Cirrus F5J Reichard Modellbau

Vandaag eens het haak effect bekeken en afgesteld van de cirrus 60% dif in de zender ondanks de standaard dif die in de gebruiksaanwijzing wordt aan gegeven.

60% ? Is dat meer of minder dan de gebruiksaanwijzing vermeld? Wat voor uitslagen heb je nu dan?

Ik had namelijk ook het idee dat ie nog iets haakt. (uitslagen heb ik uit gebruiksaanwijzing)

Ik kreeg ook de indruk dat hij haakte en bij een test leek het ook, in de bouwbeschrijving stond dat hij min 10mm moest hebben maar ik heb net voor je gekeken en ik heb nu min 5 mm en dan draait hij super en nog beter in de bellen.

Vanavond was het super weer om eens alles perfect af te stellen windstil en goede lucht. Na een vlucht of drie het zwaartepunt perfect ingesteld met de nieuwe accu's ik heb de 1800 MAH vervangen voor een 2650 MAH ook is mijn extra Ubec accu verdwenen ik heb aan de nieuwe accu's een extra kabel gesoldeerd en trek nu de voeding van de externe BEC van de aandrijf accu.

Tot zo'n kwart voor zes was af en toe nog een dragend belletje te vinden en waren vluchten van een 15 tot 20 minuten haalbaar. Tegen zessen had ik het model naar mijn volle tevredenheid afgesteld hij liep goed draaide de bochten super. Daarna een paar F5J starts gemaakt de hoogtes zaten allemaal rond de 195 meter en gemiddeld was de vliegtijd dan toch nog 9 minuten.

al met al ben ik super tevreden met de kist ik vind hem zelfs beter vliegen dan mijn Supra vanavond het vergelijk nog gezien toen ik samen met een supra vloog mijn start hoogte was lager maar wel 2 minuten meer vliegtijd en die supra was een F3J versie dus was lichter en had dus voordeel moeten hebben met dit weer. Morgen mijn vlieg gewicht een wegen.

Klinkt goed!
Waar heb je je zwaartepunt nu liggen?

Ben ook erg tevreden met de kist. Zat laatst ook met een pike perfect (f3j) in de lucht en kon aardig mee komen! Bleef zelfs langer hangen, maar dat kwam omdat ik nog een klein belletje tegen kwam, dus niet echt een goede vergelijking, maar toch! :)
En dan heb ik de kist nog niet eens goed kunnen afstellen!

mijn servo's zijn in nl volgens track and tracé

nu hopen dat ze snel komen kan ik hem ook nog invliegen en mee naar swalmen nemen

Ik had in het draadje al vermeld dat wij er achter kwamen dat de 1546 gr te licht was en we zijn toen gaan experimenteren met meer gewicht. Uiteindelijk bleek dus dat hij met de 2020 gr het beste vloog netjes liep en ook lekker in de thermiek vloog. Dit alles werd vrijdag avond dan ook bevestigd toen de lucht dood was toch nog knappe tijden gevlogen kon worden.

Ik ben zelfs zo tevreden dat ik gisteren de Supra's heb verkocht en gelijk nog twee erbij besteld heb. Echter zullen ze wel een andere motor setup gaan krijgen.

Mijn Cirrus komt bij Stauvenbiel vandaan. De kale vleugels waren al ruim 510 gram per stuk. Vliegklaar zit ik nog net onder de 2000 gram. Het pasmaken van de vleugels (die bij sommige mensen kennelijk wel goed zijn) koste mij veel moeite. Je moet wel kunnen knutselen. Elk vleugelbevestigings gat zat 2,5 mm te ver van de wortelrib. Vijlen, boren en verbussen met aluminium buis. Het zit nu wel maar mijn idee over een leuk toestel was bedorven.
Dat is wel weer goed gekomen door het vliegbeeld. Gemakkelijk vliegend en rustige landingen. Hij moet lopen zoals dat heet. Iets minder tegen de grens met je hoogteroer-trim.
Tips voor navolgers : ga van een CG uit van 90 tot hooguit 100 mm vanaf de voorzijde van de vleugel. Voorgeschreven was: 110 tot 120 mm.
Het NH F3J profiel doet vreemd. Verplaats je het zwaartepunt naar achteren dan nemen de prestaties af. Goedmoedig als die is merk je daar erg weinig van alleen de vliegtijd wordt duidelijk korter.
Hij vliegt erg netjes en lang. Hij hing een uur geleden met windkracht 3 (aangroeiend naar 4) bijna stil. Maar wel erg stabiel.

Back