CNC en 3D printing in Historische modelbouw

:) dat is ook een optie, maar omdat ik nogal veel met zeer geringe diktes werk, is het toch veiliger om een "spoilboard" te gebruiken, dan in het aluminium te frezen :eek:

Mooi voorbeeld van een spoilerboard voor een 3018

upload_2020-12-17_10-7-32.png

Inderdaad, helemaal naadloos en geen enkele ribbel of iets dergelijks. Ik kon ze ook door m'n kennis laten printen maar hij gaf me de keuze, dus zijn we voor de profi gegaan.

Ik vond de ombouw van de Proxxon MF70 interessant. Onderdelen die je nodig hebt via Ali
http://www.rommelkist.nl/elec/arduino/proxxon-mf70-naar-cnc-machine/ Daar zit heel weinig speling in. en de freesmotor is perfect en goed gelagerd. Voor kleine dingen dus heel goed.
Ook kan je een 4e as bij maken als je een Mach3/4 aansturing neemt. Voor een 3 assige ben je een kleine 100 euro kwijt voor de onderdelen bij ali
Nu opzoek naar een goed MF70 op internet

Hmmm daar ga ik in januari het eens over hebben met de hobbyspec. Hij raadde mij de proxxon aan omdat die nauwkeuriger is dan de T profielen. Hij had hem daar staan. Je krijgt bij Ali de controller gril en stappenmotoren inclusief de beugels voor de proxxon voor nog geen 90 euro. Daarvoor heb je als je een 2e hands proxxon a 130 euro meeteld ook een 3018 pro max van volledig alu

Wat een groot voordeel zou zijn is de Z-axis/de spindle. Die is van de MF70 stukken steviger en kwalitatiever dan die van een 3018 heb ik zo het idee.

Maar waar zit de speling in? Op de lagers van de assen of op de draaiassen? Of is het geheel is speling? En wordt de speling door de stappenmotor opgeheven? De proxxon motoren zijn super, geruisloos en stevig/krachtig.
Maar het kleien gaat me ook goed af. Nog maar eens even over nadenken, een lintzaagmachine staat ook op mijn verlanglijstje.

Bij mijn KT150 zit het tussen het draadeind en de counternut.
Dus het draadeind zit aan de knop waar je aan draait en de counternut zit aan het tafelbed vast.
De knop heeft een 0.2mm slag heen en weer (links-rechts) zonder dat het bed verplaatst.

Een stappenmotor heft dat niet op. Al is er wel software waar je dat in kunt compenseren.

Back