Cirrus of Manderin?

Bob, dat is:
Ø40, for shaft Ø4, length 46, blade screw Ø3, blade width 8mm
Die komt op ongeveer 13 euro.
Ligt in het winkelwagentje...

Om het draadje niet te vervuilen alles even per PB of email info(apestaart) f5b.nl

GJ

Een 1800 Kv motor is héél erg veel voor F5J.
Met 2 cellen en een 10 x 6 trek je al 39 A en met 3 cellen en een 9 x 5 zit je op ongeveer 55 Amp.
Ik ben bezig met een 2.5 m F5J met een 910 Kv versie met een 11 x 8 die dan iets boven de 30 A trekt. In mijn ogen beter.

Rick
Waarom beter? Ik heb ergens gelezen dat de propeller , zelfs opgevouwen, een niet onaanzienlijke weerstand oplevert en je die dus maar beter zo klein mogelijk houdt.
Of heb jij daar als aerodramaticus een andere wetenschappelijk gefundeerde mening over?

Een kleinere prop heeft een veel slechter rendement bij het aandrijven. Ik denk (weet wel zeker) dat Rick daar op doelt.

Ik krijg echt nul contact met Reichard... Beetje slecht eigenlijk.. Wet iemand een ander adres waar de Mandarin op voorraad is voor een totaalprijs rond de 350 euro?

Duitsers, en eigenlijk alle bedrijven waar ik contact mee heb, reageren slecht op emails.
Meestal stuur ik een mail en bel er dan een dag later achteraan.
Dat gaat prima.

Volgens mijn info is de Mandarin over een week of 2-3 weer leverbaar.

GJ

Topmodel is hierop wel een welkome afwisseling

Tot nu toe altijd binnen een dag antwoord, vaak binnen 2 uur!

Duitsers, en eigenlijk alle bedrijven waar ik contact mee heb, reageren slecht op emails.
Meestal stuur ik een mail en bel er dan een dag later achteraan.
Dat gaat prima.

Volgens mijn info is de Mandarin over een week of 2-3 weer leverbaar.

GJ

Je lijkt over inside info te beschikken? :p Ik heb je even een PB gestuurd. En inderdaad! Topmodel is zeer prima qua contact!

Nu kreeg ik van een Staufenbiel medewerker (met wie ik over de Mandarin aan t mailen was) de aanbieding om een Mandarin te kopen van een vriend van m. Nog in gesealde doos. Gekocht in Mei van dit jaar. De kit staat dan voor 330 euro bij mij op de deurmat. Zijn er na Mei nog nieuwe revisies geweest? Redenen om niet op deze aanbieding in te gaan? Ze gaan vanavond wel voor me checken of de rolroeren e.d. recht zijn. Als ik op de deal in ga verstuurt staufenbiel m morgen naar me... Aantrekkelijk..

Nee mij ook niet, maar ben bang voor kromme roeren enzo. Zie van die horrorfoto's voorbij komen op andere fora :)

Maargoed, ik hoor vanavond meer..

Even een stukje "inside information" van mijn kant.
Op mijn vraag of er een versie 3 van de Mandarin komt (hetgeen mij in Tsjechie ter ore kwam) heb ik inmiddels een antwoord gekregen. Men heeft onlangs kleine wijzigingen aan de staartsectie van de Mandarin doorgevoerd (details ken ik niet). Een versie 3 komt er voorlopig niet; er komt een nieuw model (weet niet of die nog Mandarin heet) in het voorjaar van 2014.

Tja mazzel. Tot je een keer verkeerd gokt :)

Nouja, nu ik weet dat er geen v3 komt ga ik voor deze aanbieding als de foto's goed lijken.. Vooralsnog niets ontvangen.

Heb een mailtje terug, alles in tip top conditie.. Denk dat ik het maar ga doen! Hij bood me ook nog een set servo's aan...

2 x Graupner DES 488 BB MG: each 22 Euro
2x Graupner DES 587 BB MG: each 30 Euro
2 x JR DS-171 (similar Graupner DS 3288 ): each 35 Euro

Maarja, dat gaat me toch te duur worden. Ik ga voor de wat goedkopere oplossing. Moeten de servo's bij de Mandrain eigenlijk in de staart? Ben wel voorstander van een zo direct mogelijk aansturing. Vooral op elevator..

Hallo Jaap,

Je hebt dan meer geluk met die roeren dan ik, zo lijkt het.
Zoals ik al een paar keer in mandarin draadjes heb geschreven, zijn de meegeleverde servoramen "gemaakt" voor de DES488's. Die zou je er dan wel bij kunnen nemen. 22 Euro is een goede prijs (mits nieuw).
V.w.b. plaats van de servo's: zie het opvolger Cirrus draadje. Ik heb ze onder de kap. Achterin de staart gaat een zwaartepuntprobleem opleveren, en om dat binnen de perken te houden ben je dan gedwongen hoog kwalitatieve (dure) servo's te nemen (MKS).

Hallo Jaap,

Je hebt dan meer geluk met die roeren dan ik, zo lijkt het.
Zoals ik al een paar keer in mandarin draadjes heb geschreven, zijn de meegeleverde servoramen "gemaakt" voor de DES488's. Die zou je er dan wel bij kunnen nemen. 22 Euro is een goede prijs (mits nieuw).
V.w.b. plaats van de servo's: zie het opvolger Cirrus draadje. Ik heb ze onder de kap. Achterin de staart gaat een zwaartepuntprobleem opleveren, en om dat binnen de perken te houden ben je dan gedwongen hoog kwalitatieve (dure) servo's te nemen (MKS).

Naja, dan neem ik de 488's er bij. En tja, het lijkt allemaal goed, maarja, ik kan de boel niet vast houden en zelf bekijken. Wat dat betreft blijft het een gokje. Is er ergens een overzicht van Mandarin draadjes? Er wordt relatief weinig over geschreven.

Back