Comet Aeronca Chief 54

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Taylorcraft, 21 mei 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ja klapmotor is dus die plotselinge totale breuk.


    700 mm?


    Je hebt dacht ik nu 20 stengen..31 gram..en 450 mm toegepast.


    Werk dat om naar 18 strengen en vlecht de motor..dan kom je denk ik weer aardig dicht bij die 450 mm ( dus 50 mm meer dan de afstand in je model.....dit vanwege de freewheel prop).

    En een motor van die specs moet je dus stuk gaan draaien.


    Een motor van 700 mm met 40 gram kun je niet kwijt...die heb ik zien vliegen in een F1B waar de motorpen dus helemaal achterin de romp zat...leuk maar ongeschikt voor F1B...hij haalde 150 seconden motorloop maar miste soms de max van 180 seconden omdat de kist heel laag zat na die 150 seconden dat nog 30 sec zweven niet haalbaar was.

    Met de 35 sec motorloop is de still air tijd veel hoger...tot wel dicht bij de 10 minuten...maar goed..dat is F1B modern en daar ben je niet naar op zoek..
     
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Stond even op het verkeerde been door de tekst in #74:

    Met rond de 40 gram rubber en een motorlengte van rond de 700 mm is 150 seconden motorloop mogelijk ... en bij een vlieggewicht van rond de 250 gram een restvluchttijd ( na stoppen van de motor) van rond de 30 seconden..

    Heb je toevallig een foto van een gevlochten rubber motor?
    Is het vlechten bedoeld om een soepelere afwikkeling van de Tibet motor te verkrijgen?
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik ben helemaal geen expert in rubber motors maar dit heb ik gemaakt voor de Frog Minx , indertijd met behulp van Wout Moerman

    Dan de rubbermotor , 8 strengen 1/8" , gemaakt , aan de hand van de links van Wout Moerman en nog wat opzoekwerk van mezelf denk (hoop) ik dat het gelukt is .
    Eerst heb ik 5 meter aan elkaar geknoopt en gesmeerd , daar een dubbele lus van gemaakt = 4 strengen
    1.jpg.jpg

    Dan heb ik de 4 streng 50 toeren opgedraaid met de knoop in het midden zodat bij het nog eens dubbel plooien , = 8 streng , de knoop achteraan zou zitten bij de bobijn , vooraan een dubbele haak geplooid en aan elke haak 1 lus van 4 streng gehaakt en afgebonden met een rekker , met volgend resultaat .
    2.jpg

    Groeten Jef
     
    crins vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Vlechten of breien is om de lange motoren ( langer dan de opspanlengte) niet te veel te laten doorzakken.

    Breien

    kan op 2 manieren..
    - zoals jef het hier boven heeft ( dus stukje winden en dan dubbel klappen)
    - of eerst 1 deel 10 toeren geven..dan het 2e deel ook
    - en dan de beide vooraan aanhaken.


    Breien gaat bij een even aantal bv
    2 x 4 (8 strengen)
    2 x 6
    2 x 8
    2 x 10
    en dan zit je wel op het maximum voor dit soort modellen.

    Vlechten gaat met een veelvoud van 3

    - 3 stuks 4 ( 12 strengen)
    - 3 stuks 6
     
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Duidelijk heren.
     

Deel Deze Pagina