Cirrus of Manderin?

Ach, een zwaartepunt moet je toch invliegen. Ik begin gewoon op 11,5 en ga vervolgens een stukkie ervoor EN een stukkie er achter zitten. Kijken wat de kist doet en hoe dat aanvoelt als piloot.

Mijn setup zoals nu bedacht (met beperkt budget in achterhoofd):

Motor:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ve_SK3_Competition_Series_3858_4_6_840kv.html (Deze motor heeft dus niet het probleem van draden die je niet weg kan werken)

ESC
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...hless_Speed_Controller.html?strSearch=YEP 60a

Flapservo's
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...tal_Gear_7kg_12sec_28g.html?strSearch=tgy-s71

Rolroerservo's
Graupner DES 488 OF s3150 (heb ik liggen)

Hoogte/richting
Graupner DES 488 OF s3150 (heb ik liggen)

Zijn hier inzichten over? Good to go? Of toch beter wat anders? Losse BEC gebruiken? Heb er nog eentje liggen van Dymond.

Ik zou de 3150 voor hoogte en richting gebruiken. ( makkelijk voor inbouwen)
Des 448 op flaps en je HK servo's voor ailerons.
Maar zou liever er nog 2 448 er bij kopen, en qua prijs scheelt het
niet veel Albatros modelbouw - Graupner DES448BB MG

Ze zijn mooi precies en komen goed terug in de middenstand.

Motor ken ik niet, kan ik je geen advies voor geven.
Regelaar is een kloon lijlt het wel van de YGE serie.
Zelf heb ik een YGE 60A in mn Supra en daar ben ik
heel tevreden mee. Ook mooi klein formaat ivm bijv. Kontronik.

En begin gewoon met vliegen op aan gegeven CG en ga vandaar uit
je kist fine tunen. Het is immers persoonlijk hoe je een kist lekker
vindt vliegen, er staat er uiteindelijkaar een mee te knuppelen en dat
ben je zelf ;)

Succes mannen!

Japie
Bij die motor keuze is het maar goed dat de voorkant enigzinds taps toe loop. Ik meen dat je zelf het motorschot er in mag lijmen. Breng dan aan de voorzijde "veel" 2 componentenlijm aan en aan de binnenzijde een miniscule randje.
Je keuze is qua bedrading perfect hooguit een tikje zwaar.

In de Dymond motor die er bij Arjan z'n Sirrius inzit is de AL 3548. Die wordt niet meer gemaakt en woog 170 gram. Hij heeft hem met een redelijke lipo (1300mAh) in balans naar ik meen.

Ik heb in mn supra de mks ds6100 op hoogte en richting
en mijn YGE 60 heeft een bedrijfs spanning van 5,5 v en dat gaat prima.

Martijn, je link werkt niet?

Mooi dat het goed gaat.
Hoe bevalt de YGE 60?
Bij mij werkt de link wel

Kunnen we gaan bestellen!
Ik ga maandag beginnen met de opbouw van de kist op de club

Groet Martijn

Juun, als hij geen herstel doet tijdens een duikproef dan is de neus te licht

Ik meen toch te weten dat dit hetzelfde is als mijn opmerking "Eigenlijk dient het zwaartepunt nog verder voorwaarts te liggen".....
En ook weet ik na zowat 50 jaar modelvliegerij inmiddels wel hoe je een model moet uittrimmen alvorens een duikproef uit te voeren....

Over deze zwaartepuntskwestie nog het volgende:
- op Duitse forums is wel eens gesteld dat je bij modellen van Reichard het zwaartepunt consequent met 1 cm moet verminderen. Voor wat het waard is.
- dan is het ook nog maar de vraag of Cirrus- en Mandarin-vleugels zomaar met elkaar mogen worden vergeleken. Reichard meldt verschillende profielen, hoewel een medewerker dat ontkende. Ik kan het niet beoordelen want ik heb geen Cirrus, maar wellicht is de geometrie ook verschillend;
- opvallend is dat voor de Pulsar 3.6, die een zeer vergelijkbare vleugel heeft (oppervlakte ongeveer gelijk; profiel gelijk AG25/26/27; koorde gelijk met 25 cm), een zwaartepunt wordt opgegeven van 90 tot 100 mm. Ook hier kan de geometrie en ook EWD verschillend zijn, maar dat scheelt wel heel veel.

Ik zou de nieuwe Mandarin bezitters ten zeerste aanraden om:
- het model zo in te richten dat het zwp op 11,5 cm ligt;
- maar voor de eerste vlucht een stuk lood voorin te leggen tot een zwaartepunt van 10 of 10,5 cm;
- en dan gaandeweg lood te verwijderen.

Dan gaan we nog even rekenen:
Ik heb zoals aangegeven uitgezocht dat mijn middenstuk tot een gewichtsbesparing voorin voert van ca 170 gram. Dat is dus zowat 60 gram per centimeter. Daar kan het verschil tussen 11,5 en 10,5 cm dan vanaf; motor + accu kunnen dan ca 110 gram zwaarder zijn dan mijn setup (motor + nog ietwat te zware accu) die inclusief bedrading 250 gram weegt.
Als je het grootste stuk van die 110 gram in een motor stopt en je later toch gewicht wilt gaan besparen door de vleugel achterwaarts te plaatsen, dan lukt dat dus maar beperkt. Ik zou daarom bij de motorkeuze niet verder gaan dan 140 gram. Daarmee stijgt de Mandarin in 30 seconden meer dan voldoende.

Mooi dat het goed gaat.
Hoe bevalt de YGE 60?
Bij mij werkt de link wel

Kunnen we gaan bestellen!
Ik ga maandag beginnen met de opbouw van de kist op de club

Groet Martijn

De YGE bevalt super, ik heb wel de echte en niet de kloon.
Maar deze zat bij het pakket die ik bij Florian Schambeck heb
besteld voor mn motor. Maar het is wel een prijzige regelaar.
Maar dubbel en dwars waard ;)

Ik gebruik de DS65K ook het zijn super servo's die mega licht lopen, als je ze direct bij de roeren toepast moet je met transport wel je roeren vastzetten anders hou je geen tandwiel heel.

Even alles op een rijtje. Ook handig voor andere mensen die vergelijkbare kisten overwegen :)

Martijn en ik hebben besloten de gok te wagen en te gaan vliegen met de volgende motor:
* Turnigy GliderDrive SK3 3858 840kV

De regelaar is de volgende geworden:
YEP 60a
Deze ESC heeft een krachtige 6A BEC, dus we gaan zonder separate BEC vliegen.

Dan komen op de flaps de volgende servo's:
* Turnigy TGY-S712G

Bij Martijn komen op rol:
* Turnigy TGY-777MG
Bij mij komen op rol:
* Graupner DES488 (mits deze goed passen, anders bestel ik dezelfde servo's als Martijn na, en verkoop ik de 488's weer)

Bij Martijn komen op hoogte/richting
* MKS DS6100
Bij mij komen op hoogte/richting
* Futaba s3150

Al met al een setup voor een leuke prijs, en toch meer dan zeer aardige specificaties :) En voor mij geldt dat alles prima binnen budget blijft!

Back