Comet Aeronca Chief 54

Henk, nogmaals bedankt voor de beschermbuis voor mijn Aeronca Chief.
Bij thuiskomst, na een gezellige DOW dag, gelijk aanpassingen doorgevoerd.
Nu kwam ik voor het dilemma van: aanpassen romp binnenkant of de conische buis veranderen in een cilinder uitvoering.
Ik heb gekozen voor het laatste.
Een deel in De lengte verwijderd en de aangepaste buis in een metalen buis met een kleinere binnendiameter geschoven.
De metalenbuis, met daarin de aangepaste kunstofbuis, verwarmd en weer af laten koelen.
Kunstofbuis conisch gewijzigd in een cilinder uitvoering,:).
De naad eerst met secondelijm verlijmd en hierna verstevigd met een glasmatje.
De buis moet nog op de juiste lengte worden ingekort.
 

Bijlagen

  • IMG_20200921_204928.jpg
    IMG_20200921_204928.jpg
    193,5 KB · Weergaven: 212
  • IMG_20200921_205020.jpg
    IMG_20200921_205020.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 212
Laatst bewerkt:
De buis zit nu op zijn plaats en kan, samen met het motorrubber, eenvoudig in en uit de romp worden genomen voor onderhoud.
De motorpen is de drager van de buis achter in de romp en uiteraard tevens de pen voor het rubber.
De buis sluit aan tot aan de voorzijde van de romp.
Het neusblok drukt tegen de buis en hiermee voorkom je dat de rubbermotor zijn krachten op de romp uitoefent.
Een fiberring is voor de buis aangebracht voor de drukverdeling.
Hiermee tracht ik in kerven van de buis in het neusblok te voorkomen.
Nu maar hopen dat het klopt ;)


IMG_20200925_121522.jpg
IMG_20200925_121533.jpg
IMG_20200926_084745.jpg
IMG_20200926_084809.jpg
 
Vandaag een paar korte vluchten gemaakt.
Het gebruikte rubber is 3 mm en te smal.
Moet minimaal een 3/16 zijn.
Door het smalle rubber is de energie kortstondig en in de beginfase van de vlucht is het model te snel.
3/16 rubber al besteld.

 
Ik kan je niet volgen qua rubber afmeting
Je motor is te krachtig en de duur te kort
En je wilt van 3 naar 4,5 mm

Dan wordt de motor nog stugger


Mi is 3 mm met wat minder strengen en wat meer lengte de oplossing voor een vlakkere torsie curve.
 
Ik kan je niet volgen qua rubber afmeting
Je motor is te krachtig en de duur te kort
En je wilt van 3 naar 4,5 mm

Dan wordt de motor nog stugger


Mi is 3 mm met wat minder strengen en wat meer lengte de oplossing voor een vlakkere torsie curve.

ik heb het rubber nu ongeveer 5 cm langer dan de werkelijke lengte tussen de haak van de propeller en de stift in de romp.
Rubber: 20 strengen van propeller naar stift.
Aantal windingen van rubber voor vlucht : 250.

Ik heb een andere Aeronca Chief vlieger gevraagd en die gaf mij aan dat ik een te smal rubber gebruik???
Nu wil ik simpel een vlucht kunnen maken van over een minuut.
Ik heb filmpjes gezien dat dit realiseerbaar is en zelfs van dik over een minuut.
Wat nu te doen?

Voor dit , voor mij, bijzondere project om een rubber model met RC uit te rusten ben ik absoluut niet ontevreden.
Vandaag best veel vluchten gemaakt en tevreden huiswaarts gekeerd.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het rubber nu ongeveer 5 cm langer dan de werkelijke lengte tussen de haak van de propeller en de stift in de romp.
Rubber: 20 strengen van propeller naar stift.
Aantal windingen van rubber voor vlucht : 250.

Ik heb een andere Aeronca Chief vlieger gevraagd en die gaf mij aan dat ik een te smal rubber gebruik???
Nu wil ik simpel een vlucht kunnen maken van over een minuut.
Ik heb filmpjes gezien dat dit realiseerbaar is en zelfs van dik over een minuut.
Wat nu te doen?

Voor dit , voor mij, bijzondere project om een rubber model met RC uit te rusten ben ik absoluut niet ontevreden.
Vandaag best veel vluchten gemaakt en tevreden huiswaarts gekeerd.
Dat lijkt me helemaal geweldig rubber met RC gecombineerd wil ook die kant op om te proberen.
 
Dat lijkt me helemaal geweldig rubber met RC gecombineerd wil ook die kant op om te proberen.

Is een aanrader.
Heb dit al jaren geleden in mijn gedachten overwogen en uiteindelijk gerealiseerd.
Nostalgisch vliegen met een vleugje moderne techniek.
Als besturingssysteem heb ik een E-Flite ontvanger met twee servo's op de print en met stabilisatie.
 
Is een aanrader.
Heb dit al jaren geleden in mijn gedachten overwogen en uiteindelijk gerealiseerd.
Nostalgisch vliegen met een vleugje moderne techniek.
Als besturingssysteem heb ik een E-Flite ontvanger met twee servo's op de print en met stabilisatie.
Ja lache wil zelf dan enkel rudder lijkt me ook handig om het model in de buurt te houden.
Zag net op facebook een mooie video van de XL-56 pracht model en met 1 servo ook nog soort van dichtbij te houden.
Wie weet gaat zoiets ooit nog vliegen boven Dordt.
 
De XL-56 heb ik gehad..all time favorite

Motor

Ik wil toch graag het gewicht weten

Voorlopig

Maak met het zelfde gewicht 18 strengen ( motor wordt dus iets langer)

Maak een testopstelling buiten het model met een markering wat de voorzijde van de romp is

Verdeel de 18 strengen in 3 en vlecht de motor ( daardoor wordt hij weer korter)

Wat is nu de lengte? kom je weer aardig op die 45 cm? Indien korter kun je dus naar een langere motor ( en die 50 mm overmaat lijkt me een goed uitgangspunt).

Ik neem aan dat je weet hoe je moet voorrekken en winden?

Wind de motor nu tot breuk en tel de toeren

Voor het vliegen ga je naar 80% toeren ( zal rond de 60% tork zijn).

Doel is een zo vlak mogelijke torsie curve en dat de motor is gestopt net voor dat het model is geland.( dus een andere kracht verdeling dan bij een hoogstijgende F1B etc)

Met rond de 40 gram rubber en een motorlengte van rond de 700 mm is 150 seconden motorloop mogelijk ... en bij een vlieggewicht van rond de 250 gram een restvluchttijd ( na stoppen van de motor) van rond de 30 seconden....

Jouw minuut moet makkelijk haalbaar zijn.( denk dat jij op rond de 25 gram rubber zit).
 
De XL-56 heb ik gehad..all time favorite

Motor

Ik wil toch graag het gewicht weten

Voorlopig

Maak met het zelfde gewicht 18 strengen ( motor wordt dus iets langer)

Maak een testopstelling buiten het model met een markering wat de voorzijde van de romp is

Verdeel de 18 strengen in 3 en vlecht de motor ( daardoor wordt hij weer korter)

Wat is nu de lengte? kom je weer aardig op die 45 cm? Indien korter kun je dus naar een langere motor ( en die 50 mm overmaat lijkt me een goed uitgangspunt).

Ik neem aan dat je weet hoe je moet voorrekken en winden?

Wind de motor nu tot breuk en tel de toeren

Voor het vliegen ga je naar 80% toeren ( zal rond de 60% tork zijn).

Doel is een zo vlak mogelijke torsie curve en dat de motor is gestopt net voor dat het model is geland.( dus een andere kracht verdeling dan bij een hoogstijgende F1B etc)

Met rond de 40 gram rubber en een motorlengte van rond de 700 mm is 150 seconden motorloop mogelijk ... en bij een vlieggewicht van rond de 250 gram een restvluchttijd ( na stoppen van de motor) van rond de 30 seconden....

Jouw minuut moet makkelijk haalbaar zijn.( denk dat jij op rond de 25 gram rubber zit).

Henk, bedankt voor deze goede uitleg.
Van rubber motoren heb ik totaal geen kennis maar de bovenstaande beschrijving geeft meer inzicht.
Ga je adviezen opvolgen en uiteraard het huidige gewicht, van de rubber motor, doorgeven.
Een motorlooptijd van 150 seconden zou geweldig zijn.
Op naar dit resultaat.
 
Dan toch ook maar een uitleg hoe je een dergelijke motor moet behandelen en winden.

Voorrekken

- Rek de motor met de winder uit totdat je duidelijk voelt dat het niet verder gaat...en hou dat 15 seconden vast...ga iets terug en trek het opnieuw uit..je zult merken dat het net weer iets verder gaat..doe dat een keer of 3.
- laat nu de motor een paar minuten met rust.
- in het begin zal jouw "gaat niet verder" minder zijn dan wat ervaren jongens als maximaal ervaren..



Stukdraaien van een motor

- draag tuinhandschoenen en een veiligheidsbril!!!

- Doe dat stukdraaien dus buiten het model na het voorrekken vlgs bovenstaande beschrijving...en maak een markering wat de voorzijde van je romp is zodat je weet wat de lengte moet worden in opgewonden toestand
- Je zult merken dat je bang bent de motor te laten klappen en je zult eerder bij de theoretische voorkant van de romp zijn dan dat je het maximale toerental hebt bereikt
- trek de gewonden motor weer wat uit totdat je niet verder durft en wind weer wat verder terwijl je weer naar binnen gaat
- herhaal dat zo nodig een aantal keren
- op enig moment zal er een "klapmotor" ontstaan..weet dan wat het aantal toeren is wat je totaal gewonden hebt..dit is dus je 100% norm

- Ontstaat de klapmotor terwijl je nog lang niet binnen bent dan ben je te langzaam met het naar binnen gaan ( er ontstaat dan naast de tork ook een te grote trekkracht component die ten koste gaat van de te behalen tork)
- klap de motor eerst nadat je meerdere malen van helemaal binnen zijn weer wat kunt uitrekken en bijwinden..dan ben je te snel met het naar binnen gaan.
- de maximale tork bereik je overigens eerst in de laatste 2 á 3 % van het toerental..dan loopt de tork plotsklaps zeer hoog op ( en dat is waar de F1B jongens naar streven..maximaal toeren - 1 omwenteling)


Winden in het model ( en er zit dacht ik een beschermpijp in die je van mij hebt gehad)

- eerst voorrekken zoals beschreven
- trek de motor helemaal uit en start winden
- je voelt de trekkracht (naast de torsie) toenemen en gaat langzaam naar "binnen" let hierbij op het gedrag van de "knopen" hoe het rubber zicht opwind
- let ook op je lengte en wanneer je het goed doet dan bereik je die 80% toeren op het moment dat je met de voorste bobbin de voorkant van de romp hebt bereikt..dus op de juiste lengte bent.
- bij 80% toeren is dit allemaal nog niet al te kritisch maar de F1B jongens gaan tot 99,9% en dan is het plotsklaps een hele kunst geworden die je zonder 10 tallen oefeningen ..wat zeg ik..jaren oefening..never nooit haalt.
- je motor moet met de 80% toeren zeker 5 x mee gaan voordat er ergens een streng breekt.

Geef svp feedback hoe het allemaal verloopt.
 
Het gewicht van de gebruikte motor is 31gram.
Dit is inclusief de smeermiddelen groene zeep,glycerine en wonderolie (tip uit bouwomschrijving Prima).
P_20210615_082635~2.jpg
 
In mijn enthousiasme heb ik een propeller haak gekocht met een S-slag.
Nu buig ik, voor het bevestigen van de rubber motor, de tip lichtelijk om het rubber aan de haak te bevestigen.
Dit is omslachtig en de kans op beschadigingen van het rubber is reëel aanwezig.
Wat doe ik fout?
P_20210615_083636.jpg


of is het eenvoudig lussen, na opdraaien van de rubber motor, voldoende?

P_20210615_084648.jpg
P_20210615_084504.jpg
P_20210615_083636.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met 31 gram en 18 strengen verwacht ik een klapmotor bij 600 toeren

Schuif een stukje slang..bv ventielslang of zachte brandstofslang...of isolatie van siiconen omhulsel van snoer om je haak...
Dat is gebruikelijk en met je haak is niets mis
 
Met 31 gram en 18 strengen verwacht ik een klapmotor bij 600 toeren

Schuif een stukje slang..bv ventielslang of zachte brandstofslang...of isolatie van siiconen omhulsel van snoer om je haak...
Dat is gebruikelijk en met je haak is niets mis

Klapmotor=knappen van het rubber?
Veilig gebruik is dus rond de 480 toeren?
Ga uiteraard wel een testopstelling maken zoals aanbevolen.
Ben zelf benieuwd wanneer de motor breekt en wil Dit uitproberen met een 700mm
 
Back
Top