Combat - bouwverslag

Misschien een idee om een klein keukenblokkie op marktplaats te scoren, heb je gelijk mooi kastjes eronder!

Een mooi vlak werkblad is wel handig.
Een bouwtafel waar je helemaal omheen kunt lopen is eigenlijk absoluut noodzakelijk als je serieus aan het bouwen slaat.

En de bovenkant moet inderdaad vol-ko-men vlak zijn.
Om die twee redenen is mijn laatste wedstrijdmodel bij mijn buddy Henk, in wat licht spottend 'De Jong's Vliegtuigfabrieken' wordt genoemd, uitgelijnd en geassembleerd.
Dat moest echt vanwege de extreme graad van demontabel-heid.
Een goed vliegend kunstvluchtmodel tolereert geen enkele afwijking.
En inderdaad, het is goed gekomen.
 
"een man is pas oud, als het jongetje verdwijnt"

Soms is een man van 20 een oude zak (voor het gevoel)
En een man van 90 een jonge knul

En leeftijd maakt niet uit, de prijs van het speelgoed gaat alleen omhoog :D


Qua bouwtafel, ik had een tijd een speciale vlakke plaat uit het archief van mn werk getrokken.
Daar heb ik mn vleugels op gebouwd. Die plaat hoeft natuurlijk maar zo groot als de vleugel te zijn..
Of vleugelhelft, aangezien je hem meestal in 2 delen bouwt.

Hierdoor kon ik de plaat zo weer van tafel trekken, en wegzetten.
schone tafel.. geen butsen of krassen (dus minder herrie in huis)
 
Mooi gebouwd, zeker je leeftijd in acht genomen!
Dit bouwde ik op 12-jarige leeftijd in 1978. En als het goed is gaat ie dit jaar voor de eerste maal de lucht in.... o_O Hij is reeds voor de derde maal bespannen wegens vele malen verhuisd ondertussen en opnieuw zijn er gaten in de papieren bespanning..
IMG_20170216_180254.jpg IMG_20170216_180128.jpg
 
En om je even een idee te geven wat de G-krachten op een lijnbesturings-combatmodel zijn. Dit zijn metingen van 9 jaren geleden, ondertussen gaat het een klein stukje sneller...
loop-aalborg-txt.jpg
 
RC vliegen we alleen als het allemaal niet zo perfect hoeft....:rofl:;)
Inderdaad Bruno! Of als het niet zo snel, zo accuraat, zo doordacht hoeft te zijn...

@ Ron: Neen, totaal geen probleem. Wel donker en droog opgeslagen. Ik heb bouwdozen uit eind jaren 20 waarvan het hout nog perfect is, maar ook kits uit de jaren 70 waarvan het hout al van in het waardeloos was.
 
stom vraagje..
Ik vermoed dat er een komma tussen de G cijfertjes moet?
Ik heb ooit mijn heli wel eens uitgerust met een G krachtenmeter.. Na een onstuimige vlucht kwam ik op max 4G..

Nu geloof ik best dat sommige toestellen meer voor de kiezen krijgen.. Maar 63G is wel een hele hoop ;-)
 
stom vraagje..
Ik vermoed dat er een komma tussen de G cijfertjes moet?
Ik heb ooit mijn heli wel eens uitgerust met een G krachtenmeter.. Na een onstuimige vlucht kwam ik op max 4G..

Nu geloof ik best dat sommige toestellen meer voor de kiezen krijgen.. Maar 63G is wel een hele hoop ;-)

Euh, neen.... echt niet... Je mag rekenen dat er tegenwoordig, met de huidige motoren en de kleinere loopings, tot vlotjes boven de 70G gevlogen wordt. Niet voor niets dat onze toestellen superlicht maar oersterk zijn. Elke mogelijke verbinding is tot op het uiterste berekend.

 
Op deze site kan je leuke berekeningen maken: http://www.f2d.dk/shutoff/calc/calc.htm
Als je de crash force van een ouder type combatmodel (langzamer want tegenwoordig doen we 22s over 10 ronden) bekijkt....

"If a 450 g model is stopped from 42 m/s (151.2 km/h) over a distance of 10 cm the model will be exposed to 900.2 g. The force in the crash will be 3969 Newton (same force as it takes to lift 404 kg). The impact will take 0.476 seconds.
The impact energy of the model is: 0.397 kJ. "
 
Mooi gebouwd, zeker je leeftijd in acht genomen!
Dit bouwde ik op 12-jarige leeftijd in 1978. En als het goed is gaat ie dit jaar voor de eerste maal de lucht in.... o_O Hij is reeds voor de derde maal bespannen wegens vele malen verhuisd ondertussen en opnieuw zijn er gaten in de papieren bespanning..
Bekijk bijlage 237848 Bekijk bijlage 237849

Bedankt classicracer! Ik vind jouw toestel er op de foto's niet slecht uit zien. Dit toestel wat ik bouw is eigenlijk niet moeilijk om te bouwen maar je moet wel weten waar je op moet letten en bij sommige dingen heb ik dat niet gedaan.... [emoji30] het heeft niet echt een staart en een neus zoals je hem op een echt vliegtuig zal zien. Maar het kostte geen drol en ik wou graag ook een keer wat bouwen en het was leuk.

Ik denk alleen dat ik er een keer een andere ontvanger inzet want ik heb nu een FrSky X8R 8-kanaals ontvanger erin staan en dat vind ik een beetje zonde van mijn ontvanger en het zit een beetje krap.
 
Nou, weer terug naar het bouwverslag na alle G-krachten. En nog iedereen bedankt voor jullie hulp.

De prop staat er op. Het is een 8x6R. Vraag niet wat het inhoud. Het enigste wat ik weet is dat dat de afmeting is. Daar zijn tips of uitlegwebsites ook voor welkom.
aa6c6ebe63fba6fdb8ff398ef1f80900.jpg


Ik weet niet of de prop de goede kant op draait, dus als iemand het weet: je bent welkom.
 
De 'R' is voor 'right-turn' .... dat is een prop die voor normale mensen de 'verkeerde kant' op draait. op zich geen probleem, alleen even zorgen dat j motor dan ook die kant op gaat, evt twee draadjes van de motor wisselen.

kijk ook even uit als je de eerste keer de motor laat draaien, haal de prop er maar even af tot je zeker weet dat hij niet in 1 keer volgas gaat draaien....
 
Een prop heeft een ronde voorkant en een scherpe achterkant van het blad. Hij moet altijd met de ronde kant naar voren draaien. Zie het als een ronddraaiende vleugel. Die vliegt ook met de ronde kant naar voren.
 
Back
Top