Collectief bouw- en Vliegavontuur verslag VV en VRA

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 4 mrt 2018.

  1. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Dank je Frans,kan ik dat eens lekker uitpluizen
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik moet nog een berg werk verzetten voor de beide meetings...niet qua organisatie maar qua modellen...:p:p

    De Classy Gassy vordert gestaag en die zal heus wel af zijn in september maar...

    Ik wil nog een kissie gereed hebben en wel de Allen King Wakefield van 1954 waar hij toen wereldkampioen mee is geworden.

    Deze kist dus:

    king_wakefield_1954_250.jpg

    king.gif

    Ik heb deze kist een jaar of 10 geleden gebouwd en heerlijk mee gevlogen. De kist is ondertussen weer terug van een aantal jaren elders logeren en nu wil ik er iets leuks mee doen...VRA!!

    Maar hoe?

    Ik zit te denken aan een e-motor met zeer grote vertraging in de neus en een micro servo tbv de twee stabilo roertjes. Als accu pakket een 2 of 3 S lipo van 450 mAh...goed voor 2 tot 3 maal naar boven trekken.

    In de F1Q kisten heb ik een Hacker A10 met 1:4 vertraging maar voor deze kist moet ik een kleinere ,lichtere en goedkopere motor hebben met bv 1: 15 vertraging. De prop maak ik dan zelf..één of twee joekels van bladen en zoveel mogelijk in overeenstemming met wat toen gebruikelijk was voor een wakefield. Wie heeft er een advies voor een motor?? ( de kist is nu rond de 250 gram en zal in VRA uitvoering niet veel zwaarder worden want er zit nu 80 gram rubber in wat dan vervangen gaat worden door de aandrijving en de besturing).


    king_wake54_mather96A_350.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2018
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    hé die Lemo Solar die ken ik...in een grijs verleden gebruikt om het papier aan te drijven van schrijvende thermiekmeters.

    maar...ik ben meer op zoek naar een als het kan borstelloze motor met aangebouwde vertraging die wat goedkoper zijn dan Lemo solar en Hacker.

    Al zitten zoeken bij Hobby King maar ik zie het nog niet...


    Frans bedankt voor het meedenken en berekenen...ik heb totaal geen gevoel bij elektro..kv's en dat soort zaken en wanneer ik een motor zou willen bepalen kan dat alleen via diameter en lengte.....dus bedankt voor de suggesties...ik kan nu verder!! Dit is precies wat er in de AK54 moet gaan passen.

    Wet iemand of er losse vertragingsunits te koop zijn? ben aan het zoeken maar nog niets kunnen vinden...
     
  6. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hallo Enke ,
    Google maar eens op redfox baby riva rcgroups

    En als je mij mailt of belt kan ik je nog beter helpen als je wilt.

    Mvg Xat Roelof

    NB: Leistung: ca. 380 Watt
    Gewicht: ca. 67gr
    Akku: 2S beim RedFox Baby 4 / 3S beim RedFox Baby 5
    Prop: z.B. 10 x 6" beim RedFox BABY 4 / 11 x 6" beim RedFox BABY 5
    Gaat als het moet als een Power zoals vroeger.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Mijn Perilous Pal (vergrote PeeWee Pal) is vliegklaar:


    Zoals Ton al vermoedde (en ik eigenlijk ook wel) was het zwaartepunt wel een probleem. Ik ben begonnen met een zwaardere lipo, 3s 1000mAh in plaats van de geplande 2s 950 mAh. Wel een kleiner propje natuurlijk vanwege het hogere toerental van de 1450 kv motor (die met opzet al wat aan de grote kant gekozen was). Verder de motor op studs 1 cm verder naar voren gezet. helaas moest er toen toch nog 75 g lood bij, wat het totaalgewicht van 392 g naar 467 g bracht :(. Maar met een vleugeloppervlak van ong. 15 dm2 komt dat dan toch nog maar op 31 g/dm2, lijkt mij te doen voor zo'n soort kist.
    De "beglazing" ontbreekt nog, ik weet ook niet of die er gaat komen, het is een heel gefriemel om aan apparatuur in de romp te werken, zelfs het plaatsen van de lipo helemaal voorin tegen het motorschot.
     
    freekt vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Kan niet wachten totdat het 2 juni is...wil dat moois graag zien vliegen...
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Max, is weer een pracht kissie geworden en dat gewicht zal toch wel meevallen.
    Heb je het zwaartepunt nu op iets van 26% of verder naar achteren, want met zo'n groot stab zal verder naar achter prima kunnen.

    Ton
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb het zp nu ongeveer op de hoofdligger, en dat is 35% vanaf de voorlijst. Al redelijk ver naar achteren dus.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2018
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    nee...dat is niet ver naar achter...tot 50% moet nog goed kunnen.
     
    crins vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    dat zeg ik niet goed...50% of nog wat verder naar achter...begin maar eens op 50 %..zou me niet verbazen wanneer je op 60 tot 65 uit komt na het proefvliegen/trimmen.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    De vintage cabin kisten met een min of meer normaal oppervlak stabilo zijn goed te vliegen met een zwp van rond de 35 tot 40 %. Dit soort kisten hebben meestal een vlak tot zeer gering hol vleugelprofiel.

    De Classy Gassy en jouw kist hebben een relatief groot stabilo en een redelijk dragend vleugel profiel...vandaar dat achterlijk zwp. De wat langzamere vintage kisten gaan qua zwp tot wel 75
    á 80%
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...net even de Super Slicker uit de touwen gehaald en opgebouwd..die zit op 65 tot 68 %...stijgt...vliegt en zweeft in VRA uitvoering met een 2200mAh accu er in uit de kunst
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Meestal gebruik ik naast een graad of 2 á 3 domping zo nodig een mix van gas en down..meer gas...meer down. Werkt uitstekend. Dat down is heel gebruikelijk bij VV kisten...we noemen dat dan VIT= Variable Incidence Tail. Tijdens de motorloop een graadje tot 2 graden down en bij motorstop gaat het dan in de zweefstand....wel rustig aan de motor uitzetten...
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Zag net een vraag over zwp Veron Cardinal...60 % is ok en bedenk dat dit model een Clarck Y profiel heeft..dwz heeft een wat verder naar voren liggend zwp dan een hol profiel.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Bij 60% zou ik zo ongeveer al het lood er weer uit kunnen halen. Hmmm.... toch maar eens beginnen met 50% zoals Henk voorstelt? Stabilo/vleugel oppervlakteverhouding is ongeveer 32%.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Doe met een zwaartepunt controle duik vaak nog even een zwaartepunt test en zeker met een dergelijk model kun je daar aardig zien waar het zwaartepunt naartoe zou kunnen.
    Is wel heel onwennig voor de RC vlieger zover met het zwaartepunt naar achter te gaan.
    Zou zelf niet snel naar 50% gaan om te proberen maar telkens een beetje verschuiven om aan te wennen.
    Als RC model rondvliegen lijkt mij 50 of 60% minder prettig vliegen maar wel leuk om te proberen.
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Was waarschijnlijk mijn vraag aan Frans , volgens plan is het zwp ongeveer op 60% , met een beetje lood in de neus was dit in orde ,
    maar bij test zweefvluchten bleek de glijhoek nogal slijl , zonder lood komt het zwp op 70% en dit leek me beter , zonder staartlastig te zijn .

    Groeten Jef
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Op het moment heb ik het ZWP liggen zoals aangegeven op tekening.
    Het model hangt hierbij een klein beetje naar voren.
    Ik moet hierbij wel wat up trim geven bij het zweven.
    Bij het klimmen stijgt het model net te stijl en moet ik iets drukken. (door de up trim voor het zweven)
    Vermoed dat het ZWP nog wel iets naar achter mag.
    Iets om te proberen bij de volgende vluchten.
     

Deel Deze Pagina