Hallo Bob,
Ik ben nu pas terug uit Weilheim en zie de bijdragen in dit draadje vanaf 5 september pas nu.
Allereerst: ik ben een grote fan van Topmodel. Ik gebruikte componenten van de Astra, de Avia en de Gracia (vooral vleugels) voor gummistartmodellen en dit jaar voor F5J. Ik kom er ook geregeld, en het is echt een topfirma met topservice. Maar: toen ik dit voorjaar op korte termijn een betaalbare F5J-zwever voor wat meer wind nodig had, koos ik toch voor de Mandarin van Reichard en niet voor een Fascination of Ideal. Met als reden dat ik meer mogelijkheden zag om de Mandarin licht te krijgen dan de Fascination. Ik neem aan dat je het draadje ""opvolger Cirrus" hebt doorgelezen: de rompen van de goedkopere F5J modellen zijn aan de voorzijde veel te kort en/of aan de achterzijde te zwaar. Zie maar wat voor een aandrijving Topmodel aanbeveelt en wat voor gewicht zij aangeven. De 2300 gram die Frans met zijn Ideal heeft bereikt is al een hele prestatie. Ik heb de veel grotere Mandarin op 1800 gram gekregen.
Ik heb de Mandarin in Tsjechie bij veel wind in twee vluchten ingezet en dat ging nog heel aardig. Maar zoals elders geschreven: de penetratie is matig. Je moet op tijd terugkeren. In Holic vloog ik er de hele wedstrijd mee en eindigde in het middenveld, hetgeen inhoudt dat er toch ruim 20 "glasbakken" na mij eindigden.
Ook is het zo dat in het afgelopen Eurotour-seizoen (waarin ik 6 wedstrijden bezocht) de weinige ingezette niet-glas modellen (meestal een stuk of drie; in Weilheim was ik de enige niet-glas vlieger) bijna uitsluitend Mandarins waren.
Ik heb overigens ook een model met een Gracia-vleugel op een eigenbouw romp ingezet gehad. Dit was een zeer fraai en zeer fijn vliegend model, maar slechts zelden competitief. Gaat, zoals al meermaals hier opgemerkt, alleen bij weinig wind, en ook nog alleen als de thermiek zich in de nabijheid van het veld bevindt (en blijft). Heel ver weg meevliegen met de bel gaat niet, want je komt niet meer terug. Oorzaak is dat de vleugel, ondanks het toch niet langzame MH32 profiel, te dik en niet ingedekt is. Voor Nederlandse omstandigheden in F5J uitgesloten.
De Klapperstorch ken ik niet, kan ik daarom niet beoordelen. Probleem bij Thiele is dat je nergens kunt vinden welk profiel op de modellen zit. Ik vind het model wel wat klein.
Concluderend zeg ik dan, dat ik de Mandarin op dit moment toch het beste goedkope F5J alternatief vind, ook zonder de door mij toegepaste wijzigingen, want dan is nog altijd een gewicht van 1900 gram te behalen hetgeen niet slecht is voor dit grote model (de vleugel is aanmerkelijk groter dan bijvoorbeeld die van een Mibo Electra). Ik heb in een testvlucht bij veel wind er een keer 300 gram lood ingestopt en dat verbetert de penetratie uiteraard aanmerkelijk, ten koste van de zweefprestatie natuurlijk.
Communicatie met Reichard verloopt idd moeizaam. Soms direct antwoord, meestal evenwel niet. Ik heb ook nog diverse antwoorden op vragen tegoed (o.a. over een aangekondigde nieuwe versie van de Mandarin).
Ga ze herinneren.
Groet,
Juun
PS Doe eens de groeten aan Ton. Hij is een oude bekende uit mijn pylon race tijd.