Ik vrees dat mijn toestel een plaatselijk dialect spreekt:
Als ik de code die Erik in de voorlaatste lijn opgeeft invul en op het icoontje van de probe klik doet het toestel helemaal niets;
Als ik de code van Hans invul gebeurt er ook helemaal niets;
Als ik terug de waarden die ik proefondervindelijk vastgesteld heb geen fout te genereren, zijnde
G21G91G38.2Z-30F100; G0Z19; G38.2Z0F10
invul, gaat de spindle naar beneden tot hij de probe raakt, en gaat dan 19 mm terug naar omhoog.
De machine coördinates EN de work coordinates staan voor de Z-axis nu beiden op 0.034, is dit goed, of moet ik de work coordinates nog op 0 zetten, of mis ik nog iets?
Iemand een idee wat die G21, G90, G91, enz. betekenen? Als ik die in het opdrachtenvenster invul en bevestig met enter krijg ik telkens de ingebrachte code =OK
Mijn excuses dat ik niet zo technisch onderlegd ben in deze materie, van de 25 proeven die ik gedaan heb heeft hij 19 keer enkele mm boven het oppervlak van het werkstuk zijn ding staan doen, en heb ik 4 keer een aantal keer de spindle manueel moeten laten zakken en herinstellen op 0 voor er effectief iets in het hout gefreesd werd.
Positieve noot: ik wordt hier tot nu toe alleen maar grijzer van, binnen enkele jaren kan ik zonder vermomming voor Sinterklaas of Kerstman doorgaan