Cirrus of Manderin?

Ik ben een brave maar stille lezer van dit draadje maar wilde toch mijn duit voor wat betreft 3S keuze in het zakje doen.

Ik heb in mijn Diva i.v.m. zwaartepunt een bakbeest van een 3S accu liggen en heb net een nieuwe spinner en een aantal 14x8 bladen gekocht.
Nu blijkt mijn huidige motor helemaal in de stress te raken van echte 14x8 CamCarbon bladen (in tegen stelling tot de flabbedewatski bladen die er origineel bij zaten) en heb daar een nieuwe motor op uitgezocht.
Anders moet ik ook een nieuwe accu en die jongens zijn duurder dan een nieuwe motor.

Ik heb overigens voor die dymond 3651 gekozen en ben heel benieuwd wat die gaat doen! Ik was al helemaal tevreden met de 160 meter in 20 seconden die ik had dus als hij dat straks nog steeds doet is het mij al lang goed.

Ik heb nog een aardige servo-indicatie voor F5J modellen, ontleend aan een advertentie voor een op dit moment te koop staande Maxa 4E van een Sloveense top-vlieger (vraagprijs is nog altijd een slordige 2200 Euro).
In zo'n model neem je met servokeus geen risico.

Elevator:1x MKS DS65K Rudder:1x Hyperion 09-AMD Ailerons:2x MKS DS6100 Flaps: 2x MKS DS6125 mini

Elevator- en Rudderservo zitten bij de Maxa in de staart. Voor een Mandarin met de ellenlange stuurstangen zijn de keuzes van Jaap en Martijn beter.
Opvallend aan de servokeuze zijn betrekkelijke lichte aileron-servo's en de sterke Flaps-servo's.

Jaap: bij de Mandarin-kit zitten twee kleine servoraampjes. Precies passend voor de DES488's. Ik heb zelf ook 11,5 mm. servo's voor de rolroeren toegepast. Ze passen nog precies onder de kapjes.

De motor keuze : Turnigy SK3 Series - 3858 - 840k zal het zeker goed kunnen doen. Ik vermelde al eerder een tikje te zwaar in grammetjes. Waarschijnlijk zal de lipo dan wat lichter moeten worden om in balans te komen. Daarbij komt de maximum ontlaad stroom wat krap te zitten.
Bij een 3S lipo kan die motor 480 Watt leveren en daarmee breng je een 2 kilo zwever met ongeveer 10 meter/sec naar boven. De keuze van de propeller is lastig. Bij een 840 k per Volt komt je in de buurt van 13 X 6.5 of 14 X 7. Een statische stroommeting verteld daarbij iets meer. Een 40 á 42 Ampere zou leuk zijn.
Doordat tijdens de klim de eigenschappen van de zwever zoals vleugelprofiel en de dikte daarvan een behoorlijke rol spelen is het een kwestie van uitproberen. De motor is sterk genoeg.
De spinnermaat moet 40 mm zijn en gelijk aan de rompneus. Daarbij hoort een tussenstuk van 45 mm. Anders lopen de bladen vast bij die spinnermaat. En bestel dan twee sets propellorbladen. 1 maal 13 X 6.5 en een maal 14 X 7.
Japie had nog 14 X 10 liggen ....... helaas is de spoed van "10" is iets te groot (en neemt 10% meer stroom) voor een zwever. Die mag wel iets rustiger omhoog.

Elevator:1x MKS DS65K Rudder:1x Hyperion 09-AMD Ailerons:2x MKS DS6100 Flaps: 2x MKS DS6125 mini

Opvallend aan de servokeuze zijn betrekkelijke lichte aileron-servo's en de sterke Flaps-servo's.

Onderschat de DS6100 niet, zeker met een steunlager.

Rick

Gisteren nadat iedereen de Manderin had bekeken op de club,toch nog wat kunnen doen.
Het motorschot staat nu lekker te drogen na verlijming met verwarmde uhu endfest.
Ook het servo plankje in elkaar gelijmt.

Helaas nog geen foto's gemaakt,zal de volgende keer foto's maken.

Hopen dat de bestelde onderdelen snel binnen komen.

Groet Martijn

De eerste servo's zijn binnen!
full
.

Ik had van Jaap begrepen dat van Hobbyking Nederland de eerste spullen ook binnen zijn.
Namelijk de Motor en de Aileronservo's.
Ga ze morgen waarschijnlijk op halen en zal dan een foto plaatsen.

Groet Martijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd wat je ervaring in de lucht zal zijn met de Turnigy servo's. Een ander type ga ik gebruiken in mijn Salto. In een testje leek het veelbelovend:

Succes met inbouwen!

Groet,

Jacob

Ben voorzichtig begonnen met het opbouwen van de Manderin.

Eerst gewogen:

Romp 161 gram
Rechtervleugel 502 gram
Linkervleugel 509 gram
Richtingsroer 5 gram
Stabilo 27 gram
Hoogteroer 48 gram
Cockpitdeksel 7 gram

Totaal 1259 gram

Vandaag begonnen met de vleugelservo's afdekking los te maken en de bevestigingsgaten te boren in de vleugel.
Na het boren effe met de foliebout over de gaten,worden de al voorgeboorde gaten zichtbaar:evil:
Beetje jammer dat het niet in de handleiding staat!!
De gaten maar opvullen en de orginele gaten gebruiken.

Daarna de servokabels alvast getrokken.
Morgen maar weer verder.

Groet Martijn

Vandaag de eerste servo's in de vleugels geplaatst
Het zijn de flapservo's Turnigy TGY-S712G Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 7kg / .12 sec / 28g
full

en de servoplaat aangepast aan de MKS DS6100 Servo - 10mm 9.5g 3.3Kg.cm
full

Zou je de bijgeleverde stuurkabels kunnen gebruiken of is het verstandig om nieuwe te halen?

Het lijkt dat de bijgeleverde stuurkabels wel een dun staaldraadje in zit.
Wat hebben de cirrus vliegers gedaan?

groet Martijn

Ik ben er nog niet uit hoe ik het richtingsroer wil gaan aansturen.
Servo in de staart? of met kabel dor de staart.
Maar hoe maak ik een goede aansturing van het hoger gelegen richtingsroer

full

full

Iemand nog ideeen en suggesties?

Back