CNC en 3D printing in Historische modelbouw

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Bouke van der Voet, 19 nov 2020.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Я думаю, что сайт-переводчик работает проще
    En tot zover deze ongein :)
     
    Ronk, TIMBERWOLF, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    En het begon juist interessant te worden
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik denk persoonlijk dat veel mensen veel te simpel denken over 3D tekenen en printen. 3D tekenen is een verzamelbegrip. Als je iemand vraagt of ie kan 3D tekenen is dat hetzelfde als dat je die persoon vraagt of hij kan praten: het is een heel algemene vraag maar je weet vervolgens niet welke talen die persoon spreekt, welke woorden hij wel of niet kan uitspreken, welk accent diegene heeft etc.

    3D tekenen voor printen is weer heel anders dan tekenen voor films/games/animatie. Bij het eerste moet je zoveel mogelijk detail toevoegen, bij het tweede is het een kwestie van zoveel mogelijk optische trucjes gebruiken dat een model er 'en profil' goed uitziet, maar dat het in werkelijkheid zo weinig mogelijk data gebruikt. Je kunt veel modellen die op internet rondzweven dus niet zomaar gebruiken om mee te printen. En er zit een gigantisch verschil tussen het tekenen van vormen zoals kanonnen (hiervoor gebruik je een heleboel standaard geometrische vormen zoals cilinders, bollen en kubussen) en het tekenen van organische vormen zoals boegbeelden en andere ornamenten, waar je eigenlijk alleen maar een fatsoenlijk model krijgt door digitaal te boetseren. Dit zijn twee geheel verschillende manieren van tekenen.

    Daarbuiten moet je er ook weer rekening mee houden dat lang niet elk ontwerp ook daadwerkelijk geprint kan worden. Mensen denken dat als je een 3D bestandje hebt je op een knopje kunt drukken en dat het dan vanzelf uit de printer rolt, maar dat is niet waar. Als je veel uitsteeksels hebt komt je hele model vast te zitten in supportmateriaal, en zelfs met een oplosbaar materiaal zoals PVA ga je blijven zien dat het model daar ergens aan vast heeft gezeten, maar je hebt wel het voordeel dat niks afbreekt bij het verwijderen van het support materiaal. Qua detail is zelfs 0.05mm laagdikte eigenlijk onvoldoende voor hetgeen wij willen maken, je blijft dan nog steeds de laagjes zien. Een SLA (resin) printer is dan beter, maar ook die heeft vaak supportmateriaal nodig wat je achteraf weer af moet knippen en snijden.
     
    Zeiler, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Hans,

    Hebben jullie al iets met de lantaarns van de Royal Caroline kunnen doen?

    Met vriendelijke groeten,
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Heel eerlijk: er naar gekeken en meer nog niet :-(
    Het 3D werk vergt veel tijd en mijn zoon stelt daarom prioriteiten.
    Maar het zit in het vat, en verzuurt niet.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    3D is hetzelfde begrip als wat ze in de jaren 90 360° noemde .
    Je kan een object 360° draaien en is van verschillende hoeken en oogpunten te zien.
    Een mens kan helemaal niet 3D kijken. Onze ogen geven hoe dan ook altijd 2D weer.
    Het begrip 3D is dus een heel ruim begrip wat je al aangeeft.
     
  7. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik vond dit draadje terwijl ik aan het googlen was naar een cnc machine. Met veel interesse gelezen. En in Hillegom zat ik tegenover zo’n ding. Nu geinteresseerd geraakt om er zelf een aan te schaffen. Gewoon om te zien of ik het wat vind.
    De 3018 pro heb ik gezien, maar las ook wel wat tekortkomingen. Heeft iemand toevallig ervaring met dit model: https://www.amazon.nl/VEVOR-graveermachine-lasergraveermachine-freesmachine-USB-graveermachine/dp/B08FC4V8D5

    vooral de 4e as vind ik interessant.
     
  8. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Eduard, ik stond daar met het cnc machientje. Dit is een chinezen kloon van een Sainsmart machine. https://www.sainsmart.com/
    Voor mij voldoet deze machine aan mijn eisen voor de 150 euro die ik er voor heb betaald. HoosterW had deze machine ook maar hij was er niet tevreden mee en heeft zijn originelen grotere broer gekocht.
    Ik heb nu ook een 4e axis voor deze machine gemaakt en de eerste testen zien er goed uit. De cnc waar jij nu naar kijkt ken ik niet. IMG_0339.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2021
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat heb je leuk opgelost Bert.
     
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ah Bert, sorry, wist het niet meer. Zeker een leuke opstelling! Misschien moet ik als probeerseltje ook maar voor een goedkopere versie gaan. Kan ik eerst kijken of het wat is. Dank voor de tip. Is die van jou de 3018 of is het weer een andere? En de 4e as heb je die los besteld?
     
  11. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Eduard, ik heb de 3018. De originele is nu in de aanbieding bij sainsmart, zie link hier boven. Maar waarschijnlijk moet je dan btw en invoerrechten betalen. Ik denk dat via Amazone een kloon goedkoper is.De 4e axis heb ik zelf gemaakt met een 3D printer en wat onderdelen die ik zelf had. Heb alleen een motor gekocht van 15 euro.
     
    Herby63 en Eduard Renger vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Werkt dat goed?
    Ikzelf zat naar deze te kijken. Die kan je flink updaten naar eigen hand in de loop van de tijd.
    https://www.amazon.nl/dp/B08FC6LTXR/ref=twister_B08PNL6LZS?_encoding=UTF8&th=1 deze is met een kleine laser als extra. En als je wacht tot Black friday of de deals vooraf is het soms voor 50%
     
  13. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Stephan,ik heb alleen nog een insteek kanon gefreesd en dat ziet er goed uit.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik twijfel nog een beetje
    De hobbyist in Heythuysen vertelde mij dat een proxxon mf70 omgebouwd naar cnc nauwkeuriger is. En die staat sowieso in bestelling nu. Wellicht dat ik eerst die ombouw en aanpas naar cnc. Op Aliexpress krijg je kant en klare setjes met mach3.
    Als dat niet goed gaat kan ik altijd naar een 3018 gaan. Hoef dan alleen een frame te hebben.
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
  17. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Stephan, net gisteren deze bestanden gedownload en geprint.


    IMG_0353.JPEG
     
    Jaques, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Er staan er veel op, sommige onder betaling en sommige gratis. Ik zag de geschuts bemanning voor 4 dollar ook, en die zagen er goed uit. Leuk.
     
  19. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Geschuts bemanning heb ik ook aangeschaft 2 versies.
    Dit zijn allemaal stl files.
    Ik heb op mijn iPad de app nomad , hiermee kan je nog aanpassingen op deze files maken.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Met het programma DesktopHero 2.0 kan je ook nog bemanning maken.
    Hier zijn een aantal onderdelen gratis en een aantal waar je voor moet betalen. Hiermee kan je wel de figuren in alle houdingen zetten
     
    Helga vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina