Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Lange lappen.....voor wie niet weet hoe je netjes en sterk plankjes verlengd.
Ik ga op de onderindekking bouwen. Dus eerst de indekking op maat maken, daarop de ligger met houtlijm, dan de ribben met UHU Hart.
Als alles klaar is komt de bovenste indekking er in één keer op, ik denk dat ik dat ook met een contactlijm ga doen (Bison Kit of Pattex Contactlijm, schijnt ook goed te gaan).
Hoi Arno,
Ik denk dat je in de war bent met UHU Por? UHU Hart is een keihard opdrogende lijm.
Als alles klaar is komt de bovenste indekking er in één keer op, ik denk dat ik dat ook met een contactlijm ga doen (Bison Kit of Pattex Contactlijm, schijnt ook goed te gaan).
Ik snap niet helemaal waarom je dat zo zou doen? Ik kan toch ook gewoon de bovenkant van de ribben van lijm voorzien en de indekking er op leggen? Ik heb ergens gelezen dat Gait het zo doet en dat gelijk opgeslagen:ribben afrekenen boven op indekking voor de spelden
Als dit droog is, dan breng ik de lijm met enige overmaat aan op de ribben en andere delen waar de beplanking op gelijmd wordt.
Vervolgens de beplanking aanbrengen, en overal licht aandrukken zodat de lijm op de beplanking komt. De beplanking eraf halen en de beplanking nalopen of contact/lijmvlakken zijn overgenomen. Eventueel nog dun lijm aanbrengen als er stukken zijn waar geen lijm zit.
Laat de lijm ca 15 minuten drogen.
Daarna de beplanking in één keer, op de vleugel aanbrengen en goed overal aandrukken waar deze op de ribben en liggers komt te liggen.
Daarna het geheel laten drogen, mocht je na het drogen nog voelen dat er los zittende stukken dan deze met een folieboutje warm maken en goed aandrukken.
De lijm die ik gebruik is pattex contactlijm. Je kunt hiermee toch snel doorwerken.
Ze blijven wel enigzins zacht, maar als je een lijmnaad hebt van, pakweg, een tiende mm dikte, dan is de flexibiliteit volgens mij te verwaarlozen! De hechting is prima.Ik wist niet dat die zacht en flexibel bleven.
Ik ga er nog eens over nadenken.
Later gebruikte ik balsa of vuren latjes zodat ik in aller rust de indekking kon uitrichten. Bij de achterlijst beginnen met aandrukken, dan het eerste latje weghalen weer een stukje aandrukken en volgende latje weghalen, enz.
Met contactlijm moet je beide kanten insmeren. Maar het plakt pas echt als je twee ingesmeerde (en iets gedroogde) delen tegen elkaar brengt. Ik denk dat zo'n latje wel eens stroef kan zijn om uit te trekken, maar echt vastplakken zal het niet.En wat smeer je in met contactlijm: de ribben of de beplanking?
Slim!
Vraag: hoe zorg je er voor dat de latjes niet blijven plakken? En wat smeer je in met contactlijm: de ribben of de beplanking?
Jacob
Vroeger bij het beplanken van tempexvleugels gebruikten we melklijm van Hobby-in.
Ook de beide delen insmeren en daarna op elkaar leggen moest meteen juist gebeuren , anders kreeg je het niet meer verschoven.
Eenvoudig een krant tussen de tempex en het hout leggen bracht de oplossing. De krant werd gewoon tussen de twee delen uitgetrokken en de beplanking bleef mooi liggen. Je moest wel het hout en de tempex tegenhouden...