Collectief bouw- en Vliegavontuur verslag VV en VRA

IMG_20180423_221148.jpg
 
Wat is een geschikte elektrootor voor een vrijevlucht model met een wingspan van 60 cm.wil de Mcoon bouwen en aandrijven met elektro,dus wat is een geschikte motor?
 
Hallo Herbie,

Mcoon is dat de naam van het modelleke.
Heb wat gegoogeld en kon zo snel niets vinden.
Heb je wat meer info.

Frans
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frans,het modelletje heet de moonco had het verkeerd,het is een klein sportmodelletje voor een co2 motor .en heeft een jedelsky vleugel van60 cm.
Maar wil het omzetten naar een elektro motor vandaar de vraag.heeft in de aeromodeller gestaan in 78 en is een ontwerp van ene John Kay.
Herbie
 
Herbie,
Je kan het beste kijken naar een aandrijfsetje dat voor indoormodellen wordt gebruikt.
Kijk hier eens voor wat inspiratie.
http://www.micronradiocontrol.co.uk/stevens_micro_nostalgia.html#sa-pacemaker
Hier word veel een vertraagd borstel motortje gebruikt maar je kan ook een aantal brushless motortjes vinden.
http://www.micronradiocontrol.co.uk/motor_brushless.html
Modelletje vergelijkbaar met de Moonco
http://www.micronradiocontrol.co.uk/parkscale_whim.html
Leuke site met veel klein spul.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1071400-Whim-Series-Micro-Squire
 
Weet iemand of er losse vertragingsunits te koop zijn? ben aan het zoeken maar nog niets kunnen vinden...

Hallo Enke ,
Google maar eens op redfox baby riva rcgroups

En als je mij mailt of belt kan ik je nog beter helpen als je wilt.

Mvg Xat Roelof

NB: Leistung: ca. 380 Watt
Gewicht: ca. 67gr
Akku: 2S beim RedFox Baby 4 / 3S beim RedFox Baby 5
Prop: z.B. 10 x 6" beim RedFox BABY 4 / 11 x 6" beim RedFox BABY 5
Gaat als het moet als een Power zoals vroeger.
 
Mijn Perilous Pal (vergrote PeeWee Pal) is vliegklaar:

View media item 241196View media item 241195View media item 241194
Zoals Ton al vermoedde (en ik eigenlijk ook wel) was het zwaartepunt wel een probleem. Ik ben begonnen met een zwaardere lipo, 3s 1000mAh in plaats van de geplande 2s 950 mAh. Wel een kleiner propje natuurlijk vanwege het hogere toerental van de 1450 kv motor (die met opzet al wat aan de grote kant gekozen was). Verder de motor op studs 1 cm verder naar voren gezet. helaas moest er toen toch nog 75 g lood bij, wat het totaalgewicht van 392 g naar 467 g bracht :(. Maar met een vleugeloppervlak van ong. 15 dm2 komt dat dan toch nog maar op 31 g/dm2, lijkt mij te doen voor zo'n soort kist.
De "beglazing" ontbreekt nog, ik weet ook niet of die er gaat komen, het is een heel gefriemel om aan apparatuur in de romp te werken, zelfs het plaatsen van de lipo helemaal voorin tegen het motorschot.
 
Max, is weer een pracht kissie geworden en dat gewicht zal toch wel meevallen.
Heb je het zwaartepunt nu op iets van 26% of verder naar achteren, want met zo'n groot stab zal verder naar achter prima kunnen.

Ton
 
Ik heb het zp nu ongeveer op de hoofdligger, en dat is 35% vanaf de voorlijst. Al redelijk ver naar achteren dus.
 
Laatst bewerkt:
Bij 60% zou ik zo ongeveer al het lood er weer uit kunnen halen. Hmmm.... toch maar eens beginnen met 50% zoals Henk voorstelt? Stabilo/vleugel oppervlakteverhouding is ongeveer 32%.
 
Doe met een zwaartepunt controle duik vaak nog even een zwaartepunt test en zeker met een dergelijk model kun je daar aardig zien waar het zwaartepunt naartoe zou kunnen.
Is wel heel onwennig voor de RC vlieger zover met het zwaartepunt naar achter te gaan.
Zou zelf niet snel naar 50% gaan om te proberen maar telkens een beetje verschuiven om aan te wennen.
Als RC model rondvliegen lijkt mij 50 of 60% minder prettig vliegen maar wel leuk om te proberen.
 
Zag net een vraag over zwp Veron Cardinal...60 % is ok en bedenk dat dit model een Clarck Y profiel heeft..dwz heeft een wat verder naar voren liggend zwp dan een hol profiel.

Was waarschijnlijk mijn vraag aan Frans , volgens plan is het zwp ongeveer op 60% , met een beetje lood in de neus was dit in orde ,
maar bij test zweefvluchten bleek de glijhoek nogal slijl , zonder lood komt het zwp op 70% en dit leek me beter , zonder staartlastig te zijn .

Groeten Jef
 
Op het moment heb ik het ZWP liggen zoals aangegeven op tekening.
Het model hangt hierbij een klein beetje naar voren.
Ik moet hierbij wel wat up trim geven bij het zweven.
Bij het klimmen stijgt het model net te stijl en moet ik iets drukken. (door de up trim voor het zweven)
Vermoed dat het ZWP nog wel iets naar achter mag.
Iets om te proberen bij de volgende vluchten.
 
Of een duik test werkt weet ik niet.
Ik had ooit een Amigo die met een goed liggend ZWP bij aanduiken zomaar een buitenwaardse looping maakte.
Het dragende stabilo genereerde waarschijnlijk iets te veel lift bij hogere snelheden en tilde de Amigo in de loop.
 
"Énke Blériot, post: 3885967, member: 48812"...diverse malen samen met grote roofvogels van bel naar bel...weinig sturen en de kist zijn gang laten gaan tussen de vogels...geen ruzie gehad..mogelijk zijn ze het gewend want het is niet hun...het is niet mijn ...maar het is ons territorium...toch?

Op hemelvaartsdag weer gevlogen op de maasvlakte, het territorium van de meeuwen.
Wanneer ik snel vlieg (trainen) laten ze me links liggen, geen aandacht. Wanneer ik rustig ga zweven komen ze er aan en blijven (wanneer er lekkere lift is) in de buurt. De glijhoek van een F3F is echter beter dan die van hun, en dat vinden ze dan weer minder leuk.
De keren dat ik met de Alula vlieg, een schuimpje met ongeveer de afmetingen én de vliegsnelheid én de glijhoek van de meeuwen vliegen ze regelmatig echt een flink aantal rakken met me mee. Ze lijken er lol in te hebben.
 
Heb deze gekregen uit een nalatenschap:
Morgen krijg ik de dozen. Weet dus nog niet wat er nog inzit.
Ben benieuwd...
 
Back
Top