoals dat heet. Iets minder tegen de grens met je hoogteroer-trim.
Tips voor navolgers : ga van een CG uit van 90 tot hooguit 100 mm vanaf de voorzijde van de vleugel. Voorgeschreven was: 110 tot 120 mm.
Het NH F3J profiel doet vreemd. Verplaats je het zwaartepunt naar achteren dan nemen de prestaties af. Goedmoedig als die is merk je daar erg weinig van alleen de vliegtijd wordt duidelijk korter.
Hij vliegt erg netjes en lang. Hij hing een uur geleden met windkracht 3 (aangroeiend naar 4) bijna stil. Maar wel erg stabiel.