Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Nee, het eerste stuk is 2mm triplex aan beide zijden; daarna 2mm balsa aan beide zijden en vanaf halverwege het rolroer tot de tip 2mm balsa aan één zijde van de liggers.

De toename in stijfheid is verbluffend. Dat was me al opgevallen toen ik de vleugels van Gerrit voor inspectie probeerde te torderen.

zie het als een doos .

een geheel gesloten doos en dicht getaped is stijf .maak je 1 kant open wordt het al minder .

Eindelijk weer wat tijd gevonden om verder te gaan met de Libelle.
Niet echt schokkend maar de kleppen beginnen zo langzamerhand een beetje op orde te komen.
Vandaag de stuurstangen en hevels in orde gemaakt.

130521_Libelle001_zps1982f0c3.jpg

130521_Libelle002_zps96bd3917.jpg

Ben er nog niet helemaal uit of/hoe ik de servo's van de remkleppen bereikbaar ga maken.

Ja, daar heb je gelijk in.
Ben nu de hele avond bezig de servo's om te draaien - anders kan ik niet bij de aansluiting van de stuurstang en moet het luikje aan de bovenkant, wat ik eigenlijk niet wil. ....maar komt goed.

Langzaam maar zeker begint er wat te komen.
De flaps heb ik nu werkend.
(nb de bovenste indekkeing zit met een plakbandje en is nog niet afgewerkt, niet op letten. Het gaat om het idee :) )

Gesloten zie je niets van de aansturing

130526_Libelle005_zps4ffb8551.jpg

En zo zit het als het open staat

130526_Libelle004_zpseb3fa71e.jpg

De servo is straks van onderaf bereikbaar.

130526_Libelle_zps908deff1.jpg

Laatst bewerkt:
Dat heb je heel mooi gemaakt Arjan:thumbsup:

Het is volgens mij een heel gedenk en geexperimenteer geweest.

Succes met het resterende.

Je gaat hem toch niet maidenen volgende week zondag;), ik wil er wel graag bij zijn.

Terence

Dank, dank.
Volgende week gaat niet lukken nee. Maar dit was het meest tijdrovende deel. Deze zomer zie ik het er nog wel van komen.

Draait mooi en groot bereik .Mooie afwerking ook .Je neemt er de tijd voor dat is goed ,want dat heb je in overvloed .

Waarom één servo via twee knik-hevels het roer laten aansturen? Dat is toch extra speling inbouwen? Waarom niet 2 servos gebruiken en het roer doormidden ....?:confused:

De stuurstang van de servo naar de 1e knik-hevel heeft geen buitenkabel en veel ruimte door de ribben. Als de servo duwt is dat vragen om een knik in die kabel en flutterende roeren, lijkt mij. :confused:

Uiteraard is het wel een prachtig gezicht, zo'n grote vleugel in ribbenbouw. Mooooi. :D

Dirk.

De klep wordt dicht getrokken en in gesloten toestand is er geen sprake van speling. Het is geen flap maar een echte remklep, tijdens het vliegen staat hij altijd dicht.
De stang is nu al stijf genoeg om niet te knikken maar krijgt nog halverwege geleiding.

De constructie is verder zoals op de tekening, ik wilde het origineel houden.
Enige concessie is dat het origineel één centrale servo in de vleugel had; ik doe een servo per kant.
Ook bij de rolroeren was er origineel één centrale servo, dat worden er twee.

OK, helder.
Ik ben benieuwd naar hoe star het uiteindelijk zal zijn. Het zijn flinke lappen zo te zien. Het is een flinke kist.
Maar ik heb die dingen niet gevoeld, jij wel ...

Dirk.

Ja klopt, ik had ook dezelfde bedenkingen als jij. Vandaar dat het zo lang duurde voordat ik verder ging; heb heel wat testopstellingen gemaakt. Maar 2mm verenstaal is tot een centimeter of 15 echt erg stug, dat knikt niet zomaar. Het buigt wel iets maar dat vang ik op met geleidertjes van triplex op strategisch bepaalde doorvoerpunten. Origineel zat het met een buitenkabel over de volle lengte maar dat geeft erg veel wrijving.
Het is een flinke lap klep maar wel een "balansklep"; er steekt een stuk aan de bovenkant in de vliegwind wat de bedieningskracht kleiner maakt dan een normale flap of rolroer. Ook de stijfheid van de klep zelf is aanzienlijk. Hij is vrij smal en beplankt met 1,5mm vliegtuigtriplex, ook dat geeft weinig ruimte voor buiging.
Dat, in combinatie met de te verwachten lage vliegsnelheid maakt dat ik er wel vertrouwen in heb.

(...) Dat, in combinatie met de te verwachten lage vliegsnelheid maakt dat ik er wel vertrouwen in heb.
Je moet er natuurlijk ook zo nodig mee uit een wolk weg kunnen duiken, dat gaat iets sneller. Maar de hele constructie ziet er heel goed uit vind ik.

Arjan,

Wat je nu allemaal aangeeft (triplex geleidertjes, balansklep, 1,5 mm triplex) geeft fors meer vertrouwen. Zolang je er niet als een FS5000 mee gaat vliegen zal dat vast goed gaan. En vliegen als een FS5000 lukt toch niet met deze kist. ;-)

Dirk

Ik waardeer je oplettendheid en feedback Dirk. Dat maakt dat ik over dingen goed nadenk voordat ik iets doe.

Back