Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Het vlieggedrag is helemaal niet slecht hoor. De belangrijkste reden heb ik in mijn ASW20 draadje al gegeven:
Optisch is het wel duidelijk; winglets zijn mega-cool.

En wat mij betreft zijn schaalzwevers vooral bedoeld om mooi te zijn.
Echte winst is er bij een modelzwever waarschijnlijk niet echt te halen met winglets, zeker niet als je zo los uit de pols (en puur op het oog) maakt als ik heb gedaan.
Maar wat wel meespeelt, alweer uit mijn ASW20 ervaringen:
Er was vanmiddag nauwelijks wind en veel thermiek. En het was erg warm. Na een half uurtje vliegen liet ik de sticks even los om wat te drinken en tot mijn verbazing ging de kist uit zichzelf stabiel rondjes draaien in een zelf gevonden bel :o Het blijkt dat je met de winglets véél minder hoeft te sturen om mooi te draaien. Kleine correcties om gecentreerd te blijven, verder vliegt ze vrijwel vanzelf. Als ik vanuit "straight and level" heel eventjes richting en een tikje aileron geef kan ik daarna alles los laten en blijft ze ruime cirkels met een vrijwel constante snelheid vliegen, in de richting die ik heb ingezet. Ongelooflijk. En dat gebeurt zonder winglets dus niet, dan moet ik steeds wat richting blijven geven en de hellingshoek corrigeren.

Dus....ik moet me er gewoon veel minder mee bemoeien, dan komt het vanzelf goed.

Dat doet mijn Libelle zonder winglets zeker niet.

Nu heb ik eerder in dit draadje een filmpje geplaatst waarin duidelijk werd dat het vliegen van gecoördineerde bochten met een modelzwever ontzettend moeilijk is. Mijn rode touwtje op de kap gaf duidelijk aan dat ik regelmatig veel te weinig richtingsroer gebruik. En dat terwijl ik zeker weet dat ik dat al veel meer doe dan de gemiddelde modelvlieger. Ik ben erg benieuwd of dat met winglets beter wordt.
 
Winterwerk zit er weer op, met hartelijke dank aan Terence :-)

150314_Libelle1_zpstxhvwt7o.jpg


Neuslijn komt zo toch mooier uit (en is nu net als het grote voorbeeld)

131020_Libelle3_zps2b6c1ef1.jpg


Binnenshuis blijft het een hele toestand

150314_Libelle3_zpsf6a8eqtp.jpg
 
Ik ook, maar daarvoor heb ik een mooie rustige thermische dag nodig. En die waren zeldzaam, de afgelopen maanden.....
 
vandaag was die dag :-)
De eerste 2 vluchten was ik nog niet overtuigd. Hij vliegt echt anders met winglets dan zonder. Niet beter of slechter, wel anders. Of eigenlijk; in het begin vond ik het niet lekker gaan. Bochten lopen niet mooi, rolroeren leken weinig te doen. Het overtrekgedrag is niet erg anders geworden, het blijft wat dat betreft een kreng. Iets te langzaam en ze laat een vleugel vallen, wat je zeker 30 meter hoogte kost. Maar dat is zonder winglets niet anders.
Dus de expo van de rolroeren gehaald en iets meer uitslag gegeven. Na nog een half uurtje in de thermiek ben ik er aan gewend en moet ik zeggen dat het toch wel prima vliegt zo. Netjes draaien vergt minder richtingsroer (al moet ik nog een keer het rode draadje op de kap filmen om te zien of dat echt zo is).
In ieder geval ben ik er blij mee, al was het alleen maar cosmetisch.
Is ook wel te zien geloof ik

150405_Libelle_zpsor0oooch.jpg


Was wel grappig; ik werd door Serge mooi in een belletje afgezet, klom flink en stak daarna in rechte lijn weer terug. Een clublid met een 6m ASH-26 dacht dat er een 1:1 zwever bij hem zat en deed zijn best uit de buurt te blijven. Op een gegeven moment riep hij verbaasd uit dat zijn model hárder leek te vliegen dan "die echte". Pas toen had ik door dat het over mijn Libelle ging. Het vliegbeeld is dus wel overtuigend denk ik :-)
 
hij vliegt zo vanuit toeschouwersoogpunt anders perfect . Je zou ook ipv positieve expo (dus eerst weinig dan veel ) negatieve expo kunnen proberen .
Maar achter de piper is het een juweeltje om omhoog te halen .
 
Vanaf het sleepje achter de Piper direct een hele dikke bel ingedraaid.

150405_Libelle3_zpsem2nfkyc.jpg


Even ingezoomd op de demonstratie van de remkleppen; met vol getrokken kleppen ben heb ik hier 100 meter hoogte afgebouwd in 10 seconden. Je kunt zien hoe steil ik aangedoken heb. En het fraaie: de snelheid loopt daarbij niet verder op dan 62km/u. Echt een bizar gezicht.

150405_Libelle2_zpsddqg5fes.jpg
 
Sinds kort vlieg ik met de rolroeren 2mm omhoog. En heb ik de winglets oranje gemaakt. Eén van deze 2 acties heeft het overtrekgedrag aanmerkelijk vriendelijker gemaakt. En het ziet er mooi uit.
Gister gevlogen, gesleept door Serge. Het was echt geweldig.


20150829_160044_zpsosxn85lh.jpg


20150829_160158_zpsdxxvwqh8.jpg
20150829_160229_zpswpmdvg1b.jpg
20150829_160255_zpsviesjopz.jpg
 
Laatst bewerkt:
Scherp Ernst. De letter m hapert al een poosje op het toetsenbord van ijn laptop. Ik heb he er bij gezet.
 
Back
Top