Cirrus of Manderin?

Met veel bij kits geleverde stuurstangen moet je oppassen: vaak wordt de bus geklemd op de kunststof binnenbuis. Dat kan op den duur niet goed gaan (hetgeen ik helaas al te vaak heb zien gebeuren). Het is beter om de bus op de staaldraad te solderen (wel opletten of die staaldraad helemaal door de binnenbuis voert; het komt voor dat er maar een klein stukje aan de uiteinden zit). Kavan heeft soldeerbussen van 1 mm binnendiameter die als voordeel hebben dat je ze door de buitenbuis kunt halen als je de kwiklink eraf schroeft.
De bij de Mandarin geleverde stuurstangen hadden ook geknelde bussen.

Reichard adviseert plaatsing van de servo's in de staart of onder de vleugel. Voor plaatsing onder de kap (ik zal morgen een foto maken) zijn de stuurstangen te kort. Lindinger levert buitenbuizen, binnenbuizen en 0,8 mm staaldraad van 1,5 m. lengte. Die heb ik gebruikt (evenwel zonder buitenbuis).
 
Ik vond ze er wel degelijk uit zien, toch maar niet gebruiken dan!

De staaldraad loopt wel door. Als je de servo's onder de vleugel wil zetten zijn ze te gebruiken (want ze zijn langer dan de normale stangen van 1m.) door de bus van de kunstofbuis te halen en dan op de draad te solderen (of een 1mm bus daarvoor te gebruiken). Ik heb overigens e.e.a. gewijzigd in de roeraansturing achter en de stabilomontage. Ik ga straks foto's maken, dan wordt dat wel duidelijk.
 
Ook mijn pakketje is binnen, alles gecontroleerd en ziet er goed uit

Goed verpakt

full


full


Kleine delen

full


effe in elkaar gezet

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De beloofde foto's.
Allereerst van de motor.


full


Je ziet wel hoe weinig ruimte daar vooraan is. De twee wangen stellen niet veel voor. Bij voorwandmontage zal de motor een stukje achterwaarts moeten worden geplaatst of er moeten draden buitenom worden gelegd.

Dan nog een foto van het middenstuk van bovenaf.

full


Zoals gemeld, ligt de vleugel 3 cm achterwaarts op de pylon hetgeen voorin 170 gram gewicht scheelt. Met andere woorden: als indicatie geldt dat zonder tussenstuk motor + accu ca 170 gram zwaarder moeten zijn om op zwp te komen.

Dan een kijkje onder de kap:

full


Aan de voorzijde is genoeg plaats om de accu in te schuiven. Zelfs een 2200 3s kan er nog in. Aan de achterkant is genoeg ruimte om de ontvanger erin te zetten. Bij mij zelfs een GR-24. Zit met klitteband op een triplexplaatje op de bodem.

Dan de staartsectie. Allereerst het richtingroer:

full


Te zien is dat bij montage van een stuurstang deze vanuit de rompbuis een heel stuk omhoog zou moeten lopen. Dat zag ik niet zitten, en monteerde daarom een van een oude rolroerhevel gemaakte aansturing naar de rompbuis.

Dan de montage van stabilo/hoogteroer. Reichard levert twee busjes met binnen 3mm draad bij de kit die in de zwarte draagplaat moeten worden gelijmd. De plaat zelf moet op de buis worden gelijmd. Dat beviel mij niet, ik heb in plaats daarvan een strookje triplex halfrond geschuurd, daar twee 3mm inslagmoertjes ingezet en dit in de rompbuis gelijmd. De verbinding met de rompbuis is dan veel beter. Op de foto is een stukje van het plaatje te zien.

full


Aansturing van het roer zo simpel mogelijk; busje is niet echt nodig maar voorkomt schuiven van het 0,8 mm stangetje in de ruderhorn.

Tot zover. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Juun
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Juun,

Heb ook al zitten kijken naar de aansturing van het richtingsroer.

Kun jij hier een duidelijker foto van maken hoe jij dit hebt opgelost?

Dan de staartsectie. Allereerst het richtingroer:

Click the image to open in full size.

Te zien is dat bij montage van een stuurstang deze vanuit de rompbuis een heel stuk omhoog zou moeten lopen. Dat zag ik niet zitten, en monteerde daarom een van een oude rolroerhevel gemaakte aansturing naar de rompbuis.

Mijn staartsectie is al anders als die van Juun en Jaap.
full


full


Het is een geheel en je schuift het over de staartbuis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat nog te denken, heeft Martijn dat ding gelijk gelijmd ofzo! Toch een verschilletje dus!

Juun, bedankt voor de foto's. Je zit toch bijna aan een motor met achteraansluiting lijkt me. Heb helaas geen bouwruimte beschikbaar komende tijd, maar ben benieuwd naar alle verdere ervaringen hier in dit topic straks!
 
Hallo Martijn,

Dat is dan dus de wijziging aan de staartsectie waarover ik eerder berichtte nadat ik dat van Reichard had vernomen. Wel fraai, en zeker aerodynamisch beter. Men zal deze wijziging vooral doorgevoerd hebben omdat het losse opgelijmde onderstuk bij een harde landing er gemakkelijk af kon breken (is mij ook een keer overkomen). Als daar een servo inzat, dan kon dat nogal wat schade aan het roer veroorzaken, denk ik zo.

Zo te zien komt het stabilo iets lager te zitten en het richtingroer dan ook. De stang hoeft dan iets minder naar boven te lopen. Ik kan vanaf de foto moeilijk inschatten of het nog zinvol is om mijn "haakmethode" toe te passen (maar vermoed van wel).

Een duidelijker foto kan ik er niet van maken. Je weet neem ik aan hoe zo'n ouderwetse rolroerhaak eruit ziet. Het ene einde loopt haaks ongeveer 2 cm het roer in; het andere einde loopt naar beneden (door een gemaakt sleufje voorin het roer) in de rompbuis en verloopt dan haaks naar buiten door een sleufje aan de zijkant van de rompbuis. Dit moet dan de kant zijn met M3 draad erop, daarop draai je dan het aansturingsoogje (zwart op mijn foto). Het ding eerst helemaal op maat buigen. Dan het voor het roer bestemde einde door het gat in de rompbuis steken en naar boven "haken". Dan in en aan het roer lijmen, tegelijk met de scharnieren (die je daarvoor dan al in het kielvlak moet hebben gelijmd).
Als je zo'n haak niet hebt, is deze ook zelf te maken. Het beste uit niet al te hard 3 mm draad waarop je dan met een snijplaat M3 snijdt. Je moet dan wel zo'n oogje hebben. Uit verestaal gaat ook wel, je kunt dan eventueel uit een stukje messingplaat een oogje maken en eraan solderen.

hehe, heel verhaal, hoop dat het duidelijk is.
 
Ook nog: servo's passen daar niet meer in (zeker geen twee). Het idee van servo's in de staart lijkt te zijn verlaten (en dat is verstandig want door de enorm lange boom betekent dat gewicht in de neus met een factor 4 of zo).
 
Is mij niet helemaal duidelijk ,kun je geen foto meer maken?
Als je de foto onder een andere hoek maakt wordt het misschien wat duidelijker.

Groet Martijn
 
Dit is zo'n haak:

full


Beide einden moeten een stuk korter worden, natuurlijk. Het vlakke plaatje is een scharnier dat net als de gewone scharnieren in het kielvlak komt. Bij het mandarin-roer is dat plaatje door de korte afstand evenwel niet strikt noodzakelijk.

Foto van bovenaf:

full


Duidelijker kan ik het echt niet maken.
Ik zie nu dat ik de haak er van bovenaf heb ingehangen (en daarna het zwarte oogje erop heb geschroefd).

Juun
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu is het mij ook duidelijk!

Thanks Juun!
Heb effe de beschrijvng doorgelezen en jij hebt je zwaartepunt op 10,5 cm liggen.
Bij mij in de beschrijving hebben ze het over 11,5 cm.
Wat staat er bij jouw Jaap?

Groet Martijn
 
Bij mij stond ook 11,5 cm in de beschrijving hoor. Maar zoals al gemeld in het "Opvolger Cirrus" draadje vind ik het model dan niet "vliegen". Bij 10,5 cm verloopt de duiktest nog steeds niet goed: bij een duik is niet van enig herstel sprake; integendeel, de duik versterkt. Dit vereist oppassen bij het vliegen. Ik heb het zo gelaten omdat het nog net te doen is. Eigenlijk dient het zwaartepunt nog verder voorwaarts te liggen.
 
Eigenlijk dient het zwaartepunt nog verder voorwaarts te liggen.

Juun, als hij geen herstel doet tijdens een duikproef dan is de neus te licht

Dat is precies wat er gezegd wordt. Bij mij staat ook 11,5 maar klaarblijkelijk dient het cg verder voorwaarts te liggen. Een niet te lichte motor lijkt me dan een goede oplossing. Zit nog wel met de draden. Ik ga toch voor een motor met achteraansluiting denk ik!

Dit wat?
Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3858 - 4.6 840kv
 
Zowel mijn Cumulus als mijn Cirrus vliegen/vlogen meer dan uitstekend met het zwaartepunt op de door Reichard aangegeven plaats.
Niet herstellen uit de duikproef kan ook betekenen dat je het toestel voor een te snelle vlucht hebt afgetrimd.
Zeker als het zwaartepunt op de aangegeven plek ligt kun je extreem langzaam vliegen en dat is ook de bedoeling.
De vorige eigenaar van mijn Cirrus had het zwaartepunt net als Juun een stuk verder naar voren maar ik kan daar niet goed mee overweg. Voor mij is het belangrijker dat het toestel levendig reageert op alle roeren en duidelijk thermiek aangeeft, dat dat het super stabiel vliegt.
Voor mij is dat net zoiets als een Formule 1 auto afstellen op comfort en voorspelbaarheid. Dat is een optie om niet uit de bocht te vliegen maar de maximale prestaties haal je er dan niet uit.

Ik wil hiermee niet zeggen dat wat Juun stelt niet klopt, maar dat er meerdere mogelijkheden zijn. Het zou mij erg verbazen als Reichard een CG opgeeft wat niet vliegbaar is, gezien hun ervaringen met prestatiezwevers....
 
Back
Top