Cirrus of Manderin?

Zal aan mij liggen een D47 weegt 4,7 gram deze zit in de staart van de super starlight F3J dus waarom geen servo in de staart geeft ook een beter aansturing.

Maar een D47 is wel erg minimaal. Ik ben in de vergelijking uitgegaan van een DS65K. Een niet gering gewicht extra betekent het snoer naar achter, dat door de lengte niet van 32AWG doch minstens van 26AWG moet zijn. Dit is veel zwaarder dan een stuurstangetje 0,8mm. Ook moet de servo nog worden gemonteerd hetgeen ook nog gewicht toevoegt.
Door de rechte aansturing kon ik de buitenkabel weglaten en gebruikte ik voor beide roeren slechts het 0,8mm staaldraadje en de kunststof binnenkabel als buitenkabel. De koper van de Mandarin was verbaasd hoe spelingvrij het geheel was, gezien de enorme afstand (want bij mij stonden de servo's onder de kap).

Ook ziet het haakje van Martijn er ietwat groot uit. Aan de aansturingskant kan dat heel wat korter, zo te zien. En misschien ook wel van iets dunner materiaal (dit lijkt geen pushrod te zijn).

Ook ziet het haakje van Martijn er ietwat groot uit. Aan de aansturingskant kan dat heel wat korter, zo te zien. En misschien ook wel van iets dunner materiaal (dit lijkt geen pushrod te zijn).

Klopt Juun,maar dit is een proefstukje.
Moet nog effe een pushrod halen.

Hoezo een D47 is minimaal als ze al in F3J modellen worden gebruikt op het richtings roer dan kan een Mandrin het al helemaal hebben.

Juun wat je zegt is niet correct want ik heb bij mijn Supra gekeken wat het verschil was tussen een stuurkabel en een servosnoer en dat is verwaarloos baar wat je moet niet de kabels alleen wegen want de stuurkabel moet je om de tien centimeter vast zetten in de buis. De D47 zet je vast met twee zelftappers die 0,47 gram wegen samen (net nagewogen) en als je de servo net als een SSL monteert ofwel je monteert het roer direct op de servo hevel dan bespaar je het gewicht van een ruderhorn en zijn bevestiging boutjes e.d. en als je netjes het gat boven in de buis maakt valt het te verwijderde materiaal weg tegen over de zelftappers.

Heb je daar een foto van, hoe dat zit met de directe aansturing door de servo, Robert?

Ik heb geen SSL maar He Lyckle maak eens een foto van die bak ;)

maar hier een tekening

zkad.jpg

Het is eigenlijk simpel;

je haalt uit de buis een uitsparing ter grote van de servo en dan moet je rekening houden dat de as van de servo hevel op het draaipunt van het roer komt. Je lijm een servo hevel onderaan het roer op het draai punt
boven in het kielvlakt lijm je een strookje 0,8 triplex met een gaatje op het draaipunt als je het roer dan aan de onderzijde met de servohevel op de servo drukt en bovenin zekert met een pinnetje/schroefje of boutje.
Lyckle maakt wel even een foto ervan :D:D:o;)

Ik ben net pas thuis. Zal morgen even wat foto's maken voor u
allen :mrgreen:

En een D47 is zeker niet magertjes. Je richtings roer heeft niet veel
te lijden. Hij loopt in de SSL zeer soepel.

Ik zeg niet dat voor ieder model een servo in de staart geen goede optie is. We hebben het hier over een model met een afwijkende romp-lay-out: achter extreem lang met kleine stuurvlakken en een (te) korte neus.
Ik zet trouwens de stuurstang niet elke 10 cm. vast. Aan begin en eind en in het midden door een ingeduwd bolletje styro (dat niks weegt) en zoals gezegd gebruik ik de buitenkabels ook niet. Ik heb het hier allemaal gewogen en daarop besloten om de DS65K van 6 gram niet in te bouwen.

De Mandarin-bouwers zullen ook merken dat de romp dermate lang is dat je het richtingroer regelmatig ergens tegenaan stoot (met kans op tandwielschade).

Ik ga servo voor richting in de staart zetten.
Dan wordt hij maar wat zwaarder,ga ik niet merken met vliegen.
Te licht vliegt hier in Nederland(veel wind) ook niet fijn.

Ga morgen op de club het kielvlak en het stabilo lijmen op de staartboom.
Van de week de stekkers en kabels solderen.
Dan nog prop,accu en ontvanger bestellen.
Zou mooi zijn als iemand mij kan vertellen hoe het zit(of via berekening) wat ik moet bestellen prop,middenstuk,accu combi bij een 3s of 4s accu.
Gebruik deze motor Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3.858-4,6 840kv

Mijn Gracia met een 900 kv motor op 3S en een 12x6,5 bevalt prima. (max starthoogte 220 meter)
Jij zit op een iets lager KV maar wel een (iets) lichtere zwever.

13x7 op 3s zou aan je wens moeten voldoen om met zo'n 20 seconden op 200 meter te zitten?

Middenstuk zou ik even moeten meten, ik gebruik een complete turbo spinner, dus met vast middenstuk.

Bob

mijn Alpina heeft dezelfde motor maar dan een 14x8 (tikkie tė) maar blijft al 3 seizoenen heel en sjort 3,5 kilo omhoog met 11 ms :-)

Euh... na nogmaals lezen, dezlefde motor als in de Gracia dan ...

deze: robbe roxxy d35-55-04

Back